Annons:
Etikettväxter
Läst 929 ggr
Sandiy
2020-01-17 22:40

Nano 30l

Tänkte starta upp mitt nano kar. Tänkte ha sand i botten men har ni några tips på växter? Kommer vara räkor i. De va längesen jag hade akvarium så ska bli spännande o börja igen :)

Annons:
My5665
2020-01-18 00:46
#1

Horns ärv är väldigt finns att ha i Nano Akvarium och räkorna gillar att klättra på den.

Lillyrod
2020-01-18 07:10
#2

Ett litet räkkar är toppen. Där kan man bli sittande länge. 

Mossa är nästan ett måste för räkor älskar att klättra runt i den. I mitt 30 liters har jag flamemossa, en liten rot med anubias på, cryptocoryne lucens, vattenspikblad och lite flytväxter på ytan. Konstigt nog växer det som 17 där i 🙂

Cecilia.S
2020-01-18 08:06
#3

Så roligt! 😊

Mossa är bra för räkor. Det behöver dom för att trivas bra, så det är i stort sett ett måste. På marknaden finns massor av olika mossor att använda, men den allra vanligaste är javamossa - den är både enkel, tålig och billig. Snyggast är om du exempelvis skulle köpa en bit mangroverot i mitten av karet, som sträcker sig upp strax över ytan (storlek och placering m.m. är egen smak men detta är vad jag skulle föredra). Roten kan du sedan använda för att fästa mossan på, antingen med lim, fiskelina eller genom att klämma fast den i sprickor och håligheter. Där kan du även sätta exempelvis javaormbunke och anubias som också är lätta att hitta inom handeln. Ingen av dessa vill planteras i sanden.

I bakgrunden rekommenderar jag, som tidigare nämnt, hornsärv. Den kan bli riktigt snygg i små akvarium och är dessutom snabbväxande, vilket är en stor fördel eftersom risken för alger minskar. Framför allt vid uppstart. 😃

Går såklart att proppa karet med en massa olika arter men snyggast blir det nästan alltid om man har en specifik tanke bakom det och en plan över hur det ska se ut. En aquascape. Det kan dock vara ganska svårt, så jag rekommenderar att du börjar med några växtarter, ser över om du vill ha fler och samtidigt har friheten att plantera om i framtiden om du ångrar dig.

Som växtnäring rekommenderar jag PMDD.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-18 11:21
#4

Mossa och hornsärv säger jag med. Det är jättesnyggt i ett räkkar :)

Nån liten rot i mitten med Mikrosorum fäst på. Mikrosorumen har mångflikiga blad, så mina räkor älskade den  sist jag hade. Mikrosurumen skall heller inte planteras i sanden, den skall fästas på rötter och stenar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sandiy
2020-01-19 20:23
#5

Tack för era svar! Är precis dom växterna ja hade sist när ja hade räkor :) hade glömt vad dom hette. Dock hade jag soil då. Rötter har jag sen sist! Hade anubias i ena roten, va så fint! Hade nån mossa sist som tog över karet så sjukt fort. Gällde att man var med o klippte den för annars var de överallt :P Måste man ha växtnäring? Hade inte de sist o mina växter växte enormt mkt o fort ändå. Vilka flytväxter rekommenderar ni?

Lillyrod
2020-01-19 20:29
#6

Man måste inte ha växtnäring men jag tycker det blir lite bättre då. Finns många att välja mellan när det gäller näring. 

Själv använder jag Easylife Profito. PMDD är billigare och fungerar jättebra men jag tycker det är svårt att få till rätt dos. Det är nog en smaksak vilken man vill ha.

Flytväxter finns också många att välja mellan. De vanligaste är nog Pistia stratiotes , musselblommor. Sen finns det många i Salvinia-släktet med. Alla passar bra med räkor.

Annons:
Cecilia.S
2020-01-19 20:50
#7

Kul att du hade dom innan, det är ganska så populära växter som används flitigt inom akvaristiken så jag är inte särskilt förvånad 😃

Håller med Lilly om att växtnäring är att föredra eftersom man ofta ser ett snyggare resultat och i många fall minskar risken för alger. Har hört mycket gott om PMDD och kommer själv gå över till det på grund av det billiga priset, men nu har jag använt Profito. Testade även Happy Life ett tag men slutade ganska så tidigt efter att ha blivit varnad för den (gynnar tydligen alger).

Musselblommor är för övrigt toppen som flytväxter, men dom kan bli ganska så stora och får lätt väldigt långa rötter vilket du kanske inte vill ha i ett 30 liters kar. Annars är andmat enkel, dock väldigt små och kan bli ganska så röriga om du har för stark cirkulation (flyger runt med strömmarna och håller sig inte på ytan om flödet är starkt).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-19 21:06
#8

Vad kul att du är på gång att starta upp igen! Det är ju ett helt gäng med beslut att fatta men du verkar vara på god väg 🙂

Draken
2020-01-21 12:00
#9

Salvinia natans är en flytväxt som jag gillar. Men som med alla andra flytväxter så tycker den inte om när det blir strömt i vattnet. Flytormbunke är en annan flytväxt jag har haft, men precis som med mussleblommor, så kan den få väldigt långa rötter.

Jag använder Profito i mitt akvarium, fast man måste inte ha gödning om man vill ha snäckor. De tycker inte om växtgödningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sandiy
2020-01-21 15:42
#10

Idag fick jag hem sanden, har beställt växter nu oxå :) Hittade bara en mangrove rot, hade 2st små, en med hål i som jag hade anubias planta i men den roten hittar jag inte :( måste råkat slänga den… Hittat räkor jag vill ha så ska beställa när karet varit i gång ett tag. O samtidigt köper ja mossa från samma säljare.

Sandiy
2020-01-21 15:42
#11

Det blev förövrigt musselblommor som flytväxt :)

Draken
2020-01-21 16:55
#12

Musselblommor är riktigt fina, och får du dem att trivas, så får de riktigt stora blad. Risken är ju att även rötterna kommer växa mycket, det är ingen fara, mina räkor har älskat rötterna på musselblommorna, men det ser ju inte så snyggt ut om man vill ha ett akvarium som ser "städat" ut.

Jag är mycket för den naturliga looken, så jag tycker det kan vara snyggt med de långa rötterna, men så är mitt akvarium ca.700 liter också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 17:33
#13

Bra val med musselblommor. Dom är riktigt snygga (tycker jag) och praktiska 😊
Precis som Rovfisk skriver kan bladen bli riktigt stora om de trivs bra. Här hemma har vi fått så stora som uppåt 10-12 cm i diameter, men då är rötterna ganska så rejäla haha. Kan dock tänka mig att räkorna skulle älska långa rötter.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: