Annons:
Etikettallmänt
Läst 786 ggr
Lillräkanf
11/13/19, 1:43 PM

Skriva av mig.

Hej! Inlägget får tas bort om det inte passar. Jag är med i del akvarie grupper på Facebook. Väldigt ofta (för ofta) träffar man på människor som absolut inte vill ta åt sig information. Jag blir så ledsen när folk inte vill det bästa för djuren. Senast igår så var det en kvinna som kallade sig själv djurvän men var förbannad på oss som hade gett henne tips på andra fiskar i hennes akvarium för de hon hade var eller blir alldeles för stora eller inte går ihop.. Varje gång försöker man snällt tipsa om andra arter eller uppgradera akvariet. Jag brukar skriva massa hjärtan och Smileys så ingen ska ta mina ord för hårt. Ändå får man alltid till svar av någon "bry dig inte om bessewissarna i denna gruppen, köp vilka fiskar du vill och njut av dem. De är BARA fiskar.. Inte hundar" Varför? Varje dag ser jag kommentarer "jag har alltid haft det så i 30 år och mina fiskar trivs" Jag blir så ledsen. Jag vill gå ur grupperna, men samtidigt inte för jag vill ändå fortsätta sprida kunskap och hjälpa nybörjare.. Vet inte vad jag ska göra..

Annons:
Lona
11/13/19, 3:02 PM
#1

Det där förekommer nog i snart sagt varenda djurgrupp tyvärr. Är man rädd om sitt blodtryck (😉) så är nog det enda säkra att gå ur gruppen eller åtminstone scrolla förbi den typen av inlägg. Annars så är det bara att fortsätta, försöka vara pedagogisk, bita sig i fingrarna och strössla med hjärtan och glada gubbar… Och strunta i inläggen om "besserwissrar". Jag brukar tänka att om jag kan påverka EN person till bättre djurägande så är det värt det och ibland når man faktiskt fram. Det är värt en hel del att senare få läsa "Du hade ju faktiskt rätt, nu mår min/a häst/hund/fiskar betydligt bättre!" och veta att man faktiskt gjort skillnad. Dessutom, även om den som startade tråden inte tar till sig råden så kanske någon annan läser och tänker om när det gäller sina egna djur. Så - keep up the good work! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lillräkanf
11/13/19, 11:37 PM
#2

Ja men precis det är ju för dem som tar åt sig informationen man är kvar i gruppen för.. Känns som det är extra mycket "nekanden" när det kommer till fiskar dock.. Finns ju fortfarande folk som letar guldfiskskålar..

Draken
11/14/19, 7:14 AM
#3

#0 TRycker du gör alldeles rätt, och bry dig inteom de som gnölar om besserwissers och som är dumdryg och idiotiska. Stanna kvar i gruppen/grupperna om du känner att du gör nytta.
Ta kontakt eller tagga admins om du tycker det är tok i trådarna.

Jag är sjlv med i flera akvariegrupper och reptilgrupper, jag administrerar några själv också ( kanske någon av de du är med i ? ). Det finns alltid idioter.

Fördelen med de grupper jag administrerar, är att jag kan plocka bort inlägg och även medlem om det skulle gå överstyr.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
11/14/19, 8:26 AM
#4

Igenkänningsfaktorn  är stor. Så fint av dig att stå upp för det som är etiskt rätt för djuren, snarare än att hänga med i strömmen och lägga fokus på vad man personligen tycker är häftigt snarare än fiskarnas trivsel och välmående 🤗
Jag tipsar varmt om kampfiskliv som är en väldigt härlig grupp på FaceBook. Där hänger många kunniga personer, men likaså många som är nya inom hobbyn, och de alla kommunicerar på ett fint sätt. En av mina favoritgrupper!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillräkanf
11/14/19, 2:11 PM
#5

Ja, när ingen annan säger ifrån så måste man ju. Var en nybörjare häromdan som stolt visade sitt nya 54 liters med 5 slöjjisar och två Ancistrus. Man måste ju säga ifrån, känns som man är medskyldig om man bara scrollar förbi. Men förstår inte varför det ses som personpåhopp. Vi alla har varit nybörjare och personalen i djur butikerna litar man ju på i början. Man vet ju inte bättre. Man blir dock så glad när personer kommer tillbaka och visar sina akvarium med invånare som funkar. Man blir så glad när folk läser på, just för att det inte är självklart för alla..

Lillyrod
11/14/19, 8:00 PM
#6

Jag tycker också det är jättebra att man står upp och fortsätter tala om vad som är ok och vad som inte är det.

 Måste bara flika in lite här också, har gjort det på andra ställen med, att alla som jobbar i sk djuraffärer får utbildning. Även de som äger sin egen butik måste åka på utbildning en gång ibland. Man ser ofta att folk säger att de vet inget, de vill bara sälja när det gäller personal i djuraffärer men det är inte riktigt sant. Visst vill de sälja men de ska ha ett visst kunnande också. Sen är det givetvis så att har man inget intresse så fastnar inte det de lär sig. 

Kräv att få tala med någon som tar kurserna på allvar när du är i butik. Alla har gått dem men det är nog bara några få som bryr sig 🙂

Annons:
GuUuLd
11/14/19, 8:45 PM
#7

#6 Vill bara inflika att alla i djuraffärer inte gått kurser🙂 Det finns däremot krav på att det ska finnas minst en med zoorf utbildning i butiken under öppettiderna.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Lillyrod
11/14/19, 9:29 PM
#8

#7 Jag vet inte var du fått din info men jag har fått min från ägare till zooaffär. Samtliga anställda ska gå kurser enligt den personen 🙂

Lillräkanf
11/14/19, 9:43 PM
#9

En zooägare som jag köpte av i början är jätteduktig på mycket. Väldigt påläst om akbarieväxter och duktig på levandefödare bla. Hade även något diplom inom akvaristik. Men detta är också samma person som sålde mig två slöjstjärtar när jag startade mitt första kar på 54 liters. Kommer ihåg att jag frågade honom om det går bra med slöjstjärtar i det karet. Jajjamänsan svarade han och ville sälja mig 1 Ancistrus också när jag hade haft karet i 2 månader.. Så han kunde säkert en del, men bry sig om djuren han säljer verkar han ju dock inte göra.

Lillräkanf
11/14/19, 9:45 PM
#10

Men säljarna på hornbach måste jag verkligen ge cred till! De är verkligen kunniga och måna om att fiskarna hamnar rätt.

GuUuLd
11/15/19, 9:08 AM
#11

#8 Infon är från zoobutiken jag jobbar i (samt att den går att hitta på jordbruksverkets hemsida). Diplom får man när man genomgått t.ex. någon av zoorfs kurser, grundkurs (allmänt +L80) är den som de flesta gått och som man måste gå för att kunna gå någon av de andra övriga djurkuserna som är separata per djurslag (akvaristik, burfågel, kanin & gnangare samt reptil).

Långt ifrån alla som jobbar i djuraffär går dessa kurser, i många butiker är omsättningen på anställda ganska stor så där hinner de inte alltid gå någon kurs då de hålls 1-2ggr/år (sålänge de inte läst till t.ex. djurvårdare på ett naturbuksgymnasium för där ska zoorfkurserna ingå).

Kan tillägga att bara för att någon har t.ex. gått djurvård och fått dessa zoorfdiplom så betyder det inte att de kan mer (eller ens basickunskaper) än någon som har intresset för något av djurslagen tyvärr.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Lillyrod
11/15/19, 1:59 PM
#12

#11 Jag håller med dig fullständigt om att det inte hjälper med kurser för den ointresserade. En med äkta djurintresse lär sig alltid mer och använder sina kunskaper.

Där jag fick infon är butiken liten och all personal har gått kurser. Jag antar att det är ganska stor skillnad på kedjor och privata djurbutiker 🙂

Draken
11/16/19, 11:20 AM
#13

Flera av de som jobbar i "min" Arkenbutik, både här hemma och den i Hudiksvall är kunniga. De säger även till om fiskarna är för stora eller olämpliga för det tilltänkta karet om någon vill köpa, t.ex Slöjstjärt till ett 54 liters akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
11/16/19, 12:42 PM
#14

Här har Arken helt slutat med djur. Inte ens fiskar har de. Jag tycker det är jättebra att däggdjur och fåglar försvinner från djuraffärerna. 

Nu har vi bara en butik för akvariefiskar kvar men den är bra så jag hoppas den blir kvar.

Guldfisken som nog är känd i Sverige lade ner den fysiska butiken men har nätbutiken kvar. Det var lite tråkigt.

Lillräkanf
11/16/19, 12:58 PM
#15

Hur handlar man fisk på nätet? Trodde det var olagligt att skicka fiskar med post..

Lillyrod
11/16/19, 2:43 PM
#16

Om du syftar på Guldfisken så säljs inget levande där nu när butiken är nedlagd. De skickade ingen fisk innan heller.

Lillräkanf
11/16/19, 4:45 PM
#17

Ja jag tänkte väl det.. :)

Upp till toppen
Annons: