Annons:
Etikettväxter
Läst 562 ggr
morotsbella
2019-10-09 00:27

Hjälp önskas - varför blir växterna såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är väldigt ny med att ha fått upp ögonen för hobbyn att ha akvarium. Har läst massor innan men känner att jag behöver lite hjälp. Egentligen är det vattenpesten jag är orolig för. Jag vet att anubisen är lite mer i blickfånget i bilden och jag gissar att den tycker det är lite för stark belysning, men det är som sagt vattenpesten jag är orolig för. Vissa vid börjar bli brunaktiga och till höger i bilden syns även en del av en vattenpest som tappat bladen högst upp och kvar är stjälken. Vad gör jag för fel? Varför blir vattenpesten såhär? Är jättetacksam för alla svar jag kan få🙂 Här är lite extra fakta ifall det är intressant: Akvariet är på 20 liter och är hem till en kampfisk-hane. Har såklart filter, pump och värmare. Startade akvariet i början av augusti (ca två månader sedan). Byter 50% av vattnet varje vecka. Har nyligen har en del trådalger men det har lugnat ner sig nu.

Annons:
Draken
2019-10-09 09:38
#1

Vattenpesten trivs bättre om det är kallare vatten, så det är ingen växt man kan ha och behålla snygg i ett akvarium med högre temperaturer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-09 09:44
#2

Välkommen till akvariehobbyn! 😊

Har kikat närmare på din bild. De översta bladen på en del stammar av din vattenpest (framför allt till höger) är brunaktiga i färgen. Det kan bero på alger, men jag tror mer på att dom bladen är döda och håller på att brytas ner - vilket troligtvis är vad som har hänt på den med kal stam. Många av dom vänstra ser dock fina och fräscha ut. Anledningen kan vara att dom har varit angripna av dina trådalger och nu håller på att återhämta sig, eller att just dom stammarna satt trångt i knippen när du köpte dom.

Alternativt lite varmt i vattnet. Har själv aldrig ägt vattenpest men har läst mig till att de gärna inte hålls i temperaturer som är högre. "Gränsen" ligger på 26 grader, gissar att du har högre vilket också kan vara anledningen till att dom är fula.

Hursom, så tror jag inte att du kan göra så mycket åt saken. Du skulle möjligtvis kunna klippa av den övre delen av stammarna som är brunaktiga, så ger du dom en liten boost. Men för övrigt, avvakta och se. Jag tror att de kommer återhämta sig relativt snabbt av sig själva, vattenpest överlever det mesta, såvida det inte är temperaturen som är problemet. Då blir de nog inte mycket snyggare än så 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: