Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1900 ggr
EleniHadjipetrou
2019-09-22 11:02

Hjälp min kampfisk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har sedan en tid tillbaka haft problem med alger i mitt 18l nanoakvarium där min Kampfisk bor. För några dagar sen märkte jag att alger fastnat/bildats på hans fena, detta har hänt några gånger tidigare men det har då försvunnit efter några dagar, men idag såg jag till min förskräckning att hans fjäll på det stället fallit av och att hans hud blottats😱 Jag ska till affären idag för att försöka hitta ett medel som kan hjälpa, vet dock inte vilket som är bäst och vågar inte lita på butikspersonalen så därför frågar jag er, finns det någon som vart med om liknande och hur har ni då gjort för att bota fisken? Detta måste ju vara oerhört smärtsamt för honom..

Annons:
Draken
2019-09-22 11:08
#1

Avliva stackaren :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EleniHadjipetrou
2019-09-22 11:25
#2

Varför det? Det vill jag verkligen inte göra! Det måste finnas nått som kan hjälpa honom att bilda nytt fjäll, han är helt frisk i övrigt

Lillyrod
2019-09-22 11:45
#3

Ett akvarie på 18 liter är inte lämpligt för fisk över huvud taget. Tänk på att flera liter försvinner med inredningen också. 

Det går inte att hålla en bra vattenkvalité i ett sånt kar. Knappt jag skulle hålla räkor där. 

Förmodligen är det inte alger som han har på huden, har aldrig hört talas om något sådant, utan han hudflängs pga vattnet. 

Avliva stackaren och använd inte den lilla baljan till fisk är mitt råd.

PeG
2019-09-22 12:06
#4

Akvariumet är som redan sagt alldeles för litet. Det medför bland annat att det är svårt att hålla bra vattenvärden och risken är att han fått brännskador av tex ammoniak i vattnet. Om det är brännskador brukar gälarna också skadas vilken kan ses genom att han tex andas häftigt, och ligger vid ytan. Svaret på det här problemet är vattenbyten. Stora och ofta. Om det var länge sedan sist så byt minst 75% på en gång och lika mycket ikväll igen. Byt sedan 30-50% dagligen tills det blir bättre. Alger växer inte på fiskar men däremot ser det ut som att skadan kanske är angripen av svamp. Tänk på att du måste tillsätta nytt svampmedel i samband med vattenbyte så det kommer att kosta en del. Byt sedan upp dig i akvariestorlek så snabbt som möjligt. 40 liter skulle kunna fungera för en ensam Kampfisk. Fortsätter fisken att bli sämre trots behandling har du inget val utan måste avliva så humant som möjligt. Det är inte ok att låta en fisk lida bara för att vi inte vill utföra avlivningen.

Draken
2019-09-22 12:34
#5

#2 Varför det ? Ko av en herrans massa olika skäl som redan är skrivet här ovan.

Avliva honom, och låt honom inte plågas till döds, bara för att du är tjurig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EleniHadjipetrou
2019-09-22 12:40
#6

Ok tack för era svar. Det var inte många år sedan jag hängde på iFokus dagligen och då ansågs 18L vara perfekt storlek för en ensam Kampfisk. Stora vattenbyten gör jag redan 1 gång/vecka och sedan byter jag ngn liter emellan dessa. Det jag menar är att jag inte tycker att man ska avliva hux flux utan testa att behandla först om detta är möjligt så jag testar med svampmedel först!

Annons:
Draken
2019-09-22 15:58
#7

Det är bara att förlänga plågan för honom. Du dömer honom till att ligga upp och ner och självdö 😡

De blir inte så illa åtgången av en svampinfektion.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-09-22 16:05
#8

Om han ska ha någon chans att hämta sig så behöver han kunna simma och han behöver äta. Om dessa krav inte är uppfyllda så måste du tyvärr avliva. På bilden jag ser så ser han ut att ligga nära utan men åt rätt håll.

EleniHadjipetrou
2019-09-22 16:21
#9

Han både simmar och äter! Vad menar du att det är då? Och går det inte att bota? Vad är bästa sättet att avliva på om det kommer till det?

EleniHadjipetrou
2019-09-22 16:32
#10

Men herregud nu inser jag ju att ni tror att han ligger upp och ner! Det gör han inte utan det är bilden som blev felvänd när jag laddade upp den! Han simmar runt som vanligt och äter med god aptit

Belzebubble
2019-09-22 16:36
#11

Jag bad min sambo klippa huvudet av fiskarna när de inte mådde bra, då gällde det guppys. Känns snällast mot fisken.

5ara
2019-09-22 17:56
#12

För det första får jag börja med att säga att jag inte är en expert på fisksjukdomar men jag har ändå gjort ett försök att lista ut vad den har drabbats av och här är vad jag kom fram till: Om du verkligen vill försöka rädda fisken skulle jag i så fall satsa på en medicin som är effektiv mot columnaris. Om gälarna är drabbade är dock avlivning den mest humana utvägen då det inte hjälper med medicin om det satt sig där. Nu har jag bara googlat ganska snabbt men det kan börja som fenröta som i ett senare skede även får fäste på kroppen. Det kan även få fäste på olika delar av kroppen direkt. Det verkar inte helt ovanligt att kampfiskar drabbas av det och i flera fall verkar det kunna hänga ihop med dålig vattenkvalitet. Detta beror på att columnaris-bakterien alltid finns i akvarier. Stress sänker fiskens immunförsvar och då kan bakterien få fäste. Dålig vattenkvalitet är något som stressar fiskar och därför är det ofta en utlösande faktor. Det finns även många andra stressorsaker såsom för lite plats eller fel kompisar i karet. Du kan själv googla om du är intresserad, columnaris-infektioner går under många namn såsom ”saddleback disease” och ”cotton wool disease” till exempel. Det luriga är dock att även svampinfektioner kallas samma sak för de ser så lika ut. Om infektionen fått fäste i gälarna och vävnaden redan börjat drabbas av nekros (vävnadsdöd) så finns dock inget att göra. Då hjälper det inte att medicinera och fisken bör avlivas på mest humana sätt. Att gälarna är angripna kan man ofta inte se men om fisken gärna håller sig nära ytan där syrehalten är högre är det ett mycket illavarslande tecken och då bör man som ansvarsfull ägare se till att avsluta djurets lidande på bästa möjliga sätt. Som sagt är jag ingen expert, och bara en bild att gå på är inte mycket, men om det är columnaris kommer fisken dö om den inte behandlas och om det satt sig i gälarna kommer inte medicin kunna rädda den.

EleniHadjipetrou
2019-09-22 20:40
#13

#12 Tusen tack för att du tog dig tiden Sara! Efter lite googling hittade jag Ectol Bac som tydligen ska vara effektiv mot culumnaris och öppna sår, hittar den dock endast online och vill ha den så fort som möjligt så jag kommer ringa runt till olika zoobutiker det första jag gör imorgon o i värsta fall beställa! Han håller sig faktiskt mest på botten

Annons:
5ara
2019-09-22 21:06
#14

Om du är villig att satsa på det tyngre artilleriet (mediciner som skadar filterkulturen) så finns även Furanol. En medicin som finns i många butiker och som är verksam mot en mängd olika bakterier inkluderande Columnaris. Så bra att fisken inte verkar ha problem med syreupptaget. Var bara uppmärksam på så att den inte blivit så nersatt att den ligger vid botten och flämtar. Även det kan vara ett tecken på att gälarna tagit stryk. Tänk på att om orsaken till varför fisken blivit dålig inte rättas till finns det överhängande risk att sjukdomen kommer tillbaka.

EleniHadjipetrou
2019-09-22 21:19
#15

Furanol behandlade jag en Kampfisk som hade fått bukvattensot med för läänge sedan, det hjälpte tyvärr inte då men hoppas på bättre tur nu, allmäntillstånder är som sagt bra nu men jag ska vara uppmärksam och se till att byta till ett större kar eller köpa nytt filter samt göra tätare vattenbyten om han klarar sig!

5ara
2019-09-22 21:21
#16

Sen måste jag säga att jag tycker 18 liter är alldeles för litet; så skaffa ett större kar om du vill att din fisk ska ha det bra och det så fort som det bara går. Enligt mig är det mycket troligt att fiskens insjuknande har med karets lilla storlek att göra.

Lillyrod
2019-09-22 21:24
#17

Jag har också varit här länge men aldrig sett någon rekommendera ett så litet kar till fiskar över huvud taget.

Enligt jordbruksverkets rekommendationer är 40 liter minsta storlek till fisk. Till en Kampfisk brukar sägas att 30 liter är absolut minsta. Man måste tänka på att flera liter försvinner med inredningen också. Det tar ju upp plats. 

Lycka till med fisken nu och investera i nytt kar åt honom så kanske han klarar sig : )

EleniHadjipetrou
2019-09-22 22:36
#18

Nu har jag tyvärr inte tillgång till min gamla profil där jag hade massa trådar kring mina kar. Var aldrig någon som påstod att 18 L var för litet. Minns till och med att en moderator gjorde ett akvarium utav en ikea vas åt en Kampfisk som måste varit mindre än 18L😅 nu är jag inte sämre än att jag vill lära o förbättra mig för fiskens skull, men det är konstigt när man hela tiden trott man gjort rätt med storlek,termometer,doppvärmare, filter osv. Personerna jag brukade skälla ut var de med 2-5 Liters "kar" - söker man vara på hashtagen "betta" på instagram ser man massa skräckexempel..

5ara
2019-09-22 23:37
#19

Jag känner att det inte spelar någon roll vilka som i så fall sagt vad och när det i så fall hände, jag vill bara att fisken ska må bra och det verkar det som att du också vill. Det jag utgår ifrån i det här fallet är att fisken är allvarligt sjuk. Om det är Columnaris är det en bakterie som får fäste för att fisken inte mår bra. Orsaken till att den mår dåligt behöver åtgärdas. Det som är utmärkande i det här fallet är just att karet är så litet och med tanke på hur mycket karets storlek påverkar en fisks välbefinnande är det det första som bör ordnas. Jag menar inte att hoppa på dig; jag har själv gjort misstag som kunde undvikits bara jag gjort noggrannare efterforskningar eller rådfrågat rätt personer. Ibland blir det bara fel och det bästa man kan göra då är väl att blicka framåt och göra så gott man kan i fortsättningen? Anledningen till att saker blev som dom blev spelar liksom ingen som helst roll för fiskens skull…

Draken
2019-09-23 13:43
#20

#10 Tog mig friheten att vända på bilden. Ok han simmar åt rätt håll, det blir ju betydligt bättre förutsättningar för fiskens del.

Men, som skrivet ovan, han är riktigt illa åtgången och såret ser riktigt fult ut. Att han inte mår bra, kan till stor del bero på att han inte har något utrymme att röra sig på. Karet är alldeles för litet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
2019-09-24 18:26
#21

Uppdatera oss gärna på hur det gick när du ser resultatet av behandlingen. Det ger oss alla som läser hör en möjlighet att lära oss vad som fungerar och vad som inte för det.

EleniHadjipetrou
2019-09-26 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär ser han ut efter 3 dygn med furanol. En klar förbättring. Tycker inte att man ska ropa avliva det första man gör oavsett om just min fisk klarar sig eller inte. Det är i mina ögon inte det ansvaret man som djurägare har i första hand utan det ska snarare vara den sista utvägen efter att man medicinerat!

Draken
2019-09-27 10:16
#23

Ska jag vara helt ärlig, så ser jag ingen större förbättring…..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

EleniHadjipetrou
2019-09-27 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hans hud är inte längre blottad, ny vävnad har växt och såret är inte rött som tidigare. Detta är alltså bara fjärde dagen, jag tycker att han svarar bra på medicinen och är fortfarande pigg och matglad.

5ara
2019-09-27 18:05
#25

Vad bra att han verkar bli bättre! Med så pass stora skador tar det säkert ett tag innan det är helt läkt men om det börjat nybildas vävnad tyder det definitivt på att medicinen biter på de bakterierna som ställer till det för honom. Om jag förstått det rätt så finns de bakterier som Furanol är verksam mot alltid i akvarier. Så även om han blir frisk nu är det inte säkert att han håller sig frisk om du inte åtgärdar orsaken till att han fått sänkt immunförsvar och bakterierna fått fäste.

Cecilia.S
2019-09-27 19:29
#26

Hoppas att han fortsätter krya på sig! Självklart kommer det ta ett tag för det att läka ut helt, men det brukar gå ganska fort för fiskar 🙂  Håll koll så att inte såret blir dåligt igen eller att det börjar bli svampigt.

Undrar vad han har varit med om för att få så kraftiga skador…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: