Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1760 ggr
Sus1975
9/27/19, 4:17 PM

Gravid Molly?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ny på sajten och nyss blivit med fisk och akvarium..har 6 Mollys och funderar om denna kan va gravid eller bara tjock..?

Annons:
PeG
9/27/19, 7:30 PM
#1

Min erfarenhet är att Mollys nästan alltid är gravida…. När de är gravida krävs inga särskilda åtgärder. Bäst är att låta honan gå kvar i akvariet tillsammans med övriga fiskar. Ha mycket gömställen som tex växter eller mossor så kommer de starkaste ynglen att klara sig fint.

Cecilia.S
9/27/19, 7:40 PM
#2

Hej Sus! Så roligt att du har hittat hit till oss på Akvariefisk iFokus 😊

Molly är en trevlig nybörjarfisk. Dom är ganska så enkla att hålla i akvarium och är dessutom energiska, vackra och roliga att se på. Bra köp!
Någonting som kan vara bra (och intressant) att veta är att mollys är levandefödare, precis som b.la. Guppy och Platy. Det innebär att dom inte lägger rom som de flesta andra akvariefiskar gör - dom ynglar istället av sig levande yngel, oftast ganska så många. Så länge du har hanar och honor tillsammans finns det nästan en garanti på att minst någon hona bär på yngel; levandefödare förökar sig nämligen massvis.

Eftersom dom har så lätt för att reproducera sig kan det gå ganska så fort för ett litet akvarium att bli överbelastat. Därför skulle jag vilja fråga dig hur stort ditt akvarium är? 🙂
Om det är för litet kan det nämligen orsaka en rad olika problem - bland annat blir det en stressig miljö eftersom fiskar vimsar runt lite överallt och ingenstans, men framför allt påverkas vattnet negativt. Du kan få problem med vattenvärdena, vilket kan leda till något som vi kallar för "nitritspik" -> mycket foder och fiskbajs skitar ner vattnet, nitrat bildas och därefter nitrit -> fiskarna dör. Värdena stabiliseras vid regelbundna vattenbyten (tumregel: ca 30% byte 1 gång i veckan) men om dom svajar kan du få problem med alger istället.

Återigen - välkommen hit! På bilden har du en väldigt fin mollyhona 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sus1975
9/27/19, 7:53 PM
#3

Tack för alla bra och intressanta svar och synpunkter! Mitt akvarium är 57 liter men efter vad jag läst så behöver jag nog inom kort utöka till ett större😂

Draken
9/28/19, 9:14 AM
#4

Hej och välkommen hit.

Går det hanar och honor tillsammans, så är det ganska så säkert att hon är gravid. Dock i ett tidligt stadium. När det börjar närma sig födsel, så blir hon nästan fyrkantig om magen.

Jo 57 liter är lite i minsta laget , satsa hellre på ett 100 liters eller större. Går att hitta väldigt billigt på blocket beroende på var du bor i landet.

Honan på bilden är jättefin :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/28/19, 2:26 PM
#5

#3 Så bra av dig att få egen insikt i att det är lite för litet! 😊 Instämmer med Rovfisk, runt 100 liter skulle passa väldigt fint.

Om du behöver byta upp dig till ett större akvarium så är det dock bra att ta en liten extratänkare innan. Vad har du plats för? Är det Molly som du vill satsa på, eller finns det någon mer art där ute på marknaden som du verkligen skulle vilja ha? Det finns tonvis av vackra arter som fungerar bra med Molly, men en del vill gärna ha ännu större akvarium än 100 liter.  När du väl byter upp dig kan det alltså vara en god idé att anpassa storleken till framtida arter också, och inte bara Molly!

Så, fundera lite 😃 Det är inte jättebråttom.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: