Annons:
Etikettallmänt
Läst 659 ggr
Catlady91
1/14/20, 12:50 PM

Tips öka bottensubstrat

Hej!

Jag har upptäckt att jag har lite för lite sand i mitt lilla 60l akvarium. Växter lossnar t ex. Skulle kanske behöva 2-3kg till. Känns dumt att köpa en säck på 18kg när det inte behövs så mycket. Har funderat på att byta till grus, men vet inte vad mina khuliålar säger om det. Dessutom är det lite för dyrt för mig nu, som är sjukskriven halvtid..

Någon som har tips på vad man kan göra istället? Det är sand från Biltema.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Maleficum
1/14/20, 12:56 PM
#1

I vissa djuraffärer kan man ju köpa "fågelsand" och "badsand" i mindre påsar/lösvikt om det kan vara ett alternativ (brukar ofta vara rådasand)?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeG
1/14/20, 3:48 PM
#2

Min erfarenhet är att prisskillnaden mellan Biltema/Jula och zoobutiken är så stor att det lönar sig att köpa 18 kg…. Jag har en säck i garaget och tänker mig att någon gång när jag gjort rent tillräckligt många gånger så kanske jag behöver fylla på lite.

Catlady91
1/14/20, 4:04 PM
#3

Problemet med säck är att jag inte är stark nog för att bära upp den

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
1/14/20, 11:03 PM
#4

Köp en säck, ta ut ett antal liter och häll resten i rabatten/sandlådan?

Cecilia.S
1/15/20, 9:44 AM
#5

Helt rätt tänkt, dina kuhliålar skulle inte bli särskilt glada över grus. Dom vill gärna ha fin sand så att dom inte gör sig illa eller hindras från att utföra naturliga beteenden. Om jag vore du skulle jag köpa några kilo på lösvikt. Många djurbutiker har som "godisfack" med stenar, sand och grus där man kan väga upp det man önskar i separata påsar, därefter betalar man för kilopriset och slipper köpa hem mer än vad som kommer användas. Det kan vara ett bra alternativ för dig som inte orkar bära särskilt tungt och inte har pengar att lägga ut på en större säck 👍
Tänk bara på att välja småkornig sand!

När du sedan ska fylla på finns lite olika alternativ. Antingen håva upp dina fiskar i temporära hinkar (stress men mindre skaderisk), sänka vattenvolymen och ha i sanden - eller försiktigt skopa ner sanden lite i taget medan fiskar och vattenvolymen hålls normalt/något nersänkt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/17/20, 1:37 PM
#6

man kan köpa sand i lösvikt på djuraffären, men det är betydligt billigare och köpa en säck på antigen biltema eller jula. jag brukar alltid ha en säck i beredskap hemma om det skulle behövas :)

Jag kan hålla med om att det kan vara tungt att bära upp, särskillt om man inte har hiss. Men du kanske skulle kunna förvara det i ett förråd eller tom i bilen och ta bara med det du kan behöva för stunden till lägenheten ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: