Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 954 ggr
Emisch
2019-11-17 16:50

Vilken sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft akvarium sedan slutet på augusti. Nu har fiskar börjat dö. Jag är rädd för att det är vita pricksjukan. Slemmig, vit avföring, balansrubbningar. Hade sju Platy, fem honor och två hanar. En av varje kön är nu döda och en hona till visar på sjukdom. Har flera yngel och tre otocinclus. Har gjort ca 30% vattenbyte en gång i veckan och jag har gjort vattentest. Vad gör jag för fel? Dåligt med syre? Tänkte kolla med butiken där jag handlar akvariefisk--och tillbehör. Det gick ju så bra innan! Blir orolig för små liven. Bild… "Kottis" som mår dåligt. Anar vita prickar på fenorna, bakfenan lite kluven vilket jag upptäckte idag. Balansrubbningar och håller sig nedåt botten.

Annons:
PeG
2019-11-17 18:16
#1

Vita pricksjukan brukar ge tydliga vita prickar också på kroppen så det tror jag inte att det är. Slemmig vit avföring kan orsakas av olika saker inklusive stress. På bilden ser det ut som kottis har något strax framför/ovan bukfenan. Brukar han se ut så?

Emisch
2019-11-17 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

PeG… Nä, hon brukar inte se ut. Tyvärr så dog hon senare ikväll. Jag är fundersam över syrehalten, men vet inte hur jag ska gå vidare.

Lillyrod
2019-11-17 19:27
#3

Den där bilen som syns i karet är den avsedd att ha i vatten? 

Allt som man stoppar ner i karet som inte är gjort för att vara i akvarium kan fälla ut olika kemikalier i vattnet. 

Börja med att ta bort sådant som inte är avsett att ha under vatten och gör ett rejält vattenbyte. Se om det blir någon skillnad.

Om fisken är drabbad av vitapricksjuka så ser den ut som om den vore saltad över hela kroppen. Det brukar börja på fenorna och sen sprida sig.

Emisch
2019-11-17 19:44
#4

Bilen är köpt av en akvarieförening. Den är avsedd för akvarie. Innan fiskarna flyttade in, stod akvariet med sand, dekoration och växter i minst en vecka. Vi började med tre Platy. Efter ca två veckor placerade vi i fyra till. Det är först efter att vi var borta några dagar (under höstlov) och hade stoppat i fodertablett som de började visa på att något inte stod rätt till. Jag gjorde ett vattenbyte på 50%, samt rengöring av filter, försiktigt för att minska bakterierubbning. Bilen borde inte vara något problem.

Lillyrod
2019-11-17 19:49
#5

Sk semestermat är inte heller så bra. Det blir lätt för mycket med nitritspik som följd. 

Det är alltid svårt att säga i efterhand vad som hände. 

När det gäller levandefödare så är de inte så hållbara de man köper i butik. De odlas ofta för hårt och med mycket kemikalier i vattnet. När de sen kommer hem till oss blir skillnaden för stor. Livslängden är inte den bästa.

Vi får hoppas på att det inte är någon sjukdom utan att det rättar till sig för de som är kvar.

Emisch
2019-11-17 20:13
#6

Tack Lillyrod! Jag ska försöka göra mitt bästa! Vi har ju en hel del yngel och hoppas att de ska få en någorlunda "uppväxt". De större verkar det gå bra för. Vad tror du om syrehalten då? Hur får man koll på den? Är så tacksam att det här forumet finns!

Annons:
Draken
2019-11-18 07:39
#7

Kolla nitritvärdet i vattnet. Använd dropptest inte stickor.

Ser ut som om bakfenan är lite hoptryckt, vilket kan indikera torpedsjuka.

Tror inte riktigt på vita prick, den är jättesmittsam och sprider sig snabbt.

Som skrivet här ovan, levandefödare som säljs i butik har väldigt kort livslängd.

Hoppas det ordnar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-11-18 10:20
#8

Om syrehalten är dålig så brukar fiskarna hänga nära vattenytan. Om de beter sig normalt och uppehåller sig på samma platser som vanligt så är det sannolikt inte förklaringen.

5ara
2019-11-18 13:44
#9

Vad jag har hört så räcker det med att det finns ytrörelse för att syrenivån ska bli tillräcklig och som sagt så börjar fiskarna hålla sig vid ytan om det skulle vara problemet. Jag är inne på samma linje som Rovfisk gällande att det skulle kunna vara torpedsjuka/fenklibb. Om du har fått yngel skulle jag tro att den nya generationen uppfödd hos dig kommer ha en bättre kvalitet. Nu vet jag ju inte var dina fiskar kommer ifrån men enligt vad jag läst är det tydligen inte ovanligt att många föds upp med antibiotika ständigt närvarande vilket gör att de blir väldigt känsliga när det inte finns i vattnet längre.

Emisch
2019-11-18 18:07
#10

Många bra och givande svar! Dom är köpta på Arken Zoo, och med tanke på det så stämmer det väl överens med svaren. Jag var där idag och pratade med dom. De trodde att det ändå kan vara förhöjda nitritvärden och jag blev rekommenderad att byta ⅓ vatten varannan dag i en vecka och tillsätta halv dos salt (pga att jag har otocinclus också). Så jag köpte det de rekommenderade och nu hoppas jag på det bästa. De sa att det kan bero på "semestermaten". Varför säljer man sådant då? Vi har ett yngel som har växt till sig riktigt bra och som simmar runt med de vuxna. Sedan har vi 5-7 (svårt att räkna) mindre yngel som fortfarande gömmer sig då och då. Jag hoppas de får en bättre uppväxt nu då, utan antibiotika och kemikalier.

Draken
2019-11-19 07:33
#11

Vissa arkenbutiker har kunnig personal, jag vet av 2 här uppe :)

Införskaffa ett dropptest, så du kan kolla nitrit regelbundet, det är bra att ha hemma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-11-19 10:38
#12

Så länge semestermaten säljer så kommer den fortsätta att finnas. Det finns annat också. Personligen tycker jag tex att frusna röda mygglarver inte borde säljas eller åtminstone ha en varningsskylt. De är kraftigt allergiframkallande och ska inte vara i kontakt med hud.

Emisch
2019-11-19 18:02
#13

#Rovfisk Vilket dropptest rekommenderar du? Ska man använda filtermedia samtidigt som saltbehandling, då jag gör delvattenbyte?

Annons:
Draken
2019-11-20 19:54
#14

#12 Gillar heller inte röda mygg. Det enda man kan göra är att rekommendera att man inte ska använda dem. Tycker även vi kan varna mot semesterfodret.Man kan inte göra så mycket anat egentligen. Sen vad folk väljer att lyssna på är ju upp till var och en ;)

Det är egentligen inte nödvändigt med semesterfoder, skall man resa bort i en vecka eller mindre, så behöver man inte ha fiskvakt, det enda man egentligen behöver är timer på belysningen för växternas skull, fiskarna behöver inte belysning.

Skall man vara borta mer än en vecka, så bör man prata med nån som kan åka hem till en och kanske mata fiskarna var tredje dag. Man kan lägga upp portioner med den mat fiskarna skall ha per gång, så kan de kanske bara släppa ner maten i karet samtidigt som de vattnar blommorna, eller har andra ärenden hem till er :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-11-20 19:59
#15

#13 Glömde ju svara dig  😊. Jag använder Seras dropptest, det är lite billigare och lättare att använda :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emisch
2019-11-21 12:33
#16

#Rovfisk Toppen! Tack för hjälpen! Sunt förnuft helt enkelt. Fiskarna har piggat på sig. Ska göra delvattenbyte idag också. Men sniglarna… Helt plötsligt har det blivit en invasion av sniglarna. Jag trodde inte dom var bekväma med salt?!?

Draken
2019-11-23 11:42
#17

Snäckor tycker inte om salt, men de klarar det. Förmodligen är det Physa eller kanelbullar du har fått i karet (om du inte har posthorn eller andra snäckor däri)

Förmodligen har de uppkommit genom att du har använt semestermat, då det har varit fri tillgång till maten när ni har varit borta. De brukar föröka sig expolosionsartat då.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: