Växter

Vilka växter väljer jag för mitt vatten ?

2020-01-14 09:38 #0 av: martinrosen

Vilka växter väljer jag helst till mitt akvarium för maximal tillväxt och överlevnad?

• Mitt akvarium:
  • Tämligen nystartat (sedan 4 veckor)
  • 150 liter
  • grovkornig grusbotten (ca 5 - 7 cm tjockt)
  • Fiskar: ca 20 små tetror och 10 st större fiskar (5-10 cm)

Vad vill jag ha?

• Växter till både förgrund och bakgrund samt mossor.
  • Växter som tål mitt vatten (jag har ingen separat CO2 pump till akvariet utan enbart tillsättning av  ev gödning . Mitt vatten är troligen aningen hårt.
  • Växter med stor tillväxtpotential. Vi vill ha ett grönt och frodigt akvarium.

så vad tycker ni jag skall göra och vad borde jag välja för växter?

Anmäl
2020-01-14 17:33 #1 av: Lillyrod

Mycket fisk i ett så nystartat kar. Väldigt mycket fisk. Jag håller tummarna för att du slipper nitritspiken som tar död på det mesta. 

Det är väldigt svårt för någon annan att säga vad du vill ha för växter i ditt kar. Ta en titt i Växtlexikonet här på sidan. Där har medlemmarna skrivit om sina växter och vad de tycker om dem. 

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?articles-1

Anmäl
2020-01-14 23:01 #2 av: PeG

Börja med massor av snabbväxande växter. Vänta med dyrare och mer känsliga växter. Sannolikt kommer du att få en massa alger i början.

När akvariet stabiliserat sig så kan du byta ut de billiga snabbväxande växterna mot de sorter du vill ha.

Du har som sagt massor av fisk för att vara i ett nystartat akvarium. Var noga med täta vattenbyten. Sannolikt mer än en gång per vecka. Du kan behöva tillsätta växtnäring (utan kväve och fosfor) för att få växterna attväxa optimalt.

Medans akvariet stabiliserar sig så har du tid att fundera över vilka växter du vill ha på lång sikt.
Ha en god kvalitet på ljuset och tänt kanske 8 timmar per dag.

Anmäl
2020-01-14 23:02 #3 av: PeG

Bara av intresse. Vad är det för fiskar du har?

Anmäl
2020-01-15 08:48 #4 av: martinrosen

Hej. Tack för kommentarer.

Jag har inte alla fiskar där ännu. Däremot är min plan att ha den mängden fisk.
Just nu är det 10 neontetror och 2st segelbärare (typ större molly). Planen är att skaffa traditionell guldfisk med 2 st varannan månad under året. Just för att undvika nitritspiken.

Egentligen så vill jag ha växter som tål ett sånt nystartat akvarium och även växer snabbt. Mina Anubis (stavning) fick bruna fläckar ganska fort, men jag trot jag begravde dom för mycket. dessa har jag dragit upp lite nu ovanför gruset. 

Så om ni har tips /namn på växter som är snabbväxande och lätta  samt mossa som har samma egenskaper så vore det intressant.

Jag har nu tillsatt PMDD 1 gång enligt anvisningar. Och vi har någon fånig kol-tillsats som heter Happy-carb som man tillsätter lite varje dag. Vet inte om det har någon inverkan alls.

Anmäl
2020-01-15 09:39 #5 av: Cecilia.S

Härligt att du vill ha mycket växtlighet i akvariet. Jag själv älskar när karen är gröna och när växterna frodas - desto fler växter, desto bättre! Förlägen Precis som Lilly skrev rekommenderar jag att du kikar in i sajtens växtlexikon och läser på om lite olika växter, kikar på vilka du tycker är snygga och vilka du tycker passar med varandra. Sen får man givetvis även utgå från vad du har på marknaden - köper du via webben kan du välja mellan alla arter, men det är ofta lite klurigare eller dyrare, medan lokala butiker inte har ett lika stort utbud. 

Jag personligen skulle vilja rekommendera både mossa, flytväxter och snabbväxande växter tillsammans med växtgödningen pmdd (en av de bättre och framför allt mest prisvärda på marknaden, toppen att du har den!). 

Som flytväxt rekommenderar jag musselblommor. Dom får långa och stora rötter. Toppenbra skydd för fiskarna, ger lite skugga, liv och mycket grönt i karet. Växer snabbt, lättskötta, enkla att få tag i. Javamossa är nog en av de enklaste mossorna, och sedan kan man såklart pynta lite extra med javaormbunkar och anubias för att få ännu fler växtarter i akvariet. Snabbväxande kan vara t.ex. hornsärv (populär), vallisneria, vattenpest m.m. Men som sagt, kika gärna in i växtlexikonet där du även kan läsa om skötselråd o.s.v Tummen upp

För övrigt skulle jag också vilja hojta till om att du inte bör köpa hem några guldfiskar/slöjstjärtar. Dom blir väldigt stora, uppåt 20 cm och ska gärna gå i stora akvarium, minst 300 liter. Det beror inte bara på att dom blir stora utan också på att dom skitar ner vattnet något otroligt, så små akvarium (t.ex. ditt 150 liters kar) kan lätt bli överbelastat vilket leder till dåliga vattenvärden, alger och med otur vår så fruktade nitritspik.  
10 neontetror är ett bra gäng som passar in fint i ditt akvarium. Segelbärare finns inget som heter men om det är Segelfensmolly du menar så blir dom också ganska så stora och bör därför inte vara för många, tänk på att dom vill ha lite varmare vatten, vilket innebär att dom inte heller skulle fungera med guldfisk som vill ha betydligt kallare.

För övrigt skulle jag vilja rekommendera corydoras eller botier, siamesiska algätare eller ancistrus och efter det är karet rätt så fullt med tanke på dina stimfiskar och dina stora segelfensmollys. Glad

Anmäl
2020-01-15 09:57 #6 av: martinrosen

Tack. Jättebra tips!

Jag skall kolla in de växter du tipsat om. 

Ang guldfiskarna så är det en övertalningsprocess, då min fru bestämt skall ha guldfiskar då de för tur med sig enligt nåt som heter Feng shuiii. (fan vet vad det är och betyder men hon är bestämd kring det). Så vi får se vad jag lyckas med. Personligen gillar jag palettciklider bäst. 

Anmäl
2020-01-15 11:09 #7 av: Cecilia.S

Ett par palettciklider skulle passa in bra.

Att hålla guldfiskar trångt och i alldeles för varmt vatten är inte etiskt rätt. Hoppas hon förstår det. :) 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.