Annons:
Etikettalger
Läst 784 ggr
Firren89
1/2/20, 4:39 PM

Akvarium som inte blir bättre

Har ett akvarium på 125liter juwel pump/filter. Matar fisken 1gång på morgonen liten nypa. Men får alger i akvariet långa gröna trådar. Gör vattenbyten 20% ungefär regelbundet. Har rätt hårt vatten så har sänkt pht med ett medel för det. Någon akvarieguru som har ett tips hur jag ska gå vidare…

Annons:
Draken
1/2/20, 4:44 PM
#1

Vad har du för belastning ( hur många och hur stora fiskar) i karet ?

Är det nystartat eller har det varit igång ett tag ?

Har du kollat vattenvärdena ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firren89
1/2/20, 5:20 PM
#2

Vi har haft det igång i ett år, vi har 5 Neontetra 4 annantetra 1 kamphane 4 små malar 1 kräfta 3 snigelätande sniglar När jag har gjort test får jag att vattnet är "GH" för hårt, och att KH är högt och att pH börjar bli högt

My5665
1/2/20, 6:32 PM
#3

Kampfisk hanar ska vara själva.

Omorika
1/3/20, 4:05 PM
#4

Hur gamla är lysrören? Jag var med om liknande i ett av mina gamla low tech kar och fick bort algerna ganska omgående när jag bytte till nya lysrör. Skaffade också simesiska algätare men vet inte om de är förstora för ditt kar.

Draken
1/4/20, 11:58 AM
#5

#2  Om du inte har bytt lysrör sedan uppstart, så försök att börja med det, det kan vara boven i dramat, precis som skrivs i #4

Hur många ljustimmar har du pr.dygn ? Har man för många så trivs algerna ännu bättre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/7/20, 2:51 PM
#6

Alger uppkommer ofta på grund av att man har för få växter (ha gärna många snabbväxande arter), att dom växter man har inte trivs och därför inte tar upp all den näring som finns, eller att det finns en obalans i akvariet. 

Det första du skulle behöva se över är hur ofta du gör vattenbytena, ser att du gör dom regelbundet men det säger mig inte särskilt mycket. Försök sikta på 50% vattenbyten varje vecka fram tills dess att algproblemen är borta. Därefter 20-30% i veckan (gärna 30).

Se till att ljusrören är bra och rätt för ditt akvarium. Som Rovfisk skrev behöver de kanske bytas. Ljustid 6 h per dygn vid algproblem, efter det 8 h.

Växtnäring. Om du ger en bra växtnäring, t.ex. Easylife Profito eller PMDD (billigare), och i rätt dos med bra belysning och bra vattenvärden så kommer växterna frodas och algerna dö ut.

Allt handlar om en balans. Akvaristik är en konst, men väl värt allt kämpande när man väl lyckas. Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Upp till toppen
Annons: