Annons:
Etikettallmänt
Läst 1940 ggr
Catlady91
2019-11-28 18:52

Hur länge klarar fiskar sig i en hink?

Hej!

På lördag ska jag äntligen byta till mitt 400L akvarium! Då min lägenhet är så liten, måste det nuvarande karet bort innan det nya kommer. Har kollegor som vill ha det nuvarande karet, och kommer när de får. Men frågan är, hur länge klarar sig fiskarna i hinkar? Har två hinkar på 10L vardera, som fiskarna kommer få vara i. Det är ett tiotal fiskar, ungefär, Malawiciklider. Vill hinna göra i ordning nya karet med möblering i och allt innan de får flytta in, och efterosm karet är så högt så kan det ta tid då jag är kort 😛 karet är 138cm högt, jag är 158cm lång 😛

Så hur länge tror ni de klarar sig? Och tror ni 20L vatten från detta kar räcker till nya för att blanda bakterier med det nya vattnet? Eller bör jag skaffa fler eller större hinkar?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2019-11-28 19:03
#1

Lägg ett lock på hinkarna så att fiskarna inte hoppar ur. Kanske 5 fiskar i 8 liter vatten borde kunna gå under ett antal timmar. Det finns väldigt få bakterier i akvarievattnet. Det största antalet finns i filtret och därefter i bottenmaterialet. Om du flyttar 0, 20 eller 100 liter vatten har ingen egentlig betydelse. Bäst är istället om du kan flytta filtermaterial från ditt gamla akvarium till det nya alternativt hela filtret. Om det inte går pga att den nya ägaren också tar över filtret så tvätta ur filtret i det nya akvariet.

Catlady91
2019-11-28 19:33
#2

Ja, nya ägaren av nuvarande akvariet ska även få pumpen. Men då tvättar jag ur filtret i nya karet

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-11-28 19:34
#3

Jag kan inte tömma filtret i vattnet i hinkarna?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2019-11-28 20:29
#4

Har du filtret redan som ska vara i nya akvariet? Isåfall skulle jag rekommendera att du stoppar i det i nuvarande akvariet redan nu och kör det ett tag (om det går att byta filtermedia mellan filtren skulle jag även göra det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caeli
2019-11-28 21:00
#5

Under stormen Gudrun hade jag ett gäng guppys som bodde hos mig i en spann i fem dagar. Deras vanliga hus var strömlöst, utan vatten och iskallt. De klarade sig allihop!

Catlady91
2019-11-29 08:46
#6

Pumpen i nya karet är fastlimmat

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2019-11-29 14:41
#7

Bakterierna i filtret förbrukar ganska mycket syre så jag skulle inte skölja filtret i en hink och ha fiskar i sköljvattnet in det var vad du menade men ja du kan skölja filtret i en annan hink, spara det några timmer och sedan hälla i nya akvariet. Häll ner när du börjat fylla vatten. Bakterierna är inte så känsliga för temperaturer mellan 4-40 grader men är mer känsliga för syrebrist.

Draken
2019-11-29 15:11
#8

De kan klara sig i ett par dagar utan större problem. Men blir de stående såpass länge, så byt ut lite vatten 1-3 ggr. dagligen i hinkarna, beroende på hur mycket de skitar ner ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-11-30 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det nya akvariet är på plats! Allt gick jättebra, endast ett dödsfall. Väldigt mystiskt.. Alla mådde bra i hinkarna, och åt när de fick mat. Men plötsligt, ca 3-4 timmar efter akvariebytet, flyter en fisk upp till ytan. Den är inte död, men kan inte simma. Den rör på fenorna, men inget händer. Fick avliva den.

Hällde i lite aquasafe och ekozonsalt, för att förhindra fler dödsfall. Har inte kollat vattenvärden än, då jag tycker det är lite sent för det..

Vad tror ni dödsfallet kan ha berott på? Stress? Dåliga värden?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-12-02 09:19
#10

Ser riktigt snyggt ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-12-02 09:27
#11

Det är omöjligt att säga varför den dog men det låter som att det skulle vara någon form av fysisk skada. Stress och den sedan gjort något dumt och skadat tex ryggen. Fiskar kan skada sig rejält om de är rädda. jag har skivtetror som är kända för att kunna slå sig själva medvetslösa mot glaset om de blir riktigt rädda. Om de kan slå sig medvetslösa så antar jag att de också kan knäcka ryggen.

Upp till toppen
Annons: