Annons:
Etikettallmänt
Läst 554 ggr
Alex Lantz
1/5/20, 2:09 PM

Vad är fel på min mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så märkte jag att min mal har några rosa fläckar på min kropp (se bild) det ser ut som om fjällen ramlat av. Såg inte prickarna i går. Malen är mer inaktiv än tidigt och fenorna är indragna.. Det har inte hänt någon annan fisk i akvariet. Har några Odessa barber, Kardinaltetror och ett par Zebrabotias. Vattenkvaliteten är stabil och alla värden är bra. Undrar om det är en sjukdom eller skada? Finns det något man kan göra för att bota det? Är det dödligt?

Annons:
Draken
1/5/20, 3:18 PM
#1

Ser ut som om han kan ha fastnat i inredningen och skrapaat upp ett sår på huvudet.

Svårt att avgöra om det är svamp, men jag tycker det ser lite luddigt ut när jag zoomar in bilden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alex Lantz
1/7/20, 1:04 PM
#2

Såret ser mycket bättre ut idag. Det är nästan helt läkt!

Tack för din hjälp!!

Cecilia.S
1/7/20, 2:32 PM
#3

Så skönt att det läker fint. Oftast går läkningsprocessen snabbt om vattenvärdena är bra, så det kan du ta dig en medalj för :)

Tror också att skadan uppkom efter att malen fastnat eller skrapat i inredningen på något sätt. För att förhindra att den eller någon annan fisk i karet ska få liknande skador i framtiden kanske du vill försöka kolla upp vad som kan ha skadat den? Dekorationer, pumpen etc.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/8/20, 12:37 PM
#4

Precis som skrivs i #3. Kolla genom inredningen och se om du kan hitta vad som har skadat den till en början. Ancistrus har en fenomenal förmåga att försöka ta sig in i grottor och håligheter som, de inte får plats i ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: