Annons:
Etikettallmänt
Läst 854 ggr
Findus70
2019-10-20 16:30

Kan kampfiskar leva helt själv?

Jag funderar på att kanske skaffa en Kampfisk. Men går det att en Kampfisk bor helt själv utan andra fiskar eller malar? (Vet att kampfiskar inte kan vara med andra kampfiskar)

Annons:
PeG
2019-10-20 16:32
#1

Kampfiskar inte bara kan utan bör leva helt själva. Ska man avla så sätter man ihop paret under en kort tid för lek.

Findus70
2019-10-20 16:37
#2

#1 men många andra som jag har sett har haft kampfiskar och sen några fler sorter (kommer inte ihåg vad dom heter)

Dimocarpus
2019-10-20 16:50
#3

Absolut. Precis som andra skrev här. De kan snarare skapa stress med andra fiskar och arter som är lika färgglad som kampfisken eller har slöja…

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Findus70
2019-10-20 19:02
#4

#3 okej så den ska vara själv i akvariet? :) (Det var det jag tänkte att jag skulle ha, för vill bara ha en fisk och det ville jag skulle va en kampfisk)

Findus70
2019-10-20 19:04
#5

#3 kom på nu att i djuraffären som jag har tittat på så bor kampfiskarna med många andra fiskar i olika färger (fast inte två kampfiskar i samma akvarium)

Dimocarpus
2019-10-20 19:41
#6

Ibland är det sönderstressade att de inte ser så fina ut som de annars brukar. Oftast är det för att spara plats. Vem har ett akvariet för en fisk som ska säljas? Jag har alltid haft mina en, med snäckor och räkor, vissa honor har jag kunnat ha i större kar ihop).

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
OlleA
2019-10-21 07:16
#7

Tiderna förändras. I min gröna ungdom ansågs det helt okej att ha en kampfiskhane med flera honor i ett stort, välplanterat sällskapsakvarium med gott om gömställen. Många hade det och tyckte att det fungerade utmärkt. Numera blir man genast halshuggen om man påstår att något sådant kan fungera, så eftersom jag är rädd om mitt huvud rekommenderar jag dig inte att prova.

Olle

IdaF15
2019-10-21 08:05
#8

Det kan gå, men bara för att det kan det är det en stor risk och ingen risk som är värd att ta. Alla kampfiskar är olika i hur aggressiva dom är. Men att ha Kampfisk med andra fiskar är ingen bra idé. Inte om man ska ha en hane iallafall. Det kan funka med snäckor och/eller räkor men det är också beroende på vilken sorts Kampfisk man har. Min första Kampfisk gick inte att ha ens med snäckor då han bet av deras antenner.

IdaF15
2019-10-21 08:05
#9

Det kan gå, men bara för att det kan det är det en stor risk och ingen risk som är värd att ta. Alla kampfiskar är olika i hur aggressiva dom är. Men att ha Kampfisk med andra fiskar är ingen bra idé. Inte om man ska ha en hane iallafall. Det kan funka med snäckor och/eller räkor men det är också beroende på vilken sorts Kampfisk man har. Min första Kampfisk gick inte att ha ens med snäckor då han bet av deras antenner.

Draken
2019-10-21 11:48
#10

#0 Det absolut bästa är att ha kanpfisken alldeles ensam i et mindre akvarium. Om du vill ha städpatrulj, så kan du ha någon neritinasnäcka med honom, men det är inte nödvändigt.

Honor kan man ha flera ihop i ett större akvarium, honor kan även gå med andra, lugna,  fiskar. Men även honorna kan bli rätt så aggressiva mot varandra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-22 11:18
#11

Som många andra har skrivit är det allra bästa att hålla kampfiskar ensamma, i alla fall hanar. Honor vill gärna gå i en grupp i större akvarium.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: