Annons:
Etikettallmänt
Läst 829 ggr
Es.99
2020-01-11 20:36

Tips:/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle verkligen behöva hjälp med att övertala min mamma:/ Det är så här att hon hade två axolotlungar som blev förstora för deras akvarium så hon tog fiskar som fanns i ett annat större akvarium och bytte plats på dem. Dem fiskar som fanns i det stora akvariumet var 2 slöjstärtar, 3 silverhajar, 3 glasmalar och en stor ancictrus som nu bor i ett (54!) liters akvarium. Jag vet att det är på tok för litet för dem sorters fiskar. Jag har ett eget 54 liters i mitt rum med bara några få drottningsrasbora, och jag vet ganska mycket om fiskskötelsel. Jag har försökt att säga till henne att hon måste skaffa större men hon säger bara tex. ”Nej nej det där är helt perfekt för dem” Så jag skulle verkligen uppskatta lite tips på hur jag kan övertala min mamma att skaffa större akvarium:/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2020-01-12 13:00
#2

Både silverhaj och Slöjstjärt skall ha minst 300 liters akvarium, slöjstjärten skall dessutom ha kallvatten och Silverhajen skall ha en temperatur på kring 27 grader.

Ancistrus skall ha minst 100 liter och Glasmalar kring 200 (om jag inte missminner mig)

Som din mamma nu håller dessa fiskar så gränsar det inm på djurmisshandel, skulle jordbruksverket komma och hälsa på så skulle de skrika högt. Risken är att hon skulle få djurförbud på köpet.

Be din mamma gå in på jordbruksverkets hemsida och läsa angående L80 lagen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-13 21:10
#3

Rovfisk har gett dig väldigt bra råd. Hänvisa till lagen. Hoppas att du kan få henne att tänka om!

Något annat som kanske också kan hjälpa henne tänka om är om du hjälper till med att hitta nya hem till dom, eller hitta billiga men stora akvarium (300 L+) begagnat. På så sätt underlättar du övergången.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-16 12:10
#4

Man kan få tag på riktigt billiga stora akvarium, särskillt neröver i landet. Men oavsett om ni köper nytt större akvarium eller inte, så måste ni skilja på slöjstjärtarna och de andra.

Det ena är en kallvattensfisk och de andra skall ha tropiskt vatten (ca.27 grader)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-01-16 14:48
#5

Håller med rovfisk (igen) 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-01-17 12:16
#6

Även jag instämmer helt med Rovfisk!

Annons:
Upp till toppen
Annons: