Annons:
Etikettväxter
Läst 1628 ggr
martinrosen
2020-01-14 09:38

Vilka växter väljer jag för mitt vatten ?

Vilka växter väljer jag helst till mitt akvarium för maximal tillväxt och överlevnad?

  • Mitt akvarium:

  • Tämligen nystartat (sedan 4 veckor)

  • 150 liter

  • grovkornig grusbotten (ca 5 - 7 cm tjockt)

  • Fiskar: ca 20 små tetror och 10 st större fiskar (5-10 cm)

Vad vill jag ha?

  • Växter till både förgrund och bakgrund samt mossor.

  • Växter som tål mitt vatten (jag har ingen separat CO2 pump till akvariet utan enbart tillsättning av  ev gödning . Mitt vatten är troligen aningen hårt.

  • Växter med stor tillväxtpotential. Vi vill ha ett grönt och frodigt akvarium.

så vad tycker ni jag skall göra och vad borde jag välja för växter?

Annons:
Lillyrod
2020-01-14 17:33
#1

Mycket fisk i ett så nystartat kar. Väldigt mycket fisk. Jag håller tummarna för att du slipper nitritspiken som tar död på det mesta. 

Det är väldigt svårt för någon annan att säga vad du vill ha för växter i ditt kar. Ta en titt i Växtlexikonet här på sidan. Där har medlemmarna skrivit om sina växter och vad de tycker om dem. 

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?articles-1

PeG
2020-01-14 23:01
#2

Börja med massor av snabbväxande växter. Vänta med dyrare och mer känsliga växter. Sannolikt kommer du att få en massa alger i början. När akvariet stabiliserat sig så kan du byta ut de billiga snabbväxande växterna mot de sorter du vill ha. Du har som sagt massor av fisk för att vara i ett nystartat akvarium. Var noga med täta vattenbyten. Sannolikt mer än en gång per vecka. Du kan behöva tillsätta växtnäring (utan kväve och fosfor) för att få växterna attväxa optimalt. Medans akvariet stabiliserar sig så har du tid att fundera över vilka växter du vill ha på lång sikt. Ha en god kvalitet på ljuset och tänt kanske 8 timmar per dag.

PeG
2020-01-14 23:02
#3

Bara av intresse. Vad är det för fiskar du har?

martinrosen
2020-01-15 08:48
#4

Hej. Tack för kommentarer.

Jag har inte alla fiskar där ännu. Däremot är min plan att ha den mängden fisk.
Just nu är det 10 neontetror och 2st segelbärare (typ större molly). Planen är att skaffa traditionell Guldfisk med 2 st varannan månad under året. Just för att undvika nitritspiken.

Egentligen så vill jag ha växter som tål ett sånt nystartat akvarium och även växer snabbt. Mina Anubis (stavning) fick bruna fläckar ganska fort, men jag trot jag begravde dom för mycket. dessa har jag dragit upp lite nu ovanför gruset. 

Så om ni har tips /namn på växter som är snabbväxande och lätta  samt mossa som har samma egenskaper så vore det intressant.

Jag har nu tillsatt PMDD 1 gång enligt anvisningar. Och vi har någon fånig kol-tillsats som heter Happy-carb som man tillsätter lite varje dag. Vet inte om det har någon inverkan alls.

Cecilia.S
2020-01-15 09:39
#5

Härligt att du vill ha mycket växtlighet i akvariet. Jag själv älskar när karen är gröna och när växterna frodas - desto fler växter, desto bättre! 😊 Precis som Lilly skrev rekommenderar jag att du kikar in i sajtens Växtlexikon och läser på om lite olika växter, kikar på vilka du tycker är snygga och vilka du tycker passar med varandra. Sen får man givetvis även utgå från vad du har på marknaden - köper du via webben kan du välja mellan alla arter, men det är ofta lite klurigare eller dyrare, medan lokala butiker inte har ett lika stort utbud. 

Jag personligen skulle vilja rekommendera både mossa, flytväxter och snabbväxande växter tillsammans med växtgödningen pmdd (en av de bättre och framför allt mest prisvärda på marknaden, toppen att du har den!). 

Som flytväxt rekommenderar jag musselblommor. Dom får långa och stora rötter. Toppenbra skydd för fiskarna, ger lite skugga, liv och mycket grönt i karet. Växer snabbt, lättskötta, enkla att få tag i. Javamossa är nog en av de enklaste mossorna, och sedan kan man såklart pynta lite extra med javaormbunkar och anubias för att få ännu fler växtarter i akvariet. Snabbväxande kan vara t.ex. hornsärv (populär), vallisneria, vattenpest m.m. Men som sagt, kika gärna in i växtlexikonet där du även kan läsa om skötselråd o.s.v 👍

För övrigt skulle jag också vilja hojta till om att du inte bör köpa hem några guldfiskar/slöjstjärtar. Dom blir väldigt stora, uppåt 20 cm och ska gärna gå i stora akvarium, minst 300 liter. Det beror inte bara på att dom blir stora utan också på att dom skitar ner vattnet något otroligt, så små akvarium (t.ex. ditt 150 liters kar) kan lätt bli överbelastat vilket leder till dåliga vattenvärden, alger och med otur vår så fruktade nitritspik.  
10 neontetror är ett bra gäng som passar in fint i ditt akvarium. Segelbärare finns inget som heter men om det är Segelfensmolly du menar så blir dom också ganska så stora och bör därför inte vara för många, tänk på att dom vill ha lite varmare vatten, vilket innebär att dom inte heller skulle fungera med Guldfisk som vill ha betydligt kallare.

För övrigt skulle jag vilja rekommendera corydoras eller botier, siamesiska algätare eller Ancistrus och efter det är karet rätt så fullt med tanke på dina stimfiskar och dina stora segelfensmollys. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

martinrosen
2020-01-15 09:57
#6

Tack. Jättebra tips!

Jag skall kolla in de växter du tipsat om. 

Ang guldfiskarna så är det en övertalningsprocess, då min fru bestämt skall ha guldfiskar då de för tur med sig enligt nåt som heter Feng shuiii. (fan vet vad det är och betyder men hon är bestämd kring det). Så vi får se vad jag lyckas med. Personligen gillar jag palettciklider bäst.

Annons:
Cecilia.S
2020-01-15 11:09
#7

Ett par palettciklider skulle passa in bra.

Att hålla guldfiskar trångt och i alldeles för varmt vatten är inte etiskt rätt. Hoppas hon förstår det. :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-16 12:26
#8

150 liter är för litet för guldfiskar, ni kommer få stora problem. Dels så är de kända för att gärna tugga i sig växter, så Guldfisk och ett grönt lummig akvarium är i stort sett omöjligt att få till, och dels är det en kallvattensfisk. De vill gärna ha temperaturer ner mot 18-20 grader och max 24 grader.

Corydoras är jättetrevliga fiskar, men de ska ha sand inte grus. har man grus i deras akvarium, så förstörs deras "skägg" och de får svårt att hitta mat.

Säger som de andra ang. växter. Nu, eftersom karet är nystartat, så sätt ner massor med snabbväxande (hornsärv, vattenpest, bacopa,sessiflora etc.etc. Då kan du kanske undvika nitritspik och och mycket alger.

ta gärna en titt i vårat växtlexicon också, där kan du läsa om olika växter och vilka förhållanden de vill ha. (se länk i #1)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-01-20 09:44
#9

Tack för det.
Det blir inga guldfiskar. Nu är det Sydamerikanska dvärgciklider, och neontetror.

Gällande växter så hittar jag ingen av de ni rekommenderat till försäljning förutom Bacopa som vi redan har. Den växer redan efter några veckor. Anubias mådde inte så bra och har blivit brunprickig. 

Jag har tillsatt PMDD för 7 dagar sedan. Resultatet är att några av växterna har rest sig men vi har fått börja till alger. SÅ jag har behov av snabbväxande växter och gärna någon form av mossa, för att väga upp algerna. Jag söker efter javamossa men ingen verkar sälja det. 

Sen om ni har tips på effektiva trevliga algätare/malar så vore jag tacksam.

5ara
2020-01-20 10:16
#10

Åh, vad bra att ni skippar guldfiskar! Toppen! Nu är det ju dessvärre lite kallt så jag vet inte om webbshopparna skickar växter just denna årstid men annars rekommenderar jag att beställa växter via nätet om utbudet är skralt i lokala butiker. Jag gjorde det för första gången i höstas och samtliga växter har tagit sig väldigt bra. Jag köpte av Godhems Zoologiska om du vill ha exempel på ett specifikt ställe. Vilken typ av alger är det i karet? Spelar roll för vilken typ av algätare som i så fall skulle kunna vara lämplig.

martinrosen
2020-01-20 10:21
#11

jadu ingen aning. Men det börjar bli en grön beläggning på gruset och längst ner på glaset. Mer än så vet jag inte.

5ara
2020-01-20 10:26
#12

Kom även att tänka på dosen näring du ger. Häller du i fulldos kan det vara för mycket innan det är tillräckligt med växter som tar hand om näringen. Jag brukar nöja mig med ca en tredjedels dos i början och sen långsamt trappa upp allteftersom växterna kommer igång. Har ganska nyligen börjat dosera fulldos i karet som jag planterade i slutet av september. För mycket näring gynnar mest algerna. Eftersom jag dessutom har hög fiskbelastning skippar jag fosfatet och nitratet. Bara mikro och sulfat med andra ord.

5ara
2020-01-20 10:29
#13

#11 tror du att det kan vara cyano? I så fall hjälper dessvärre inga algätare. Cyano är blågrönt till färgen och slemmigt. Om man tar upp det luktar det även säreget. Om du googlar på cyano finns nog en uppsjö med bilder du kan jämföra med.

Annons:
martinrosen
2020-01-20 10:32
#14

Ok. det där hade jag inte koll på. Jag gav en full dos. 

Vill komplettera med mer växter nu för att väga upp näringstillskottet. Men antar att algerna kom när jag lade till PMDD. 

Kanske ett vattenbyte med en tredjedel är lägligt nu?

Fiskmängden är ganska lagom nu (eller i alla fall skall jag inte lägga till mer fisk nu)

(15 neontetror, 2 palettciklider, 2 segelfensmolly)

Vet inte om det är någon i närområdet som säljer växter förutom den enda butiken vi har med ganska dåligt utbud. Jag är på jakt efter javamossa men det verkar svårt att få tag på.

5ara
2020-01-20 10:42
#15

#14 ja, då är nog dessvärre risken ganska stor att det blivit lite för mycket av det goda nu i uppstarten. Om det är cyano har bara ett vattenbyte ingen direkt effekt. Däremot funkar mörkläggning, åtminstone tillfälligt. Cyano gillar lite högre halter av fosfat och det känns högst troligt att det kan finnas i ditt akvarium. Tyvärr är det så illa att det inte har större effekt att få ner fosfat-halten när cyanon väl har fått fäste. Men som sagt är det bästa att lyckas artbestämma algen du har fått problem med innan man vet hur man ska gå vidare.

5ara
2020-01-20 10:46
#16

Om du väldigt gärna vill ha Java-mossa föreslår jag att du försöker köpa hem det online. Kanske du har missat det i butiken annars? Här i stan säljs mossa ”invitro”, inte i krukor som de har i växtakvarier, utan i små plastburkar med gelé-aktig näringslösning i botten.

martinrosen
2020-01-20 11:27
#17

Har du förslag på hur jag artbestämmer algerna? ser bara att det bygger lite grön yta på stenar och glas. 
Vissa av växterna har fått brun yta som kanske kan gnuggas bort. Andra har fått bruna fläckar som "äter" på bladen.

Kanske kan en algätare av någon form klara algerna. Mörklägga kan jag så klart göra några dagar.

5ara
2020-01-20 11:40
#18

#17 de bruna algerna som går att gnugga bort är mest troligt kiselalger och jag har inte lyckats starta något akvarium utan att ha dessa under en period. Hos mig har de sedan försvunnit efter någon månad ungefär i takt med att kulturen i karet mognat. Här har Ancistrus uppskattat kiselalger. Går även den gröna beläggningen gnugga bort? Om den är lite slemmig och lossnar ganska lätt talar det för cyano. Om du tar upp en sten med beläggning och luktar på den så är det också ganska stor risk att det är cyano om du känner en frän, skarp doft. Den andra typen av alger jag kan komma på som kan skapa som en beläggning är gröna prickalger. De sitter hårt på glaset och jag använder en typ av rakbladsskrapa för att få bort dom. På grund av att de sitter så hårt rår i stort sett inga algätare på dom. De enda jag vet som tar dom till viss del är Neritina-snäckor som med sina små tänder lyckas skrapa bort dom. Sen finns det ett flertal andra alger också men dessa är de två som jag har erfarenhet av att kunna bilda en typ av beläggning. Trådalger t.ex. ser just ut som små gröna trådar. Tofsalger är i regel lite mörkare och bildar ofta som mörka, lite buskiga, kanter på växter. Staghorn som ofta dyker upp i början ser nästan ut som små grenar när man tittar nära och är i regel lite gråaktiga i färgen.

Lillyrod
2020-01-20 11:58
#19

Som vanligt så säger en bild mer än tusen ord. Släng upp en bild på algerna så ska vi se vad det kan vara. Säger som de andra. Cyano kan du inte missa om du luktar på den 😉

martinrosen
2020-01-20 12:52
#20

Okey. skall pröva att fotografera. 

Jag gissar på cyano utifrån din beskrivning. Samt kisel på de andra växterna.

Efter att ha surfat runt lite så inser jag att just de växter ni beskrivit r svåra att hitta på nätet. Javamossan verkar inte finnas och privata marknaden var tom den med.

Annons:
5ara
2020-01-20 13:16
#21

Om du provar att söka på mossans latinska namn kan det vara lättare; Vesicularia dubyana. Om jag inte missförstått något finns den att beställa på zoo.se men tror bara de skickar när det är plusgrader. Vad gäller kiselalgerna hade jag inte gjort något utan de kommer försvinna av sig själva. Cyanon, de blågröna bakterierna, kräver däremot mest troligt någon form av insats för att du ska bli av med dem. Vad har du för ljus i akvariet och hur länge är det tänt?

martinrosen
2020-01-20 13:45
#22

Vet inte exakt vilken form av ljus det är, men det är lysrör för akvarie med lite rosaaktigt sken. VI har väl tänt mellan 7 på morgonen och 10 på kvällen. Vilket kanske är lite väl långa dagar.

Catlady91
2020-01-20 13:55
#23

Det är för länge. 8h lyser mina kar, har för mig det är maximala

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-01-20 13:57
#24

#22 ja, där har du mest troligt en av orsakerna. I mitt stabila kar har jag tänt 8 timmar. De andra som är mer i uppstartsfas har jag bara 6 timmar än så länge. Just för att inte alger ska ta över. Jag är dock försiktig av mig så skulle inte förvåna mig om det går ha lite mer än så. Är akvariet nytt, tänker mest på om lysrören är nya? Om det inte är LED behöver de bytas någon gång om året för att växterna ska må bra.

5ara
2020-01-20 13:59
#25

Vet att många har sina kar tända en stund på morgonen och sen ett tag till på eftermiddagen/kvällen. Det kanske kunde vara något 🙂

Lillyrod
2020-01-20 18:40
#26

Jag brukar sälja växter men tyvärr har jag ingen mossa för tillfället.

Har du testat på facebook? Gruppen Akvarieväxter Säljes/Köpes/Bytes finns alltid de som har.

Cecilia.S
2020-01-20 18:45
#27

Om du har FaceBook så borde du absolut testa med ett inlägg i gruppen som Lilly tipsat om. Där brukar man kunna få tag i en del 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
5ara
2020-01-20 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag har en hel del Weeping Moss (Vesicularia ferriei) ifall du skulle vilja ha det men antar att det är just Javamossa du vill ha…

martinrosen
2020-01-21 07:32
#29

Weeping moss ser väldigt intressant ut ändå.
Fäster man det på rötter eller liknande? Har den specifika behov på hantering ohc vatten?

martinrosen
2020-01-21 07:39
#30

Nu har jag fotat lite. 

Alger som börjar växa på gruset

ALger börjar växa på stenar

Bladen blev snabbt brunprickiga. de börjar ätas upp på sina håll

Även här börjar bladen lösas upp av bruna fläckar och beläggning

De här får lite bruna blad men växer ganska snabbt på höjden ändå.

Här är karet i sin helhet.

Jag har äldre lysrör så de är säkert för gamla (mer än 5-6  år)

Jag har tänt för länge som ni säger, så det skall vi korrigera med timer.

Cecilia.S
2020-01-21 08:04
#31

#29 Precis 😃

#30 Hmm… Ser ut att kunna vara cyano, med tanke på färgen och att det ser ut att sitta som i en hinna. Om du drar i det med fingret, känns det slemmigt och lossnar lätt? Även på "gräset"?
Din anubias vill inte ha rötterna i gruset över huvud taget. Dom skulle behöva dras upp helt och sättas i håligheter kring dina stenar istället. Annars kommer dom inte få i sig tillräckligt med näring, kan vara anledningen till att dom är fläckiga. Annars har du ytterligare någon form av alger där.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-21 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29 min uppfattning är att den är enkel. Jag har satt fast den med superlim på grenar men mossan verkar inte direkt bry sig om var den är. I det karet går massa yngel som gärna roar sig med att rycka loss mossan emellanåt och även om den bara ligger på botten i något hörn så fortsätter den växa ändå. Har redan slängt minst ett par deciliter mossa och och det var i slutet av september jag skaffade den. Det som sitter kvar på grenarna skulle nog inte må dåligt av att trimmas lite heller. På bilden är samma gren när mossan var ny. Tycker den har vuxit väldigt bra.

martinrosen
2020-01-21 09:23
#33

#32 Jag är intresserad av att köpa av dig om det är ok. 
Kan man skicka PM här eller tar vi det via email etc?

5ara
2020-01-21 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 skicka gärna pm så kan vi ta det där. Kom bara att tänka på temperaturen; hur långt norr ut bor du? I regel mår ju växter inte jättebra av att utsättas för minusgrader. #30 vad bra med lite bilder! Fint och det kommer bli ännu snyggare när växtligheten tar sig. Jag tror att det främst är cyano och kiselalger som du har för tillfället. Vad gäller anubiasen tycker jag att de funkar bra att ha i bottensubstratet så länge den tjockare rotstocken, rhizomet, inte blir övertäckt. Så bara du ser till att rhizomet kommer upp en bit så tror jag att de kan vara kvar där de är. Den är inte lika känslig som javaormbunke till exempel. På bilden ser du exempel på hur jag har en av mina anubias. Om du är intresserad av att ha fina växter skulle jag nog rekommendera att byta rör i akvariet om de är så pass gamla. Hur många rör har du plats för?

Annons:
martinrosen
2020-01-21 09:56
#35

#34 
Du har PM.

Jag har ju inget substrat i mitt akvarium, vilket så klart inte är optimalt för växterna. Jag har enbart akvariegrus. Kan man i efterhand korrigera detta, eller handlar det om att starta om akvariet?

Jag har 2 äldre lysrör idag. byter man ut dessa så måste jag nog använda samma modell eller byta ut hela topplocket på akvariet

5ara
2020-01-21 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

PM:et är svarat på nu. Jag kallar grus för substrat också. Det kanske är fel men svart grus är det enda jag har i akvariet som jag skickade bild på. Funkar bra tycker jag. Efter några månader när alla bakterier och kemiska processer kommer igång där nere trivs växterna ännu bättre. Jag skulle gissa att du har T5 eller T8 lysrör (olika tjocklek och kontakter på dom) i ditt akvarium. De är i regel märkta med typ och watt. Så kika på rören vad det står sen borde du kunna beställa nya. Om jag var du skulle jag ta ett rör med våglängder som är bra för växter och det andra med ett ljus du gillar. En del vill ha åt det lite blå hållet till exempel. Har mycket svårt att tro att du skulle behöva byta ut hela locket. På bilden ser du hur det gamla röret var märkt som satt i mitt lilla extra-kar på 54 liter. Wattantalet ger direkt vilken längd det är så det behöver man i regel inte kolla extra.

martinrosen
2020-01-21 11:51
#37

#36 Kollar upp lysrören ikväll. Sen får vi se vad som finns att köpa.

Enbart utifrån vår egen bild av hur vi skulle vilja ha ljuset så skulle jag vilja ha ett lite gulare eller vitare ljus.

Men visst är det så att växterna gärna vill ha lite magenta/rosa färg i sitt ljus för att må bra?

5ara
2020-01-21 12:41
#38

#37 låter som en bra plan. Tyvärr är jag inte så duktig på ljus. Har bara lite nyare Juwel-kar där jag varit nöjd med LED-ljuset som följer med och växterna verkar också gilla det. Om man ska se till färgtemperaturen (Kelvin) är det ena röret på 6500K och det andra på 9000K. Att det ena är på 9000K märks ganska tydligt då det ger ett vitt ljus men med lite blå ”krispighet” eller hur man ska förklara det. 6500K är väl i stort sett bara vitt rakt av. Mitt lilla extra-kar på 54 liter är det enda jag har med ”vanligt” lysrör och där bryr jag mig inte om vad det är för ljus direkt. Har än så länge bara använt det en gång för att hindra rosentetror från att äta upp små yngel och nu är det tömt och undanstoppat tills nästa gång jag får behov av det. Hoppas någon annan kan hjälpa till lite med ljuset här sen!

Draken
2020-01-21 16:52
#39

Ser tyvärr ut som det är cyano du har fått i karet. Det kan vara knivigt att få bukt med om det får riktigt fäste. Det ser dock inte ut som om du har mycket av den, så plocka det du får tag på manuellt (använd gärna slamsug) stäng ner karet i några (3-4)dagar och se om det har gett med sig.

Sätt gärna ner massor av snabbväxande växter, hornsärv, vattenppest t.ex Vill du inte ha kvar dem sedan, så är det bara att plocka bort dem och kasta eller skänka bort :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-21 17:30
#40

#34 Intressant ang anubias! Hade ingen aning om att det fungerade så 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-21 17:40
#41

#40 det bara blev att jag provade för jag orkade inte knyta fast eller limma dom någonstans och det har visat sig funka fint, både i grus och i sand, så själva rötterna verkar ganska tåliga. Har även testat med javaormbunke men rötterna som blir täckta ruttnar och försvinner snabbt så där får man se till att förankra växten på annat sätt.

Annons:
Draken
2020-01-21 18:13
#42

#34 Det visste inte jag heller :) alla mina anubias är fastlimmade eller fastknytna på rötter (har inga stenar i karet, men man kan fästa på sten också) ,man lär sig något nytt så länge man lever 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-01-22 07:22
#43

#39 Hur menar du "stänga ner karet"?

ta ut fiskar, pump och allt eller bara ha släckt lyse?

har lite snabbväxande växter på gång in, kanske inte de ni tipsade om, men vattentång, mossa och någon annan snabbväxande modell nu i dagarna. 

Skall försöka hitta någon rot att fästa det i, men det är svårt att få tag på där jag bor. Det är ett uselt utbud i Jämtland.

Draken
2020-01-22 07:42
#44

#43 Förlåt jag var lite otydlig 😊Släck ner skulle det stå

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-01-22 07:44
#45

Aha. ja det kan jag göra :)

Draken
2020-01-22 08:08
#46

Jag hade nersläckt i drygt en vecka, men jag hade fortfarande kvar cyano, det var därför jag rev allt, sanerade och gjoprde en omstart på karet.

Men mitt kar är stort …160x60x75 ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

martinrosen
2020-01-22 08:14
#47

Cyanon kom efter jag hällde i en sats PMDD… Jag hörde ju sedan här i tråden att man skulle börja med en mindre del.. typ 1/3 sats. 
Men nu är det gjort. SKall se om jag kan få ner mer växter. 

Vad kan ni rekommendera för algätare som effektivt kan arbeta med algerna? 
Inser att en algätare inte kan få bukt med allt, men den kanske kan hålla emot lite.

Lillyrod
2020-01-22 10:36
#48

Tyvärr finns det inga fiskar som äter cyano eftersom det är en bakterie. Jag är som vanligt kärringen mot strömmen och säger att det nog inte är så mycket cyano. Grönalger och eventuella kiselalger tar ett gäng Otocinclus hand om. En jätterolig fisk om du frågar mej. Duktig på alger. Du vet väl att alla understrukna ord i texten är klickbara för mer info 😉

Annons:
martinrosen
2020-01-22 10:48
#49

Jag kan försöka få tag på algätare och se hur det går.
Utbudet här hemma är väldigt litet så det är inte helt lätt.

tack för info

Lillyrod
2020-01-22 17:20
#50

De flesta butiker brukar utan krångel ta hem det man vill ha. De flesta beställer från Imazo så man kan kolla först vad de har och sen beställa i affären.

Här tar de inte ens ut något extra för det man beställer : )

Cecilia.S
2020-01-22 17:44
#51

Bra tips från Lilly. Det brukar dessutom gå att beställa in via telefon, så behöver man inte åka förbi om det är långt att åka ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-01-22 17:58
#52

martinrosen, du har pm :)

Upp till toppen
Annons: