Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 490 ggr
Ganz74
10/25/19, 7:08 PM

Ny på Akvarium!

Familjen har skaffat akvarium 540 liter och haft igång några veckor, när vi startade upp akvariet köpte vi bara en liten pump en Eheim pick up 200, det skulle räcka sa dem i akvarieaffären till de första fiskarna. Det har funkat bra men nu ska vi fylla på med lite nya invånare i akvariet och vi känner att vi behöver lite mer kräm så nu undrar jag vad vi ska köpa till om man ska ha 2 filter och om man kan ha 1 invändigt och 1 utvändigt eller om man ska köpa 1 helt nytt. Vill gärna ha lite tips från er. Tack på förhand. Jonas

Annons:
[SonjaG]
10/25/19, 7:25 PM
#1

Grattis till ett stort fint akvarium. 

Mitt tips blir att söka på filter här på sajten. Då kan du läsa om storlek och märke.

Draken
10/27/19, 12:41 PM
#2

#0 Välkommen till siten, toppenbra att ni börjar med så stort, då får ni betydligt bättre urval på fisk och  det kommer bli betydligt lättare för er att få bra balans i karet.

Men Eheim  PickUp klarar inte av belastningen påä ett såpass stort akvarium. detta filter är beräknad för akvarium upp till 200 liter.

Nu är jag kanske lite fel person att skriva vad ni skall använda, eftersom jag anser att ju större filter desto bättre ;) Jag har kraftigt överdimensionerade filter i mina kar. Har ett akvarium på 630 liter där jag dels har ett ytterfilter FX6 som drar 3000 l/h  och en biobox som stödfilter inne i akvariumet, och den drar 1500 l/h.

Men en rekomendation är att du skall använda ett filter, som drar 3x vattenvolymen i karet, så i ditt fall skulle det då alltså bli ett filter som drar ca 1500 l/h.

Om du skall ha ytter eller inner filter är en smaksak. ett ytterfilter kan man gömma undan i skåpen på bänken, men då kan det bli lite krångligare att baxa fram allt när det skall rengöras. Jag har rengort min FX6'a 2 gånger på 1½ år ;)

Innerfiltyer är både billigare och smidigare när man skall rengöra dem, men de tar ju upp lite plats i karet. De måste också rengöras betydligt oftare än ett större ytterfilter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: