Annons:
Etikettallmänt
Läst 1028 ggr
Flygfisken
2019-11-22 23:03

Tragedi och följdfrågor

Kommer hem ikväll och hittar mitt 260l kar med 37,7C och ett gäng fisklik 😭… fel på 300W doppvärmaren från Juwel som är kokhet. Ingen aning hur gammal den var då jag köpte allt begagnad. Hade varit i drift sen maj i år. Var nog inte överhettat länge kanske 12h, max 24h… kanske går tom att räkna ut hur länge det tar att värma upp 260l från 29 till 38C med 300W… det är dock inte följdfrågan utan följande: Hur mår bakterierna i filtermedia och bottensubstratet - är de döda eller levande? Och hur länge skulle ni låter karet ”cycla” in sig innan nya fiskar får flytta in? Tömde ca 200l, passade på att göra storstädning utan stenar och rötter. Hade i några kapsyler snabbstartsbakterielösning. Plantorna verkar ha klarat sig (dock kanske de vissnar i efterhand??). Enda överlevande varelse verkar vara en 1,5cm stor posthornssnäcka. Den började krypa igen när karet var fylld med färskt vatten och hade igen mysiga 27C… Tråkig kväll - god natt ☹️😔😢

Annons:
Flygfisken
2019-11-22 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Några bilder…

Flygfisken
2019-11-22 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här fina var de

PeG
2019-11-23 00:11
#3

Jag beklagar. Det har hänt mig också även om jag hade turen att se det snabbare så jag hade några överlevare. Så länge syresättningen fungerat finns nog chansen att bakterierna klarat sig. Jag hade nog startat långsamt för säkerhets skull.

Lona
2019-11-23 03:27
#4

Kan tyvärr inte hjälpa dig, skulle bara skriva att jag beklagar, vad fina de var! 😢


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

5ara
2019-11-23 08:34
#5

Inte heller jag har någon erfarenhet av liknande och vill precis som #4 beklaga det inträffade. Fy, vad tråkigt!

Draken
2019-11-23 11:59
#6

Beklagar 😕

Som PeG skriver, har syresättningen varit bra, så kan de flesta växterna ha klarat sig. Plocka bort döda och halvdöda växtdelar både på växterna och karet.

Starta sedan upp det långsamt igen, kanske 2-3 fiskar med några dagars mellanrum, håll koll på nitrit och nitrat med dropptest. Ser värdena bra ut efter några dagar, introducera några fiskar till ….men håll fortfarande koll på värdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2019-11-23 12:21
#7

Beklagar! Min brorsa råka ut för samma sak att värmaren pajade och bara värmde på :( som tur var upptäckte han det innan några större dödsfall han inträffa (han såg alla fiskar ligga uppe vid ytan och flåsa).

Skulle följa Rovfisks råd för att vara på det säkra sidan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sleggyman
2019-11-24 16:56
#8

Väldigt tråkigt att höra. Jag var nära en gång på mitt saltvattens akvarium med samma problem. Ren tur att jag stoppa ner fingret i vattnet när jag såg korallerna var hängiga. Jag fick tipset sen att ha 3 st små värmare istället för en stor, det ger lite mer tid ifall en skulle balla ur.

Ary
2019-12-09 12:58
#9

😭

usvead
2019-12-11 19:12
#10

Fy farao vad ledsamt. 

Jag har varit med om att en doppvärmare löpt amok men det upptäcktes rätt omgående - tack och lov. Har numera inga doppvärmare alls i mina kar.

Upp till toppen
Annons: