Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1191 ggr
FrökenFredag
10/3/19, 7:57 PM

Mollyhona med rumpan upp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej 

Min Molly har ett beteende jag inte förstår. Hon verkar frisk, simmar bra och äter som vanligt men hon lägger sig gärna som bilden visar. Varför? 

När hon lägger sig där är Molly hanen gärna där och skyddar henne. Han lägger sig på doppvärmaren. 

Tacksam för svar.

FrökenFredag

Annons:
Cecilia.S
10/3/19, 9:02 PM
#1

Hur länge har det pågått?
Stress kan påverka fiskar mycket, men det kan även vara simblåsan som det är något tok med. Då kan de nämligen ha svårt för att kontrollera sig själva ordentligt, vilket kan resultera i att de flyter upp som på bilden. Om det är fallet kan du dessvärre inte göra någonting åt saken, mer än att avliva med den mest humana metoden😕

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
10/3/19, 9:06 PM
#2

Om hon alltid lägger sig på samma ställe och i övrigt simmar normalt så är jag inte övertygad om att det är simblåsan. Hur ser akvariet ut i övrigt? Finns det andra bra gömställen? Det kan vara så enkelt att hon är stressad och har ett bra gömställe. Äter hon som vanligt?

Cecilia.S
10/3/19, 9:15 PM
#3

PeG är inne på ett bra tankespår.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

FrökenFredag
10/3/19, 9:27 PM
#4

Nej inte simblåsan tror jag. Hon simmar bra och simmar dit självmant. Hon siktar in sig på att lägga sig där. Akvariet är 240 liter med massa rötter och stenar. 

Tror hon har yngel - kan hon vara förstoppad på något vis? Yngelförstoppad?

FrökenFredag
10/3/19, 9:31 PM
#5

Hon äter och simmar som vanligt. Sen lägger hon sig så mellan varven. Hon verkar inte sjuk. Om hon vill åt värmen så förstår jag inte varför hon lägger sig i den positionen.

FrökenFredag
10/3/19, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hon har massa plats. Inga hotfulla fisksorter men väl en väldigt angelägen hane men honom brukar hon kunna nocka in i akvarierutan när han blir för på.

Annons:
Draken
10/3/19, 10:15 PM
#7

Hon ser ut att vara med yngel. Tror heller inte riktigt på simblåsan om hon kan simma riktigt.

Tror snarare att det är stress, och hon försöker komma undan, och det där är ett perfekt gömställe, hon syns inte så tydligt.

Har du bara en hane och en hona ? isf rekomenderar jag att du köper åtminstone 2 honor till, så har hanen annat att tänka på än att "bråka" med denna.

Storleken på karet är inga problem för 2-3 stycken till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FrökenFredag
10/3/19, 10:26 PM
#8

Tack för alla svar. ❤️

Kanske är så. Hon ska ha yngel, hon är ganska rund. Hon kanske söker en plats att vara ifred på. När hon inte ligger där upp och ner så simmar hon precis som vanligt, hon var framme och åt nyss då jag gav mina nattaktiva mat. 

Jag har två honor och två hanar. Bad om 2 honor men fick tyvärr en hane och en hona. Dock är denna Molly den största och ger svar på på tal när hanarna är på henne.  Hon är kaxig och jagar tillbaks. 

 Min tanke var att hon har svårt att få ut ynglen och att hon därför lägger sig med rumpan uppåt? men jag låter henne vara där så får jag se vad som händer.

PeG
10/3/19, 10:41 PM
#9

Om du tror att hon är förstoppad så pröva att ge lite skalade gröna ärtor. Brukar vara populärt och hjälper mot förstoppning. Nyttigt även om hon inte har problem med magen.

FrökenFredag
10/5/19, 10:39 AM
#10

Blir mer övertygad om att hon lägger sig så för att hon är förstoppad. Hon fick ärtor igår och det börjar komma bajs när hon ligger i den ställningen. 

Hon är med yngel och jag går på min första aning om att det är yngel som inte kommer ut. 

Vad ska man göra då?

PeG
10/5/19, 11:36 AM
#11

Så länge mat går in och ut samt fisken simmar som hon ska mellan så ör det inte mycket du kan göra. Ynglen kommer ut när de är klara. Jag har inte varit med om att fiskar haft sådana problem med att få ut sina yngel så att det blivit allvarliga problem. Det är kanske inte omöjligt men åtminstone osannolikt.

Draken
10/5/19, 12:14 PM
#12

Avvakta och låt henne vara så länge. Magen verkar ha kommit igång , om hon nu var förstoppad, ynglen kommer när de är redo att komma ut.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hox]
10/5/19, 4:10 PM
#13

Du har ingen möjlighet att sätta henne i 'karantän'? I ett eget akvarium för vidare observation? Kan vara att hon ska föda och vill gömma sig beroende på vad du har för andra fiskar i akvariumet.

I annat fall så håller jag med Rovfisk ovan.

Annons:
FrökenFredag
10/5/19, 4:14 PM
#14

Ja hon får vara kvar där. När hon ligger så så verkar hon bajsa men det ser inte ut som vanligt. Tunnare och blekare - därav tror jag på att det har med magen att göras och att Fröken Molly vill vara ifred när hon ska på toa. 

Hon kommer nog igång snart.  Förhoppningsvis med en massa fina svarta Molly yngel. Köpte 2 honor till idag om hon är stressad av hanen i akvariet. 

Tack för svar :)

Draken
10/5/19, 6:36 PM
#15

lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

FrökenFredag
10/5/19, 11:09 PM
#16

Jag har mest småfisk. Tetror, fjärilsciklider, barber, några malar och en  pilsk Platyhane som är som en ihärdig strandraggare.  😭 Han är på allt (utom platyhonorna) och ska få till en kärleksakt. Inte ens tetrorna får simma i fred. Han är väldigt på henne. Köpte 3 platyhonor till honom idag men de är inte intressanta än så länge. 

Jag har försökt att fånga henne ikväll men hon flyr fortare än kvickt och gömmer sig. Så det var inte det lättaste. Jag har ett 125 l till som jag har yngel i. Tänkte få över henne dit men nä…. 

Jag är ganska ny på detta med fiskar och har inte fått in någon bra teknik att fånga fiskarna ännu.

Cecilia.S
10/6/19, 10:57 AM
#17

Det kanske låter lite taskigt, men den bästa tekniken som jag har hittat än så länge är att försöka jaga in fisken i ett hörn. Gärna med hoven lite snett nerifrån så fisken håller sig borta från botten, växterna och inredningen. Sen får man vara snabb… ;) Förhoppningsvis fångar man fisken då. Jagande är mest stressande så det ska gärna gå snabbt och kvickt. Håller tummarna för att du fångar in henne snart, 125 litern låter toppen för henne!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/6/19, 11:02 AM
#18

Tekniken som Cecilia beskriver ovan är jättebra. Mindre stress för fisken och du sliter inte upp alla växter från botten :)  Tror hon skulle må prima i 125 litern :)

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
10/6/19, 5:00 PM
#19

Jag brukar använda två håvar. En som driver fisken med mot den andra som jag håller stilla. som andra sagt använd dig av hörn och glasväggar

FrökenFredag
10/6/19, 5:45 PM
#20

Jodå - väl  i yngelkaret så pluppade hon ut 36 yngel på 30 minuter. Väl tillbaks i det stora akvariet så simmar hon direkt till värmepumpen och lade sig upp och ner.  🤔

Får nog bara acceptera att det är hennes plats. Förstoppad är hon inte längre iaf. 

Tack för all hjälp 🎈 🌺

Annons:
Cecilia.S
10/6/19, 8:04 PM
#21

Kan tänka mig att hon är stressad över hanen som verkar vara på henne. Om det var min fisk så hade jag satt henne permanent i det större yngelakvariet istället.
Jag tror att hon skulle må bättre där 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/7/19, 10:48 AM
#22

Hon verkar onekligen ganska stressad. Håller med ovanstående. Flytta henne permanent till yngelakvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: