Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1235 ggr
M.Gustafssons
2020-01-10 17:34

Slem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina zebrasnäckor har antagligen lagt slem överallt. Hur får jag väck det smidigast? Eller hur utvecklar det sig?

Annons:
M.Gustafssons
2020-01-10 17:52
#1

Jag har yngel där i med och undrar hur det påverkar dom…

Lillyrod
2020-01-10 19:04
#2

Det blir inte slem efter snäckor. Det där är förmodligen matrester eller dylikt som börjat mögla. 

Du bör nog ta bort det för det påverkar vattenvärdena ganska rejält.

Draken
2020-01-11 09:58
#3

Som ovanstående skriver, snäckor lämnar inget slem. Tänkte först att det kunde vara cellulosa från rötter, men såg sedan att det ligger på botten. Förmodligen möglig mat, ta bort det så inte vattenvärdena går åt skogen för dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

M.Gustafssons
2020-01-14 08:42
#4

Jag har nu tvättat allt i akvariumet, men efter nån dag så om allt tillbaks igen. Är som ett vitt skägg. 😕 Vad kan jag göra och vad beror det på? Har gjort allt rätt, då mitt första akvarium inte är sådant. Skillnaden är bara stenen och pumpen typ.

Lillyrod
2020-01-14 17:21
#5

Om du har tvättat allt i karet så har du förmodligen tagit bort alla de goda bakterierna också. Det är de som ska hjälpa till att bryta ner sådant som t ex blir kvar på botten. 

Jag gissar fortfarande på att det är något som möglar. Försök att få bort bara det utan att göra alltför rent i övriga karet. 

Kanske en skvätt vattenberedningsmedel kan hjälpa också.

PeG
2020-01-15 06:48
#6

Om det inte är matrester så har du antagligen något annat i akvariet som släpper ifrån sig något. Färgglatt grus kan ställa till det ibland men jag har aldrig hört talas om att det skulle innehålla något som möglar eller tex cellulosa. Jag antar att det är avsett för akvariebruk. Har du något annat i akvariet som skulle kunna släppa ifrån sig något?

Annons:
Cecilia.S
2020-01-15 09:49
#7

Gissar också på att det kanske är någonting som läcker i akvariet, frågan är väl egentligen vad det kan vara. Möjligtvis gruset (färgat grus är känt för att spöka med läckage i vattnet), eller om du har plastdekorationer i vattnet? Jag har varit med om liknande hos en bekant som hade mycket konstgjord dekor, en dålig vattencirkulation och oregelbundna vattenbyten i sitt akvarium. Hur ser akvariet ut för övrigt, hur ofta gör du vattenbyten och hur stora är dom?

Testa att rikta flödet från pumpen neråt botten så att det blir lite mer cirkulation där. Kanske även öka flödet något om du har möjlighet till det och ev. fiskar inte påverkas negativt av det.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-16 12:32
#8

det är ju nånting som inte står rätt till i karet. hur ser det ut (Bild på hela karet?) vad har du för inredning och växter ? Färgat grus brukar jag avråda från att använda. Även om det är köpt i butik.

När man färgar gruset, så använder man färgämnen, som kan vara giftigt. Jag vet av egen erfarenhet att snäckor klarar inte av färgat grus eller sand, heller inte mina corydoras.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: