Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 892 ggr
johandenver
1/11/20, 12:19 PM

johandenver - mitt akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Jag har skaffat ett akvarium igen efter att ha varit "djurfri" i några år. Tidigare spårade min reptilhobby ur helt med 200 spindlar och ett 70-tal ormar. Kommer säkerligen ha reptiler igen någon gång men just nu fokuserar jag på fiskar.  Akvariet är ett 190l hörnakvarium och uppstartat sedan några dagar tillbaka. Alla stenar är ihåliga grottor och min förhoppning är att det ska innebära massor med gömställe för de framtida invånarna. Idag ska jag skaffa lite fler växter, kanske någon gren/träbit och de första invånarna som ska sparka igång inbajsandet.

Annons:
Draken
1/11/20, 12:45 PM
#1

Åhh spännande. Älskar att titta på andras akvarium och projekt, jag får så mycket bra inspiration då 😃

Jag gillar inredningen du har gjort, och det kommer bli fantastiskt med fler växter.

Har du några planer på vad du vill ha där i 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

johandenver
1/11/20, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag är sugen på en del pansarmalar och Kuhlii-ål vet jag plus att jag sett en art som heter Scharlakansbadis. Dock har jag inte läst något om den alls och vet inte ifall den är realistisk i mitt fall. Det blev 4 guramis och några glödbandstetror som första invånare. Köpte några växter till, bland annat knöt vi fast lite anubias på träpinnarna som förhoppningsvis blir fint. Jag behöver också fylla på med lite mer grus i botten. Det blev ju lite grumligt nu men jag tänkte ta lite roliga bilder när allt lagt sig så småningom :-)

Lillyrod
1/11/20, 7:51 PM
#3

Det ser jättebra ut.

Tyvärr vill både Corydoras ( pansarmalar) och kuhli ha sand som botten så de går nog bort där.

johandenver
1/11/20, 8:04 PM
#4

Tack :-)
Ajdå, det var ju synd men då vet jag ju det. Tror du Otocinclus skulle funka i mitt kar?

Sen gillar jag verkligen grönlingar i allmänhet och Sewellia lineolata i synnerhet. Är dom väldigt svåra och ens möjliga att hitta i handeln?

Lillyrod
1/11/20, 8:39 PM
#5

Otocinclus passar säkert bra. Ju fler de är desto roligare är de att titta på.

Sewellia brukar finnas i akvarieaffärer men de vill ha lite andra förhållanden. Den vill ha syrerikt vatten så man får ha ganska stark cirkulation i karet. De vill gärna vara ett gäng också även om man inte brukar kalla dem för stimfiskar.

johandenver
1/11/20, 9:09 PM
#6

Jag har ju ett Juwel-kar så jag skulle ju kunna sätta dit en OxyPlus. Skulle det hjälpa eller man ställer till det för de andra fiskarna då?

Annons:
Lillyrod
1/11/20, 9:43 PM
#7

Gurami vill väl ha ganska lugnt omkring sig har jag för mej. Gärna med lite flytväxter som skyddar. 

Tror inte de går så bra ihop med Sewellia. 

Om du klickar på Lexikon högst upp på sidan kommer du till Fisklexikonet. Där kan du läsa lite fakta om våra vanligaste fiskar. Plus några ovanliga 😉

johandenver
1/11/20, 10:00 PM
#8

Tack, jag får leta vidare på tänkbara nyförvärv då :-)

Draken
1/12/20, 12:56 PM
#9

Akvariumet ser jättebra ut, kommer bli snyggt när det är klart :) 

Linoleata blir svårt att hålla med Gurami, precis som skrivet ovan. Och Pansarmalar och Khuuli vill ju ha sand.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

johandenver
1/12/20, 2:14 PM
#10

Nu har jag letat och letat och kommit fram till följande arter som kanske kan passa.

Kerritetra - Impaichthys kerri
Otocinclus affinis
Regnbågsciklid - Apistogramma Baenschi
Kakaduaciklid - Apistogramma cacatuoides
+ någon Ancistrus och lite senare ett gäng räkor och snäckor

Är jag helt snett på det med dessa arter eller det låter rimligt?

Lillyrod
1/12/20, 2:31 PM
#11

Jag tycker inte det låter så bra. Känner mej negativ nu men jag ska försöka förklara.

Kerritetra är underbar. De har jag själv haft. Men du har redan ett stim med tetror och 2 stim kan bli rörigt. Kanske bättre att fylla på Glödbandstetrorna?  Otocinclus funkar bra.

När man ska välja fisk brukar man börja med huvudnumret. Den fisken man allra helst vill ha och kanske den som är störst och finast i karet. Sen bygger man upp resten med invånare som passar i karet och ihop med huvudnumret.

Nu har du ju redan ett huvudnummer, Guramin, och att sätta in Apistogramma hos dem tror jag inte blir så bra. Att sätta in 2 par Apisto leder troligen till ond, bråd död. Apistogramma är väldigt mycket fisk i en liten kropp. Jag har haft ett flertal själv.

Ancistrus är ok om man vill ha det. Räkorna blir härlig lunch till de andra. 

Snäckorna hjälper till med renhållning och de går bra där i med. 

Fortsätt gärna att fråga och diskutera 👍

johandenver
1/12/20, 2:54 PM
#12

Jag förstår att du inte vill vara negativ och jag uppskattar dina/era råd.

Men det känns som jag backat in i ett hörn redan när det gäller fiskval. Guramin tog jag mer som "uppstartsfisk" och kanske inte egentligen med tanke som "huvudnummer". Det var kanske dumt tänkt från början.

Menar du att räkor inte kommer funka alls med mina invånare?

Kan du rekommendera något som faktiskt skulle funka?

Jag hoppas ju bara att inte mina enda val kvar är Molly och Platy för dom är verkligen inte mina favoriter…

Draken
1/12/20, 2:59 PM
#13

Fyll hellre på stimmet med Glödbandstetra, blir snyggast så. Eller om du hellre vill ha Kerritetra, så omplacera isf. Glödbandstetrorna.

Jag har 3 stim med olika tetror i mitt kar, men då är det på  700 liter. Och de är ihopsatta från 3 olika akvarium till ett, så det var därför det blev så nu ;)  Jag tycker det är lite rörigt, men jag kommer fylla på ena stimmet och låta de andra få vara kvar så länge de lever. Det är rosentetran som jag absolut helst vill ha kvar utav dem :)

2 par med Apistogramma (precis som skrivet ovan) är inte att rekomendera, de kommer slå ihjäl varandra i slutänden.

Ottocinklus är jättefina och väldigt effektiva algätare, men de kan vara svår att få att överleva om de inte blir stödmatat. Finns det mycket alger i karet så är inte det något problem, men de  svälter ihjäl om det inte finns tillräckligt med alger, så du måste vara förberedd på att stödmata.

Räkor tror jag inte skulle gå så bra, de kan blöi mat. Men någon snygg snäcka skulle kunna bli jättefint, men där är vi återigen vid den springande punkten, Ottocinklusen får konkurans om maten, så då måste det definitivt stödmatas.

Ancistrus grisar ner ganska mycklet, så jag skulle hellre satsa på fler ottocinklus, men vill du absolut ha Ancistrus, så är det inga problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
johandenver
1/12/20, 3:08 PM
#14

Men skulle man kunna ha ett par Apistogramma?

Stödmatning är absolut inget problem och Ottocinclus känns ganska troligt att jag kommer skaffa så småningom. Dock älskar jag vanliga malar och med tanke på storleken på mitt akvarium så är nästan Ancistrus den enda som inte blir för stor så det kommer nog bli en sådan så småningom också.

Men finns det inga andra roliga arter, gärna bottenlevande, som skulle funka?

Draken
1/12/20, 3:20 PM
#15

Du kan ha ett par apistogramma, men se bara till isf att den art du väljer har samma krav på vattenvärden som dina Gurami har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
1/12/20, 4:07 PM
#16

Jag skulle inte sätta Gurami ihop med Apisto men det är min privata uppfattning. 

Du kan ju om ett tag se om affären vill ta tillbaka Guramin så att du kan skaffa ett par Apistogramma istället. Jag rekommenderar dem verkligen. Det finns massor av olika att välja mellan.

När det gäller bottenlevande ställer ju gruset till med lite problem. Jag har ju Corydoras i alla kar men jag kör sand. Det är min absoluta favoritfisk. Sen vet jag faktiskt inte vad det finns för några som funkar bra på grus.

Sök på zoopet.com. Där finns massor av fisk och växter beskrivna med lite om hur de vill leva. Storlek på akvarium är i de flesta fall på gränsen för vad de vill ha men resten är mycket bra info.

När jag söker där och ser rekommenderad akvariestorlek brukar jag tänka liter vatten. Om det står att de vill ha 60 liter så tänker jag minst 70 liters akvarium för de vill ha 60 liter att simma i. Det försvinner ju en del med sand och annan inredning. Med det i tanken hittar du säkert någon ny favorit där.

johandenver
1/12/20, 5:35 PM
#17

Tack, fast jag gillar ju verkligen Guramin också :-)

Jag har kollat en del på zoopet men hittills inte betalt för medlemskap där, så man kan se alla artbeskrivningar, men det blir väl kanske att göra det :-)

Lillyrod
1/12/20, 5:37 PM
#18

Jag har betalt för att få se allt och tycker det är värt det. Beror ju lite på hur nördig man är 😃

johandenver
1/12/20, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Fortfarande lite dimmigt och en slemmig hinna har börjat bildas på Red Moor-rötterna (precis som Stoby Akvarieaffär förutspådde). Det verkar dock som guramisarna äter på hinnan.

Draken
1/13/20, 11:24 AM
#20

Gurami är snygga, det håller jag med om :) Är lite sugen på sånna själv, fast jag gillar Mosaikguramin :)

vad gäller Apistogramma och Gurami, så skulle jag nog lyssna på det som skrivs i #16. jag har inte den erfarenheten av de två arterna tillsammans.

Jag är också Guldmedlem på Zoopet, de har bra artbeskrivningar men jag tycker de är lite väl generös med storleken på akvarium för de olika arterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
johandenver
1/18/20, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vid första vattenbytet så ser jag att jag nog har snäckor trots att jag inte köpt några :-)

När jag kollade lite mer så passar dom smala spåren med den snäckan jag såg men de bredare skulle inte den kunna ha gjort så jag borde har en större snäcka någonstans också :-)

Lillyrod
1/18/20, 1:39 PM
#22

Hahah snäckor får man vare sig man vill eller inte. Jag gissar på att det är en Physasnäcka på bilden.

De är ganska bra att ha. Mycket duktiga renhållare utan att själva skita ner.

Cecilia.S
1/18/20, 9:19 PM
#23

Men så söta små spår 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

johandenver
1/19/20, 8:48 AM
#24

Ja visst är dom :-)

Jag såg inte spåren innan jag började tömma ut vatten.

Draken
1/19/20, 11:24 AM
#25

Physasnäckorna (som den på bilden) är jättefina egentligen, fast folk kallar dem för skräpsnäckor. Men jag tycker nog att Kanelbullarna är värre, de förökar sig explotionsartat och är inte alls lika fina 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: