Annons:
Etikettallmänt
Läst 606 ggr
Catlady91
10/2/19, 12:06 PM

Kan katt stressa fiskar?

Hej! Jag har nu skaffat katt. En superhärlig kisse på ca 1 år. Hon älskar mina två akvarium, men det akvarium hon ör vid ofta är det lilla. Fiskarna verkar inte bry sig, men jag är rädd att hon stressar dom. Hon brukar sitta på soffans ryggkuddar, titta på fiskarna och helt plötsligt försöka ta dom genom rutan. Det blir då en liten duns, och fiskarna rycker till. Detta är varje dag, kanske 10 timmar om dagen. Riskerar jag att få sönderstressade fiskar, eller fiskar som dör pga stress? Funderar på att låta en filt ligga över karet medan det är släckt, eller längre, så fiskarna för lite lugn och ro från katten.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
10/2/19, 1:46 PM
#1

Om de rycker till av hennes slag mot glaset så är det sannolikt stressande. Bäst är förstås att ställa akvariet så att katten får lite svårare att komma åt. Effekten av stressen är svår att förutsäga.

[Hox]
10/2/19, 3:24 PM
#2

Minn erfarenhet av katter och akvarium är att katten tröttnar snart. (är roligt i början)  Har haft 32 akvarium, 3 katter och två hundar samtidigt :-)

[Hox]
10/2/19, 3:26 PM
#3

Det brukar sluta med att katten ligger uppe på akvariumet, där det är varm och skönt men bryr sig inte om fiskarna.

Draken
10/3/19, 12:19 PM
#4

har ingen erfarenhet av katter och akvariu, däremot hundar och akvarium.

När jag hade stora ciklider och rovfiskar tyckte ena hunden det var jättespännande att stå och titta in på fiskarna. Fiskarna visade ett stressat beteende, då de antigen gömde sig eller for runt i akvariumet. Vi fick säga åt hunden på skarpen, så sen efter ett tag brydde han sig inte om dem alls.

Så ja, de kan nog bli stressade. Försök hålla katten borta från akvariumet, det kan v'l vara svårt att rya i åt en katt, men man kan ju lyfta bort den därifrån och fya den. Den kommer förmodligen  ledsna efter ett tag tror jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
10/4/19, 1:51 PM
#5

Min katt lyssnar väldigt bra, så när jag river ifrån så slutar hon. Men det är svårt på nätterna eller när jag jobbar

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
10/4/19, 6:37 PM
#6

Har ett par kompisar, och deras katter är som hundar, de lyssnar när man river i :)

Annars så kan ju katter vara väldigt nonchalanta om man försöker säga åt dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
10/16/19, 8:08 PM
#7

Nu har Mysan bott hos mig i en månad, och hon är fortfarande galen i mina fiskar! Lägger en filt över ibland, så de får vila.

När börjar det här med att hon ska tröttna på fiskarna?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
10/16/19, 9:23 PM
#8

Alla katter är väldigt olika. De är olika individer, med väldigt olika personligheter, så det är helt omöjligt att säga. Mysan kanske kommer tröttna imorgon, om en vecka, om några månader eller om 15 år när hon är för gammal och trött för att hoppa upp till akvariet.

Du får avvakta och se helt enkelt, och hoppas på att hon tröttnar snart. I värsta fall får du kanske ta bort eller flytta på de möbler som gör att hon kan hoppa upp till akvariet, så att hon får iaktta fiskarna på avstånd istället 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/17/19, 11:19 AM
#9

#7 Hon verkar vara ihärdig lilla missen. Som skrivet ovan, så kan det också vara individuellt, hon kanske aldrig kommer lessna på fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: