Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 780 ggr
Agnes.123
2020-01-14 19:27

Pump funkar inte

Hej Hej. Min pump slutade funka ordentligt. Det kommer inte några bubblor. Om jag tar den över ytan så kommer det ut vatten, så det funkar. Men det kommer inte några bubblor eller luft ut från pumpen. Den gjorde så för några veckor senare och då tvättade jag bara den och det började funka. Men nu slutade det komma bubblor igen och det funkar fortfarande inte efter att jag gjort rent. Hjälp.

Annons:
Lillyrod
2020-01-14 19:35
#1

Först måste jag fråga varför du vill ha luftbubblor i karet? För mej som håller på med växter är det inte så bra. Bubblorna driver ut koloxiden från vattnet och den vill växterna ha för att må bra 🙂

Vad har du för pump? För att det ska komma luft måste ju någon del av pumpen vara ovan vattnet eller har du en sådan liten luftslang? 

Min gissning är att hålet i så fall är täppt. En nål eller liknande att peta bort eventuell smuts med borde funka.

Agnes.123
2020-01-14 19:46
#2

Har inga levandd växter i mitt akvarium just nu. Vill ha luftbubblor eftersom det är det som ger luft till fiskarna. Har en eheim pump som kom med akvariumet. Den här funkat i ett år men nu på sistone har den slutat ge luft lite då o då o nu ger den inge luft alls. Har försökt tvätta rent på dom ställen jag kan komma åt i pumpen. Och det kommer ju ut vatten bara inte någon luft.

Lillyrod
2020-01-14 20:21
#3

Bubblorna ger ingen syre till fiskarna. Det är ytrörelsen som gör det. Ju mer ytan rör sig desto mer syre ner i vattnet. Bubblor är i stort sett bara till för oss människor. Vi tycker det är fint 😉

Luften måste ju komma in i pumpen någonstans för att sen komma ut igen. Det måste vara täppt där det går in. På Eheim brukar det vara ett litet hål på toppen. En nål eller tandpetare brukar funka att peta bort det som sitter fast så kommer luften in i pumpen.

PeG
2020-01-14 22:55
#4

Även om du inte har växter så är en riktig pump som pumpar runt vatten utan luft bäst för att få god cirkulation. Vill du ha en luftpump för att du tycker att bubblorna är snygga så köp hellre någon form av prydnad med luft. Personligen tycker jag att bubblorna låter för mycket och vill inte ha några.

Draken
2020-01-17 13:41
#5

#2 Håller med både #3 och#4 här. Luftbubblorna är endast till för ögat, de gör ingen nytta i karet, snarare tvärt om.

Jag får spunk om jag hör skvalandet från bubblorna eller om det ´har kommit in luft i pumpen. Dessutom så är det inte nyttigt i längden att det dras in massa luft i pumpen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: