Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3034 ggr
piggelina123
1/12/20, 2:01 PM

Nybörjarfel och sjukdomar

Hej. Fick nyligen ta över ett akvarium som förra innehavaren pga sjukdom tröttnat på. 65l. Med akvariet följde smutsig bottensand, superskitigt filter, samt 7 kardinaltetror och en kopparbarb som förra innehavaren väntat på att de skulle bli gamla och dö, men de dog aldrig, så de följde med. Jag rengjorde genast allt, men lämnade lite skit kvar. Fiskarna överlevde förflyttningen. Efter 10 dagar bytte jag ut det gamla filtret mot ett nytt. Köpte en Ancistrus. Alla fiskar fortfarande pigga och glada. Nu har det gått 3 veckor, jag ville ha fler firrar. Köpte några guppys. Köpte 3 hanar och 5 honor. Dagen efter, en hona död, plockade ur den direkt. Bytte 50% vatten, tillsatte happy life. Dag två fiskarna verkar inaktiva, är mest på botten. Trodde dom var trötta efter flytten, stängde av pumpen så att de skulle få sova. Dag tre. Fiskarna mådde inte bättre utan pump. Startade den igen. Två kardinaltetror har nu fått vita prickar, en tappat färg helt, guppysarnas ögon verkar större, deras läppar putar ut. Inser att jag säkert gjort alla tänkbara nybörjarfel, efter att ha googlat en stund. Skiftande vattentemperatur, städat bort nyttiga baciller, stressat dem med mina försök till bättring. Jag ber till fiskguden om förlåtelse, och frågar er här inne, kan jag göra något för att rädda de stackars fiskarna? Har långt till djuraffären, ca 15 mil, så kan inte akut-åka för att köpa medicin, eller vad de nu behöver, men kan ta mig dit inom några dagar. Hur får jag dem att överleva? Eller är det kört? Elaka kommentarer undanbedes, ärligheten i nybörjartabben är enbart pga fiskarnas överlevnad.

Annons:
Lillyrod
1/12/20, 2:41 PM
#1

Jag skulle tro att det hela beror på nitrit i vattnet. Det bildas när karet är för rent och fiskarna för många. De goda bakterierna hinner inte ta hand om allt avfall som blir i karet. Stänger du dessutom av pumpen blir det ingen cirkulation och bakterierna i pumpen dör plus att det inte kommer ner syre i vattnet. Ytrörelse ger syre ner till fiskarna.

Har du fått vita prick sjukan i karet är det bara medicin som gäller. Det är också ganska bråttom för sjukdomen har ett väldigt snabbt förlopp. 

Börja med att byta vatten. Ca 50 % för att få bort nitriten som är giftig för fiskarna. Fortsätt att byta vatten varje dag tills nitriten är borta. Jag antar att du inte har något att mäta den med just nu men du ser om fiskarna börjar se bättre ut. 

Ancistrusen behöver egentligen mer  65 liter men så länge den är liten är det ingen panik. 

Som nr 1 nu. Gör ett vattenbyte. Nr 2.  Försök  få tag på medicin mot vitaprick. Om du inte hittar det idag är risken stor att dina fiskar dör.

Om du är med i någon fiskgrupp på Facebook kan du fråga där om någon i din närhet har medicin hemma. Man brukar hjälpas åt. 

Det är jättebra att du frågar om hjälp. Fortsätt med det och Lycka till med fiskarna nu!

Draken
1/12/20, 2:46 PM
#2

De har förmodligen fått vita pricksjukan pga stress genom flytten. Vita prick är oerhört smittsam så du bör fixa medicin med det snaraste.

Vad du kan försöka göra i första skedet är att höja tempen ca 2 grader i karet och salta vattnet. Malarna brukar inte tycka om salt, men det är nog en risk du måste ta i detta skede.

Du har troligen också åkt på en nitritspik eftersom du gjorde så grundligt rent i karet. Köp också dropptester i butiken så du kan kolla vattenvärdena (nitrit, nitrat och Ph i första taget)

Gör ett 50% vattenbyte igen och rör ingenting i karet, flytta ingen inredning, gör inte ren pumpen eller något annat. Mata mycket sparsamt eller helst ingenting i några dagar.

Om fiskarna fortfarande ligger vid ytan eller på botten och flämtar imorron, gör ytterligare ett 50% vattenbyte, kolla ett dygn och gör om vattenbyte tills du ser att fiskarna inte står antigen vid botten eller ytan och flämtar.

När du kan ta dig in till butiken, så köp medel mot vita pricksjukan. det är hög dödlighet på just denna sjukdom, så det är inte säkert att dina fiskar överlever. Men du måste iaf, köra en medicinering i karet innan du tillsätter mer fisk.

Har du mer frågor eller funderingar, så är du mer än välkommen att fråga på. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/12/20, 3:05 PM
#3

Tack så mycket! Kan/ska jag alltså byta 50% vatten en gång om dagen? Hur mycket salt ska det vara? När jag byter vattnet, räcker det att spola upp vatten i hinkar som sen får stå tills de är rumstemperatur, eller finns det bättre sätt? Fixa temperaturen med varmt kranvatten, eller från vattenkokare, blanda i hink? Hur gör man ett vattenbyte så snällt och icke stressande som möjligt? Hittar så många olika svar när jag googlar, tror era råd är bättre :)

Draken
1/12/20, 3:26 PM
#4

Du kan göra 50% vattenbyte så länge du ser att fiskarna uppvisar tecken på förgiftning (flämtar/kippar efter luft, både vid ytan och vid botten)

Man brukar rekomendera 1 msk.salt pr 50 liter (Det är vad jag använder i varje fall)

Ställ in temperaturen direkt i kranen innan du fyller hinkar och häller i vattnet.

Ett vattenbyte blir stressande för fiskarna hur man än gör, men när du har gjort vattenbyte, släck ner karet och låt det vara tills dagen efter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
1/12/20, 3:50 PM
#5

Halvt OT men finns det någon slags "etisk gräns" eller vad man ska kalla det för när fiskarna anses inte gå att rädda utan det är mer humant att avliva dem? (Jfr diverse sällskapsdjur.) Eller försöker man med alla medel tills de är borta? Jag förstår ju att det är ganska individuellt hur man bedömer sånt där, men finns det någon "allmän uppfattning"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillyrod
1/12/20, 4:00 PM
#6

Jag tror att man ser när det inte finns mer att göra. Då avlivar man. Sen är det nog ganska personligt hur länge man väntar. Döden för ett djur är mycket mer naturlig än för oss. Vid direkt lidande pga t ex sjukdom avlivar jag men en gammal fisk får vara så länge den klarar att äta.

Just när det gäller vitaprick sjukan så brukar de flesta klara sig om man får tag på medicin tillräckligt fort. Kanske inte de första drabbade men resten. 

Dödligheten utan medicin är som sagt ganska hög.

Annons:
piggelina123
1/12/20, 4:21 PM
#7

Kan meddela att fiskarna efter vattenbyte och salttillskott redan piggnat till. Släcker för dem nu så hoppas jag de mår bättre imorgon också. Den tetran som var blek, nästan genomskinlig har fått tillbaka lite färg, men är lite blekare än de andra fortfarande. En tetra har ett vitt korn på ryggfena och lilla fenan framför stjärtfenan, och den andra har bara ett vitt korn på den lilla fenan. Än så länge inga fler firrar med prickar, och lovar att styra kosan mot djuraffären snarast möjligen. Hur får man de snälla bakterierna att bli fler?

Lillyrod
1/12/20, 4:50 PM
#8

De goda bakterierna förökar sig mest i pumpen och i bottenmaterialet. Därför ska man låta dessa ställen vara ifred så mycket som möjligt. 

En akvarist har alltid bråttom. Man vill ju få det fint med en gång. Det bästa en akvarist kan ha är tålamod. Skynda långsamt. Inte alla fiskar på en gång i nystartat kar utan bara några få åt gången. Mata sparsamt och låt naturen jobba på. Det kommer att bli fint ska du se 👍

Draken
1/13/20, 10:51 AM
#9

Om det bara är 2 fiskar som är drabbade av prickar, så är det i ett mycket tidligt skede, och får du tag på medicin tillräckligt fort, så kommer de förmodligen att klara sig :)

Som skrivet ovan, skynda långsamt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/13/20, 4:42 PM
#10

Hur har det gått med dina fiskar piggelina123?

piggelina123
1/13/20, 11:43 PM
#11

Följt alla era råd, imorgon blir det till djuraffären. Hittade en av tetrorna bakom pumpen, trodde den var död, men när jag skulle plocka fram den så simmade den iväg, och nu vet jag inte vilken av dom det var, de ser lika pigga ut allihopa. Djuraffären kommer säkert vilja sälja mig så mycket som möjligt. Ber om era råd för att inte köpa något onödigt. Tänkte skaffa medicin mot vita prick, lite testprodukter för vattenkvalitet. Måste jag skaffa doppvärmare? Vad heter medicinen? Vilka vattentester behöver jag köpa och vad heter dessa produkter? Behöver jag köpa pumpbakterier på flaska? Ektozon eller vanligt salt? Tempen brukar ligga runt 22-23 enligt termometern på rutan. Tack för er hjälp!

Lillyrod
1/14/20, 5:30 PM
#12

Kanon att ingen av dem har dött. 

Jag tycker att du ska köpa medicin mot vita prick. Det finns flera olika och jag vet inte vilken som är bäst. Hör med affären.

Vattentest för nitrit och ph är bra att ha i första hand.

Du behöver inte ha några medel i vanliga fall men när det har varit problem kan det vara idé. Jag har alltid en flaska Easylife filtermedia hemma och använder den om jag tror det är nåt galet i karet eller med vattnet.

Vanligt salt funkar lika bra som det mycket dyrare Ektozonet. Frågan är om det inte är samma….

Jag har doppvärmare i samtliga mina kar för utan är det 18-19 grader. Håller det runt 23 utan så kör så. Tänk bara på att kolla om fiskarna också gillar den tempen 😉

Draken
1/16/20, 12:36 PM
#13

Håller med ovanstående.

Köp inga fler fiskar dock. Och mata väldigt sparsamt, eller inte alls, på några dagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
piggelina123
1/16/20, 7:57 PM
#14

Tack. Köpte medicin mot vita prick, samt testremsor. Började behandla igår. Vart kan man läsa om hur man åtgärdar de olika svaren på testremsor? Fick utslag både på högt ph, hårt vatten, och fler grejer, skrev upp värdena, kan posta när jag kommer hem. Reducerat mina matningar och matar inte alls nu när de får medicin, följer schemat på förpackningen.

Lillyrod
1/16/20, 8:15 PM
#15

Det är en bra början. Vi ska se vad dina stickor visar så kan det ge ett hum om vad som är galet. 

De flesta säger att dropptester är bättre än stickor men jag använder faktiskt stickor i första hand jag också. Visar stickorna att något är helfel så låter jag ibland affären testa vattnet åt mej.

Gärna en bild på ditt kar också. En bild säger mer än tusen ord sägs det och när det gäller akvarium så stämmer det 😉

Dessutom gillar vi foton här.

Cecilia.S
1/16/20, 8:18 PM
#16

Håller med Lilly helt 😃 Ser också gärna en bild! Hoppas att det går bra med medicineringen och att du blir av med eländet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
1/16/20, 10:35 PM
#17

Här kommer värdena, förklara gärna för mig vad enheterna betyder och vad dessa innebär, samt hur mina värden påverkar fiskarna. Får se om jag törs lägga upp nån bild… Rädd att min kreativa inredning inte uppskattas… NO3 - 50 (!!) NO2 - mellan 0-0,5 (OK) GHd >21 > 375 (!!!!) KHd - 20 (!!!!) pH - 8,4 (!!) Cl2 - 0 (OK) Graderingen på stickorna är: OK, !!, !!!! Vattnet i kranen är kommunalt vatten, är förresten inte gott att dricka heller, smakar inge vidare, måste blanda saft för att få i mig kranvattnet här, men jag är känslig mot smaker. Kan konstig smak förklaras med värdena?

Draken
1/17/20, 12:15 PM
#18

Ghd, Khd och Ci2 är något jag inte har kollat och jag är osäker på vad det är också 😊

NO3 är nitrat, och det är okej värden i ett nystartat akvarium,

NO2 är nitrit och det skall ligga på 0. Nitrit är giftigt för fiskarna i mycket små mängder.

Ph är väldigt högt. De flesta fiskar du har vill ha ett betydligt mjukare vatten med Ph ner mot 5,8-6,2. jag tror Guppy klarar högre Ph men är osäker där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/17/20, 12:15 PM
#19

#17 oj, det var speciella värden för att vara kommunalt vatten. Väldigt hårt, vilket naturligt även ger ett högt pH. Nitratet, NO3, ligger högt. Det avhjälps med vattenbyten förutsatt att det är lägre nitrathalt i kranvattnet. Växter tar upp nitrat så det går minska nitratet med mycket snabbväxande sådana. Bra att nitriten, NO2, är låg! Malawi-ciklider skulle nog gilla ditt hårda vatten…

Draken
1/17/20, 12:52 PM
#20

Malawi och Tanganyika skulle älska det Ph värdet. Men akvariumet är alldeles för litet för dessa arter, nån Tanganyika kan man ha, men endast ett par och inte så mycket annat. Och det kan ju bli lite tråkigt.

Nitriten är låg, och det är bra. Men den skall ligga på 0 för att vara optimalt.

Kar du testat kranvattnet ? Häll upp vatten direkt från kranen i en bytta eller liknande och kolla med stickorna. Jag föredrar att använda dropptester, eftersom stickorna inte är helt exacta (enligt egen erfarenhet). Men de ger en indikation på hur det ser ut med vattenvärdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
piggelina123
1/17/20, 1:53 PM
#21

Inne på dag tre i kuren mot vita prick. Så jag får vänta med vattenbyte tills behandlingen är klar, men jag bytte vatten precis innan jag startade behandlingen. Jag ska ta och testa kranvattnet, och dagens värden i akvariet. CL2 är klor, så det var ju bra att jag inte har det. KHd och GHd är hårdhet. Kan tillägga att jag bor på en av Sveriges kalkrikaste platser, som ur djuruppfödningssynpunkt med fyrbenta gräsätare är mycket gynnsamt. Detta kanske bidrar till hårdheten i vattnet. Bor dessutom i yttersta änden av den delen av vattennätverket, där förbrukningen är mycket lägre än dimensioneringen på vattenrören, vilket gör att vattnet står still i rören och känns aldrig färskt. Om jag sätter full sprutt på alla kranar i lgh tar det minst 5 minuter att få varm/kallvatten, och för att kallvattnet ska smaka kallt och färskt behöver jag spola i en halvtimme… Har redan tidigare tänkt klaga på vattnet, men inte haft nått vettigt att komma med, mer än att det smakar illa, som gamla rör, gammalt vatten. Metallsmak är det om jag spolar mindre än några minuter. Men även när jag spolat en stund smakar det ändå konstigt.

piggelina123
1/17/20, 2:02 PM
#22

Glömde skriva det jag skulle fråga: Hur påverkar pH, KHd och GHd fiskarna? Vad i deras kroppar påverkas? Vilka värden vill mina fiskar ha? Guppy, Kardinaltetra, Ancistrus, och den ensamma stackars kopparbarben. Vet inte om jag ska skaffa kompisar till kopparbarben, den är gammal och är den enda som lever från stimmet han bodde med för några år sedan. Vad säger ni? Om mitt vatten är bra för ciklider så får jag väl önska mig ett större akvarium, så får detta bli ett yngelakvarium åt guppysarna… Men just nu fokuserar jag på att dessa ska må bra. Törs man lägga upp bild utan att bli kritiserad?

Draken
1/17/20, 2:06 PM
#23

Metallsmak kan ju också tyda på tungmetaller i kranvattnet, och det är ju absolut inte lämplig för akvariefiskar, men det är heller inte lämpligt för människor i längden.

Jag har ju tur här, vi har ganska mjukt vatten, plus att vi har Sveriges renaste vatten. Kranvattnet passerar en rullstensås, och därför blir det helt naturligt filtrerat, innan det kommer ut i kranen :)

Hårdhet och Ph är ju då väldigt högt, och det kan ju ställa till med problem. Det finns ju medel som kan sänka Ph och hårdheten, men det är ganska krångligt har jag förstått det som. Men däremot så kan både eklöv och massor med rötter (mangrove) också sänka Ph. Jag har många och stora rötter i mitt akvarium och med tanke på det mjuka vattnet vi har, så har jag ett väldigt lågt Ph (Kollade här om dagen och då var det nere på 5,7) Men då jag har , i huvudsak, Sydamerikaner i mitt kar så är Ph't väldigt bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/17/20, 3:53 PM
#24

Dagens mätning, lämnar fler frågetecken: Akvariet NO3 - 25-50 NO2 - 0 GHd.. >21 >375 KHd - 15-20 pH - 8,0 CL2 - 0 Kranvattnet NO3 - 10 NO2 - 0 GHd - 4-7, 70-125 KHd - 20 pH - 8,4-9 CL2 - 0,8 Med så basiskt kranvatten borde jag kunna öppna kurbad och bota sjuka. Hjälp mig förstå dessa något extrema värden. Förtydligande ang akvariet, idag 17/1 är 3:e dagen på medicinkur mot vita prick, bytte vatten på morgonen den 15/1 och startade kuren första dagen på kvällen 15/1. De har inte fått mat sedan vattenbyte, det stod på medicinen att idag skulle de utfodras vanligt, gav därför små portioner mat så att inte en enda flinga sjönk till botten, och alla han få sig några tuggor, alltså mycket mindre än jag förut brukat mata dom… Jag kan inte byta vatten förrän dag 7, då är det 30% vattenbyte enligt schema på medicin. NO3 ligger högt, kan jag göra något under medicinkuren för att motverka att det stiger? Tidigaste vattenbyte alltså om 5 dagar. Har salt någon påverkan på dessa värden?

piggelina123
1/17/20, 4:04 PM
#25

Skickar en filmsnutt, tänkte höra vad ni säger om prickarna på kardinaltetrorna. Det syns på lilla ryggfenan framför svansen. En av dem har på stora ryggfenan också. En av Guppy hanarna, han svans var trasig när jag köpte honom, var dock inte den jag pekade på i affären, men det var den som följde med hem tydligen. Funderar över fenröta, kan det vara det, eller har han bara skadat sig? Växer svansen ut om den har gått sönder? Han har nämligen nått konstigt vid munnen, ser ut som han har vitt läppstift och tjocka ojämna läppar. Tror det syns på filmen. Är det röta? Eller ska han se ut så? Vad jag sett, inget konstigt på andra fiskarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
piggelina123
1/17/20, 4:06 PM
#28

Filmen verkar inte gå att ladda upp, hur gör jag?

Denna kommentar har tagits bort.
piggelina123
1/17/20, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
1/17/20, 5:38 PM
#32

Jag tog bort dina inlägg som var tomma.

Om din Guppy har vitt runt munnen gissar jag på svamp. 

Det är därför det är bra om du visar oss en bild på hela karet. Kanske har du något i det som inte är bra. Något som avger giftiga ämnen eller något annat konstigt. 

Om du ska ladda upp en film måste du göra det via t ex youtube eller vimeo och sen länka till filmen. Det går inte att ladda upp direkt här. 

Salt gör ingen skillnad på de värden du har. 

Följ du instruktionerna för vita prick till att börja med så får vi se var vi står efter det. 

Ingen kommer att skälla på dig för ditt akvarium men ser vi något som kanske inte är så bra så säger vi det. Och det är ju bra eller hur?

Det är så roligt med akvarium när det funkar så vi kommer att hjälpa dig så mycket våra kunskaper räcker 🙂

piggelina123
1/17/20, 6:04 PM
#33

Tack, det blev massa tomma inlägg när jag försökte ladda upp. Jag ska försöka ta nån bra bild, la upp den där för att där syns både några vita prickar på tetrorna, och Guppy hanens trasiga svans och konstiga läppar. Ser ni bilden? Zooma gärna och säg vad ni tror. Återkommer med en helbild, när jag lyckas… Det speglar sig, ser bara mig själv på bilderna. Hur fotar man bäst med mobilkameran? Väntar med spänning på kommentar om vattenvärdena.

piggelina123
1/17/20, 9:01 PM
#34
Annons:
piggelina123
1/17/20, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Försöker ladda upp en bild på hela akvariet. Kan dock säga att det är snyggare i verkligheten…

Lillyrod
1/17/20, 9:41 PM
#36

Då ska vi se om jag kan förklara lite av vad som händer i ditt kar.

Det ser ut som att du i stort sett bara har Anubias som växter. Det är en jättefin växt som växer vääääldigt långsamt. Den tar alltså inte upp någon nitrat (gödning av bajs och annat gojs) alls i stort sett. Det är därför ditt NO3 (nitrat) är högt. 

För mycket nitrat omvandlas till nitrit som är väldigt giftigt för fiskarna. Det är jättebra att det värdet NO2 ligger på 0. Det ska det göra. För mycket nitrat kan också göra fiskarna sjuka. Det påverkar mer än man tror.

Ph i kranen brukar ligga på runt 8. Det är kommunerna som vill ha det så för att det inte ska bildas rost och annat i ledningarna. Rötter av de flesta slag, alkottar och löv av bok eller ek sänker ph-värdet. Det färgar också av sig lite så vattnet blir brunt. Ingen av dina fiskar har något emot det. 

Jag tror att med mer växter och kanske lite mer rötter (bygg något fint med små rötter i en hög) kommer att fixa ditt vatten så fiskarna mår bättre. 

Guppygräs, gälört, flytväxter av olika slag är bra snabbväxande växter som tar upp nitrat fort ur vattnet. 

När det blir ordning på det så brukar GH som är värdet för alla parametrar och KH också rätta till sig. De båda värdena är inte lika viktiga som nitrit, nitrat och ph när det gäller vanliga sällskapsfiskar.

Det här blev en hel roman men jag hoppas du förstår lite bättre. Om du letar bland artiklarna här på sidan finns det flera som försöker förklara vattenvärden och hur man gör. Läs dem! det är nyttig info.

Gör kuren mot vitaprick klart och fixa mer växter i första hand.

piggelina123
1/18/20, 9:29 AM
#37

Tack så mycket för tipsen. Då blir det växter nästa besök vid djuraffären. Finns det nån budgetvariant av rötter och sånt? De jag har sett kostar flera hundra. Eller finns det något man han ta från naturen mitt i vintern i Norrland? Om mitt värde på NO2 är noll, betyder det att bakterierna är i balans?

Lillyrod
1/18/20, 9:38 AM
#38

Det brukar finnas smårötter att köpa. Testa på nätet annars. Jag köper bara små och sen pusslar jag ihop dem. 

När man tar rötter i naturen måste man vara 100% säker på att det är lövträd. Barrträd fäller ut giftiga ämnen. Alla lövträd är inte säkra heller. Jag vet de som testat syrenrötter och det blev inte bra. 

Det behöver inte betyda att dina goda bakterier är bra för att du inte har nitrit men det är en garanti för att de finns där och jobbar på. Ett högt nitratvärde kan snabbt ändra på det.

Du är på rätt väg nu så det kommer säkert att bli bra så småningom 👍

5ara
1/18/20, 10:13 AM
#39

#36 kan nitrat återgå till nitrit? Jag vet att det kan göra det i människokroppen men trodde inte att det brukade hända i akvarium. Piggelina123: tror det är väldigt bra om du skaffar mer växter. Med ett så högt pH omvandlas en del ammonium till ammoniak och växter kan ta upp ammonium. Ammoniak är inte nyttigt för fiskarna och börjar finnas i vattnet vid ett pH på ungefär 7 om det finns mycket ammonium. Ju högre pH desto större andel av ammonium som blir ammoniak. Ammonium/ammoniak ombildas sedan till nitrit som i sin tur blir nitrat.

piggelina123
1/18/20, 10:32 AM
#40

Japp växter ska det bli! Någon som tittat på bilden #30 och kan säga om prickiga orangea hanen har röta?

Lillyrod
1/18/20, 11:10 AM
#41

Ja det stämmer. Vid höga halter nitrat, för lite växter som "äter" nitratet och lite för lite goda bakterier så återbildas nitrat till nitrit. 

Vattenkemi är rena rama grekiskan 🤔🤦‍♂️

Det är svårt att se på bilden om det är röta eller han bara har fastnat nånstans. När vattenkvalitén blir ok så brukar fenorna växa ut igen.

Annons:
Draken
1/18/20, 11:34 AM
#42

#30 Det ser ut som din guppyhane kan ha fenröta. Men det kan även vara att någon har bitit honom i affären, kommer du ihåg vilka andra fiskar han gick tillsammans med ?

#35 Ser att du har ett dricksglas i akvariumet ? Ett dricksglas är oftast diskat antigen i maskin eller för hand. Det kan också ställa till problem.

Vad gäller vattenvärdena så¨har du fått jättebra svar s¨å det tänker jag inte skriva något mer om, annat än att jag håller med vad som har skrivits :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/18/20, 1:33 PM
#43

Han var tillsammans med hundratals andra Guppy hanar, såg inget konstigt på de andra, men typiskt nog fick jag hem denna. Det var liksom bara ner med håven och ta nån, svårt att peka ut en, det var så många i akvariet. Glaset var tänkt att stå på botten för att lägga alg tabletten där, för guppysarna bara spred ut allt. Men när jag pluppade ner det så kilade det fast sig där, då tyckte jag att det var ganska bra, så det fick vara kvar. Diskade och spolade det jättenoga o länge innan jag satte ner det, precis som med de andra glasfigurerna, så det borde vara lugnt. De andra glasfigurerna är till för att hålla rotklumpen på plats.

piggelina123
1/18/20, 4:20 PM
#44

Mina eviga frågor tar inte slut, men jag är väldigt tacksam för era råd. Jag antar att mina fiskarblivit sjuka pga alla mina nybörjarfel. Nu får de medicin mot vita prick. Än så länge är prickarna kvar och verkar ha smittat en Guppy också, en liten prick på en Guppy fena dök upp idag. En annan Guppy har ett grått område, typ som ett skavsår. En tredje stryker magen mot botten. Ja och så han med vitaktig mun och trasiga fenor. Dessa nya grejer kom idag, var inte på nån av dom igår. Behöver jag skaffa nån annan medicin? De får Faunamor mot vita prick. Har följt instruktionerna exakt. Ändå är alla prickar kvar… Grått sudd, fler vita prickar, ev fenröta. Är det bakterier eller svamp? Tänkte beställa nått via nätet, kanske lika bra att ha hemma. Ska jag köpa medel mot både bakterier och svamp? Vilket preparat bör jag köpa? Jag ska vara mycket försiktigare nästa gång det blir nya fiskar.

Lillyrod
1/18/20, 4:37 PM
#45

Jag tror inte du ska blanda i mera mediciner just nu. Allt beror på vattnet så prio ett är att få ordning på det så fort som möjligt. Sen kommer det andra att lösa sig automatiskt.

Just nu måste du vänta på att medicinen mot vita prick får göra sitt. Den brukar fungera väldigt bra. Tålamod är inte akvaristens starka sida men det behövs nu.

Kör kuren klar. Var sparsam med mat och byt lite vatten ofta när kuren är klar. Fixa växter i massor så fort du kan. Även om du inte gillar dem och vill ha dem kvar sen så hjälper de nu. 

Är det färg på några glassaker du har i karet? Glaset i sig är nog ingen fara men om det är målat kan det bli problem. 

Alla gör misstag i början. Man gör misstag sen också. Det är absolut inget att må dåligt över för man lär sig av dem också. 

Nu tar vi en dag i taget så länge 👍

piggelina123
1/18/20, 5:11 PM
#46

Tack för peppningen. Ja tålamod är fiskaren bästa vän sägs det ju 😉 Efter all ha läst noggrannare ser jag att preparat mot fenröta och svamp innehåller samma ämnen som den medicinen jag har. Stod också på en annan produkt med samma innehåll att dosen ska höjas till 125% om man har hårt vatten. Så förhoppningsvis tar denna medicin alla sjukdomar de har där i nu. Lite surt att djuraffären tog typ dubbla priset jämfört med köpa på nätet. Ingen av glasfigurerna är målade, utan glaset har färgen inuti från tillverkning. Växter på gång som sagt. Så jag tar mig en portion tålamod och inväntar resultat. Tusen tack alla snälla personer som kommer med råd och tips!

piggelina123
1/18/20, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Innehållet i medicinen.

Draken
1/19/20, 11:07 AM
#48

#43 Då borde det inte vara något problem med glaset.

Jag har inte varit med om att Guppy biter på fenor, men frågan är hur det blir om man trycker ner alldeles för många på ett för litet område, de kan nog bli frustrerade och bita på varann. Du har inga fenbitare i karet, så det borde inte bli skador på de andra. Men håll koll.

#44 Håller med Lillyrod. Ingen mer medicinering, utan du måste få ordning på vattnet.

Grå fält och att de stryker sig mot botten eller inredningen kan tyda på svampinfektion eller andra parasiter. men i nuläget måste du fokusera på Vita Prick, då den är oerhört smittsam och är dödlig för fiskarna om de inte behandlas korrekt.

Den aktiva substansen i Faunamor innehåller samma substans som flera andra fiskmediciner ja, och det är en fördel nu. Står det att du skall höja dosen till 125% om du har hårt vatten, så gör det.

Affärena har alltid ganska stort påslag på priset. Jag brukar köpa hem det jag behöver över nätet, så jag ha hemma utifall att :)

Lite tålamod nu är allt du behöver, ge medicinen tid att verka, så skall du se att det ordnar sig 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
piggelina123
1/22/20, 1:02 AM
#49

Sådär, en liten uppdatering. Vattenvärdena blir bättre och bättre. Inhandlat fler växter. Några dagar kvar på behandlingen mot vita prick. Senaste provet visade NO3 - 10 NO2 - 0 GHd - 7 KHd - 15 pH - 7,6 Cl2 - 0

Draken
1/22/20, 7:06 AM
#50

Ser bättre ut, helt klart. Ph är dock fortfarande högt för de fiskar du har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/23/20, 1:38 AM
#51

Jag trodde att akvariet var på bättringsvägen… Har de senaste dagarna sett alltfler konstiga beteenden hos fiskarna. Känns som att det kommer sluta illa. Svullnade bukar på Guppy honorna, de bör förvisso vara gravida, men beter sig märkligt. Letar gömställen där de parkerar magen, ligger och slöar på samma ställe flera timmar. Först var det en som gjorde så, men nu är det 3 av 4 som gör så. Om de är gravida, träffade de hanar 9/1 och bör inte yngla ännu. Är detta normalt beteende för gravida Guppy honor? Några av dem stryker sig mot botten för att skrubba magen, i snabba rörelser, detta gör både honor och hanar. Den honan som blev konstig först har parkerat i ett hörn vid pumpen och puttas hon bort så simmar hon tillbaka dit igen. En död Kardinaltetra. Resten av stimmet är väldigt tillbakadragna och skygga, mer för varje dag. Fortfarande vita prickar på flera av dem. Stora stressade ögon på flera av akvariet invånare. De enda som verkar opåverkade just nu är kopparbarben och ancistrusen. Påbörjar omgång 2 med medicin. Är de inte någon förbättring till imorgon kommer några av dem avlivas, de ser inte glada ut. Får se hur detta slutar, om det blir några överlevare eller inte. Nitrit ligger på 0, och nitrat ligger på under 10. pH 7,2 kommer nog inte lägre utan att tillsätta något. Temp i vattnet, tillfälligt 28 grader enligt medicin förpackningen. Håller tummarna.

5ara
1/23/20, 8:48 AM
#52

Fy, så trist att det känns som att det inte går riktigt åt rätt håll! Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av exempelvis levandefödare så deras beteende kan jag inte säga så mycket om. Sjukdomar har jag inte heller erfarenhet av. Förhoppningsvis kan någon mer kunnig inom områdena hoppa in och hjälpa till här. Nu under medicineringen antar jag att vattnet inte byts men i vanliga fall så undrar jag om du tillsätter något vattenberedningsmedel. Bara en tanke eftersom du säger att vattnet smakar metall och det är nog bra med något som i så fall binder metaller och oskadliggör dom för fiskarna. De sista vattenvärdena såg mycket bättre ut. Bra jobbat!

piggelina123
1/23/20, 1:26 PM
#53

Jaha, nattens offer. En död Guppy, en till död Kardinaltetra. Guppyn med mest svullen mage plockade jag ur igår kväll, insåg att den förmodligen hade bukvattensot, magen var mycket stor och när jag tittade noga hade fjällen rest sig. Den var död ett par timmar senare. En död tetra bakom pumpen i morse. Övriga fiskar fortsätter bete sig märkligt. Just nu är det inga kvar som ser riktigt sjuk ut, men nu vet jag hur de ser ut om de blir sjukare, så då kommer jag bli snabbare på avlivning, nästa gång. Allt var helt okej tills jag enligt instruktion på medicinen bytte vatten, det var då de nya symtomen dök upp, vet inte om det var att den lägre koncentrationen av medicin i vattnet gjorde att det bröt ut. Trist när det blir såhär. Funderar om jag ska avliva hela gänget och sanera, starta nytt? Vad hade ni gjort?

Draken
1/23/20, 4:11 PM
#54

D4et verkaqr som du har fått in något som inte är bra för fiskarna.

Jag funderade i precis samma bana som du själv sa i texten. Avliva allihopa, sanera karet och börja om. Det är en jättetråkig lösning, men ibland kan det bli så :(

Det beror ju på hur pass påverkade fiskarna är också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/23/20, 5:59 PM
#55

Lästips om karantän, sanering m. m?

Annons:
Lillyrod
1/23/20, 6:25 PM
#56

Oj vad svårt och sorgligt. Det borde inte behövas.

Gå igenom ditt kar. Finns det någonting i det som kan avge någon typ av gift eller något som fiskar inte tål. En konstig sten. Något som inte är gjort för akvarium. Det kan vara något man inte tänker på i första hand. 

När fiskar inte mår bra och blir sjuka och dör med diffusa symptom brukar det vara vattnet. Jag tror någon annan nämnt det med men filtermedia kan vara lösningen på ditt problem om det är något galet med vattnet. Vilken man väljer kvittar nog men Easylife Filtermedia är billigare och jag har provat den och den fungerar bra. Man behöver inte använda lika mycket som flera andra produkter.

Draken
1/23/20, 7:23 PM
#57

Håller med #56. Jag är nästan 100 på att det är någon inredning som avger giftiga ämnen, eller om det är tillsatser i kranvattnet.

Bukvattensot är inte en sjukdom, det är mer ett symptom. Också det pekar på att det troligtvis är något med vattnet.

När du skriver "stora stressade ögon" Har de utstående ögon ? isf är det Pop-eye deciece, också ett symptom som indikerar att det inte är okej med vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/23/20, 8:27 PM
#58

Okej, ska jag ta och försiktigt plocka ur all inredning? Ska växterna vara kvar? De stressande ögonen är Guppy honorna, istället för en pupill i mitten på ögat så är hela ögat svart, vilket ger intrycket att ögonen är stora. Det har varit så att plötsligt en dag har nån fått svarta ögon, som inte hade det innan. Upplevt att fiskarna mått sämre i anslutning till vattenbyten, även om jag försöker att inte stressa dem, vara noga med temp osv. Svårt att säga om det är stress eller vattnet i sig som gör dem sämre. Jag har fram till nu trott att det var stress. Jag upplever dem stressade när de blir passiva, samlas i ett hörn vid ytan eller vid botten. Detta gör de vid vattenbyten. Beteendet varar några timmar. Försöker verkligen göra allt rätt. Tolkar jag fiskarnas beteende rätt?

piggelina123
1/23/20, 8:30 PM
#59

Om det är nått i kranvattnet, hur tar jag reda på det?

Lillyrod
1/23/20, 8:32 PM
#60

Fiskar brukar inte bli stressade av vattenbyten. Min uppfattning är att de tycker det är kul. Att leka i strålen från det nya vattnet mm. Lite kallare vatten brukar uppmana till lek för väldigt många arter.

Ögon kan se olika ut. Det behöver inte vara fel. 

Är kuren mot vita prick klar?

piggelina123
1/23/20, 8:54 PM
#61

Är på sista dagen idag, sitter fortfarande prickar på några, står inte vad man gör isåfall, men antar att man kör en omgång till?

Lillyrod
1/23/20, 9:10 PM
#62

Det borde ha läkt ut med en omgång. Du kan alltid testa med en omgång till. Gör ett rejält vattenbyte mellan och se vad som händer.

Det är lite mystiskt ditt kar. 

Vattnet ja. Jag tror fortfarande att det är något med eller i vattnet som är tokigt. Har du något vattenberedningsmedel hemma?

Annons:
piggelina123
1/23/20, 9:39 PM
#63

Jag har happylife flytande filtermedia, tillsatte det när jag precis startade upp det i mellandagarna, samt tio dagar senare när jag köpte guppysarna.

Lillyrod
1/23/20, 9:41 PM
#64

Det kan vara idé att fortsätta använda det vid varje vattenbyte. Man måste pröva alla alternativ när man inte vet vad som händer i karet 🙂

piggelina123
1/23/20, 10:08 PM
#65

Ja, antar att jag måste vänta tills behandlingen är klar, kör några dagar till på kuren då, så får vi se hur det verkar. Suck, blir lite ledsen över denna start på mitt akvarieintresse. Planen nu är då att plocka ur all inredning. Några av dem ska väl så småningom tillbaka, mangrove roten. Hur decinficerar jag inredningen bäst? Kokning? Är fundersam över bottnen också, det var ju grus som jag fick med från gamla akvarie ägaren. Då var akvariet inte rengjort på minst ett halvår. Kanske bor det några elaka baciller nere i gruset? Fortsätt gärna tipsa mig. Nån som har tips vart jag kan läsa om sanering och karantän?

Lillyrod
1/23/20, 10:14 PM
#66

Jag tror inte du ska plocka bort något. Hur eller hur så har de bra bakterierna förmodligen börjat etablera sig och då är det dumt att börja rota i det. 

Om du plockar ut allting är det ju detsamma som att börja om från början och det är synd när du redan kommit en bit på vägen.

Du är otroligt duktig som  håller i trots att det bara bråkar med dig. Förr eller senare ska du se att det rättar till sig. 

Jag tror inte du har elaka saker i karet utan att det är vattenkvalitén som behöver förbättras. Man får prova sig fram helt enkelt.

5ara
1/23/20, 10:28 PM
#67

Tänkte bara kolla; hur mycket nya grejer har du satt ner i akvariet utöver växter sen du fick det? Fiskarna borde väl kunna funka med det som varit i karet tidigare tänker jag och att växterna skulle orsaka problem har jag mycket svårt att tro. Bara spånar för att se om vi kan komma på något som missats tidigare men att vattnet är problemet är definitivt en möjlighet fortfarande. Har något minne av det var problem med vattnet i Östersund för lite drygt ett år sen. Är väl inte där du bor men man kan ju kolla om det finns några analys-uppgifter eller liknande gällande vattnet du har i din kran. Och som Lillyrod säger; det kommer ordna sig!

Draken
1/23/20, 10:33 PM
#68

Håller med Lillyrod här. Är ganska säker på att det är vattnet. Jag tror man kan köpa vattentester om du har egen brunn, eller om du kan ta kontakt med närmaste djurbutik och kolla om de kan göra en grundligt check på ditt vatten. De flesta butiker gör detta gratis, som en service till sina kunder.

För 6-7 år sedan hällde kommunen  ner kloramin (har kommunalt vatten och avlopp) för att sanera ett misstänkt E-coli angrepp i anläggningen, mina fiskar blev jättedåliga av detta, jag blev chockad att de kunde bli såpass dåliga av ett vattenbyte,( Sundsvall har Sveriges renaste vatten, det filtreras naturligt genom en jättelik rullstensås) och kommunen sa ingenting heller.

Jag ringde upp dem och jag var heligt förbannad, jag hade Rovfiskar på den tiden, och  jag förlorade fisk för flera tusen.

Då fick jag tips, faktiskt här inne, att använda Askorbinsyra vid varje vattenbyte. Askorbinsyran neutraliserar kloraminet i vattnet. Nu vet jag inte om det är det som är ditt problem, men tänkte det kunde vara något att fundera på när du börjar gräver i varför det inte fungerar för dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/23/20, 10:47 PM
#69

Går det att använda Askorbinsyra för att sänka ph också? Vilka doser handlar det om, gällande kloramin? Tack för tipsen. Ska ringa djurbutiken och höra, förväntar mig tyvärr ingen hjälp eftersom att jag blir dåligt bemött varje gång jag varit där.

Annons:
piggelina123
1/23/20, 11:30 PM
#70

Kom precis på en sak, vattnet från kranar som droppar här, färgar porslinet i badrummet grönt, vilket innebär koppar tror jag. Är koppar farligt för fiskar?

Lillyrod
1/24/20, 6:56 AM
#71

Alla metaller i större mängd kan vara farligt. Räkor klarar inte koppar alls vet jag.

Om du har filtermedia så ska det ta bort skadliga metaller. Det är därför man ska vänta med växtgödning och inte ha i det på samma dag för då tar filtermedian bort gödningen. 

Med egen brunn är det nog klokt att tillsätta lite medel vid varje vattenbyte.

5ara
1/24/20, 10:03 AM
#72

#71 tänkte bara säga att TS i början skrev att det är kommunalt vatten där hon bor… men uppenbarligen är det en hel del metall som fälls ut från rören. Varmvatten har mycket större benägenhet att få koppar att fälla ut från framförallt gamla rör så jag skulle nog hålla mig till kallvatten ur kranen i största möjliga grad.

Lillyrod
1/24/20, 10:34 AM
#73

Så var det ja. Förlåt minnet sviker ibland 😊 På flera ställen är ju ledningarna utbytta mot plast men det finns gamla rör kvar lite överallt. 

Det är nog fortfarande en bra idé att tillsätta lite filtermedia vid vattenbytena.

piggelina123
1/24/20, 3:34 PM
#74

Jag har verkligen tappat gnistan helt, jag som ägnade timmar åt att titta på de små simmarna, nu blir jag bara ledsen över att de inte mår bra.

5ara
1/24/20, 3:50 PM
#75

Jag förstår verkligen att det känns tungt nu! Tycker dock att du ska ha en stor eloge för ditt fina engagemang i fiskarnas välmående och om du håller ut så kommer det lösa sig. Hur är det med dina små simmare idag?

Lillyrod
1/24/20, 4:16 PM
#76

Har du läst mina trådar? Om mitt grönvatten jag hade t ex. Jag bara lät allt vara och väntade på att den sista fisken skulle dö så jag kunde slänga ut skiten. 

Hon dog inte min lilla Sorgmanteltetra. Hon hängde med flera år till sen. Jag fick kämpa länge för att få bukt med det. Vi har alla varit där och lider med dig. Det spelar ingen roll hur länge man har hållit på med det här. Rätt som det är sitter man i skiten med nåt man inte vet vad man ska göra med. 

Det kommer att lösa sig ska du se. Håll ut!

Annons:
piggelina123
1/24/20, 8:08 PM
#77

Tack! Har idag lyft ur all inredning, endast lämnat växterna, som jag försökte plantera i gruset… Omöjligt projekt… Det enda som finns i akvariet nu är vatten, fiskar, växter, grus och pump. Fick lite smått panik över hur skitigt det blev i vattnet, trots mitt försök att verkligen inte röra runt. Blir fiskarna sämre nu borde det bero på något i gruset, om det nu ligger nått giftigt i gruset, så har det nu virvlat runt mycket. Växterna jag köpte nu senast ser däremot redan döende ut. Nu är däremot både NO3 och NO2 på 0, kanske är därför växterna börjar gulna? Nu är frågan, vattenbyte nu eller avvakta?

piggelina123
1/24/20, 8:12 PM
#78

Inga fler dödsfall hos fiskarna iallafall. Jag däremot blir allt mer orolig, om det nu är nån bakterie eller parasit i vattnet, kan jag bli sjuk av det?

Lillyrod
1/24/20, 8:31 PM
#79

Nej det är inget i karet som du kan bli sjuk av. 

Har du tagit bort allt som inte är akvarierelaterat? Ingen prydnad kvar som inte är köpt som akvarieprydnad? 

Lite nitrat i vattnet ska man ha. Det är ju näringen till växterna. 

Förmodligen har jag glömt igen men vad köpte du för växter senast?

piggelina123
1/24/20, 8:42 PM
#80

Japp allt är borta, inga prydnader, bara grus, vatten, fiskar, växter o pump kvar. Köpte växterna för att nitratet var för högt…. Nitrit har legat på 0 ända sedan jag minskade matningen. Nu mäter jag med stickor, eftersom det är det enda jag har. Det är nu alltså mer nitrat i kranvattnet här än akvariet just nu, så växterna gjorde sitt jobb.

piggelina123
1/24/20, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Köpte dessa, se bild. Hade bara anubias innan.

Lillyrod
1/24/20, 8:46 PM
#82

Ta det lugnt och andas så ska du se att det löser sig så småningom 👍

piggelina123
1/24/20, 8:49 PM
#83

Ancistrusen och kardinaltetrorna är sura över att jag tagit deras gömställen. Hehe. Annars, peppar peppar ser alla pigga ut just nu.

Annons:
Lillyrod
1/24/20, 8:51 PM
#84

😃

Draken
1/24/20, 11:39 PM
#85

#69 Jag vet faktiskt inte om Askorbinsyra sänker Ph. Jag använde det för att neutralisera kloraminet.

Du har gjort ett jättejobb med ditt akvarium. Försök håll ut lite till. Blir det inte bra, så avliva de du har och börja om från skratch med hela karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/26/20, 2:46 PM
#86

Dagens uppdatering. Inga nya döda fiskar, de som är kvar äter och verkar pigga, men de ser fortfarande skruttiga ut. Tetrornas prickar är kvar trots behandlingen. Det måste vara nått annat de lider av. Växterna, de jag köpte ser ut att dö en långsam död, gula blad och prickar på dem. Nu är det två frågor som bekymrar mig. Har i pumpen haft ett annat filter under behandlingen, som stått på medicinen. Gamla filtret ska tillbaka enligt instruktion. Är lite orolig att gamla filtret har både snälla och dumma bakterier. Ska jag ändå våga sätta tillbaka gamla filtret? Har knappast några snälla bakterier i akvariet nu med medicineringen. Sist blev fiskarna sämre efter vattenbytet, ska jag våga göra ett byte, eller avvakta några dagar till? Ska jag försöka behandla akvariet mot nått annat? Svamp? Återkommer med bild på sjuklingarna.

Lillyrod
1/26/20, 4:28 PM
#87

Har du bild på växterna? Just nu känner jag mej säkrare på att titta på växter än resten 😃

Står det att du ska göra vattenbyte så gör det. Använd filtermedia av något slag för att ta kål på saker som inte ska vara där. Tillsätt växtnäring efter ca 1 dygn annars tar filtermedian den.  

Sen får vi vänta och se….

piggelina123
1/26/20, 4:48 PM
#88

Filtermedia är det alltså det flytande medlet man häller i? Har ingen näring hemma, bara vanlig växtnäring till mina fönsterväxter, törs nog inte släppa i det… Ska försöka ta bilder.

piggelina123
1/26/20, 4:54 PM
#89

Ber om ursäkt för mina dåliga bilder, här kommer de:

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lillyrod
1/26/20, 4:55 PM
#91

Det finns många flytande medel i butikerna men ett som brukar kallas filtermedia som tar bort eventuella metaller och andra otäcka saker. Sägs det…. Vattenrenande.

Jag använder Easylife`s produkter för de är dryga. Kostar lite mer men det går inte åt så mycket. 

Nä vanlig blomgödning ska du nog inte använda när det ändå pågår konstiga saker i ditt kar.

piggelina123
1/26/20, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Blad

piggelina123
1/26/20, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Växter

piggelina123
1/26/20, 5:01 PM
#94

Vinner knappast nån tävling i aquascape, haha. Planteringen är förskräckligt ful, tar gärna tips på hur en bättre plantering får växterna att överleva… Om det har nån betydelse…. Annars får väl växterna dö, om fiskarna klarar sig…

piggelina123
1/26/20, 5:08 PM
#95

Dagens vattenprov visade NO3 mellan 0-10 NO2 0 GHd 14 Khd över 20 Ph 7,2 Cl2 0

Lillyrod
1/26/20, 5:13 PM
#96

Hmm hur gamla är lysrören i karet? Tofsalger brukar komma när ljuset är för dåligt och det ser ut som en början med sådana.

Vanliga lysrör T8 eller T5 bör man byta en gång om året. Ledljus klarar sig betydligt längre. Efter året så gynnar ljuset alger mer än växter. 

Allt har ju ett samband. Vatten, ljus, växter, invånare. 

Vi benar ut en sak åt gången 😉

5ara
1/26/20, 5:34 PM
#97

Om jag inte är helt ute och cyklar kan kvävebrist synas ganska snabbt. Med nitrat på 0 kanske det är det de lider av. Men som Lillyrod säger; en bild vore toppen och tillsätt inte växtnäring samtidigt som vattenberedningsmedel. Har du haft det gamla filtret i vatten i kylskåp? Om du har det borde de elaka vita-prick-parasiterna vara döda. Skölj bara ur det lite i ljummet vatten innan du sätter tillbaka det. Tror inte du har något val vad gäller vattenbytet. Förhoppningsvis går det bättre och glöm inte att tillsätta vattenberedningsmedel. De vita prickarna som tetrorna har; har de åtminstone flyttat sig sedan behandlingen påbörjades? Annars går det inte riktigt ihop med livscykeln hos parasiten som orsakar vita prick… Edit: tog väldigt lång tid för mig att få iväg kommentaren och märker att du redan fått en del svar.

Annons:
Lillyrod
1/26/20, 5:40 PM
#98

Det här med vattentester. Så länge resultatet är jämnt och inte svajar är det bra. Förutom nitrit då. En bra balans är viktigare än att det är precis "rätt".

piggelina123
1/26/20, 7:36 PM
#99

Syns inte mina bilder här ovanför? Sammanfattar sjukdomarnas status just nu: Den Guppy som hade misstänkt fenröta och munröta har blivit bättre. De små vita prickarna som dök upp ur ingenstans verkar vara borta på samtliga fiskar, vad jag kan se. Däremot är de vita prickarna på kardinaltetrornas fenor nu större, samt att kardinaltetrorna över lag ser mer tilltuffsade ut. Det är tre av kardinalerna som har en vit tuss på den lilla ryggfenan som sitter framför svansen. Den vita tussen på dessa tre är nu större än den var när jag upptäckte det. Jag vet inte om de haft dessa tussar redan innan de kom till mig, det kan inte inte få reda på heller. Beteendet med att guppysarna "kliar" magen mot botten har minskat, men såg precis en av hannarna göra det beteendet. Kardinalerna är så skygga att jag inte får någon bild på dem, men återkommer när jag lyckats. Den enda fisk som är helt oberörd är kopparbarben, som är pigg och glad och också har slutat med det stereotypa beteendet den hade när den kom, då simmade den i en cirkel på kortsidan av akvariet i timmar. Vet att de helst vill vara flera, men eftersom denna är troligen runt 3-5 år gammal, samma som kardinaltetrorna så blir det inga nya fiskar förrän akvariet mår bra. Ancistrusen verkar också må bra, trots medicineringen.

Lillyrod
1/26/20, 7:45 PM
#100

Bilderna på växterna syns och det är de jag har svarat på : )

Om fiskar kliar sig mot inredningen då och då är ingen fara. Ofta gör de det när de ätit för att få igång matsmältningen. Vi kliar oss ju också då och då. Det är om de kliar sig hela tiden som man misstänker att det är något tokigt. 

Om det inte är något annat så låt det hela vara nu ett tag så det får lugn och ro där.

piggelina123
1/26/20, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Här syns det vita pricken på lilla fenan på ryggen framför svansen.

5ara
1/26/20, 7:48 PM
#102

#99 jodå, två bilder syns i alla fall. Det var jag som började skriva ett svar till dig och lade ifrån mig telefonen en stund innan jag skrev klart så du hann lägga upp innan jag fick iväg det. Som Lillyrod skrev: Hur är det med lysröret i karet? Är det bytt det senaste året eller så? De blir slitna och behöver bytas emellanåt för att räcka till åt växterna. Vad bra att flera av dom verkar bättre men jag undrar vad tetrorna har för något som medicinen inte verkar bita på… om de är skygga kanske de inte går att fota men en bra bild på dom vore bra. När du skriver ludd tänker jag på svamp eller något snarlikt.

5ara
1/26/20, 7:51 PM
#103

Såg att du fått upp en bild på tetran nu. Jag har väldigt svårt att se vad det skulle kunna vara när skärpan är som den är…

piggelina123
1/26/20, 7:53 PM
#104

Akvariet belysning begränsas av en e27 sockel för vanlig glödlampa, dessutom ganska trångt. Har den lampan som följde med akvariet, en 3w led med dagsljus liknande färg. Ingen av de lampor jag har hemma passar i det lilla utrymmet.

Annons:
piggelina123
1/26/20, 8:07 PM
#105

Jag fortsätter försöka ta bilder på dem tills jag lyckas

5ara
1/26/20, 8:13 PM
#106

#104 om du Googlar ”kompaktlysrör e27”, tror du ett sånt skulle passa? Tänker att ett sånt kanske går att få tag i med lite högre effekt än de 3W som sitter i nu. Jag tror det är för lite att växterna ska trivas.

Lillyrod
1/26/20, 8:23 PM
#107

Jag undrar om inte det vita framför stjärten ska vara där på Kardinaltetran 🤔 Den lilla pluppen framför stjärten kallas för fettfena. Det är inte omöjligt att det är den du ser.

piggelina123
1/26/20, 8:31 PM
#108

Ja jag tänkte den tanken också i början, men jag försökte googla och hittar inga andra bilder på den arten med sånna tussar/pluppar/prickar. Det är också bara tre stycken av dem som har denna plupp. Bläddrade också bakåt i mina bilder i telefonen och tycker att plupparna ändrar form och storlek över tid. Allt bakeriellt bör vara botat med de kurer jag kört. Om detta är svamp eller något, är det något jag bör medicinera eller ska jag låta det vara? Magkänslan nu säger att jag ska avvakta ett tag, se hur det utvecklar sig. Blir det sämre och fler dör så får jag ta mig en ny funderare. Kanske är jag som inbillar mig fler symtom än vad det faktiskt är… vet inte….

Lillyrod
1/26/20, 8:33 PM
#109

Lita på din magkänsla

5ara
1/26/20, 8:53 PM
#110

Ja, rent spontant känns det som du tagit dig igenom det mest akuta och kan avvakta och se vad som händer. Kanske dina tetror bara har såna fenor av någon anledning… På sikt tror jag att du i så fall ska överväga ljus med lite högre effekt och någon näring för akvarieväxter, men i nuläget tycker jag allt att du förtjänar att bara känna dig stolt över att dina fiskar mår bättre och ta det lite lugnt 🙂

piggelina123
1/26/20, 9:29 PM
#111

Ja, jag ska försöka klura ut nått med ljuset. Tack snälla alla för råd, tips och peppning. Hade gett upp utan er!

Annons:
Draken
1/27/20, 12:32 PM
#112

Avvakta ett tag m,ed att göra något mer nu. Skulle du se en försämring igen, så får du ju fundera utifrån det.

Bara en sak jag funderar på. Du skriver att kardinalen har en "tuss" på bakre fenan (fettfenan) är det luddigt, ser ut som bomull ungefär, då kan det nog vara svamp.

Svamp är inte dödligt, och det är inte så hög smittograd på den heller. I 95% av fallen så försvinner svamp med vattenbyten och stabila vattenvärden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/27/20, 4:32 PM
#113

Tack för tipset! Då kämpar jag på ett tag till, hoppas att det är svamp och att det går över. Tänkte be om råd nu när jag plockat ur all inredning är speciellt kardinaltetrorna ute och letar gömställen. Har problem att de simmar in och fastnar bakom pumpen, minst 1-2 ggr/dag tror jag att nån dött, men så pillar jag bort pumpen, godmorgon säger fisken och simmar tillbaka till sina kompisar, och det går inte att se vem av dem som det var som nyss satt fast. Vad kan jag ge dem för akvarievänligt gömställe, och hur kan jag motverka att de simmar fast bakom pumpen? De fastnar inte i något insug, utan i håligheten på baksidan där sladden går.

Lillyrod
1/27/20, 4:58 PM
#114

Täta växter och stenar funkar bra som gömställen. Små tetror älskar att leka och busa runt bland växterna.

piggelina123
1/27/20, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Nu lyckades jag fota. Den tråden som hänger ur från analen. Har sett liknande senaste dagarna, då har det varit mer avföring som gått från att närmast fisken vara fast, och ju längre ut på den lilla korven, desto trådigare och lösare har det sett ut. Det har också varit blandat, avföring med normalt utseende, och så några partier där det ser ut som bara tunna trådar, som hänger ihop med en normal bit igen. Misstänkte att den Guppy honan som dog hade bukvattensot. Jag misstänker också att jag inbillar mig en massa sjukdomar på fiskarna. Har sett detta trådiga av och till på samtliga Guppy de senaste 3-4 dagarna. Innan dess var avföringen normal, fasta korvar som inte går att ta miste på vad det är. Kan det vara tarmparasiter?

piggelina123
1/27/20, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

En till bild

Lillyrod
1/27/20, 5:03 PM
#117

Där vågar jag inte ens gissa. Har sån tur så jag har aldrig råkat ut för några såna sjukdomar. 

Mår fisken dåligt blir bajset därefter så det behöver inte betyda att det är ytterligare något konstigt i karet.

5ara
1/27/20, 6:12 PM
#118

Kan som exempel nämna att i början blev en av mina scalare-hanar lös i magen när det var dags för lek för honom och hans hona. Det blir han inte längre men den stressen gjorde honom lös i magen, inte någon parasit eller sjukdom så det behöver inte betyda något allvarligt.

Annons:
Draken
1/28/20, 8:36 AM
#119

Att de har trådig avföring tyder i många fall på stress. De har varit sjuka och du har kört medicinering. Förmodligen är immunförsvaret nedsatt och då är det mycket vanligt att det syns på avföringen.

Avvakta några dagar, jag tror inte det är någon fara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

piggelina123
1/28/20, 2:38 PM
#120

Okej då avvaktar jag. Tack snälla ni.

piggelina123
1/29/20, 1:39 AM
#121

Tragedi ikväll :( Jaha, bytte vatten 30%, gjorde allt precis som vanligt, men hade i Askorbinsyra i det nya vattnet innan jag hällde i det till fiskarna, inte mycket, en liten dutt, för att neutralisera eventuellt kloramin. Hade rört om och väntat kanske 5 minuter. Det började med att de bara simmade väldigt piggt, men anade oråd och hällde i vattenberedningsmedel. Inom ett par minuter fick samtliga fiskar panik, och jag insåg efter 5 minuter att jag måste evakuera när några började simma uppochner. Lyckades evakuera alla, försökte vara så snäll jag kunde. De hamnade tillslut i två hinkar, de som kunde simma i en hink, och de som låg livlösa i en annan hink. De livlösa hade en del av vattnet från akvariet med sig, medan de som simmade håvades direkt ner i hinken med ljummet kranvatten. Mycket försiktigt bytte jag vattnet sakta i de livlösas hink, och efter en lång stund i vid diskbänken hade alla som såg döda ut börjat röra sig. Kvällen är inte över än, men hittills så har är det bara en död fisk. Får se hur många som överlever natten. Nu blir det totalsanering och omstart av akvariet. Får se hur det går med fiskarna. Verkar någon lida så avlivar jag de isåfall, är de pigga får de vara i hinken tills jag sanerat akvariet… Jag gjorde som vanligt vattentest både före och efter bytet, alla värden var samma utom GHd, som var något lägre efter bytet, men så har det varit vid varje byte. Förmodligen reagerade Askorbinsyran med läkemedelsrester i akvariet. Eller så var det något i kranvattnet. Något skedde på kemisk nivå. Hursomhelst så blir det omstart av akvariet. Om fiskarna ska få flytta tillbaka eller avlivas bestämmer jag imorgon. Pratade med fd ägaren till akvariet som sa att hennes fiskar var minst 5 år gamla, det är ju ett ganska långt fiskliv. Hur som helst kommer jag inte låta någon lida.

5ara
1/29/20, 11:13 AM
#122

Men fy, vad tråkigt! Måste säga att det är en aning mystiskt att ett vattenbyte kan ställa till det så. Om du har Happy Life Flytande Filtermedium så ska det ta hand om klor, även i formen av kloramin så askorbinsyran borde inte vara nödvändig i så fall… Måste bara kolla; blir det konstigheter varje gång du byter vatten eller har det bara varit det senaste i samband med medicineringen?

piggelina123
1/29/20, 6:04 PM
#123

Nej det har aldrig hänt förut, så nånting galet var det. Nu är iallafall akvariet helt renskurat och omstartat. Alla fiskar har piggnat till sedan igår simmar bra, äter och ser fina ut. Två av dem är lite slöare än kompisarna, de får en dag till på sig att återhämta sig, annars avlivar jag de två, de ser mest trötta ut, så vi får se hur det verkar imorgon. Men sen får det vara slut på allt krångel. Nu när jag börjat om så ser jag fram emot friska fiskar och trivsamt akvarium att titta på. Simma lugnt.

5ara
1/29/20, 8:01 PM
#124

Håller tummarna hårt för att det blir ordning på det hela nu! Tycker verkligen att du är jätteduktig som engagerar dig så i dina fiskar!

Draken
1/30/20, 11:39 AM
#125

Håller tummarna för att allt löser sig för dig nu 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: