Annons:
Etikettövrigt
Läst 609 ggr
Jojoos
11/18/19, 1:51 PM

Dwarf puffer-frågor

Hej, Jag har länge varit sugen på att köpa 1 eller 2 dwarf puffers till mitt 54 liters akvarium som har 10 cardinal tetror och 20+ cherry shrimp. Jag har försökt söka runt efter svar till mina funderingar men jag blir inte så klok och undrar därför om ni kan hjälpa mig? 1. Vad skulle hända med mina körsbärsräkor om jag lägger till 2 dwarf puffers i akvariet? Skulle dom käka upp dem alla eller skulle de fortfarande föröka sig snabbare än vad de äts upp? 2. Vad för mat ska jag ge dwarf puffers? Skulle mina räkor + frysta bloodworms räcka? Vad mer bör jag mata dem med? Kanske frysen krill? Tycker det är jobbigt att köpa levande mat just för att jag inte kan ha det hemma över en längre tid, och mata fiskarna med det över en längre tid. Vill dessutom inte ha sniglar i mitt akvarium(vilket ska vara en bra kost för dem dock) och jag vill heller inte skaffa ett till akvarium för sniglar. Skulle mina räkor kunna ersätta deras snigel-kost? 3. Finns det någon "semestermat" för dwarf puffers? Ibland är jag hemifrån 3 dagar upp till en vecka Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig med detta

Annons:
Maleficum
11/18/19, 2:37 PM
#1

Dem dvärg kulfiskar jag hade (övertog från en kompis) var väldigt kinkiga med maten och åt i princip enbart levande mat (sommartid fiska jag upp själv ur pölar ute).

Jag hade mina med posthornsnäckor och räkor (och senare även med guppy) och då åt de främst av snäckorna men även av räkorna (och senare yngel).

Det som kan vara svårt när de bor med andra fiskar är att dem kan vara ganska "sega" med att äta och då hinner ofta de andra fiskarna äta upp alla mat innan kulorna kommer "igång".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
11/19/19, 7:41 AM
#2

Puffers, både dvärg och vanliga är jättekinkiga med maten. Jag har haft båda och de har bara ätit levande

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: