Annons:
Etikettväxter
Läst 1212 ggr
godishanna
2020-01-05 21:22

Anubias med hål i bladen - brist?

I mitt ena kar har anubiasarna fått hål i bladen. De är bruna runt om kanterna samt att en del blad ser lite lätt gulaktiga ut. Kaliumbrist verkar stämma till viss del men bladnerverna är bruna och inte gula… dessutom innehåller växtnäringen kalium. Eller kan det vara en reaktion på att de låg över ytan lite för länge när vi bytte grus i akvariet för några veckor sedan? Eller är ancistrusarna skyldiga tro? En Microsorumväxt är väldigt brun på bladtopparna med. . Har ett T8 lysrör och belysningstiden är 12 h. 0,05% salthalt. Göder med flytande microgödning från Tropica. Doserar dock ganska sparsamt. Funderar på om jag skulle prova Profito eller PMDD nästa gång. PMDD verkar innehålla en massa kväve i olika former så det är kanske en dålig ide då mitt kranvatten redan har förhöjda värden av nitrat 🤔

Annons:
5ara
2020-01-06 11:55
#1

Tyvärr är jag inte så duktig på växter men tänkte säga det att med PMDD så har man nitratet för sig. Om man inte vill hälla i det så låter man bara bli 🙂Något annat kväve än det i nitrat-form finns det inte. Kom att tänka på ditt ljus. Vad jag har förstått behöver rören bytas emellanåt för att växterna ska må bra. Själv har jag LED i mina kar så därför kan jag inte så mycket om det. När jag bodde med höga nitratvärden i kranen växte växterna som bara den om jag tillsatte mikro-näring.

godishanna
2020-01-06 20:11
#2

Aha ok. Då kan man ju utesluta det. Annars är det skumt då mina anubias brukar må jättebra. De har vuxit som 17 men nu ser det ledsna ut. Lysröret köptes nytt i september så det borde vara ok 🤔

godishanna
2020-01-06 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Några bilder. Den ena är mera gul på bladen.

5ara
2020-01-06 20:39
#4

Ja, då borde inte ljuset vara problemet. Tycker nog också att det ser ut som någon form av brist. Skulle exempelvis kunna vara kalium men som sagt är jag inte så kunnig inom området…

Cecilia.S
2020-01-07 14:43
#5

Dom ser inte särskilt glada ut, det håller jag med om. Frågan är om det var uttorkning som orsakade det eller om det har med ljus och näring att göra.

En del växter kan "smälta" när dom inte trivs i vattnet. Har du ändrat någonting? Minskat på näringen, flyttat på akvariet, ändrar ljustimmarna, ändrat temperaturen etc? Dom ser ut att ha växt väldigt fint sedan innan så det känns mer som att orsaken är en förändring eller någonting som dom har utsatts för, t.ex. uttorkning snarare än någon näringsbrist om nu alla tillsatser m.m. har hållits på samma nivå under en längre tid.

För övrigt vill jag rekommendera dig till att minska ner på ljustiden i akvariet. 12 timmar är en väldigt lång ljustid - betydligt längre än den tid som växterna orkar arbeta vilket ökar risken för uppkomst av alger. Om jag vore du hade jag sänkt den ganska så drastiskt, gärna neråt 8 timmar per dag eller 6 om du har algproblem (vilket det inte ser ut som att du har dock).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-01-08 10:57
#6

Det ser ut som de skador mina växter (anubias, microsorum och javaormbunke) har fått vid uttorkning.  Sen kan ancistrusarna bära en del av ansvaret. Mina ligger gärna på bladen och "tuggar".

Klipp bort de blad som är angripna, dels tar de näring från de friska bladen och dels så blir det ju lite snyggare om man inte har massa "trasiga" blad i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
godishanna
2020-01-08 13:23
#7

Jag höjde ljustiden lite efterhand då väldigt lite alger finns i karet, lite brun/kiselalger bara men någon sten har lite mörkgröna prickar som malarna inte äter så mycket av. Har sett dem gnaga där men de äter inte upp dem. Hade nog en 9 h från början plus en sidolampa som inte lyser rätt in. Höjt successivt till 12 h mellan typ oktober och december. Ok jag testar att klippa bort de fula bladen och minska belysningstiden igen.

martinrosen
2020-01-13 11:03
#8

Mina, som är förhållandevis nyköpta har långsamt börjat bli brunare och brunare i kanterna. Dom var fina när jag köpte dom bör tilläggas.

1. Har jag satt dom för djupt ner i gruset?

2. Bör jag tillsätta mer näring till vattnet?

3. Finns det annan orsak till varför de bli mer och mer bruna i kanterna och långsamt förändras…. 

Detta gäller samtliga plantor i akvariet av den arten.

Draken
2020-01-13 11:36
#9

#8 Starta gärna en egen tråd med dina frågor, det är inte okej att kapa andras

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-01-13 11:41
#10

Kan bara tillägga då att Anubias inte ska vara planterade. De dör om rotstocken kommer under sanden. Bästa är att sätta fast dem på en rot eller sten. Då trivs dem : )

godishanna
2020-01-13 20:20
#11

#8 Tycker det ser ut som kisel/brunalger (om det nu är samma sak 🤔 se om de inte lätt går att ta bort genom att gnugga bladen lite mellan tummen o pekfingret. Tror jag har samma på min microsorum men tröttnade på att putsa så klippte ner den lite ist. Hoppas jag inte dödade den 🙈 malarna tog bort det fint när de var tillräckligt små att ligga på bladen.

Upp till toppen
Annons: