Annons:
Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 887 ggr
symantec
10/16/19, 8:30 PM

Storlek akvarium

Hej.

Jag har tidigare haft Malawiakvarium då ett som var 120 långt (250l )och detta fungerade bra. Nu vill jag starta upp igen och med nytt boende har jag inte plats med ett som är L70xD50xH70 tror ni detta skulle funka. Vill ju att fiskar skall må bra.

Annons:
Cecilia.S
10/16/19, 9:20 PM
#1

Hej Symantec! Bäst är om du får svar av Molam som är väldigt kunnig och duktig på Malawi, men hon är inte alltid aktiv här på sajten tyvärr.

Karet är något mindre än ditt tidigare; i absolut minsta laget. Jag är dock orolig över längden och är rädd att du kommer få svårt med att bygga upp tillräckligt med gömställen, revir och grottor i akvariet. Tumregeln är en grotta per malawi - som gärna går många tillsammans. Med ett så kort akvarium kan det bli klurigt och risk för bråk.

Avvakta och se vilka fler svar du får. Håller tummarna för att Molam hittar hit 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Hox]
10/17/19, 6:15 AM
#2

I min mening är det lite för litet. 70 cm är inte mycket. Ju längre kar ju bättre. Risken är att en revirhotande hane kan stressa de andra om dom inte kan komma undan hans revir. Fast allt är relativt och man får prova sig fram. :) Ett alternativ är kanske Palettciklider som jag har haft en gång i ett nästan motsvarande kar och det gick utmärkt.

Draken
10/17/19, 11:23 AM
#3

70 cm är för kort, jag skulle vilja säga att de ska ha 150 cm som minst, då det är en mycket aktiv fisk.  Minimi måtten till Malawi är väl egentligen kring 300 liter. Jag är heller inte så kunnig på Malawi, ska se om jag kan be Molam kika in här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/18/19, 12:41 PM
#4

Jag hade nog valt att ha något annat där i istället, faktiskt. Hellre för stort akvarium än för litet (efter artens önskemål) - det här är för litet så du borde nog vara lite försiktig. Kika dig omkring och se om du kanske hittar några andra snygga sötvattens-arter istället :)

Personligen hade jag valt att bygga upp det med massa växtlighet och rötter - perfekt för exempelvis Dvärggurami, Honungsgurami eller pygmégurami. Dom är väldigt trevliga allihopa och skulle säkerligen trivas ypperligt bra i ett lite högre akvarium som ditt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: