Annons:
Etikettalger
Läst 821 ggr
Catlady91
11/19/19, 11:38 AM

Duktig algätare i litet kar

Hej! Har problem med alger på glaset, och undrar om någon har tips på algätare? Riktigt effektiv! Fisk, räka, snäcka what ever! Har i akvariet nu Ancistrus, otto och L333-mal, men ingen ger sig på dessa alger. Vanliga gröna alger, ligger som små fläckar eller streck.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Maleficum
11/19/19, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här hemma är det snäckorna som är de bästa på att äta alger på rutan (blir dock inte helt rena utan de lämnar randiga spår efter sig) och dem som verkar bäst på det är mina Neritina snäckor

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/19/19, 4:48 PM
#2

Instämmer med #1. Neritina tar i alla fall en del av det men som sagt blir det inte helt rent utan randigt.

Catlady91
11/20/19, 5:18 PM
#3

Jag köpte Guppy 😊 en av mina invånare kunde ge sig på räkor, som djuraffären rekommenderade.

Blev tre endlers hanar och tre vanliga honor, för att kunna få friska och starka yngel 😊 

Har alltid gillat Guppy, även om många kanske tycker de är tråkiga. Men jag gillar dom! Så funderar på att gå över helt till Guppy i mitt 60l. Vad tror ni om det? Just nu är det en enda soppa där i…

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/20/19, 5:30 PM
#4

Jag gillar också guppys/endlers och de går att hålla på väldigt olika sätt från ett sällskapsakvarium som kräver en väldigt låg arbetsinsats till mer fokuserad odling för vissa former/färger som kan ta en hel del tid.

Catlady91
11/20/19, 5:46 PM
#5

Just nu är det som sagt en soppa.. Jag vet att jag har lite överbefolkat, så underbar vänligt sådana kommentarer.

Karidnaltetra, Rosentetra, kakaduaciklid, otto, ancistrus(väldigt liten), pandapansarmal, kampfiskhona, Guppy.

Funderar på att göra mig av med alla utom rosentetrorna och guppyna, och köra de två arterna. Plus Ancistrus då, för lite städhjälp. Har ett större kar som den för flytta till när den blivit större.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/20/19, 6:35 PM
#6

Låter som en bra idé. Jag tycker oftast att det blir snyggare med färre arter och möjligen fler av varje sort. Särskilt stimfiskar tycker jag gör sig bäst när de har yta att röra sig på som ett stim och att inte hela akvariet blir stimmet. Guppys stimmar ju inte så där blir det annorlunda.

Annons:
PeG
11/20/19, 6:37 PM
#7

Å andra sidan så år ju kakaduciklider också fina….dessa val man måste göra

Catlady91
11/20/19, 7:10 PM
#8

Kan jag ha rosentetrorna kvar tillsammans med Guppy?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
11/20/19, 7:57 PM
#9

Rosentetrorna är ganska fredliga, men har du dem med Guppy, så får du inte räkna med att klara så mycket yngel. De flesta tetror är som sjutton på att ta yngel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
11/21/19, 3:41 PM
#10

Nu fick mitt lilla kar en liten makeover 😊 

Sålde alla fiskar jag inte ville ha kvar. Fick iväg de fort, för nästan ingenting. Men de fick ett nytt hem som är större.

Så nu går i mitt 60L akvarium:

9 Guppy, 3 Endlers guppy, 5 rosentetror, 3 otto, 1 Ancistrus, 3 khuliålar och en L333-mal

Fortfarande för trångbott?

Killen på djuraffären sa att Rosentetra inte vill ha samma värden som Guppy, men enligt zoopet så vill de ha snarlikt. Vad säger ni?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
11/22/19, 9:14 AM
#11

Det är nog sannolikt malarna som kanske kommer att börja tycka att det är trångt när de börjar växa till sig. I övrigt känns det ok för mig. Hyfsat mycket växter och tetrorna kommer att hålla efter ynglen från Guppy och endlers så att de inte ökar kraftigt i antal.

Catlady91
11/23/19, 8:40 PM
#12

Malarna flyttas till det större karet när de blir för stora 😊 

Hur många Guppy skulle ni säga att jag kan ha? Har 14 nu, jämnt fördelat mellan honor och hanar. Har fem rosentetror, men det är inget måste att ha kvar

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: