Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1018 ggr
Emisch
2019-12-03 18:35

Innerfilter och pump - rekommendation

Har ett akvarium på 54liter, ett startkit helt enkelt där det ingick pump med innerfilter. Jag är inte nöjd med det och vill byta ut det. Dels simmar ofta yngel in där och jag tycker inte filtret gör det det ska. Ett Eheim. Kan ni tipsa om något annat? Vad bör tänkas på vid ev byte av pump och innerfilter. Tack!

Annons:
PeG
2019-12-04 10:00
#1

Det beror lite på vad du har för fiskar men oftast vill jag ha ett filter som pumpar 2-3 gånger akvariets volym per timme. I det här fallet därmed 120-150 liter per timme. Sedan finns det fiskar som vill ha väldigt strömt vatten och andra som inte vill det. Eheim är enligt min erfarenhet oftast ett bra märke men de filter som kommer med i akvariepaket kan ofta vara på den klena sidan.

Emisch
2019-12-04 13:20
#2

#PeG Jo, jag upplever att det är ett klent filter. Jag har Platy och randig Otocinclus. 8 Platy-yngel och tre vuxna individer, samt tre otocinclus. Det blir ju en del avföring. Jag har kämpat mot nitrit nu och förlorat en del vuxna Platy (hade 7 innan de sedan blev tre), troligtvis pga "semestermat". Men säkert känsliga, äldre individer också.

PeG
2019-12-04 16:37
#3

Generellt brukar butiksköpta ungfödare kunna vara känsliga och inte bli så långlivade. Det låter som att du hann få yngel och de brukar klara sig bättre. Ingen av de fiskar du nämner är extrem på något sätt när det gäller cirkulation så 2-3 gånger akvarievolymen borde bli bra.

Draken
2019-12-04 19:05
#4

Jag har använt svampfilter i akvariumen där jag har haft yngel och räkor. Man kan också trä en nylonstrumpa utanpå filtret, så kommer inte ynglen in.

EHEIM filtren är bra filter, om man köper dem bredvid. Men de som följer med akvariepaketen, verkar vara måndagsexemplar allihopa.

Fråga mig inte varför, för det har jag ingen aning om ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emisch
2019-12-05 22:20
#5

#PeG #Rovfisk Funderar på ett Fluval U1. Kommentarer på det? Finns ingen butik i närheten som säljer det. Vilken online shop rekommenderar ni då?

PeG
2019-12-05 22:55
#6

En kort sökning föreslår att Hornbach är billigast med 259kr

Annons:
Draken
2019-12-06 07:43
#7

#5 Fluvalfiltren är bra. Har haft några genom åren, så det kan jag rekomendera.  Det är snällare mot plånboken också :)

Det finns flera olika webbutiker du kan kolla och jämföra med.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=akvaristik+shop

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emisch
2019-12-06 16:06
#8

Tack för hjälpen! Det blir beställning på ett fluvalfilter från hornbach. Bäst pris!

Lillyrod
2019-12-06 18:45
#9

Jag tror inte det är filtret som är problemet. Med Platy i ett 54-liters får man problem. De behöver ett större kar. 

Jag har Eheim-filter i både mitt 54-liters och 60-liters och det är inga problem alls.

PeG
2019-12-06 19:04
#10

Det beror mest på vilket eheim filter man har. Märket är som sagt bra

Emisch
2019-12-06 19:05
#11

#Lillyrod Vad skulle du rekommendera för fiskar till 54-liters?

Emisch
2019-12-06 19:26
#12

#PeG Jag har ett EHEIM Pick-Up 60 (2008).

Lillyrod
2019-12-06 21:05
#13

I mitt 54-liters har jag Röda körsbärsräkor och Corydoras hastatus. Posthornssnäckor och sandsnäckor.

I 60-liter har jag Endlers och Corydoras panda + pygméus och snäckor. Inga som helst problem med filtren. Gör rent dem ungefär varannan vecka. 

Det finns en hel del fiskar man kan ha i 54 liter men det är svårt att ge förslag när man inte vet vilket intresse du har. 

Platy däremot trivs bättre i ett större kar. 

Zoopet.com är ett bra ställe att leta fiskar och inredning. Jag tycker att deras mått på liter är i minsta laget men man kan få ett hum om hur den tilltänkta fisken vill ha det 🙂

Annons:
MikWass
2019-12-11 21:56
#14

Tycker att du ska behålla dina slantar och behålla Eheim filter,  men som en annan skrev så lägg en nylonstrumpa runt det - så kommer inte ynglen in. 

Viktigast när man har mindre akvarium, upp till 100L är att inte ha för många fiskar. 3 cm fisk = 10 liter vatten, vissa arter kan man ha fler av, men just för nitrithalten inte ska skjuta i höjden av avföring, samt överbliven mat, så ska man försöka hålla igen fiskbeståndet. Oerhört viktigt är regelbundna vattenbyten; 10% varje vecka.

Mata absolut inte mer än absolut minimalt. Fiskar dör lätt p g a för mycket mat; det som inte äts upp möglar, o förgiftar vattnet snabbt.  Och ett 54 L akvarium är det svårt att få upp en biologisk balans =  d v s när alla nivåer av alla beståndsdelar spelar i harmoni, samt en god syresättning av vattnet för fiskarna - då har man balans som gör att fiskarna lever. Syresättning är inte samma sak som att man ska sätta en syresten, det viktiga är att vattnet är i rörelse. Främst vid ytan så att det rör sig och inte bildar en hinna.

Ett större akvarium har mer volym = mer vatten = enklare att uppnå en bra balans av allt, självklart att inte ha för mycket fiskar och inte mata för mycket.

Jag har haft akvarium mellan 25 L till 720L. Nu har jag ett på 140 L och fått en perfekt balans. Byter vatten var 10:e dag, det står utan att jag behöver göra rent det helt i ca 1 år. Pumpen är en Eheim Ecco ytterfilter, samt eheim 600 innefilter.

Eheim är helt klart de bästa filterna ur driftsäkerhet, men också om du skulle behöva någon reservdel. Visserligen lite dyrare, men tysta och driftsäkra = uppväger kostnaden. Fluval är bra - funkar gott.

Lillyrod
2019-12-12 18:18
#15

Det är inga som helst problem att få en bra balans i ett 54-liters kar. Mitt är det som funkar absolut bäst av de 4 kar jag har igång. Aldrig några problem med nånting.

Det är rätt mängd och rätt sorts invånare och inredning som är grejen. 

Det är alltid lättare med balansen i ett större kar men 54 liter är helt ok med rätt invånare.

Vattenbyte på 10% i veckan känns väldigt lite. Runt 30% brukar rekommenderas för de flesta fiskar. De som är extra känsliga kan kräva mer. 

Det finns inga parametrar för cm fisk per liter vatten. Det beror helt på vilken fisk och vilken inredning.

Draken
2019-12-14 11:15
#16

det går utmärkt att få bra balans i ett 54 liters, om man tänker på vad man släpper ner, vilka vattenbyten man gör och vilken filtrering man har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: