Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 622 ggr
Stjärten
2019-12-31 11:52

Slöjstjärtar jobbigt

Jag gjorde misstaget som många och var för ivrig med mitt första akvarium. Köpte 3 slöjstjärtar då dom var så fina och flertal fiskar på djuraffären som om det vore lösgodis och tjejen i affären sa ingenting mer än att "det går nog bra, det är bara att prova". Ballongmolly, Ancistrus, Pakistanbootia, neontetror, och någon gul sort av något slag. Det blev bråk i akvariet, en slöjstjärt dog. Molly och dom gula jagade konstant slöjstjärtarna och åt av fenorna. Jag köpte ett nytt akvarium och flyttade över alla "elaka fiskar" dit. Läste sedan att slöjstjärtarna vill ha svalare vatten än övriga fiskar jag har och plockade ur doppvärmaren. Neontetrorna fick stanna med slöjisarna. Efter några veckor upptäckte jag att neontetrorna blev färre och färre….slöjstjärtarna äter visst småfisk. En dag saknades en pakistanbotia? Jag fattade inte, dom är för stora för att ätas av slöjstjärtarna. Förklaringen kom när jag dammsög vardagsrummet. Botian låg torkad under en fåtölj, dom kan hoppa ur akvariet ganska lätt upptäckte jag. Dom hoppar och tar tag i kanter med spröten och sprattlar sig vidare…. bra att veta. Idag har jag mina slöjstjärtar ensamma i 180 liter, med Ancistrus och pakistanbotia. Vattnet blir ganska skitigt på en vecka och jag byter varje fredag en del. Dom rycker upp alla tunna, fina växter och öter av dom. Tjockbladiga går bra. Dom keker ofta och lägger rom som pakistanbotiorna älskar att äta. När dom leker rör dom runt i akvariet så det yr och blir väldigt lortigt. Dom äter ofta och börjar bli väldigt stora. Dom kan bli väldigt gamla också har jag läst…ibland kan jag se något yngel i akvariet också men slöjisarna äter upp det på en sekund, äter dom sina egna barn? Jag tänker att jag kan dela med mig om detta till någon som funderar på att köpa slöjstjärtar, och som är smart nog att läsa på bättre än vad jag gjorde innan. Dom vill ha stort akvarium, svalt vatten, mat ofta, inga andra fiskar mer än bottenstädare, man ska ha en grupp slöjisar, minst 3. Jag har 4 nu. Dom växer fort. Dom blir gamla. Dom lortar ner lätt, byt ofta ut en del av vattnet. Dom drar i växterna så sätt fast dom stadigt. Köp tjockbladiga växter. Dom äter tunna växter. Det positiva är väl att dom är sociala och fina. Annars skulle jag nog säga ganska dryga, men det är min åsikt…gillar dom ändå.

Annons:
Draken
2019-12-31 13:19
#1

Slöjstjärtar skall, som du skriver, ha betydligt större akvarium. Minst 300 liter skulle jag vilja rekomendera, man bör också ha en ganska överdimensionerad pump för att filtreringen skall räcka till.

Jag tycker det är jättebra att du berättar din historia, så kanske andra slipper de problem som du nu har haft med dina fiskar. Stora tummen upp för dig 🙂

Vattentemperaturen kan utan problem gå ner mot 16-18 grader, men man brukar rekomendera kring 20-22 grader.

Tyvärr så är det väldigt vanligt att butikerna rekomenderar just slöäjstjärt till alldeles för små akvarium, och med alldeles fel sällskap.

Jag skulle faktiskt inte rekomendera dem till en nybörjare heller. De har ganska höga krav om de skall kunna trivas och få en bra miljö.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: