Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2900 ggr
5ara
2020-01-19 11:39

5aras Akvarietråd

Nu känner jag att det är dags att skapa en tråd om mina kar. I dagsläget har jag tre stycken igång; 2 st 240 liter och 1 st 120 liter. Samtliga av märket Juwel med LED-belysning och filtrering i form av de medföljande original-modulerna som sitter i karen när man köper dom.

Annons:
5ara
2020-01-19 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är mitt ”morgonakvarium”. Ljuset tänds strax innan jag vaknar och eftersom jag är extremt morgontrött av mig är det väldigt lagom att börja dagen med att kolla lite på det här. Det är på 240 liter och invånarna är blandade så det hela skulle kunna klassas som en fisksoppa. Det bor två scalare-par i det sen är det även ett gäng odessabarber och siamesiska algätare. Ancistrus finns det två av och någon militärhjälmsnäcka bor där i också. Det har varit igång i snart två år och känns väldigt stabilt. På bilden har det precis serverats fryst artemia vilket verkar uppskattas av samtliga. Ancistrusarna börjar snabbt söka genom bottnen för att få lite de också.

5ara
2020-01-19 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Båda paren förbereder sig för lek så det är ett ständigt mätande av krafter; framförallt mellan hanarna. Som tur är nöjer de sig för det mesta med att visa upp sig för varandra och sen återvända till sina respektive revir.

5ara
2020-01-19 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Här är de två romstinna honorna.

Draken
2020-01-19 12:13
#4

Sätter en fena här. Jättesnyggt :)

Scalarena är ju bara så vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-19 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den lilla honan heter Aloy och hanen är Larsa Croft. Aloy verkar vara en dvärg. Har haft henne sen hon var ett pyttelitet yngel och hon har alltid växt dåligt. Hon och Larsa får dock hållas för han har inte fattat att äggen behöver befruktas så det finns ingen risk för yngel med dvärg-anlag.

5ara
2020-01-19 12:19
#6

#4 tack! Vad snäll du är! Ja, scalarer gillar jag verkligen, så vackra fiskar!

Annons:
Draken
2020-01-19 12:30
#7

Hanen är riktigt snygg 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-19 12:42
#8

Jag har också alltid gillat scalarer. Nu har jag inget kar att ha några i annars hade jag haft det med.

Jättesnyggt kar. Grönt och fint.

5ara
2020-01-19 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 ja, det tycker jag också! Om han hade fattat att ägg behöver befruktas hade jag nästan övervägt att försöka hitta en passande hona åt honom men ibland blir det visst lite fel. Sen är det ju inte alls säkert att han skulle vara intresserad av någon annan än lilla dvärg-Aloy. De är ju som de är de där scalarerna 😂 Har en till tjusig pojk som för tillfället bor hos min syster för jag har så mycket yngel. Enligt scalare-gruppen på FB är han en lite annorlunda typ av pinoy blue. Längtar tills jag kan ta hem honom igen.

5ara
2020-01-19 12:53
#10

#8 tack så mycket! Ja, där får jag rensa i samband med vattenbyte varje vecka, växer igen snabbt annars! Ja, scalarer behöver ju plats och verkar inte tveka för att stoppa annat levande i munnen om det får plats så de är ju inte det smidigaste man kan ha…

Draken
2020-01-19 13:00
#11

#9 Tjusig.

Det är en Pinoy Blue. det är teckningen som är lite annorlunda än man normalt ser i butiken :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-19 13:42
#12

Men oj så fint 😍 Sätter också en fena här. Pinoy blue-varianten är jättesnygg, förstår att du ser fram emot att få hem honom!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-19 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Hittade lite bilder på mina odessabarber i telefonen. Älskar dessa fiskar! Makalöst vackra och livliga utan att direkt störa de lugnare innevånarna i karet. Jag tycker den lilla blå pricken de har vid ögat är så fin!

Annons:
Cecilia.S
2020-01-19 20:12
#14

😍😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2020-01-19 20:17
#15

Verkligen fina fiskar. Hur stora blir de?

5ara
2020-01-19 20:42
#16

Kul att andra också tycker de är fina 🙂 Skulle nog säga att de är 6-7 cm ungefär.

5ara
2020-01-20 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Eftersom detta akvarium i stort sett är algfritt matar jag med grönt ett par gånger i veckan. Broccoli och skalade ärtor som jag kokar lätt i ett glas i mikron innan är uppskattat. Främst siameserna tycker jag har benägenhet att bli smala annars. Har för mig att jag läste någonstans att de har hög ämnesomsättning. Gillar deras säregna sätt att simma och hur de gärna lägger sig och vilar emellanåt. Känns dessutom som att de verkligen uppskattar att vara några stycken av samma sort.

5ara
2020-01-20 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Någon som har bra koll på neritina-snäckor? Behöver de vara två för att ägg-kapslar ska bli lagda? Stoppade i tre stycken militärhjälmsnäckor för ungefär ett och ett halvt år sen och är lite nyfiken på om det kan vara mer än en som fortfarande lever. Ser någon vara ute och glida emellanåt och jag undrar om det alltid är samma jag ser eller om det kan vara olika. På bilden syns några av alla vita ägg-kapslar jag har i karet.

5ara
2020-01-20 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Idag har jag varit ledig så då passade jag på att lämna ett gäng scalare-yngel hos en djuraffär. Efter denna leverans har jag ”bara” ca. 90 st kvar här hemma… Från början var de ca. 145 st. Helt makalöst vilken överlevnadsgrad det är på dessa yngel! I stort sett varenda en som blev frisimmande har klarat sig. Innan dess strösslade de lite klumpiga föräldrarna ner ungefär hälften av alla wigglers till pansarmalarna. Jag tycker hinkar med helt vattentäta lock är bäst att ha fiskarna i när de åker till affären.

Cecilia.S
2020-01-20 17:15
#20

Grönsaker är ofta uppskattat. Jag själv gillar att ge grönsaker just för att det känns så lyxigt för fiskarna haha, lite som att skämma bort dom med god helgmat 😇

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
2020-01-20 17:30
#21

Då är tyvärr Odessan för stor för att bo hos mej. 

Jag tror snäckorna lägger ägg i hundratal oavsett hur många de är. Det blir ju ändå inget i sötvatten så.

Kära nån vad scalarer. Antar att de är glada på djuraffären när du kommer med en leverans.

5ara
2020-01-20 18:10
#22

#20 haha! Ja, det var ju ett bra sätt att se på det. Uppskattat verkar det vara i alla fall 🙂 #21 aha, okej! Då säger äggen inget om huruvida det är en eller fler som fortfarande lever. Det enda jag lyckats läsa mig till är att för Neritina-snäckor gäller det att de är antingen honor eller hanar. Inte som vissa andra som är tvåkönade. Att det inte blir något i sötvatten är en av anledningarna till att jag valt såna. Är på något sätt nästan lite rädd för snäckor som kan bli väldigt många… Pratade lite med ägaren idag och han sa att de eventuellt kommer köra någon form av kampanj på scalarer för att jag har så många till att leverera om de vill.

Lillyrod
2020-01-20 18:11
#23

Har de tur får de sälja några lite högre akvarium till sina kunder också. Ska man ju ha till scalarer 😃

5ara
2020-01-20 18:31
#24

#23 ja, det får man ju hoppas att de tydliggör för sina kunder. Såg att de hade några Rio 240 på lager och det tycker jag mina scalarer funkar i så kanske kan de få iväg några sådana kar.

5ara
2020-01-21 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Trots ”föräldrarnas” engagemang blir obönhörligen de obefruktade äggen vita.

Draken
2020-01-21 16:12
#26

Jättefina bilder, och jag är grymt imponerad över att du har fått så många överlevande, stor stjärna i kanten till dig 👍

Kan tänka mig att butiken är lyckliga, hemodlade fiskar är de absolut bästa och de kan även ta lite mer betalt för dem också ;)

Obefruktade ägg blir oftast helt vita. Men jag ser att du även har några befruktade ägg i högen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-21 17:04
#27

#26 haha! Tack så mycket men jag har inte gjort så mycket för att de ska överleva. Beror nog mest bara på bra gener från föräldrarna tänker jag. När jag pratade med ägaren till affären igår verkade han inte direkt missnöjd i alla fall. Är några befruktade?! Då kanske hanen har kommit på vad han ska göra nu då. Missade själva äggläggningen den här gången så det är ju inte omöjligt. Tyckte nämligen själv att det såg ut som att några kunde vara det.

Annons:
Draken
2020-01-21 17:18
#28

Romkornen som är "genomskinliga" är förmodligen befruktade :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 17:36
#29

Åh, så kul! Lycka till 😍 Tycker också det ser ut som att du har fått en hel del befruktade ägg. Ang att du inte gör sådär jättemycket för att få dom att överleva, men ändå får många överlevare (troligen pga bra gener) är ju bara bra. Då tyder det på att du håller ett bra avelspar som du verkligen kan vara stolt över - likaså stolt över deras yngel som du säljer vidare!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-21 18:02
#30

Om du dessutom påtalar att ynglen kommer från yngelvårdande föräldrar, så kommer de förmodligen bli ännu mer intressanta 😃😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-22 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Alla med Juwel-kar känner nog igen de här kvadratiska vaddbitarna som ska vara överst i filtret. De behöver man inte ha men för att inte behöva rengöra filtret så ofta föredrar jag att använda mig av dom och byta ut dom varje vecka så som Juwel rekommenderar. Med tre akvarier blev det lite tröttsamt (och kostsamt) att köpa Juwels egna vaddbitar. Efter ett tips i en facebookgrupp gick jag därför till en syaffär och köpte vadd som metervara. Tror jag betalade 200:- för 2 meter och det kommer räcka väldigt länge. Visst; det är lite jobb att klippa ut kvadraterna men inte särskilt mycket och min akvariehobby kostar redan tillräckligt. Vadden från syaffären funkar lika bra och kostar en bråkdel. Om du är sugen på att göra samma sak; kolla bara att vadden inte är flamskyddsbehandlad. Det kan den vara om den är tänkt för till exempel grytlappar.

Lillyrod
2020-01-22 17:23
#32

Bra tips! Då har man råd med mer fisk istället 👍

piggelina123
2020-01-22 17:26
#33

Hur vet man att det inte är något giftigt i vadden? Bra tips!

5ara
2020-01-22 17:33
#34

#32 haha! jag gillar verkligen hur du tänker!!! #33 det som kan vara skadligt för fiskar är i så fall om vadden är behandlad med något och om man köper den i syaffär är det flamskydd man får passa sig för. Annars ska det inte vara någon fara. Har inte hört om någon som råkat ut för vadd som skulle vara giftig i sig.

Annons:
Cecilia.S
2020-01-22 17:45
#35

Smart! Tack 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-22 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu när jag är hemma igen gillar jag att sätta mig vid mina ”kvällsakvarier”. De tänds på eftermiddagen och lyser fram till på kvällen. Båda är relativt nystartade så det är sex timmar de är tända. Det är i de här två akvarierna jag har alla mina scalare-yngel och som tidigare sagts är de cirka 90 st numera. Utöver scalarerna finns här corydoras, Ancistrus och militärhjälmsnäckor. Det mindre är på 120 liter och det andra på 240 liter.

Lillyrod
2020-01-22 21:29
#37

Mycket strategiskt placerad soffa 😉

5ara
2020-01-22 21:37
#38

#37 Du har skarpa ögon minsann! Det fanns allt en tanke med möbleringen 🙂

Lillyrod
2020-01-22 21:42
#39

Här finns det stolar, soffor eller fåtöljer framför karen. Man måste ju organisera lite : )

Cecilia.S
2020-01-22 22:07
#40

Snyggt med soffan så - ja… Men praktiskt? Hmm 😂 Hur gör du vattenbyten?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-22 22:19
#41

#39 en likasinnad! Härligt! Gillar att kunna titta nära på grejer och i soffan gör man det bekvämt 🙂 #40 haha! Ja, det kan man ju ha sina åsikter om förstås… det mindre karet kommer jag åt smidigt från golvet men när jag grejar med det stora står jag i soffan 😂 var mycket skeptisk själv och var rädd att jag skulle ångra mitt beslut men det funkar riktigt bra. Står även i soffan när jag ska ner med händerna i det lilla. Då når jag och kommer åt bra 😉

Annons:
5ara
2020-01-22 22:25
#42

#40 får väl även passa på att tillägga att jag har satt nya möbeltassar på soffan så den är förvånansvärt lätt att flytta. Har förvaring av akvariegrejer där bakom, som mitt lilla extra kar till exempel.

Draken
2020-01-23 15:54
#43

Mycket bra placering måste jag säga 😃 Här står Stora akvariumet precis bredvid datorn 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-23 19:46
#44

#41 #42 Nämen. Det var en ny variant 😂 Intressant! Härligt att det fungerar så bra, är ju snyggt sådär!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-24 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Tänkte att det kunde passa med en lite närmre presentation av de två kar som ingår i min kvällsuppsättning. Först att dras igång av de två var 120 liters karet och det var i augusti. Det hade från början ett specifikt syfte; att utgöra en lite skyddad miljö för mitt scalare-par att föda upp yngel i. Karet är för litet för scalarerna att gå i permanent men tillfälligt, för en omgång yngel, tyckte jag att det funkade bra. Under inredningen av karet blev det mest att jag bara slängde i en rot jag hade och köpte lite växter. Det ska fixas till framåt men jag vet inte riktigt vad jag vill än så det får bara vara som det är och rulla på tills jag kommer på det. På bilden har ynglen blivit frisimmande för fyra dagar sedan och föräldrarna håller fortfarande stenkoll på dom, ständigt på vakt med höga fenor. Edit: märkte nu i efterhand att jag skrivit fel. Karet startades upp i juni. Förväxlade det med 240 liters karet som startades upp i augusti.

5ara
2020-01-24 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Så här ser karet ut idag. Jag är inte nöjd med inredningen men ynglen har vuxit en del. Det går ungefär 25 st i det idag. Tyvärr trycker de vid botten på bilden, hunden skällde på något och då är det tydligen bäst att ta det säkra före det osäkra.

Lillyrod
2020-01-24 16:18
#47

Vad har du som bakgrund? Är det tyg? Karet är snyggt men ser lite överbefolkat ut 😃 Jösses vad scalarer.

5ara
2020-01-24 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Om yngel har en ”slyngel-ålder” så skulle jag säga att de är i den nu. Väldigt nyfikna, ska smaka på allt och småtjafsar med varandra mest hela tiden. Vid vattenbytena ska häverten och mina händer alltid smakas på och det är inte ovanligt att vattentömningen får avbrytas på grund av att ett ”slyngel” prompt ska kolla in insidan av häverten. Ynglens beteende gör att mina söta pansarmalar blivit mer eller mindre nattaktiva och mest håller till inne bland växterna när ynglen stökar på dagen. 6 st Corydoras Duplicareus bor där i. Bilden togs innan ynglen blev busiga och stökiga. Då låg de ibland så här och kollade in läget för att sen fortsätta böka i sanden och leta efter något ätbart. Ska bli trevligt att se dom lite mer igen sen när ynglen flyttat och hittat andra hem.

Annons:
Lillyrod
2020-01-24 16:30
#49

Verkligen fina Corydoras. En stor favorit här.

5ara
2020-01-24 16:37
#50

#47 ja, det är ett par gardiner jag har vikt ihop och tejpat fast på baksidan. Man tager vad man haver 😂 Nu tycker jag att det är relativt gott om plats för dom. Fortfarande mindre än vad jag skulle vilja men bättre än tidigare. Ser väl också värre ut än vad det är när de ligger typ staplade på varandra på det viset. Hade däremot nästan panik innan när det var cirka 50 st i detta och 95 st i 240 liters karet. Var så rädd att de skulle få krökta fenor men det verkar ha gått bra. Så fort de nått säljstorlek har de fiskats upp och fått flytta.

Lillyrod
2020-01-24 16:42
#51

Det är väl inte svårt att bli av med så fina scalarer.

5ara
2020-01-24 16:46
#52

#51 lätt är det inte direkt. Har bara lyckats sälja ungefär 25 st privat och vad gäller djuraffärer är det bara en av två som är villiga att ge något för dom överhuvudtaget typ så fler scalare-yngel blir det nog inte för min del…

Lillyrod
2020-01-24 16:48
#53

Konstigt. Visst kan det bli lite problem med redovisningen sen men i min akvarieaffär tar de emot både fiskar och växter. De betalar inget rakt av men du får bra rabatt om man handlar något istället. Det gäller ju att det blir lagligt för dem också.

5ara
2020-01-24 16:55
#54

#53 ja, det kanske är något sånt men i den ena affären kunde de ge mig typ ett prov på fiskmat som tack sa dom. Frågade om jag eventuellt kunde byta mot rabatt på hundmat som jag handlar där annars men det gick inte. I den affären jag lämnar dom nu får jag presentkort i utbyte, vilket passar mycket bättre. Ska väl tillägga att den första butiken säljer scalarer för 45:- så antar att de köper in väldigt billigt.

Lillyrod
2020-01-24 16:56
#55

De kanske föder upp själva. Det finns ju de som gör det också i de affärer där intresset finns.

Annons:
5ara
2020-01-24 17:20
#56

#55 jag tror inte att dom gör det. När jag pratade med ägaren så sa hon att de mest får hem vanliga gråscalarer så mina guldmarmor kunde jag gärna få lämna där. Var också inne på deras hemsida av någon anledning och passade på att läsa personalens presentationer och det verkar inte vara någon av dom som har akvarium. Ägaren är också med och hon har inte det heller. Den andra butiken ägs däremot av en riktig ”akvarie-nörd”. Visst, han vill gärna sälja men kan ändå väldigt mycket. De har för övrigt startat en reptilavdelning vilket känns oerhört exotiskt och roligt! Vet inte hur många herrans år sen det var något sånt fanns här i stan…

5ara
2020-01-24 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Har spanat in dom här i butiken. Tror jag lutar åt att använda åtminstone en del av mina presentkortspengar till ett gäng. Älskar corydoras! Ska även fylla på mitt duplicareus gäng med några till.

Lillyrod
2020-01-24 17:27
#58

Åh så fina. Jag skulle vilja ha Loxozonus men de kostar lite mer än de smakar 😃

Jag har 5 olika sorter nu och önskar jag hade plats för fler.

5ara
2020-01-24 17:44
#59

Men vad härligt med 5 olika sorter! Får allt ta och kolla igenom dina trådar och se vad det är för några 🙂 Loxozonus var riktigt fin!!! Den kände jag inte till sen tidigare.

Draken
2020-01-24 23:27
#60

Älskar Corysar. men nu när jag bara har ett akvarium, så hjar jkag bara 1(2) sorter. Corydoras aeneus och jag skall fylla på med fler "vanliga" men även C. aeneus albino.

#57 Otroligt vackra 😍 är det dessa som kallas "Goldstripe" ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-25 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#60 vanliga metallpansarmalar är nästan lite underskattade ibland tycker jag, de är ju jättefina! Bilden är inte riktigt rättvisande, de är aningen mer gröna i verkligheten så ”green stripe” klassas de som. Den här bilden stämmer lite bättre tror jag.

5ara
2020-01-25 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Mina militärhjälmsnäckor (Neritina Pulligera) är de enda algätare jag har som rår på de gröna prickalgerna som blir främst på glasen. På den här bilden kan man se varför de får bort dom; de har två små tänder som de skrapar rent underlaget med.

Annons:
5ara
2020-01-25 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Tror minsann att den gula ancistrusen jag har i 120:an kommer bli ett stiligt tentakel-ansikte! Det syns inte så bra på bilden men det har börjat komma ”skägg” uppe på nosryggen (om det nu heter så på fiskar?!) så jag känner mig ganska säker på att det är en hane. I bakgrunden går det även se hur bra tofsalger trivs i det här karet. När ynglen har flyttat funderar jag på att låna siameserna från ”morgonakvariet” till att städa upp lite i det här.

Catlady91
2020-01-25 16:05
#64

#62 sådana behöver jag till båda mina kar! Kan de gå med malawi, tro? 

Är det Neritina sp. 'zebra'?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-01-25 16:11
#65

Tofsalger är hemska. De går inte att få bort själv. Jag har haft stenar och rötter som legat i flera år. Så kokar man dem och skrubbar ordentligt innan man stoppar ner dem igen och lik förbannat är det första som kommer de gamla tofsalgerna.  Vilken överlevnadsinstinkt det är på dem.

5ara
2020-01-25 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#64 ja, det skulle jag tro att de kan. Enligt informationen jag har hittat så är de tåliga och klarar både lite lägre och högre pH. Det är inte ’zebra’ utan ’pulligera’. Här är en bild på hur skalet ser ut. Tyvärr dålig skärpa men de ser faktiskt nästan ut som små mörka militärhjälmar. #65 oj, är det så illa? Jag har inte gjort någon insats för att få bort några men då känns det som att det inte är någon mening med det om de är så pass envisa!

Lillyrod
2020-01-25 16:23
#67

Siameserna klarar det nog för de äter dem ju. Men som människa har man inte en chans. Har i och för sig inte provat att äta dem….

Catlady91
2020-01-25 16:27
#68

#66 tänkte mer på att malawi äter snäckor, och med mina malawi har jag Praktbotia..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-01-25 16:30
#69

Ja då är det väl ingen större idé att släppa ner snäckor. De här stora snäckorna klarar inte att vända sig på rätt köl igen om någon knuffar kull dem. Då dör de.

Känns lite skumt att ha botia med malawi dock. Botian vill ha högst 7 i Ph. Malawi har du väl över 8 på har jag för mej.

Annons:
5ara
2020-01-25 16:31
#70

#67 Hahaha!!! Det kanske är det man måste göra! Jag nöjer mig nog med att låta siameserna ägna sig åt det. Jag har i alla fall fått för mig att de ska vara ett bra vapen mot de rackarns tofsarna. Tre av fem siameser är lite yngre och relativt små så jag ska allt försöka få tag i dom och låta dom jobba lite i det här karet när det inte är överfullt längre.

Catlady91
2020-01-25 16:35
#71

#69 Praktbotia klarar sig ganska bra. Har en vän som har Praktbotia med malawi, och det funkar bra 😊 men mina två ancistrusar vill inte ta mina alger som jag har på rutan och två av mina stenar.. Men i mitt andra kar kan nog dessa snäckor gå 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-01-25 16:36
#72

#68 jaha, har du snäckätande sorter, då är det nog ingen idé att försöka ha såna där i…

Lillyrod
2020-01-25 16:39
#73

 #71 De överlever heter det. De trivs inte och mår inte bra men de gör så gott de kan och överlever. Även hos din "vän"

Nu ska vi inte stjäla 5aras tråd med sånt som inte ska vara här 🙂

Catlady91
2020-01-25 16:39
#74

Men de kanske kan gå med mina guppys i mitt 60l? 😊 

Är det Netritina Pulligera?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-01-25 16:44
#75

#74 ja, det borde funka fint 🙂 exakt; Neritina Pulligera är det. Duktiga städare tycker jag men det behövs några stycken för att man ska märka det.

Catlady91
2020-01-25 16:47
#76

#75 hur många skulle du rekommendera? Är de dyra? Lätta att få tag på?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-01-25 16:57
#77

#76 här är de lätta att få tag på i alla fall. Finns i båda de lite mer välsorterade fisk-butikerna. Tror jag köpte 3 st för 100 kr. I ett 240 liters har jag just tre stycken. Skulle nog vilja säga att 6-7st hade varit ett bättre antal. Du bör nog ha i alla fall två stycken i 60 liter tänker jag men här får gärna någon mer erfaren uttrycka sin åsikt i frågan.

Catlady91
2020-01-25 17:49
#78

Jag har två lavasnäckor i karet nu, spelar det något roll?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-01-25 20:51
#79

Tippade på "Gold-stripe" det är det jag har. De var väldigt lika ;)  :

Jättefina bilder 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-01-25 21:24
#80

#78 Lavasnäckor kan jag inget om så det vågar jag inte svara på… #79 Nu hängde jag nog inte med riktigt; är det cw010 du har? För jag har inte hittat att de klassats som Aeneus, än åtminstone. Har jag missat något? De gröna jag spanat in är cw009.

Draken
2020-01-25 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#80 Har ingen aning om den benämningen, men det är Metallpansarmal jag har, och de kallas goldstripe, pga den gylne randen de har precis under ryggfenan :) 

Det latinska namnet är (vad jag vet) C. aeneus.

Ska se om jag hittar en bra bild på dem :)

Hittade en, men tyvärr lite suddig. Men man ser randen vid ryggfenan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-25 21:42
#82

Alla Corydoras har C-nummer. De är bara inte kända. L-malar vet alla men ingen vet vad en C-mal är för något. Konstigt va?

Draken
2020-01-25 22:08
#83

Det hade jag faktiskt ingen aning om 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-01-25 22:23
#84

#81 Där ser man. Fina är de oavsett vad de heter! Har bara inte läst benämning just ’Gold Stripe’ på dom tidigare, däremot ’Bronze’. Corydoras Schultzei kan väl kallas ’Gold Stripe’ har jag för mig. #82 Intressant! Det visste jag inte. En mer frekvent användning av C-nummer kanske inte vore så dumt då. Är verkligen upplagt för begreppsförvirring som det är nu. Jag har nog inte sett något C-nummer på någon som blivit artbestämd. Utan bara på såna som man inte vet än så jag trodde att när de fått sitt fulla latinska namn så försvann C-numret.

Draken
2020-01-25 22:31
#85

#84 Jag har heller inte set/hört benämningen innan jag såg dessa i butiken. Där stog det "C.aeneus "Gold-Stripe" Tänkte väl inte nåt mer på det, för mig är de metallpansarmalar , har alltid vari, kommer alltid att förbli 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-26 07:27
#86

Det här med C-nummer fick jag lära mej i akvarieaffären. Jag tror  att det står på vissa ställen på zoopet.

5ara
2020-01-26 09:57
#87

Nu har jag ”forskat” lite i frågan på Google och i både de artiklarna jag läst så står det att c-nummer har de bara innan de blivit klassificerade och fått ett fullständigt namn. Lite synd tycker jag då nummer kan vara enkla att kommunicera, å andra sidan är väl ett komplett latinskt namn lika säkert men krångligt att uttala och skriva. Den största boven är väl egentligen alla dessa handelsnamn…

Lillyrod
2020-01-26 10:03
#88

Ok. Då har de fel i min butik. Där säger de att alla har ett nr men att det inte används på samma sätt som hos L-malarna. Ska höra med dem igen när jag är där nästa gång.

Känns lite sådär om man får fel info av dem. Det är en butik som endast har fisk och relaterade saker så de är väldigt kunniga.

5ara
2020-01-26 10:12
#89

Kan ju också vara så att jag stött på två felaktiga artiklar men för att ytterligare undersöka saken ägnade jag en stund åt att försöka hitta C-numren för både Aeneus och Duplicareus och jag hittade inga.

Lillyrod
2020-01-26 10:14
#90

De kan säkert ha missuppfattat saken precis som vem som helst kan göra. En annan tror ju på det 😃

Att två olika artiklar ska ha fel tror jag dock inte.

Annons:
Draken
2020-01-26 12:12
#91

Hur det är är med C numren, så är de underbara fiskar 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-26 17:57
#92

Instämmer med #91 😍 Ser fram emot att kunna köpa ett gäng någon gång i framtiden. I dagsläget finns tyvärr inte möjlighet till det 🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-26 18:47
#93

#91 Håller helt med!

5ara
2020-01-29 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Dags för en liten presentation av mitt tredje kar. Som tidigare sagts är det på 240 liter och huserar för tillfället 65 st scalarer, 2 Ancistrus och 3 militärhjälmsnäckor. Det startades upp i augusti och var långt i från vackert i början så här kommer en liten bildserie över vad som hände.

5ara
2020-01-29 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Så här såg det ut den 14/8 när det varit fyllt med vatten i 3 dygn. Allt är frid och fröjd; vattnet har klarnat som det ska och temperaturen var också bra.

5ara
2020-01-29 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Ett par scalarer fick i uppgift att sätta igång filteraktiviteten och de flyttade in 18/8. Inga lustigheter med uppstarten så långt. Bilden visar den nya roten jag lade i karet. Det var den 23/8 och trots att den legat i vatten ca 5 dagar hade den fortfarande leviterande krafter men som synes; inget oväntat i övrigt. De två scalarerna som fått ”inbajsningsuppdraget” fortsatte gå där i.

5ara
2020-01-29 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Här börjar det hända grejer. Utan en enda konstighet under de två första veckorna ser karet plötsligt ut så här. Datumet är 2/9 och karet har varit vattenfyllt i 22 dygn. Snyggt va?!

Annons:
5ara
2020-01-29 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jag misstänkte givetvis svävalger men hade inte lust att ha akvariet släckt så jag bestämde mig för att se vad som hände och lät det vara tänt ungefär 7 timmar per dag. Kan passa på att tillägga att ingen växtnäring hade tillsatts eftersom jag bara hade lite vallisneria där i. Som väntat blev vattnet bara värre och efter ett par dagar, den 4/9, när det såg ut så här bestämde jag mig för att ha det släckt en vecka trots allt. Så här illa såg det ut fastän jag precis gjort ett vattenbyte på 30%. Mitt scalare-par som fått yngel tog över filteruppstarten och scalarerna som gick här fick flytta tillbaka till ”morgonakvariet”.

5ara
2020-01-29 13:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Så här såg vattnet ut som jag tömde ut från akvariet. Som synes är ljuset i akvariet ganska blått och gjorde att vattnet såg grönare ut än vad det egentligen var.

5ara
2020-01-29 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Efter en veckas mörker, den 12/9, såg det ut så här. En markant förbättring. Jag hade lessnat på att ha det släckt och började låta ljuset vara på tre timmar per dag. Under mörkläggning täckte jag inte över akvariet med filtar och liknande som ofta rekommenderas. Jag ville kunna se att scalarerna mådde bra och vara säker på att de fick i sig mat som de skulle.

5ara
2020-01-29 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Trots att ljuset var tänt en del fortsatte vattnet klarna. Två dagar senare, den 14/9, såg det ut så här. Jag började våga hoppas på att det hela skulle ordna sig utan UV-ljus eller kemikalier.

5ara
2020-01-29 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

22/9 syntes åter vallisnerian i akvariets bakkant och jag bestämde mig för att beställa växter och äntligen få det lite mer ombonat.

5ara
2020-01-29 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

26/9 och jag kände att uppstarten äntligen var hyfsat ”back on track”. Vattnet var bara lite grumligt som ni ser. Ökade ljuset till 4 timmar per dag och tillsatte en tredjedels dos PMDD. Skippar fosfat och nitrat i detta kar. Nu när jag tänker efter inser jag att fosfat tillsätter jag inte i något av mina kar…

5ara
2020-01-29 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Med tillsatt näring och ökat ljus följde jag utvecklingen med spänning. Var förberedd på att skiten skulle komma tillbaka men det gjorde den inte. Vattnet blev istället helt klart och jag andades faktiskt ut till viss del. Bilden togs 26/9. Växterna har sedan dess tagit sig. Dosen PMDD (jag använder som sagt bara mikro och sulfat) har ökats till fulldos och ljuset är numera tänt 6 timmar per dag. Så som avslutning på den här bildserien vill jag bara visa att hur tokigt det än kan bli, särskilt i början, så ordnar mycket upp sig med tiden. Jag är inte helt övertygad om att det var svävalger då de borde fått ny fart när ljuset tändes igen men jag vet inte. Vad tror ni?

Annons:
Lillyrod
2020-01-29 17:24
#105

Jag brottades med svävalger under en längre period och här var vattnet som en tjock grön gröt när jag bestämde mej för att göra ett nytt försök att få ordning. 

Det blev flera försök sen men jag fick inte bort det utan uv-ljus. Två omgångar med Green killing machine och sen har jag inte sett dem 😈

Cecilia.S
2020-01-29 19:38
#106

Intressant att se. Vilken skillnad!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-29 20:04
#107

#105 tror du att det var svävalger jag hade? Känns som att det gav med sig för lätt… funderade på Green Killing Machine men sen löste det sig utan. Verkar som att de funkar bra mot svävalger. #106 ja, verkligen och skiten dök upp så plötsligt. Inte roligt!

Lillyrod
2020-01-29 20:14
#108

Jag vet inte om det var svävalger du hade i ditt kar. Jag tycker också att det gav upp utan fight. På bilderna ser det precis ut som mitt kar gjorde. Såhär #8

Jag vet inte hur många gånger jag startade om, mörklade, hade i nåt medel som fiskarna definitivt inte tyckte om osv.

5ara
2020-01-29 21:50
#109

#108 Om man jämför med ditt ser det definitivt ut som svävalger. Det som talar emot det är att när vattnet kom utanför akvariet så var det inte så väldigt grönt, mer gulbrunt i tonen och att det försvann så smidigt. Får väl aldrig veta vad det var kanske men jag hoppas att jag inte råkar ut för något liknande. Läste lite i tråden du länkade och jag kan bara säga: Fy, vilken pärs!!! Skönt att du är av med det!

Draken
2020-01-30 11:54
#110

Vilken skillnad :D Där ser man, även om det ser mörkt ut i början, så kan det reda upp sig i slutänden :)

Håller med om att det gav med sig för enkelt för att vara svävaralger, men det är det enda jag kan komma på att det kan ha varit 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-30 17:52
#111

#109 Ja det var en pärs. Det kom tillbaka hur många gånger som helst. Efter GKM har jag inte sett något av dem. 

Hoppas verkligen de håller sig borta både från dig och mig.

Annons:
5ara
2020-01-31 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Tar mossa någon stryk av att åka igenom en fisks tarmsystem? Svaret är: ingen synbar skada. Nu när mossan tagit sig är den inte bara som tunna trådar längre men när den var ny så såg den ut på det viset…

Lillyrod
2020-01-31 09:34
#113

Mata den stackaren så han slipper äta mossa 😃

5ara
2020-01-31 09:39
#114

#113 Hahaha! Där har vi det 😂

5ara
2020-01-31 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

De har allt en del småhyss för sig de där scalarerna. I morgonakvariet, där ”avelsparet” går nu, börjar det närma sig lek igen och de har spanat in det andra parets revir och försöker få dom att flytta. Ibland byter de revir och därmed ände av akvariet som de håller till i. Larsa och Aloy är dock inte sugna på att flytta den här gången. Är glad att de inte går på varandra fysiskt utan mest bara visar upp sig för varandra.

Lillyrod
2020-01-31 10:07
#116

Det är verkligen intressant att sitta och studera deras beteende. Man kan bli kvar framför karet bra mycket längre än man tänkt sig.

5ara
2020-01-31 10:14
#117

#116 instämmer helt! Se bara nu; har massa att göra men här fastnade jag…

Lillyrod
2020-01-31 10:27
#118

😃👍

Annons:
Draken
2020-02-01 11:25
#119

Det är två otroligt vackra avelspar du har där 😍 Det är faktiskt sällan att jag har sett scalarer bli fysiska mot varandra, men däremot mot andra invånare i karet 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-02 11:47
#120

#119 tack! Den lilla koi-honan är så liten så henne vill jag inte ha några yngel av. Hon borde vara betydligt större med tanke på att hon var minst 1,5 år när hon började lägga ägg och leka. Där ser man! Trodde att de kunde börja slåss, särskilt när de är så jämna i både ålder och storlek. Jag är glad att de funkar tillsammans i ett så pass litet kar i alla fall.

Mick13
2020-02-03 01:13
#121

Jag har inte haft scalarer på flera år men blev sugen nu när jag såg dina godingar 😍

5ara
2020-02-03 11:23
#122

#121 vad kul att höra! Ja, jag gillar dom verkligen; både till sätt och utseende. Vad har du för fiskar?

5ara
2020-02-03 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Vattenbyte hit och vattenbyte dit. En mycket central aspekt av akvarie-innehavet. Igår var det dags för mitt morgonakvarium att få lite nytt vatten. Jag byter 60 liter var 8:e dag ungefär. Jag hade som mål att hitta karets ”sweet spot”; minsta mängden vatten som behöver bytas utan att nitrat och fosfat stiger. Jag provade med att byta 40 liter var 14:e dag. Detta var för lite men sen har jag inte kommit längre i undersökningen för det blev mycket på jobbet och så kom det massa yngel så projektet lades på is. Jag planerar dock att ta upp det igen när jag är mer på humör för att göra frekventa dropptester av vattnet. I mina kar med yngel byts betydligt mer vatten. I 240 liters karet byter jag 17-18 liter varje dag och i 120 liters karet byter jag samma mängd men varannan dag istället. Eftersom inget har en specifik veckodag använder jag mig av anteckningar i telefonen för att hålla reda på när det senast gjordes. Där noterar jag även när filter och pumpar rengjorts. Hur gör ni för att hålla koll på det hela?

5ara
2020-02-03 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

I yngel-karen går det nästan åt löjligt mycket mat! På en månad har de fått ungefär en halv liter krillflingor. Utöver det en hel del Tetra Pro Energy och fryst artemia. Tur att fiskmat går köpa billigt i lösvikt via nätet annars hade jag nog gått back på mina yngel.

andres
2020-02-03 17:18
#125

Tack Sara Så trevligt att se dina akvarium och läsa om ditt intresse och din skötsel av fiskarna. Det gjorde mig så glad och jag tänkte på alla de kar jag haft genom livet. Jag är nu en gammal gubbe men går gärna in i enakvarie affär och tittar på fiskar Orkar jag kanske jag kan ha ett litet kar igen. Tack Peter

Annons:
Lillyrod
2020-02-03 17:34
#126

Jag har en almanacka där jag skriver vattenbyten och pumprengöring. Annars skulle jag aldrig kunna hålla koll på det.

Sen har jag lite mystiska tecken som jag skriver dit om jag t ex har gjort en större makeover eller bytt extra mycket vatten av någon anledning. Eftersom almanackan hänger på väggen i köket kan det bli lite frågor 😃

5ara
2020-02-03 18:13
#127

#125 men åh, så roligt att höra! Nu blev jag väldigt glad! #126 ja, klassisk almanacka funkar ju med så klart! Kan tänka mig att det kan bli en aning kryptiska symboler som bara du vet vad de betyder.

Maleficum
2020-02-03 18:27
#128

Jag brukar väl göra det lite enkelt för mig och byta vatten i alla karen varje söndag men är det mycket under en helg så skippar jag ibland en vecka och byter nästa vecka istället. Men alla mina kar har massor av växter och relativt lite fisk (utom kanske stora hallkaret som ofta är överbelamrat med Guppy yngel) så dem klarar sig egentligen ännu längre utan vattenbyten utan att få problem.

Filtren bliv väl rengjorda efter behov samt några dagar innan semester eller tillfällen då jag kommer vara borta längre tid.

Mängden jag byter vet jag inte för jag kör med pump och slang ut samtidigt som jag fyller på vatten och så får det stå så några minuter i varje akvarium (väldigt kort tid i minsta akvariet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-03 19:46
#129

#128 ja, man får ju lära känna sina kar för att lära sig hur mycket vatten som behöver bytas. Jag har ju inga mängder med växter och så tycker jag om att mata ganska mycket så för min del blir det till att byta en del. Filter och pumpar rengörs när flödet börjar bli klent men bara för att jag tycker om att undersöka saker så skriver jag upp det för att få ett grepp om hur ofta det är egentligen. Låter som att det går snabbt att byta när du både fyller och tömmer på samma gång. Smidigt!

Draken
2020-02-04 10:13
#130

Vad fina de börjar bli scalareynglen 😍

Jag byter vatten ungefär var tredje vecka och rengör pumpen vid behov. Det kan gå månader innan pumpen behöver rengöras ;)

Nu börjar det bli lite dålig flås, så det är väl så dags nu, men det är nästan 7 månader sedan sist ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-02-04 10:57
#131

#129 Det är supersmidigt! Har gjort vattenbytena så mycket enklare och snabbare (speciellt till skillnad från tiden då man sprang med hinkar). Har mest små fiskar så blir ju inte så mycket matande varje gång och även om jag väl byter vatten oftare än vad som behövs så är det skönt att veta att det inte blir en katastrof om man inte hinner med :)

Men förstår med alla vackra scalar yngel så blir det nog lite mer mat (och skit) än med mina små Guppy yngel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-05 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Här är Fröken Fräken. Inget skägg i ansiktet än, så det är inte helt omöjligt att det faktiskt är en fröken. Jag har två calico Ancistrus i 240 liters karet med yngel. Inte lätt att fota något bakom ynglen men här lyckades jag nästan…

Annons:
5ara
2020-02-05 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

De ljusare ancistrusarna är lite roliga på så vis att deras tarmsystem är synliga när de visar magen.

5ara
2020-02-05 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Det här är den andra ancistrusen i karet. Den har mörknat mycket sen jag skaffade den så kanske kommer den att bli helt brun i slutändan. Vad tror ni? Tycker nästan det går att se antydan till ”skägg” på den här men än så länge kan inte jag se om det är en hane eller hona.

5ara
2020-02-05 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Slänger med en bonus-bild på min systers L204. Kanske den gillar att vila så här…? Skön stil i alla fall tycker jag. Den skrämde slag på min syster första gången den gjorde så.

Lillyrod
2020-02-05 18:10
#136

Ancistrus kan väl ändra lite färg efter sin omgivning t ex om den blir rädd vad jag vet.  Är dålig på Ancistrus för jag tillhör den lilla skaran som inte tycker om den fisken alls 😃

5ara
2020-02-05 18:23
#137

#136 ja, till viss del tycker jag att de kan göra det men då är det snarare att ljusare områden och fläckar uppträder på dom emellanåt. Men det är mest på mina bruna i morgonakvariet, den gula i 120:an ser alltid likadan ut… Jag har lite av en hat-kärlek till Ancistrus. Jag tycker att de är växtätande bajs-maskiner som inte gör någon större nytta på alger men å andra sidan gillar jag deras utseende och andra aspekter av deras sätt…

Lillyrod
2020-02-05 18:28
#138

Fina bilder är det iallafall. Att sova i konstiga ställningar är nog ganska vanligt när det gäller malar. 

Jag har ett gäng Corydoras Paleatus som kan krascha in i något och sen bli liggande där. Stödjer sig bara på stjärten ibland. Många gånger jag trott att de varit döda 😃

5ara
2020-02-05 18:58
#139

#138 Tack! Kul att höra 🙂 Åh, nu vill jag typ reklamera alla mina ancistrusar och Duplicareus! Har aldrig sett en enda sova/vila på något konstigt sätt. Dina Paleatus låter ju helfestliga!

Annons:
5ara
2020-02-06 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Jag gav min syster några musselblommor men i akvariet hamnade de visst inte…

Draken
2020-02-07 09:55
#141

Jättefina bilder. Har faktiskt aldrig sett den typen Ancistrus tidigare. den var riktigt frän 😃

Jag gillar Ancistrus, trots att de är skitgrisar som är jättelata och gör inte mycket väsen av sig ;)

#140  😂 Ja så kan man ju också göra 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-07 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Imorse fick mina scalarer mig att skratta högt. Mer specifikt var det Larsa. Aloy och Larsa skulle allt behöva gå en kurs i kommunikation tror jag. På bilden ser man hur Larsa befruktar baksidan av bladet som Aloy har lagt äggen på…

5ara
2020-02-07 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Bladets baksida får väl ändå anses som ett gott försök, men när han simmade iväg och skulle befrukta glasrutan så kunde jag inte hålla mig för skratt!

5ara
2020-02-07 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

När de hållit på så här ett tag bestämde jag mig för att försöka hjälpa till lite och satte fast bladet så han inte kunde komma åt baksidan längre. De blev givetvis upprörda över mitt ingripande till en början men lugnade sig snabbt och det såg nästan ut som att det gick upp ett ljus för Larsa gällande var äggen faktiskt var någonstans.

5ara
2020-02-07 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Men där hade jag visst fel… roten hade han inte varit på tidigare så den var det visst dags för nu istället.

5ara
2020-02-07 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Men skam den som ger sig! Precis innan jag skulle iväg såg jag det här. Sätter nog dit nattlampa åt dom så får vi se om det börjar sprattla små svansar om ett par dygn. Äggen kan lika gärna bli uppätna förstås men ändå värt att undersöka tycker jag. Med alla kvicka odessabarber i karet lär inte några yngel överleva i alla fall.

Annons:
Lillyrod
2020-02-07 17:32
#147

Men stackars pojk. Du får låna en bok åt honom eller nåt så han får kläm på det här med blommor och bin. Eller fiskar och rom 😃

5ara
2020-02-07 18:35
#148

#147 Haha! Ja, jag ska se om jag hittar något på scalare-språk. Tycker dock att han förtjänar en eloge för sitt helhjärtade engagemang i det hela.

5ara
2020-02-07 18:39
#149

De första gångerna de lekte gjorde han inte ens någon antydan till att försöka befrukta äggen, så trots att det inte blir riktigt rätt känns det ändå som att det går framåt för honom.

Lillyrod
2020-02-07 18:44
#150

Han gör så gott han kan grabben. Han lär sig nog till slut.

Draken
2020-02-08 15:25
#151

😂 förlåt att jag skrattar, men de är något för sig själv dessa scalarer.  Stackarn som inte riktigt har fått lära sig detta med blommor och bin . Men trägen vinner, vem vet …han kanske lyckas tillslut 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-08 15:57
#152

#151 inte bara du som skrattar kan jag lova! Om jag skaffat dom två för avel hade jag nog blivit en aning frustrerad men som det är nu kan jag inte låta bli att uppleva det underhållande.

Draken
2020-02-09 11:25
#153

#152 Kan tänka mig att det hade blivit frustration delux om de var köpta enkomt för avel 😮😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-02-09 12:21
#154

#153 Nu har det visat sig att han trots allt lyckades befrukta några ägg men under morgonen så har de successivt försvunnit. Tror att de är så knasiga att de äter upp dom när svansar börjar vifta. Är bara ett fåtal ägg kvar nu. Knasfiskar!

Draken
2020-02-09 13:18
#155

Det blir ju intressant när det börjar vifta, även föräldrarna, eftersom de är helt oerfarna, kan tro att det är maskar ;) Och maskar är mumma 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-09 13:24
#156

#155 Ja, det verkar som det! Äggen blev visst väldigt smakliga nu och alla är borta. Så har aldrig mitt ”avelspar” gjort. När svansarna kommer så börjar de istället putsa ett nytt ställe med en mer horisontell yta och flyttar dom dit. Den honan är dock väldigt känslig för hur mycket fiskar det är runt omkring. När det är många, som i karet de går i nu, så äter hon upp dom i stort sett lika snabbt som de blir lagda. De har verkligen sina egenheter!

Draken
2020-02-09 13:26
#157

De är personligheter allihopa ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-13 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Hmm… vad ska jag hitta på med denna? En räk- och yngelsäker pump där den lilla svampen längst ner går att byta ut mot ett klassiskt dubbelt svampfilter. Älskar när saker är enkla att anpassa! Jag har väldigt svårt för ljudet som luftpumpar skapar och hoppas att den här motordrivna varianten ska passa mina öron bättre. Ska jag göra ett lite seriöst odlings-försök med mina pansarmalar eller börjar det bli dags för ett kar med räkor och snäckor…? Så länge det är massa glupska scalare-yngel med mina pansarmalar lär jag inte hinna rädda några ägg innan de blir uppätna. Dessutom misstänker jag fortfarande att det kan vara bara honor.

Maleficum
2020-02-13 11:08
#159

#158 Har tre såna filter och jag, som är ljudkänslig, har aldrig stört mig på dem :) Tycker de är enkla och smidiga för alla möjliga saker!

Pansarmals yngel låter ju gulligt, fast jag har ju en förkärlek för räkor också så dem skulle jag också rekommendera ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-13 11:11
#160

#159 åh, vad bra att du är nöjd med dina såna filter! Låter mycket lovande! Ja, jag lutar nästan mest åt räkor faktiskt. Bara för att jag startar upp ett sånt kar betyder ju inte det att det inte går att skaffa ett till filter och även försöka med pansarmalarna så småningom.

Annons:
5ara
2020-02-13 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

I morgonakvariet har växtbeståndet utökats med Red Root Floaters från Lillyrod. Ska bli spännande att se ifall de tar sig eller tynar bort. Jag hoppas givetvis att de ska ta sig och få riktigt tjusiga röda rötter! De små rackarna envisades med att flyta med strömmen och fastna framför filter-insuget så med hjälp av lite luftslang jag hade liggandes gjorde jag några ”badringar” åt dom som håller dom på plats tills jag kommit på en snyggare lösning.

Draken
2020-02-13 15:05
#162

Jag har använt fiskelina om jag har velat ha flyrt6växter på ett ställe, funkar jättebra och det syns knappt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-02-13 17:56
#163

#158 Jag gillar inte det filtret. Bytte ut det mot en lite större modell. Den här: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/aquael/aquael-fan-1-innerfilter.html

Det lilla på din bild drar runt vattnet men inget skit fastnar där. Skulle det råka fastna något så ramlar det av och ner i karet igen när du lyfter filtret för att göra rent. 

Filter utan behållare har man inte mycket nytta av tycker jag.

Roligt att se växterna i sitt nya hem 👍

5ara
2020-02-14 16:30
#164

#162 ja, fiskelina borde funka jättebra! Måste bara skaffa det… #163 nä, just den lilla svampen är jag nog inte jätteimponerad av men enligt vad jag kollat upp tidigare är den enkel att byta ut mot ett klassiskt svampfilter med dubbla svampar och det är nog vad jag tänker göra. Tydligen passar kopplingen under själva pumpen med ett sånt filter. Jag kanske är ute och snurrar men jag har fått för mig att räkor gillar att kunna ”beta” på filtersvamparna…?

Lillyrod
2020-02-14 17:16
#165

Ja räkorna gillar det men när skiten ligger överallt och inget fastnar på filtret är det inte så kul. Väldigt svårt att slamsuga ett räkkar. Det är omöjligt. 

Det kanske funkar bättre för dig men jag blev tokig 😃

5ara
2020-02-14 17:27
#166

#165 hmmm… ja, jag får väl helt enkelt testa. Dessvärre är det ju en del av mina idéer som är bättre i teorin än i verkligheten. Tack för dina kommentarer i alla fall! Alltid kul med åsikter och erfarenheter!

Lillyrod
2020-02-14 17:30
#167

Testa gärna. Det är roligt att se om resultatet blir samma eller något helt annat. Jag gillar ju när skiten följer med upp när man lyfter filtret. Tar alltid en kanna under med en snabb manöver men med enbart svamp funkade inte det för mej 👍

Annons:
5ara
2020-02-14 17:37
#168

#167 nä, jag kanske inte alls gillar det och gör som du och byter till något annat istället. Helt klart en fördel om smutsen man vill bli av med går att få ur karet. Blir som sagt ännu viktigare när häverten inte går att använda på botten. Det här ska allt bli lite intressant! Nu märker jag ännu mer hur mycket jag tänker på pumpen i samband med räkor. Det är helt klart det hållet det lutar åt för min del.

Lillyrod
2020-02-14 17:41
#169

Räkor är jätteroliga. Man kan studera dem i timmar. Flitiga små varelser. Amano är mer lata. Tar fiskarnas mat och sticker så fort de kan. Det där med att de är duktiga algätare har jag inte märkt. Mina äter hellre det som serveras.

Problemet för mej är att jag vägrar sortera dem och färgen blir ju då sämre efter ett tag när de med dålig färg inte plockas ut. Jag har inget kar att ha de utsorterade i och att mata fiskar med dem eller döda dem det finns inte. Jag får fylla på med nya med bra färg en gång ibland istället. Mina gula har jag bara släppt i nya en gång och de är fortfarande väldigt vackra. En bra stam.

5ara
2020-02-14 17:49
#170

#169 ja, jag tycker de verkar intressanta att ha! Blir ju inte mindre sugen när du skriver att de är roliga att titta på. Vet i tusan hur jag skulle lösa det med dåligt färgade exemplar. Jag skulle inte heller klara att mata fiskar med dom eller ta bort dom på annat vis så det skulle få bli något liknande det du gör. Dina gula är verkligen urläckra!

Lillyrod
2020-02-14 17:54
#171

Det finns flera som säljer bra räkor i fb-grupper. Han som har finast har tyvärr cladophoraalger i samtliga sina kar, han tycker det är fint, så jag vågar inte köpa där. Finns flera andra som har riktigt fina räkor. 

Jag har haft tur och hittat en som hade gula neon stripe i samma stad så vi bytte några fina mot växter. De röda har jag fyllt på i min akvarieaffär. De hade otroligt fina sist jag köpte.

Draken
2020-02-15 15:22
#172

Jag är heller inte förtjust i svampfiltren, så jag har använt vanligt filter och trätt en nylonstrumpa över. Det har fungerat bra för mig  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-19 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Här har det hänt lite grejer. Jag har bearbetat min rädsla för snäckor som kan bli många så i båda karen med sand har det flyttat in malaysiska sandsnäckor. Kan ju inte direkt påstå att jag ser dom ofta, men när ljuset slås på så kan jag hinna se en skymt innan de gräver ner sig. Precis som det ska vara helt enkelt. Nya invånare uppmärksammas självklart av ynglen även om de är mycket stillsamma av sig.

5ara
2020-02-19 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Ytterligare 50 st yngel har åkt till djuraffären och hem därifrån följde åtta stycken såna här små sötisar med. Nu har jag 40 st yngel kvar. Funderar på om jag ska lägga ut en annons på Blocket…

Annons:
5ara
2020-02-19 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Vad deras plan är har jag ingen aning om men de verkar gilla gropen de gjort i ett hörn…

Lillyrod
2020-02-19 19:26
#176

Åh vilka fina corysar. Scalarerna också för den delen.

Draken
2020-02-19 22:15
#177

Lägg ut en annons på blocket. Jättesöta corysar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-22 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Woho! Det ser allt ut som att det finns lite hopp för mina red root floaters. Efter att i stort sett alla blad och rötter som fanns från början typ smält bort har det börjat komma nya. Hoppas att de fortsätter ta sig! Någon snyggare lösning har jag inte fixat än, det kändes onödigt att engagera mig i det innan jag visste om de skulle klara flytten hit eller inte. Ni får därför njuta av mina tjusiga ”hagar” av sugrör och luftslang.<

5ara
2020-02-22 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

Gropen i hörnet som de nya pansarmalarna har gjort verkar vara deras högkvarter. Klart att det är viktigt med en fast punkt i tillvaron så det förklarar kanske varför engagemanget i grävandet var så stort. Där ligger de ofta och vilar, inte helt ovanligt att de gör det på varandra som i en hög. Alla åtta verkar pigga och hungriga. Det tycker jag känns skönt; jag är alltid så nervös med nya fiskar och är rädd att de ska bli dåliga…

Cecilia.S
2020-02-22 11:38
#180

#178 Håller tummarna för att det går framåt nu! De är ju så snygga 😍 Mycket möjligt att de blev lite ledsna över hemresan och tar en liten stund för att anpassa sig till det nya vattnet, men med lite tid så blir de nog riktigt fina ska du se.

#179 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-02-22 12:20
#181

#180 ja, jag hoppas att deras dåliga start här berodde på chocken miljöombytet innebar snarare än att de inte kan trivas i karet.

Annons:
Draken
2020-02-22 12:37
#182

Du skall se att de kommer ta sig så småningom :)

Corysar är väl bara för söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-02-22 12:55
#183

Men oj smälte de? Det har jag inte sett när jag flyttat runt dem här hemma. Nu ser de ju pigga ut iallafall. Tur det.

Vilka roliga corysar. Jag har aldrig sett några som har grävt sådär. Mina börjar bli så gamla nu så de rör knappt inte på sig ens vid matdags. Inte ens honan som är född här är det någon fart i. Hon tar väl efter de andra.

5ara
2020-02-22 13:04
#184

#183 ja, typ i alla fall. Vissa blad blev bara helt genomskinliga och försvann, andra dök det upp hål i och det började flyta runt som små bladfragment. I det andra fallet med hål och små bitar är scalarerna som har sitt revir i den änden av karet misstänkta. De var och nafsade på dom en hel del när de var nya. Rötterna däremot bara försvann spårlöst men det ser ut att vara lite nya på gång. Det var tydligen mycket traumatiskt för dom att komma hit! Ja, de är ett festligt gäng! Mycket mer aktiva än mina Duplicareus som går i det andra yngelkaret. Kanske beror på åldern med, de är ganska små de här ”gröngölingarna”, mindre än Duplicareusarna var när de var nya.

Maleficum
2020-02-22 14:09
#185

#178 Är precis sån flytväxt jag har här hemma som enbart trivs i mitt ena akvarium, så fort jag flyttar till de andra karen tynar dem sakta bort medan de nästan exploderar i det akvariet där de trivs (och där är dem knallröda speciellt dem som ligger precis under lysrören).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-02-22 16:14
#186

#178 jaså, minsann. De kan reagera så pass på att flytta mellan kar med samma kranvatten? Hoppas att de inte försvinner helt här nu då utan hämtar sig och anpassar sig till den nya miljön.

Lillyrod
2020-02-22 16:19
#187

Hos mej trivs de i 2 kar men inte i de andra 2. Mystisk växt 😃

Maleficum
2020-02-22 16:26
#188

Riktigt mystisk! Den verkar trivas hos brorsan också men hos min kompis (som först skaffa den och där jag fick skott ifrån) så trivdes den en stund men sen dog den ut.

När jag en kort period testa köra low tech däremot i akvariet där den trivs så börja den tyna (inklusive några andra växter) och fick stort algproblem men det löste sig så fort jag flytta tillbaka ytterfiltret till det (algerna sluta växa som ogräs och flytväxterna och de andra växterna växer så det knakar igen).

Hoppas dem kommer trivas hos dig för dem är verkligen fina, speciellt då de kan variera så mycket i färg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
2020-02-22 16:44
#189

Jag har ju märkt att växterna trivs olika bra i mina kar men inte alls så extremt att de som trivs mindre bra dör ut. Hoppas verkligen på att dom tar sig och tänker att det ändå borde vara ett gott tecken att de nya bladen som kommer ser fina ut.

Draken
2020-02-23 11:24
#190

Hoppas de går till sig och bli snygga :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-02-27 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

De små gröngölingarna har jag visst fastnat för ordentligt. Med Magnus Ugglas ”Kung för en dag” i huvudet åkte jag den 25:e till djuraffären och köpte de sista som fanns kvar så numera är de tolv stycken som härjar runt i karet. Riktigt roliga små rackare! Tyvärr är det sällan jag ser alla på en gång men det märks att de är fler och gropen i hörnet är fortfarande deras högkvarter.

5ara
2020-02-27 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Känslan av att inte ha totalt överbefolkade kar är inte så dum! Tack vare en annons på Blocket har 13 st yngel fått nya hem. I det större går det numera 17 st scalarer och i det mindre på 120 liter är det 11 st. När jag fotar något i karen är ynglen i vägen och när själva karen ska fotas hamnar hunden framför… inte lätt att alltid få bra bilder minsann.

Lillyrod
2020-02-27 17:39
#193

Det finns alltid linslusar som är med när det ska fotas.

Min gamla Sorgmanteltetra var nog med på alla foton så länge hon levde : )

5ara
2020-02-27 18:12
#194

#193 Haha! Ja, det gör visst det. Gulligt med en liten tetra som ville vara med!

Draken
2020-02-28 10:24
#195

Scalarena här är linslusar utan dess like, och före dem så vart det inte en enda blid nästan, som papegojcikliderna inte var med på

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-03-02 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

I mitt 120 liters lekte ancistrusarna igår. De har ingen grotta och har istället flyttat mängder av sand för att komma in under roten. Jag är kluven i det hela för hanen är gul och honan är calico (brunfläckig med orange botten) och det känns som risken för vanliga bruna ancistrusar är stor. Jag har inget emot dom men har inte plats för så många och de verkar vara lite svåra att bli av med. Samtidigt är jag förstås nyfiken på vad det skulle bli för färg/färger på ynglen. Tror ni det finns någon chans att någon skulle kunna överleva i det här karet? Scalare-slynglen är ständigt hungriga och jättenyfikna på allt nytt så jag har väldigt svårt att tro att någon skulle kunna klara sig.

5ara
2020-03-02 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Här inne i mörkret hänger han upp och ner och fläktar äggen min lille guling. Det går att ana honom om man kollar noga på bilden. Jag har säkrat upp roten med lite pinnar för deras utgrävning kändes inte helt stabil och om det blev mos av den gule pojken skulle jag allt bli lite ledsen. Scalare-yngel på köpet som vanligt med mina bilder.

Lillyrod
2020-03-02 17:36
#198

Skam den som ger sig. Han har varit en duktig ancistrus 😃

Hoppas någon klarar sig så man får se vad det kan bli. Skalarer är som sagt ganska hungriga för jämnan.

Draken
2020-03-03 11:45
#199

Spännande, hoppas att några yngel klarar sig så man kan få se om det blir vanliga bruna, eller om det kan bli andra roliga färger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-05 11:01
#200

Då denna tråd har segat till sig har jag dragit igång en uppföljare:

5aras Akvarietråd 2

Draken
2020-03-05 15:50
#201

Stänger denna tråd nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: