Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 888 ggr
[Sommarsommar1]
10/23/19, 9:36 AM

Skaffa kampfisk

Hej! Jag har haft fiskar tidigare och hade senast ett 180L akvarium och ett 54L akvarium för två år sedan med fiskar. Jag tröttnade och gav fiskarna till min pappas jobb, men nu har jag blivit sugen på en Kampfisk. Jag vet inte om jag får skaffa akvarium igen för mina föräldrar eftersom intresset försvann för två år sedan. Därför tänkte jag skaffa ett begagnat nanoakvarium med en Kampfisk. Jag vill ha inspirationsbilder på era akvarium :D Jag vet att det finns massor med bilder på internet, men här kan ni lägga in nya bilder på era kampfiskakvarium. Har ni tips inför ett nytt nanoakvarium? Jag har som sagt bara haft lite större akvarium tidigare och undrar om det är någon skillnad på nano?

Annons:
Draken
10/23/19, 1:46 PM
#1

Skillnaden på ett nano och ett större är inte himm elsvid. Det som skiljer mycket är renhållningen. Det är betydligt svårare att få bra balans i ett mindfre akvarium. Du får nog räkna med att du kanske får göra vattenbyten minst en gång i veckan, troligtvis 2 eller 3.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Sommarsommar1]
10/23/19, 1:59 PM
#2

#1 Det är absolut inga problem för mig att göra vattenbyten några gånger i veckan :)

PeG
10/23/19, 6:01 PM
#3

Tänk även på semestrar och liknande. Att lämna mitt 400 liters 3 veckor utan vattenbyten är inget problem med lite förberedelser men i ett litet akvarium kan det bli lite jobbigare.

[Sommarsommar1]
10/23/19, 9:41 PM
#4

#3 reser ca en gång varannat år om ens det så det blir inga problem. Vi har andra djur och släkt kan ta hand om dem när vi reser bort då alla har djurvana :)

Draken
10/24/19, 7:06 AM
#5

Då bör det inte vara några problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Sommarsommar1]
10/25/19, 7:25 PM
#6

Är ett 20L akvarium för litet för en Kampfisk? Bättre med 30L? Fattar ju att det är bättre ju större djuret bor, men vill helst inte ha för stort då akvariet ska stå på byrån i sovrummet.

Annons:
PeG
10/26/19, 8:37 AM
#7

30 liter är mycket bättre än 20. Detta är något som utvecklats med tiden där man för kanske 20-30 år sedan sa att kampfiskhannar kunde hållas i mycket små akvarier 5-10 liter och gärna bredvid varandra så att de kunde se varandra och därmed spänner ut sina fenor i revirbeteende. Nu anses detta förkastligt och stressande. 20 liter är mindre än Jordbruksverkets riktlinjer och i min mening för litet för en Kampfisk men att säga att det är omöjligt kanske inte går. De flesta byråer klarar ett 30 litersakvarium utan problem.

[Sommarsommar1]
10/27/19, 8:59 AM
#8

I djuraffärer ser man hanarna bo ensamma och honorna i grupper. Jag vet att hanar ska bo ensamma, men hur är det med honor? Kan dem också bo ensamma?

Cecilia.S
10/27/19, 9:21 AM
#9

Honor vill oftast gå i grupper, i större akvarium (gärna 100 liter) med massvis av växter. Men gärna utan andra arter :) Möjligtvis snäckor och andra städare, men inte så mycket mer än så. Gå in på fliken Kampfisk (klicka på namnet) så kan du läsa mer i sajtens artbeskrivning!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/27/19, 12:45 PM
#10

En hane kan du utan problem ha i ett 30 liters akvarium. Honor kan man med fördel ha i grupp, men inte mindre än 100 liter tycker jag, däremot så KAN även honor bråka och bli väldigt gramse på varandra, så man måste ju hålla koll.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: