Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 975 ggr
M.Gustafssons
2020-01-08 09:51

Guppy

Hej! Undrar om någon vet hur en Guppy beter sig precis innan hon ska föda?

Annons:
Draken
2020-01-08 12:43
#1

Oftast brukar honan dra sig tillbaka när hon känner att det är dags att föda. Hon blir också näst intill fyrkantig om magen. Hur ser din hona ut ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-01-08 15:17
#2

Det är inte helt lätt att se och hon kan visa liknande beteende av andra orsaker. Enklare är att se när det finns små yngel i akvariet. Du behöver och bör inte vidta några särskilda åtgärder utan honan föder bäst i det vanliga akvariet när hon är klar. Ha många gömställen som tex växter eller någon mossa så klarar sig de starkaste ynglen. Hornsäv som du skrev om i en annan tråd skapar utmärkta gömställen om den är tät.

Denna kommentar har tagits bort.
M.Gustafssons
2020-01-09 04:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min hona ser ut såhär som på bilden. 😊 #rovfisk

Cecilia.S
2020-01-09 11:49
#5

Guppys blir ofta så stora så man tror att de ska spricka (bokstavligen). Dom blir nästintill fyrkantiga. Självklart beror det på och varierar från individ till individ, men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till för din lilla tjej 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My5665
2020-01-09 12:03
#6

När en Guppy ska föda så letar hon ofta reda på ett ensamt ställe där inte andra guppys är.  Guppys har en tendens att äta upp sina eller någon annans yngel.

Annons:
Draken
2020-01-10 12:27
#7

#4 Håller med andra, visst är hon stor, men tror inte hon är riktigt klar att yngla ännu.

#6 har aldrig varit med om att Guppy äter sina  egna yngel, eller yngel överhuvudtaget för den delen, men visst är det möjligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-10 19:01
#8

Jodå Guppy äter gärna yngel. De kan jaga och ta dem direkt när de kommer ut från en annan hona.

Endlers däremot är mindre benägna att äta den egna avkomman.

Draken
2020-01-11 10:00
#9

#8 Ok, det har jag faktiskt aldrig varit med om :) Platy, Molly och Svärdbärare ja, men aldrig Guppy ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-01-11 21:46
#10

Mina guppys har alltid ätit sina yngel men däremot inte mina endlers. Ynglen behöver dock inte växa så mycket innan föräldrarna låter dem vara

Upp till toppen
Annons: