Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 897 ggr
Hallengren
2019-11-18 19:17

krobia ciklid yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan , jo det är så att mina krobia ciklider fått yngel, och jag undrar vad jag kan göra för dom ska överleva på bästa sätt?

dom går ihop nu med, 6 krobia ciklider, 4 scalarer, 2 ancistus Xl malar, 1 L200 mal, 1 L137 mal.

Annons:
Draken
2019-11-19 07:47
#1

Scalarena är ju yngeltjuvar utan dess like. så jag skulle rekommendera att du tar upp ett gäng och ha dem i ett separat akvarium.

Krobian är ju en dessutom en ganska fredlig art, så frågan är om de kan stå upp emot scalarena, som kan bli ganska så envetna om det finns gratis mat i närheten..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hallengren
2019-11-19 18:35
#2

okey. än så länge verkar dom ta bra hand om ynglen , fångar in dom om dom kommer för långt bort, och jagar bort andra fiskar som kommer för närma. får se hur det artar sig. annars får jag flytta dom till ett mindre akvarium, behöver jag då ta flytta föräldrar fiskarna med då?

PeG
2019-11-20 08:27
#3

Jag brukar låta ynglen gå kvar så länge föräldrarna har koll. När de tröttnar eller släpper ynglen så fångar jag upp och flyttar på bara ynglen om jag vill att de ska överleva. Risken med detta är att ett antal yngel stryker med innan jag hinner ta upp dem. Vid något enstaka tillfälle har jag tappat nästan alla.

Draken
2019-11-20 20:05
#4

#2 Säger samma sak som PeG.

Om du däremot vill att de flesta skall överleva, så kan jag rekommendera att du flyttar de flesta till eget kar, men låt föräldrarna gå kvar i karet med de få yngel du lämnar där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Delicia
2019-11-26 07:19
#5

Kan man man ha Zebraciklider   o elefantsnäckor ihop  äter dom upp varann eller funkar inte ha dem ihop ?För graderna en  elephantsnäcka ska ha  mellan 24 -28 grader .

Draken
2019-11-26 10:53
#6

#5 Gör en egen tråd och ställ din fråga där. Det är inte ok med trådkapning.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: