Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 935 ggr
Oliviahack
2019-12-27 16:01

Behöver tips

Hej på er. Jag har inte varit inne här på evigheter känns det som! Jag la ner allt som hade med akvarium att göra när mitt 1v uppsättning sprack. Jag orkade bara inte mer. Men nu när jag snart bott 3 år i vårat hus kände jag att tiden var inne. Köpte igår ett Lido 120, känns lagom att börja med. 
Men jag velar så på vad jag ska ha i. Innan hade jag ju massa olika levandefödare men vill testa något nytt nu. Killis har slagit mig men även olika danios låter trevligt, Jag har alltid gillat sydamerika men tittar även åt asien denna gången. Har så svårt att bestämma mig. Vill helst inte blanda för mycket när det gäller fiskar. Vi har ett PH på +7 enligt kommunens sida men ska mäta så snart jag har redskap till det. 
Jag vill gärna ha ett buskigt och mysigt akvarium, några större fiskar, ett stim av något mindre och sen något på botten.  Det ska vara fredligt. Help me out!

Annons:
Oliviahack
2019-12-27 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en målbild gällande ljus och inredning.

My5665
2019-12-27 17:51
#2

Jag tycker att skulle va fint att ha ett gäng neon tetror eller fjärilsciklider men då finns ju skansen att mindre fiskar blir upp ätna.

Maleficum
2019-12-27 18:29
#3

Tjusigt!

Vill du ha aktiva fiskar som rör mycket på sig eller mer lugna som mest ser "snygga" ut?

Inge vidare bra på större fiskar då jag själv inte är superförtjust i men de är säkert någon annan här bra på ;)

Vill man ha något aktivt skulle jag helt klart satsa på någon typ av danio (leopardanio kanske?) gillar danios och har haft det i omgångar och skulle gärna ha såna igen men har ingen möjlighet just nu, de är ju bra på att hoppa dock så viktigt med bra täckglas :)

För någon lugnar stimfisk har jag alltid gillat neontetror men även kolglödstetror (som jag har nu) är trevliga och kan bli riktigt färggranna med rätt ljus! Möjligen silvertips tetra om du vill ha större fiskar som gärna tuggar i sig för små kompisar.

Ett gäng ottosar som städpatrull (aldrig haft ottosar men dem står på min önskelista för den dagen jag får plats att skaffa något nytt).

Lite färgglada räkor skulle ju inte sitta fel (så länge du inte skaffar massa stora fiskar som vill äta dem).

Är nog något av de jag valt om akvariet var mitt :) Möjligen jag till och med skulle vågat mig på Gurami som ett större blickfång :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeG
2019-12-28 10:38
#4

Med 120 liter blir det inte så väldigt stora fiskar. Mitt förslag är ett par olika dvärgciklider kombinerat med antingen tetror eller ungfödare

Lillyrod
2019-12-28 12:31
#5

Jag tror det räcker med ett par dvärgciklider i 120 liter. Lär bli vilt slagsmål annars. De behöver ganska mycket utrymme inte minst för att komma undan från varandra ett tag.

En jättekul fisk för övrigt : )

Oliviahack
2019-12-28 13:50
#6

Med större menade jag inte stor fisk för det kommer jag aldrig stoppa ner där. Tänkte lite större än Platy till exempel, typ mot kurvciklid storlek men ändå inte 🤔 Jag hade dvärgciklid förr men tycker de är lite tråkiga.. Dör fort,

Annons:
Draken
2019-12-29 11:15
#7

Det finns ju massor av dvärgciklider att välja på, men det kan bli svårare med lite större (mellanstora) ciklider. De flesta skall ha kring 250-300 liter.

Varför inte någon Gurami ? finns ju några större att välja på som kan gå i 120 liter. Marmor, Månsken eller mosaik t.ex ?P

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-12-29 15:08
#8

Mosaikgurami är otroligt fina, hade gärna haft sådana om jag haft akvarium för det. För övrigt är ju alla guramis fina, tycker jag. Men mosaiken ör nog min favorit 😊 

Varför inte Electric Blue Acara? Det är fina fiskar!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-12-31 12:40
#9

EB Acara skall ha minst 160 liter, (gärna större, enligt vad jag tycker)  då de är väldigt revirhävdande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-12-31 16:53
#10

#9 oj då, förlåt! Missade den infon 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: