Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 902 ggr
Gittrix
10/2/19, 10:21 AM

Camallanus Cotti

Hej! Har efter rekommendation från er börjat behandla med Sera Nematol mot C.Cotti. Undrar nu hur medicinen fungerar.

Annons:
Draken
10/2/19, 10:26 AM
#1

Medicinen tar bara knäcken på själva maskarna, det är därför du måste köra 2 omgångar med nån/några veckors mellanrum.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
10/2/19, 1:11 PM
#2

Ja det har jag förstått men kommer jag att se att det som nu sticker ut ur analen på fiskarna försvinna?

Draken
10/3/19, 12:22 PM
#3

Det borde du ju se skulle jag tro. Har visserligen aldrig haft (tack och lov för det) C.cotti i mina kar. Men man borde ju se att maskarna försvinner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
10/3/19, 1:17 PM
#4

Såg idag en lång mask i analen på en Platy, tyvärr missade jag när den släppte. Har också sett att maskarna som synts på paletthanen blivit längre så det händer saker efter bara ett dygn. Alla fiskar är än så länge pigga, var ju rädd för att vissa skulle dö av medicinen. Hoppas förstås att det fortsätter att gå bra. Tack för att ni finns och kan hjälpa till när man får problem 🤗

Draken
10/3/19, 3:05 PM
#5

Låter som det kan vara blodmasken. Håll koll och kör behandling enligt bruksanvisning.

Det är bättre att räkna med förluster, så blir du inte besviken :) Skulle tro att du faktiskt har lyckats  kväva infektionen i ett väldigt tidligt stadium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/3/19, 9:09 PM
#6

Oftast upptäcker man inte att ett akvarium har blivit drabbat av C. cotti förrän efter att parasiter börjar sticka ut ur analen på fiskarna. Det är honorna som sticker ut där - och dom släpper nya parasiter i vattnet. För att ta kål på samtliga generationer behöver man medicinera flera gånger (enl. anvisning).

Som svar på din fråga: Ja, de vuxna maskarna som sticker ut ur analen på dina fiskar bör till största del försvinna redan efter första medicineringen. Jag kan dock tänka mig att de kan hänga kvar där en stund, tills dess att fiskarnas tarmar (förhoppningsvis) börjar fungera igen och på så sätt puttar ut dom ur systemet.

Hoppas att medicineringen fungerar och att du inte förlorar på tok för många fiskar. C. cotti är inte kul 😢 Glöm inte att skålla av och koka all utrustning m.m.!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Gittrix
10/8/19, 10:55 AM
#7

Hittills inga dödsfall efter första medicineringen åtta dagar sen och kan inte se några maskar sticka ut så…so far so good. Är det lämpligt att byta vatten eller sabbar jag effekten av medicinen då?

Cecilia.S
10/8/19, 12:19 PM
#8

Minns inte riktigt vad som står enl. bruksanvisningen. Ska kolla upp det innan jag svarar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/8/19, 12:22 PM
#9

Enligt bruksanvisningen (Sera Nematol) ska du göra ett 80% vattenbyte efter 2 dagar, eller tidigare om grumlingar uppstår. Du ska alltså redan ha gjort vattenbyte vilket innebär att det påverkar medicineringen om du gör ännu ett vattenbyte nu eller ej. Tre veckor efter första behandlingsdagen ska du genomgå samma procedur igen - medicinera, 80% vattenbyte efter två dagar och koka/skålla alla föremål och ytor som har varit i kontakt med akvarievattnet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Gittrix
10/8/19, 11:07 PM
#10

Jag uppfattade det som att vattenbyte skulle göras om grumlingar uppstod vilket det inte gjorde, därför bytte jag inte vatten. Förstår det som att jag kan göra det nu då utan risk.

Cecilia.S
10/9/19, 9:33 AM
#11

Absolut, ett stort vattenbyte.
Byt dock 80% efter två dagar under omgång 2 av medicineringen 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
10/9/19, 11:43 AM
#12

Det är nog sannolikt så att medicineringen utöver parasiterna dödar en massa annat i akvariet inklusive bakterier, kanske snäckor mm och att man bör byta vatten för att undvika nya problem.

Gittrix
10/9/19, 11:54 AM
#13

Tack till alla er som hjälpt mig i den här frågan. 🤗😘

Annons:
Draken
10/10/19, 7:20 AM
#14

Vi finns här för att hjälpa varandra, det är bara att fråga på om det är något du funderar över :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
10/26/19, 11:26 AM
#15

Hej igen ! Har nu medicinerat två ggr enl. instr. Gjort 80% vb två ggr. Inga dödsfall under medicineringen som avslutades för en vecka sedan. Full fart på alla fiskar men tycker synd om paletthanen som blev änkling. Hur länge borde jag vänta tills jag törs göra några inköp?

Cecilia.S
10/27/19, 9:19 AM
#16

Hej Gittrix! Så skönt att du slapp undan fler dödsfall och verkar ha blivit av med parasiterna nu. Eftersom du väntade så länge med vb efter första omgången är jag rädd att din bakterieflora tog stryk, vilket innebär att karet troligen arbetar upp en ny sådan just nu. Jag hade nog valt att vänta ett tag, så att bakteriefloran får en bra chans att återhämta sig. Mata lite snålt. I och för sig gör en fisk inte så stor skillnad, så en paletthona skulle säkert gå fint. Passa på att köpa hem en del nya växter då också så hjälper du akvariet ytterligare :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/27/19, 12:47 PM
#17

#15 Skönt att du blev av med eländet :)

Men som skrivs ovan, vänta gärna några veckor innan du tillsätter mer fisk i karet

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
10/28/19, 11:08 AM
#18

Tack snälla ni. Väntar ett par veckor till för säkerhets skull.

Cecilia.S
10/28/19, 12:36 PM
#19

👍 Toppen! Bra val!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: