Annons:
Etikettbutiker-föreningar-och-länkar
Läst 636 ggr
Catlady91
2020-01-20 13:16

Skrämmande okunnig personal

Var idag till en butik som jag inte vill nämna namnet på helst. 

Ingen butik jag brukar handla på, men av någon anledning åkte jag in dit och köpte mig en fisk. Den ligger nu i ektozonbad..

Killen som hjälpte mig sa att det var en plectomus, pga skägget. För det har ju inte Ancistrus, sa han. När jag sa att Ancistrus har skägg, så blev han chockad. Då insåg han nog sitt misstag. Bestämde mig för att köpa denna mal, då den var så fin! Han tar fram en smal påse att ha fisken i, hälften så stor mot vad man annars brukar få. Tar en liten håv för att håva upp denna fullstora Ancistrus. Då kunde jag inte hålla käft och sa då att jag rekommenderade den större håven. Han ville inte ha den. Då de fastnar så lätt. ”Det gör dom i alla håvar” svarade jag. Han lydde mitt råd och lyckades håva upp fisken, men precis som han sa så satte den sig fast i håvens nät. Han började då skaka håven upp och ner om och om igen, för att få den att släppa. Det slutade med att jag fick hjälpa till. ”Han vill ha vatten” sa jag, sänkte ner fisken i vattnet och petade på håvens nät. Då släppte fisken direkt. ”Oj, det här hade du gjort förr!” Säger killen då. Sen frågade jag vad de tog för Praktbotia. ”Vilka är det?” Frågar han. Vilken fiskfråga jag än frågade, så hade han ingen aning om vad jag pratade om! JAG fick utbilda HONOM! 

Såg dessutom att de hade en stor mal, tror det var en pleco, som var ca 40cm i ett kar på kanske 70-80l..

Blev så arg och ledsen när jag såg hur det var där och hur okunnig personalen var, så jag betalade bara min fisk och gick!

Nån annan som varit med om liknande?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
2020-01-20 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Fast nu blir jag osäker, men visst är det en Ancistrus?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

CaptainBunchie
2020-01-20 15:24
#2

Det är - mycket riktigt - en Ancistrus :) Tyvärr alltför vanligt med okunnig personal :(

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

molam
2020-01-20 15:24
#3

Ja det är Ancistrus, och tyvärr är det många Affärer som inte allt har utbildningen som dom borde ha, därför jag bara handlar till djuren i affärer där jag litar på personalen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
2020-01-20 15:28
#4

En självklar (och väldigt tjusig) Ancistrus!

Har tyvärr också varit med om okunniga (och oförskämda) djuraffärs arbetare och blir alltid glad när man träffar på någon som faktiskt vet vad de gör!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-01-20 18:20
#5

#4 ja jag tyckte också den var tjusig 😊 tycker det verkar vara en hane, med tanke på skägget. Och jag har en hona i karet sedan innan, så vi får hoppas på yngel! 😃 Eftersom den gjorde den där gropen ganska direkt, blev jag tveksam på om det var en Ancistrus. Men alla mina malawi var såklart där direkt nör han kom ner i karet för att undersöka, sp han blev nog bara arg och råkade göra gropen 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-01-20 18:32
#6

Verkligen en fin Ancistrus du har hittat!

Annons:
Cecilia.S
2020-01-20 18:43
#7

Snygging 😍 Lycka till med honom!

Håller med om att det är skrämmande när personalen är så pass okunnig. Tyvärr är det väldigt vanligt eftersom cheferna ofta ser försäljningen viktigare än djurens välmående och det etiska tänket.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Chinesecrestedlover
2020-01-20 19:21
#8

Tyvärr extremt vanligt med väldigt okunnig personal i zoobutiker. Detta är mycket sannolikt p.g.a. att det är viktigare att ha kunskap kring sälj/butiksarbete för att få jobba i zoobutik än vad kunskap kring djur är. 

Jag har tidigare sökt jobb i zoobutiker men min djurkunskap (haft massor med olika djur hela livet, är utbildad djurvårdare, läst olika djurrelaterade kurser på universitetet och läser på i det närmaste dagligen om djur, verkligen mitt absolut största intresse i livet osv.) hjälpte inte speciellt mycket eller smällde speciellt högt; de brydde sig nästan bara om kunskapen kring butiksarbetet. 

Det är otroligt vanligt att de har fel kring vilka arter de faktiskt säljer och att kunskapen kring djurens skötsel är helt fel eller och förlegad osv. De har även konstiga regler kring vad de måste göra (även om det inte är det bästa för djuren) för att inte få kritik från folk "högre upp i kedjan" eller riskera att inte få sälja djur längre osv. 

De säljer djur men djuren är tyvärr inte det som är viktigast…att sälja är viktigare vilket leder till att massor med djur hamnar hos fel ägare/ägare som inte vet vad de köpt, hur djuret ska skötas osv. Otroligt tragiskt…

Cecilia.S
2020-01-20 19:42
#9

Håller med dig Chinesecrestedlover. Väldigt tragiskt 😢

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-01-20 21:47
#10

Håller helt med! Jag var precis påväg hem från stans enda djuraffär, ganska irriterad och tänkte skriva ett inlägg här med samma rubrik, men du hann före så jag hakar på här. Jag åkte idag 15mil enkel resa från mitt boende i glesbygd till stans enda djuraffär. Går in där och säger att jag vill ha Hornsärv eller annat som växer snabbt. Tjejen svarar att: vi har inte de sorterna, för de går inte att få tag i. Nehe tänkte jag, konstigt att arter som är lätta och växer snabbt inte går att få tag i. Okej, ge mig det som är mest snabbväxande, tar upp nitrat ur vattnet, och ett bra skydd till yngel, så småningom. Kom därifrån med 3 växter, javaormbunke stod på en av skyltarna, så jag tog en sån, och två av de hon sa var snabbväxande. Googlade på namnen, och det verkar inte vara javaormbunke iallafall. Det som irriterar mig var att jag åker såpass långt, de har ingen av de vanliga enkla sorterna, eftersom de tydligen inte går att få tag i. Det finns ingen annan djuraffär på denna ort. Samma tjej sålde mig vattentester förra veckan, sa att droppar inte var bra, stickorna mycket bättre. Men läste här på forumet att det var precis tvärt om… Jag förstår i efterhand att jag borde läst på mer innan. Hur gör man för att få tag i växter om man inte går till en djurbutik? Jag blir besviken varje gång, har bestämt mig att inte handla där mer, dåligt bemötande, säljinriktad personal som påstår felaktigheter och säljer mig fel saker, på tok för dyrt, okunnighet med sälj inriktning och en kaxig attityd… Gick förbi akvarierna, i flera av dem låg det döda eller sjuka fiskar, som övriga i akvariet mumsade på, det var samma förra gången jag var där, och gången innan. Idag sa jag inget, förra gången sa jag lite fint, att ni har några sjuka och döda fiskar där som ni kanske ska plocka bort, fick inget svar, totalt ignorerad. Idag blev det ändå droppen. Jag gick fram till en av de som jobbade där, och stod vid akvarierna, och sa, Hej, kan jag får hjälp, jag vill köpa några akvarieväxter. FAN, SER DU INTE ATT JAG ÄR UPPTAGEN!? Fräste kvinnan till svar. (Nej det såg jag inte tänkte jag…) Jag bad om ursäkt och smög iväg till den som satt i kassan. Som sagt, var sista gången jag handlade där. Nu har jag dock ett problem. Hur gör jag för att handla dessa levande grejer, fiskar, växter osv? Antar att det inte går att skicka sånt med paket? Nästa större stad är 25 mil bort, och jag vill inte köra så långt för att köpa en växt till mitt akvarium. Nån som har nått tips? Vilka online affärer kan ni tipsa om? Finns det akvarieföreningar där det går att köpa växter av andra personer, så jag slipper gå tillbaka till dendär djuraffären?

Catlady91
2020-01-20 22:17
#11

Zoo.se skickar både fisk och växter 😊 handlat växter därifrån, helt ok faktiskt 😊 Så jävla synd med en sådan butik! Personalen där jag annars handlar är alltid ärliga med sina svar, och otroligt kunniga om fiskar! Nu ville jag ha en större Ancistrus, och kollade in på delandes affären då jag ändå åkte förbi

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Chinesecrestedlover
2020-01-20 22:25
#12

#11 Tror inte att de skickar fiskar, är du säker på det? Står på hemsidan att man kan hämta beställda fiskar i butiken, men ingenting om att de skulle skicka levande djur.

Cecilia.S
2020-01-21 07:27
#13

#10 Kan tänka mig att bensin/dieselpengarna drar iväg ganska så ordentligt när du reser så långt för att åka till djuraffären. Då kan man lika gärna köpa hemfraktade växter på nätet med 200 kr fraktpris. Det finns massor av nätbutiker som säljer växter men jag personligen har bara testat på Aquasabi som finns i tyskland. Har dock för mig att det finns en bunt svenska sidor att välja mellan, men inte allt för många. 

Fiskar är dock olagliga att frakta i Sverige om det inte går via en person med specialtillstånd. Det är oftast ganska så dyrt och kan vara svårt att få igenom, så fisk är att föredra om man kan handla från butik eller privatpersoner. Finns b.la. en hel del FaceBook-grupper där man kan efterfråga växter eller fiskar inom vissa områden m.m. Om du ska till butik ändå så rekommenderar jag att du ringer in till dom på morgonen så att du vet att de varor du behöver finns kvar, och så att du eventuellt kan paxa eller lägga undan dom tills dess att du kommer på eftermiddagen samma dag (t.ex.).

Trist läge men hoppas att det löser sig framåt! Förstår att du inte vill stödja den butiken mer. Dom verkar inte ha en särskilt bra säljarinställning heller i och med attityden från personalen vid akvarierna.
Och helt rätt - dropptester är att föredra. Javaormbunke är bra och snygg men växer inte snabbt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
5ara
2020-01-21 09:54
#14

Kära nån, vilka bemötanden ni råkat ut för! Rena skräckexempel! Vad gäller att beställa växter har jag gjort det en gång och det fungerade jättebra. Om man bor där det är minusgrader är det ju dock risk att växterna tar stor skada av frakten. Tänkte jag kunde passa på att tipsa om en annan ganska snabbväxande växt som älskade det hårda och nitratrika vattnet där jag bodde förut; Ceratopteris Thalictroides. Där jag bor nu med mjukt vatten utan nitrat trivs den dock inte särskilt bra.

Draken
2020-01-21 17:12
#15

Det är ju helt otroligt hur ni blir bemötta :(  Jag är tacksam att ena Arkenbutiken här är jättebra och har kunnig personal. (den andra ger jag inte många korvören för) . Brukar även åka 8 mil (enkel resa) till Arken i Huddik, DÄR har de kunnig personal, de har , som jag tycker det verkar, delat upp butiken mellan sig. De 2 som är akvarister (varav den ena är ägaren) Har hand om akvariesidan, en som har smådjur har ansvar för den sidan och de som är kunniga på hund och katt, har hand om de sidorna.

Jag blöev jätteledsen när de lade ner reptilavdelningen här i höstas, och jag frågade varför …vet ni vad jag fick till svar ? Vi som jobbar just nu har inte den kunskapen som behövs för att kunna hålla och sälja reptiler 😮 Jag blev alldeles chockad, att han var så brutalt ärtlig mot mig och falktisk sa som det var och inte bara hittade på något att säga.

Den butiken gynnar jag så absolut. Och jag brukar rekomendera den till alla som frågar. Även en nybörjare kan tryggt handla där, då de inte kommer försöka sälja något som inte fungerar =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 17:16
#16

Spännande! Bra tips 5ara 😃 Den var snygg. Har inte sett så mycket av den tidigare.

Angående snabbväxande växter har jag en mystisk art inne i 240 litern, den växer som bara den! Lite trist bara att man inte vet vilken det är… Minns inte ens hur jag fick tag i den, eller när haha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-21 17:21
#17

#14 Den var jättefin. Måste se om jag kan få tag på den :) Skulle bli jättesnygg i min djungel 😃

#16 Starta en tråd och lägg upp en bild, så vi kanske kan hjälpa dig att artbestämma :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 17:37
#18

Aj-aj kapten! Funderade precis på att göra det haha 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-21 18:03
#19

#18 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: