Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Nybörjarhörnan

Saltsten i akvarium?

2019-11-17 12:14 #0 av: Yunaguppy

Hej!
Jag undrar när man behöver lägga i saltsten i akvariumet.🤔 Jag har hört att man ska lägga i om det är typ sjukdomar i vattnet. Men ska man också göra det när man byter ca 1/4 i vatten också?
Skulle vara tacksam för svar😊☺

Anmäl
2019-11-17 12:39 #1 av: Jimmy.L

Nej det behöver du inte göra.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-17 17:47 #2 av: Yunaguppy

Okej tack!

Anmäl
2019-11-17 18:09 #3 av: PeG

Vilka arter har du i akvariet?

Anmäl
2019-11-18 07:21 #4 av: Rovfisk

Har du mycket Molly, så kan det vara bra med lite salt, annars endast om det är/har varit smitta i karet och vid enstaka tillfällen där du har svamp eller sår på fiskarna.

Har alltid haft salttabletter hemma dock, eftersom jag har haft ganska stora bökiga ciklider och andra rovfiskar, som ibland gärna har tagit en tugga av kompisarna ;)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-11-18 10:17 #5 av: PeG

Sedan finns det också arter som inte vill ha salt så det gäller att läsa på lite.

Anmäl
2019-11-19 07:29 #6 av: Rovfisk

#5 Jo så är det. Malar, snäckor och räkor gillar inte salt. Finns säkert fler också.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl