Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 634 ggr
MsZ
12/30/19, 8:36 PM

Småväxta guppies medmera

Nu har mitt 250 l varit igång i nästan fyra år.  Sand i botten och externt filter. 

Här bor numera en Ancistrus, fyra amanos, ca tio guppies plus yngel, två ottosar och alltfler körsbärsräkor.  Alla tycks trivas.

För ett par år sen hände ngt med karet. Hade mkt Platy men en efter en dog med tecken som fjällresning/infällda fenor. Inga andra invånare har drabbats av dessa symtom. Har idag inga platys kvar.  

Mina guppies är pigga och fina men jag tycker att de är så små. Alla är födda här. 

De första åren växte det så det knakade i karet och  jag fick ansa ofta  

Nu trivs anubias och ngn annan växt bra men flera växter har vantrivts och tynat bort . Har haft JBL-kulor och numera även Easy Carbo  

Lysrören yngre än ett år.  Tänt 8-10 h/dag  

Hade lite cyano i sanden tidigare men ser inget nu  

Lite alger på anubias, kanske tofs  

Har aldrig hittat ngt direkt avvikande på dropptester.  VB ca var 7-10 dag

Vad kan jag missat? Kan guppies bli småväxta efter några generationer och isf varför? Borde inte vara matbrist

Annons:
Lillyrod
12/30/19, 9:10 PM
#1

De blir mer småväxta av inavel. Färgerna kan bli väldigt mycket finare men sakta men säkert blir de sämre i konstruktionen. 

Det är smart att köpa en ny hane eller hona en gång ibland för att undvika inavel : )

Kan också inflika att otocinclus är stimfisk och bör vara minst 6 stycken gärna fler. Ju fler du har desto mer ser du av dem och de är mycket mer roligare att ha i karet : )

MsZ
12/30/19, 9:15 PM
#2

#1 men givetvis, att jag inte tänkt på det. Nya gener ska till såklart 😄

Har varit på jakt länge efter ottosar just för att de är för få, men tillgången där jag bor har varit skral. Funderar på att dra till sthlm för att komplettera :)

PeG
12/30/19, 11:28 PM
#3

Inavel i sig är inte nödvändigtvis ett problem och ibland något som tom eftersträvas vid odling av tex vissa varianter av Guppy eller andra akvariefiskar. Däremot finns förstås alltid risken att man får oönskade genetiska förändringar alternativt avlar på inte helt optimala exemplar. Frågan då blir om man bör sprida de anlagen vidare.

Lillyrod
12/31/19, 6:49 AM
#4

Så länge man håller fisken för sig själv är det ju ingen fara så. Jag har Endlers med defekt på ryggraden. Har försökt att sortera lite men det verkar som om alla bär på anlaget. 

Det skulle inte falla mej in att lämna några vidare utan de stannar här tills de dör ut.

Draken
12/31/19, 12:57 PM
#5

Håller nog med #1 . Har själv haft Guppy, och har också sett detta fenomen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
12/31/19, 5:08 PM
#6

Jag har guppys, både vanliga och endlers. Men får inga yngel. Inte mig emot iofs, men har för mig att Guppy ynglar av sig som fasen! Har Rosentetra i karet, så de kanske har något med saken att göra. Så de får nog åka, så kör jag bara på Guppy och malar 😊 Om du ska till Sthlm så rekommenderar jag Akvarielagret! De har otroligt mycket fisk! Min bror som bor i Sthlm rekommenderade mig XL Zoo i Barkarby, där köper han sin fisk 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
12/31/19, 6:10 PM
#7

Tetror tycker att yngel är gott. De är väldigt snabba också 😉

Draken
12/31/19, 11:41 PM
#8

Har man tetror så kan man inte räkna med att få så mycket yngel kvar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/1/20, 12:37 PM
#9

Haha, nä det är det jag misstänkt 😂 därför funderar jag på om rosentetrorna ska få flytta 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
1/1/20, 12:55 PM
#10

Synd att jag inte skall neröver något framöver, annars kunde de ha fått flytta till mig 😃😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
1/1/20, 9:23 PM
#11

Inte inom närmsta framtiden? De måste inte flytta nu 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
1/1/20, 9:45 PM
#12

XL zoo samarbetar med akvarielagret. Jag har också köpt fisk på Hornbach i Rissne. De har akvariekunnig personal och beställer gärna in från de större leverantörerna. Akvarielagret är definitivt värt ett besök och har även en hel del lite ovanligare fiskar. De kan det mesta kring akvarier men är även bra på att ta betalt.

Draken
1/1/20, 11:49 PM
#13

#11 jag kan hojta till nästa gång jag skall neröver ;) Jag åker ju ner och in till Micke lite då och då 😃😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: