Annons:
Etikettallmänt
Läst 1835 ggr
godishanna
2019-10-21 21:31

Något står inte rätt till - mal dog över en natt

Har skrivit några trådar om akvariestarten, nitrathaltigt vatten och brunalger. Akvariet är nu igång sedan 8,5 veckor och jag har fortfarande inte vågat köpa de fiskar som egentligen ska bo där (tänkt mig tanganyika). 150 l och nu bor där endast 4 mollys. Som max har där bott 6 mollys och 4 amanoräkor samt ett yngel samtidigt. Tanken var att dessa skulle flytta till det lilla karet på 70l när det stora vart inkört men något är fel tror jag. På dessa veckor har 2 mollys, 2 zebrasninglar och en mal dött. Sniglarna inom några dagar efter inköp och malen dagen efter inköp. Mollysarna som är kvar ser inte 100 ut, två är supermagra, en är fet fast inte yngelfet utan mer bukvattensotfet, dock inga utstående fjäll, konstiga fenor eller ngt sådant och hon är den piggaste (och argaste) av dem. Räkorna mådde finfint, växte bra och ynglet (som var en fripassagerare med räkorna) äter och växer bra. Det är herre på täppan nu i 70l karet med räkorna. Men vad 1000an händer i 150liters? Har inte blivit färdig till att skaffa dropptester utan bara haft stickor (vet kasst 🙈) men de har iaf visat 0 i nitrit. Har bytt 25-30% varannan v (då det varit så underbefolkat), dock 50% nu senaste bytet då jag även tvättade stenar mm från brunalger (kiselalger?). Tvättade dem i det uppsugna akvarievattnet, samma med filtret. Har själv två teorier: 1: Något i inredningen som är dåligt. Typ gruset (läste nåt om svart grus…). 2: något i vattenberedningsmedlet/växtnäringen som inte sniglar eller malar tål (men varför är mollysarna skruttiga och inte svärdbärarynglet? Då det lilla karet får samma behandling) Ska köpa dropptester istället med. Vad ska man testa för mer än nitrit? Nitrat vet jag ju att vi har så det känns knappast lönt…

Annons:
Draken
2019-10-22 07:16
#1

Kan vara att nitrathalten är för hög eftersom ni har det i dricksvattnet, men det låter (i mina öron) mer som det skulle vara en Nitrit förgiftning eller annan förgiftning (Ammoniak kanske).

Svart grus/sand (om du har det) kan utsöndra olika gifter som inte är nyttigt för snäckor och fiskar. Mina snäckor tålde inte svart sand eller grus i varje fall, alla dog inom loppet av några dagar. Fiskarna klarade sig bättre, men de var inte helt krya de heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-10-22 11:47
#2

Nitrathalten har vi misstänkt men då räkorna mår fint så känns det som att det är ngt annat i alla fall. Ja vi har ju svart grus i det stora karet så vete 17 om det inte kan vara det i alla fall… Det har ju används tidigare men vill minnas att jag pausade akvariet då jag tyckte fisk dog väldigt ofta… Har annat grus ute i förrådet så kanske bara borde byta och se om det har någon positiv effekt på mollysarna 🤔

[Hox]
2019-10-22 11:56
#3

#1 Har liknande erfarenheter av den svarta grusen. Alla vattenvärden var bra, dubbla biofilter, växterna trivdes, delvattenbyten kontinuerligt men fiskar dog en efter annan utan att visa någon sjukdom. Misstänkte också gruset. Det är ju ändå färgat och bör kanske inte ha i akvarium?

PeG
2019-10-22 13:57
#4

Om du prövar att byta ut gruset låt oss veta hur det går. Många här är nog intresserade av den eventuella risken med förgat grus.

5ara
2019-10-22 14:36
#5

Fy, vad tråkigt att det inte verkar stämma riktigt 😕 Tänkte bara för jämförelsens skull räkna upp vad jag hittat på med mitt kar utan att ha ihjäl varken neritina-snäckor eller Ancistrus. Bara gissar på att det var en Ancistrus du hade. Till att börja med hade jag nästan dubbelt så högt nitrat; jag hade 42 och du har väl 24 om jag inte minns fel. Jag använde aquasafe, easylife växtgödning och någon gång hällde jag i easy balance som ska sänka nitrat och fosfat. Numera göder jag med pmdd vilket inte verkar beröra några av innevånarna. Dessutom har jag svart grus. Tror dock inte det är färgat utan det är svarta polerade stenar och vi betalde 2250:- och det verkar vara en bra sort. Två av tre neritina-snäckor verkar leva än och de börjar närma sig 1,5 år. Ancistrusarna också förstås. Jag har tyvärr inga svar att komma med men om man jämför med mitt borde ditt kunna funka minst lika bra så jag tycker hypotesen om att gruset ställer till det låter ganska trolig. Hoppas verkligen att du får rätsida på det!!!

godishanna
2019-10-23 10:28
#6

Tack. Jag uppdaterar hur det går framöver :)

Annons:
[Hox]
2019-10-23 13:17
#7

Är fortfarande misstänksam på det färgade gruset..

Draken
2019-10-23 13:33
#8

#2 Prova med att byta ut gruset till en början. Med tanke på  mina egna erfarenheter, så är jag mycket misstänksam mot just svart grus eller sand.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-10-24 20:17
#9

Igår plockade jag ut allt, tömde allt vatten och grus. La dit det andra gruset och fyllde på igen. Lät filtret vara, tänkte att några bra bakterier kunde överleva men fyllde ändå på lite easy start. Mollysarna fick flytta till lilla karet och, det kanske är önsketänkande, men nu efter ett dygn däri verkar de mycket piggare. Hur lång tid tror ni det tar för det stora karet att köras in nu när filtret ändå har varit igång ett par månader? Vågar jag testa med en ny mal t ex efter helgen tro…

Lillyrod
2019-10-24 21:28
#10

Är gruset borta tror jag det är ok att testa med en ny fisk ganska snart. Det finns mycket bra bakterier på den gamla inredningen och även i filtret. 

Låt det vara några dagar och se hur fisken som är kvar där reagerar.

Draken
2019-10-25 07:30
#11

#9 Behöver inte vara önsketänkande, ibland behövs ite mer än så. Men som skrivet ovan, vänta några dagar innan du tillsätter mer fisk. Flytta tillbaka Mollyn i första hand. Om jag vore du, så skulle jag flytta Mollyn en och en med en eller ett par dagars mellanrum, bara för att se hur det går.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-11-16 06:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tänkte komma med en uppdatering. Efter att gruset var utbytt så fick en av Mollysarna flytta in efter helgen och jag märkte ingenting på hennes beteende att hon skulle må dåligt på något sätt (tvärtom tyckte hon kanske det var skönt med en paus från den efterhängsna hannen ;)) Efter några dagar fick en liten mal flytta in, ngn cm större än den som dog tidigare. Först var vi oroliga för den då den mest gömde sig men kollade hela tiden så den levde. Efter en vecka chansade jag och gick och köpte den en kompis och det funkade, plötsligt hade jag två pigga malar framme ofta och käkade kiselalger (japp de kom tillbaka på nolltid). Efter ytterligare ca en vecka vågade jag mig på lite ny fisk. Så nu bor där 2 Ancistrus, 2 Pärlcalvus och 3 Daffodils 😀 Mollyn fick flytta tillbaka till sina mollyvänner och räkorna igen. Det verkar gå fint med hälsan på fiskarna i alla fall. Den största Daffodilen var lite tuff mot den ena malen först av ngn anledning men alla verkar ha hittat sina platser nu. Tydligen var det alltså ngt i gruset. Vågade mig på en snäcka i lilla karet och den mår hur fint som helst (fast har fått ge den en och annan ”malkaka” då den verkar gilla växter med 😂. Malarna vill ändå inte ha dem så det gör ju inget…)

godishanna
2019-11-16 06:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
Draken
2019-11-16 11:37
#14

Vad skönt att det verkar gå till sig med vattenvärdena :)

Som sagt tidigare, ibland krävs det så ynka litet för att det skall bli bra =D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-11-16 21:46
#15

Vad härligt att höra! Måste kännas riktigt bra 🙂

godishanna
2019-11-24 17:27
#16

Säg den lycka som varar… Daffodils bra för nybörjare, fredlig, kan vara revirhävdande vid lek. Haha. Hade tre, nu har jag en kvar för han slog ihjäl de andra. Det gick fint i början men sen började han/hon(?) trycka ner de andra, de fick bara gå längs botten. En dag simmade en av dem på snedden och den elaka var på den konstant. Plockade upp stackaren och la den i ett yngelkar över natten ifall den bara behövde hämta sig. På morgonen låg den uppochner men levde. Försökte hålla den rätt lite men den kunde inte simma rättvänd alls så den fick somna in. Någon dag senare såg jag hur elakingen gav sig på sin sista artfrände. Den här gången fick boven sitta i arrest i yngelkaret medan den jagade fisken kämpade med att simma rakt. Tyvärr blev den inte heller bättre. Gissar att attackerna gick hårt åt simblåsan. Nu verkar den stygge vara deppig av att vara ensam. Dessutom är han svullen på ena kinden och matvägrar… suck 🙄😢 Calvusarna och malarna mår fint i alla fall ❤️ Suck vad gör jag?

Draken
2019-11-26 10:37
#17

Tror du måste ha haft maximal otur med den elake. Prinsessorna brukar vilja gå i grupper om flera stycken honor men kanske bara en hanne.

Frågan är ju isf. Var det 3 hannar du hade ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-11-26 13:13
#18

Inte säker. I affären försökte han ta ut en hane och två honor. Jag såg ingen skillnad förutom storleken faktiskt, möjligen var en av de mindre lite blekare i färgen. Det var den störste som blev ond… Nu börjar jag misstänka att den är dålig då den fortfarande är svullen på ena kinden och vägrar äta och bara gömmer sig… tyckte jag såg en vit prick i mungipan på den men sen var den borta.

Draken
2019-11-27 10:21
#19

Hoppas att du kommer till rätta med problemet. Hur är den kvarvarande nu då ? Ger han sig på andra fiskar, eller gömmer han sig bara ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-11-27 20:03
#20

När jag kom hem i förrgår såg jag tre små prickar på honom. En i mungipan och två mindre på huvudet. Googlade en massa men tycker inte det liknar vita prick eller svamp men hade i salt och idag verkar han faktiskt piggare. Prickarna är kvar men han har varit framme mer och jagat malarna lite lätt men inte i närheten av hur han gjorde med de andra fiskarna. Calvusarna bryr han sig inte om i nuläget. Dock äter han inte, tycker han börjar se lite tunn ut…

Annons:
godishanna
2019-11-27 20:07
#21

Kan han ha varit elak för att han är sjuk tro? Vet inte vad jag ska göra med honom faktiskt. Om han blir sämre får jag ta bilder och hoppas fiskhandlaren kan ge rätt medicin. Men är inte säker på att jag vill behålla honom för man törs knappt sätta in nya fiskar nu som han betett sig… Men jag får se. Han ska ju bli frisk först 😊

godishanna
2019-11-27 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bara för det så har han 5 prickar nu. Alla på huvudet…

Draken
2019-11-29 15:01
#23

Det där ser ut som vita prick. Visserligen börjar det oftast på fenorna, men det finns väl undantag. Hur ser de andra fiskarna ut ?

Mår han dåligt eller är stressad så KAN han ta ut frustrationen på "lämpligt offer" i akvariet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-11-29 20:56
#24

Lite skumt att prickarna bara sitter runt nosen men annars är de ju som vita prick. Han mörknade i färgen ett tag men ser vanlig ut nu. Prickarna ser större ut ibland och mindre ibland. Han simmar runt mer men äter fortfarande inte… igår fick han något spel och for rundor och krockade med inredningen och sen rätt upp i täckglaset i full kareta 😱. Tänkte att nu är det kört (hade en silverhaj för många år sedan som knäckte käken på det viset). Men sen slutade han och han ser inte ut att ha skadat sig. De andra fiskarna verkar må bra, möjligen gömmer den lilla Calvusen sig lite mer än tidigare… 🤔

Draken
2019-11-30 12:13
#25

Mysko. Ja jag vet inte vad det kan vara 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-11-30 20:33
#26

Frågade i en akvariebutik och visade bilder. Lyckades engagera ett par st som diskuterade vad detta kunde vara, när jag beskrivit beteendet samt att de andra fiskarna inte har prickar blev de än mer förbryllade och rådet var att avvakta några dagar och se… Tycker han börjar bli en smula piggare, ikväll bet han mot en av calvusarna… jäkla fisk! Ja vi får väl hålla tummarna att han blir bra sen får jag bestämma om jag ska ge bort honom eller försöka hitta en hona…

PeG
2019-11-30 21:26
#27

Vissa ciklider är otroligt argsinta även om arten inte är det. jag fick ta över en lejonhuvudciklid för länge sedan och den gick inte att ha tillsammans med andra fiskar. Den gav sig på allt och alla inklusive fiskar som var dubbelt så stora som den själv. Jag vet dock många andra som har dem med ganska snälla fiskar som sällskap utan några problem.

Annons:
godishanna
2019-12-01 11:18
#28

Ja de är ju individer de med :)

godishanna
2019-12-07 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu provade jag ändå att behandla med esha2000 som skulle ta svamp och en massa olika bakterier, tredagarskur med sista dagen igår. Märker ingen förbättring. Prickarna är möjlien plattare och mindre ”skarpa”. Fortfarande bara på huvudet och inget på de andra fiskarna. Dock äter den lite bättre nu. Kanske ska prova medel mot vitaprick ändå. I samma serie finns både medel mot prick och hål i huvudet sjukan som kan kombineras..

Lillyrod
2019-12-07 20:05
#30

En fisk som har vitaprick ser ut som om den vore saltad. Alltså full av små vita prickar. Det börjar oftast på fenorna. 

Din fisk ser inte ut att ha vitaprick. Den hade varit död vid det här laget i så fall för förloppet på den sjukdomen är väldigt snabbt. Det är dessutom väldigt smittsamt. 

Jag skulle inte hålla på att behandla med allehanda medel när man inte vet vad det är man ska behandla mot. Det är sällan bra. De medikamenter som finns slår ofta ut de bra bakterierna mm som finns i karet. 

Oftast när det är något svårbedömt är det vattnet som är boven. Allting går inte att mäta så det är jättesvårt att lista ut vad som orsakar problemen tyvärr.

Draken
2019-12-08 06:41
#31

Kan det bvara att den har HiH ( hole in head desiece) ? Kan du ta en närbild på huvudet där "prickarna" sitter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godishanna
2019-12-08 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hm det var lättare sagt än gjort att få till en närbild med mobilkamera 🙈

Draken
2019-12-11 11:52
#33

Ser vä'ldigt m,ycket ut som det skullew kunna vara HiH sjukan (Hål i huvudet). Den går att botaa med tabletter man kan köpa i en välsorterad djurbutik, men HiH kan också vara en indikation på att något är alldeles fel med vattenvärdena.

Jag rekomenderar att du kollar alla vattenvärden innan du gör något annat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: