Annons:
Etikettallmänt
Läst 529 ggr
Anders857
12/30/19, 8:18 PM

Husmask - Nattsländelarver

Har tyckt det blivit lite dåligt med platyyngel på slutet. Har just upptäckt att jag fått in nattsländelarver i karet så det kan kanske vara förklaringen. Har nu fiskat ut 11 stycken på 2 dagar. Någon som har tips hyr man blir kvitt ohyran? Kopparsulfatlösning, biter det?

Annons:
Draken
12/31/19, 12:54 PM
#1

Kopparsulfat kan väl ta död på fiskarna också, eller är jag helt ute och cyklar ?

En bekant till mig hade fått in trollsländelarver i sitt akvarium, hon tog ut all fisk och snäckor, sedan använde hon flytande Axilur. Det tog död på dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Anders857
1/1/20, 11:44 PM
#2

Möjligt det kan vara skadligt för fisken i hög koncentration. Har dock använt svag lösning tidigare för att slå ut icke önskade snäckor i karet och då med fiskarna kvar. Märkte ingen effekt på fisken men snäckorna tog det. Har just plockat ur sländlarv # 14.

Draken
1/1/20, 11:56 PM
#3

De kanske klarar en mindre koncentration av kopparsulfat. Det vet jag faktiskt inte. Jag har, tack och lov, aldrig fått in sådant elände i karen.

har fått planaria i snäckkaret en gång, och då behandlade jag med flytande axilur efter att jag hade plockat ut snäckorna därifrån.

Jag kommer ihåg att jag höll på bra länge att utrota dem, de kryper ju in under skalet på snäckan, så jag flyttade ju snäckorna från burk till burk eftersom maskarna kröp ut. Men jag blev av med eländet till slut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: