Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Tips på belysning

2019-11-20 19:20 #0 av: Kampfisk

Har otroligt dålig belysning i ett av mina akvarium.

Har ingen lysramp då det inte följde med. Akvariet är dessutom stängt med lock, då min katt gillar att vandra på mina akvarium.

Just nu sitter det dioder där, som lyser svagt blått även om jag väljer vitt. Vill ha ett vitt sken.

Någon som har tips på en lösning? Gärna billig, är inte gjord av pengar.

60l sällskapskar, 250l malawikar
Anmäl
2019-11-20 20:20 #1 av: Rovfisk

ikeas ledspottar använder jag i flera av terrarierna där det inte behövs värmelampor, de ger ett jättesnygg sken tycker jag :).

Har även använt ledremsor i andra kar. Bra ljus från dem också.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-11-21 15:44 #2 av: Kampfisk

Tål dom vatten? Det är helt stängt akvarium

Anmäl
2019-11-21 15:48 #3 av: Kampfisk

Skicka gärna en länk på de du har 😊 vill gärna ha ett vitt sken

Anmäl
2019-11-22 09:16 #4 av: PeG

Tyvärr blir mitt svar en massa frågor. Hur stort är akvariet? Hur djupt? Har du ljuskrävande växter i det eller mestadels tåligare varianter?

Anmäl
2019-11-23 11:48 #5 av: Rovfisk

Dessa använder jag.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/infallda-spotlights-och-tillbehor/led-downlights-423315/

Anmäl
2019-11-23 20:38 #6 av: Kampfisk

#4 akvariet är 250L. 100x50x50cm. Det går malawi dÄr i, så inte mycket växter. Mest svärdplantor. 

#5 är de vattentåliga? Blev inte rekommenderad sådan belysning på arken zoo, så blir lite tveksam.. Men belysningen är så otroligt dålig

Anmäl
2019-11-24 11:47 #7 av: Rovfisk

Jag har  inte haft några problem. Men har haft de liggande ovanpå täckglasen i akvariumen.

Däremot så har jag spottarna inuti 2 av terrarierna nu, det är ganska hög lutftfuktighet i terrariumen, men det går bra.

Ett av terrarierna som jag har ledremsor i.

Anmäl
2019-11-24 14:09 #8 av: Kampfisk

Belysningen bör sitta i akvariet. Inte i vattnet, men under locket

Anmäl
2019-11-25 22:48 #9 av: PeG

Jag har haft många akvarier där belysningen suttit ovanför täckglaset. Då blir det dock viktigt att man håller glaset rent.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.