Annons:
Etikettalger
Läst 783 ggr
godishanna
10/4/19, 12:00 PM

Brunalger i relativt nystarat akvarium

Jag har fått brunalger på stenar och lite på några av anubiasbladen i ett av karen. Det är igång sedan 6 veckor och jag har förstått mha googlande att det är en naturlig del i inkörningen. Men inte vackert. Just nu bor där några mollys och amanoräkor så det är långt ifrån överbefolkat, men tanken är att de ska flytta till ett annat kar efterhand. Jag tänkte ha några mindre tanganyika ciklider typ brevis eller ngn liten julle i detta sedan. Nu till min fråga; Vad äter brunalger och går samtidigt att ha ihop med dessa fiskar samt klarar lite höga nitrathalter o högt pH? Snäckor verkar gå bort (hade två zebras men de dog båda efter ett par dagar). Ngn sugmal i lämplig strl? Ottos?

Annons:
Lillyrod
10/4/19, 12:12 PM
#1

Otocinclus vill inte ha så högt ph. Du kan läsa om dem här:

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873

godishanna
10/4/19, 12:18 PM
#2

Aha. Nej det går ju inte… Jäkla nitrat också som ställer till det. Har provat zeolit i filtret och även tetras nitrate minus pearls som bara ligger på botten och är fula men inget funkar. Funderar allvarligt på att köpa ett ordentligt reningsfilter till kranen istället.

Draken
10/4/19, 12:21 PM
#3

Brunalger är helt normalt i ett relativt nystartat akvarium. De 'är lätta att ta bort om du stör dig på det, annars så försvinner det av sig självt när karet har stabiliserats.

Vet inte om det finns någon mal eller algätare som tar just brunalger, eller kiselalger som det också kallas.

Snäckor brukar annars tycka om ett högre Ph, men vet inte hur de reagerar på höga nitrathalter. Har du provat med posthorn ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
10/4/19, 1:15 PM
#4

Mina ancistrusar var förtjusta i kiselalger och de funkade fint i mitt akvarium när jag hade hårt vatten och högt nitrat. Fasen med kiselalger var längre där än den har varit i mina nystartade kar med mjukt och nitratfritt kommunalt vatten. Sen när karet stabiliserade sig mot att ha bara gröna prickalger ägnade de sig mer och mer åt att käka växter.

Cecilia.S
10/4/19, 2:29 PM
#5

Hur stort kar har du?
Siamesiska algätare brukar gilla det mesta men dom blir också lite större. Rekommendationen i pH för dessa ligger på ca 6.5-7.5 om du tror att det skulle passa in 🙂 När akvariet börjar stabiliseras kommer algerna försvinna med tiden, förutsatt att ljus- och näringskällor och näringsupptag står i balans med varandra.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

godishanna
10/4/19, 4:32 PM
#6

Ja minns någonstans att jag haft ancistrusar som smakat lite på växterna med 😁 Blev lite skeptisk till snäckor eftersom zebrorna dog så snabbt. Sökte lite och läste att de var känsliga för nitrat (nämnde ju i affären att jag hade höga halter i brunnen ändå rek de dessa. Aldrig mer Hornbach… ) Amanosarna verkar må bra än så länge dock… Det är på 150 l så jag tänkte hålla mig till fiskar under iaf 10 cm lite beroende på om de kan gå i par eller vill vara i stim. Men ska rådfråga en kunnig inom just ciklider som jag litar på om några olika fiskar. PH ligger på ca 8.

Annons:
Cecilia.S
10/4/19, 4:49 PM
#7

Om du vill försöka få ner pH-värdet kan du testa med catappablad! Då får du lite mer att välja på även i "ciklidväg" 🙂 Rekommenderar apistogramma.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/4/19, 6:33 PM
#8

De flesta ciklider föredrar lägre PH, men dina Ph värden passar alldeles perfekt till tanganyika. Där finns det ganska mycket att välja på, och många utav dem äter alger, även kiselalger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: