Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 753 ggr
Mickelarzon
2020-01-11 10:46

Lysrör akvarium

Hej Vi har ett 200 liters sötvattenakvarium och undrar vilken kombination av belysning som lämpar sig bäst? Vi har en ljusramp med plats för två T5:or. Vi har mycket växter, fiskar är bla kardinaltetror, svart Neontetra, röd mal, svärdbärare

Annons:
Draken
2020-01-11 12:32
#1

Sätt i 2 T5 rör i rampen. Jag rekomenderar att du köper Led-rör. Jag tycker det blir mycket snyggare och bättre ljus. Fiskarnas färger kommer fram på ett helt annat sätt och växterna verkar stormtrivas med led-belysning :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mickelarzon
2020-01-11 13:16
#2

Okej, men ska det inte vara särskilda namn på rören där den ena är mer anpassad för växter och uv, medans det andra lyfter fram färgerna?

Draken
2020-01-12 12:46
#3

Jag har 4  ledrör i min ramp. Kommer inte ihåg om det är olika namn på dem, har inte tänkt på det ;) Måste kolla ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-12 14:17
#4

Jag har visserligen T8 i mitt växtkar men tror att benämningarna är ungefär samma.

Jag har Sylvania Aquastar bak och Hagen Power-Glo fram. Jag tror att båda dessa finns även i T5. 

Det bakre är för växter och det främre för färger men växterna gillar det främre med. Lite rödaktigt sken blir det men hos mej funkar det utmärkt. 

Ser ut så här just nu #81

Upp till toppen
Annons: