Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1336 ggr
Desilita
9/28/19, 12:38 AM

Sjuka endler/guppy

Hej!
Har haft ett problem med mitt akvarium den senaste månaden och har märkt att många av mina endlers och guppys börjat sjukna och vissa har till och med dött. Det har börjat med att de magrat till, och sedan har jag även märkt att de bajsat vitt. 
Googlade och det verkar vara någon parasit som är väldigt vanligt och ska gå att behandla enkelt. Detta var dock på engelska så jag vänder mig hit för råd.
Har ni några tips om vad jag kan behandla mina fiskar med? Eller andra tips? Jag vill förstås att de ska må så bra som möjligt.
Mina värden är stabila och har varit sedan fisken kom i.

Annons:
Draken
9/28/19, 9:16 AM
#1

Är det parasiter, så behandla med det medlen som rekomenderas för just den parasiten, om du vet vilken det är.

Vet du vad det är för parasit ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Desilita
9/28/19, 1:03 PM
#2

Ja som sagt så sökte jag massa på Google men jag får ju fram de engelska namnen så därför vände jag mig hit… Det enda jag fick fram är att det heter "White poop disease".

Cecilia.S
9/28/19, 2:32 PM
#3

Har du någon bild på de drabbade fiskarna?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/28/19, 6:22 PM
#4

kan det vara den parasiten som vi, i Sverige, kallar Flagellater ? isf. är det denna medicin som fungerar bäst.

https://www.fiskfoder.se/product.html/sera-flagellol

Det finns även en, visserligen gammal, tråd här på Akvariefisk som kanske kan vara till hjälp :)

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/535184adce12c4079c000f60-avforing

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
9/28/19, 7:40 PM
#5

Detta var svårt! Utifrån vad jag hittar kan vit avföring ha många olika grundorsaker såsom parasiter, flagellater och bakterier. Jag hittade en medicin som heter Esha Hexamita som är mot flagellater och tarmparasiter. Vet inte om det skulle kunna vara något. Då kommer ju dock inte problemet lösa sig ifall orsaken är bakteriell.

5ara
9/28/19, 7:45 PM
#6

Sen kan det även bero på stress. Jag har exempelvis en scalare-hane som lätt får vit avföring när han är stressad och så fort orsaken till stressen är borta blir även bajset normalt igen. I det fallet har han ju dock aldrig påverkats så mycket att han blivit smal så det lär ju inte vara det som du råkat ut för.

Annons:
Desilita
9/29/19, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej och tack så hemskt mycket för alla svar. Här är en relativt otydlig bild på ett av mina "yngel" där det både syns hur smal hon är och hennes bajs.

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
9/29/19, 1:07 PM
#9

Oj, den var riktigt smal. Troligtvis är orsaken tarmparasiter/inälvsparasiter. Frågan är dock om just den går att rädda. Sr de andra likadan ut, eller är de sämre/bättre ?

Esha hexamita och Esha2000 är bra mot de flesta parasiter, så det kan du ju prova med, men frågan är om du inte måste , i första hand, försöka hitta orsaken till detta, är det bakteriellt, eller är det miljöpåverkan.

Har du fiskar som är köpt i butik, och hur ser de ut isf ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Desilita
9/29/19, 2:03 PM
#10

En majoritet av fiskarna tog jag över från en vän, och enligt honom hade de genomgått rätt mycket stress då han hade använt dem för att starta upp ett akvarium. Han ville inte ha dem kvar och jag tänkte att mitt akvarium skulle vara ett bättre alternativ än toaletten.. Så, det kan nog vara något utifrån stressen de fått tåla. Däremot märkte jag detta först på en Guppy jag köpt i butik, så det kan ju vara det. Däremot är/ser de flesta fiskarna väldigt friska ut och jag har märkt att det händer främst endlers/guppy honor som precis fått yngel. Så min spontana tanke är att de varit stressade, och denna stressen sedan gör att parasiten "slagit ut"? Tack för förslaget till medicin förresten! Går det att köpa i butik eller är det något jag endast kan beställa online?

Draken
9/30/19, 3:18 PM
#11

Det kan vara stressrelaterat med avmagringen, men jag ställer mig lite tvekande. Kan dock inte säga blankt nej på att det är stressen.

Produkterna från ESHA , brukar oftast finnas i butik.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tessos
10/3/19, 8:30 AM
#12

Hej! Jag har precis samma problem med en guppyhona köpt i butik. Hanen dog efter några dagar. Honan bajsar vitt men är pigg i övrigt. Imorse hittade jag en brun mask i sanden 😱 den var ca 1,5 cm lång. Misstänker att det är någon slags parasit. Blir dock osäker för jag har några kulii ålar i akvariet. Ska man behandla ändå?

Draken
10/3/19, 12:36 PM
#13

Kolla analen på de du har, så det inte är Blodmasken. De maskarna är röd/bruna och oerhört smittsamma.

Läs denna tråd:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: