Annons:
Etikettallmänt
Läst 1839 ggr
Demeter
2019-09-16 09:25

Vilka fiskar har du i ditt akvarium just nu?

Tänkte att vi kunde ha en tråd där man kan berätta om vilka fiskar/växter/djur man har i sitt akvarium just nu. 🙂 

Lägg gärna in en bild på fiskarna, men det är såklart inget måste.

  • Redigerat 2020-09-09 11:11 av Draken
Annons:
Draken
2019-09-16 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bra initiativ :)

Känns lite fånigt att skriva här just nu, men gör det ändå 😊

Mitt akvarium är på 630 liter. Jag har en hel del växter

*Svärdplanta ( Echinodorus amazonicus)
*Anubis (Anubias barteri var. nana)
*Javaormbunke ( Microsorum pteropus)
*Hygrophila plysperma
*Hornsärv (Ceratophyllum demersum)
*Hygrophila siamensis
*Bacopa caroliniana
*Nymphoides hydrophylla "Taiwan"
*Cryptocoryne wendtii "Green"
*Cryptocoryne wendtii "Brown"

Lite sämre med urvalet på fiskar 😎

*2 Chokladciklid (Hypselecara temporalis) ca. 5 cm
*1 Ancistrus brun slöj. Hane
*1 Ancistrus brun. Hona

Akvariumet är helt rengjord och omstartat pga kraftigt cyanoangrepp. Det kommer tillsättas betydligt mer fisk så småningom. Vill även ha mer växter, både cryptocoryne, Javaormbunkar och svärdsplantor.

Chokladcikliderna på bilden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 10:02
#2

#1 Tycker inte alls att det är fånigt 😎 Vilka fiskar har du tänkt dig?

Cecilia.S
2019-09-16 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Rolig tråd! 😃

Jag pysslar om två akvarium här hemma, men vi kan väl börja med det minsta som jag startade upp som ett kul projekt under den här sommaren. Det är ett 55 liters kar direkt från Tyskland med en lite annorlunda stil: de främre kanterna är rundade och karet är mer kubaktigt än smalt och avlångt. Jag fastnade för det och kunde inte låta bli att beställa hem det, tillsammans med lite annat smått och gott såklart 😍

Projektet startades ursprungligen med tanke på att testa på trycksatt CO2 för första gången. Därför har jag haft ett väldigt stort utbud av växter att välja mellan (också från Tyskland)…

  • Hemianthus callitrichoides "Cuba", en vacker marktäckare med små blad.
  • Pogostemon helferi, ser nästan ut som små "ormbunkar".
  • Pogostemon erectus, grön blad med många tunna långa blad.
  • Hygrophila polysperma 'Rosanervig', rosa/röd i topparna men på bilden ordentligt nedtrimmad så de syns inte så mycket.
  • Ludwigia palustris "Super red", blir superfint vinröd när den får tillräckligt med näring och ljus. Också ordentligt trimmad på bilden.
  • Limnophila hippuridoides, blir lila på undersidan av bladen.
  • Vesicularia ferriei 'Weeping moss', på roten.
  • Musselblommor
  • I efterhand har jag även placerat ut två obestämda växter från det större karet haha, ingen aning om vad de heter…

Här i bor kungen - Helge AKA Hellboy. Han är en kampfiskhane med fenformen HMPK (halfmoon plakat) som har växt upp i Thailand och sedan kommit direkt hem till mig vid 2-3 månaders ålder 🤗
Efter algproblem har även några siamesiska algätare fått flytta in för att städa och växa upp till en större size. De är ännu väldigt små (unga) men äter glatt och förbereder sig inför framtida inflytt till det större karet. 

Jag är supernöjd med 55 litern😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-09-16 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#4

Mitt andra kar är ett Juwel Rio på ca 240 liter. Här har jag en bunt obestämda växter, massvis med musselblommor, javamossa, javaormbunkar och lite anubias.

Två ciklidpar får dela på utrymmet, vilket går väldigt bra i och med att det finns många olika grottor och skrymslen som skapar flera olika revirgränser. Det ena paret är ett blåciklidpar och det andra är ett svenskodlat par av gul zebraciklid 😍

Tillsammans med dom går ett gäng kubotai-botior och siamesiska algätare, med en hel drös sandsnäckor (mums säger botierna)!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Demeter
2019-09-16 20:47
#5

#4 Jag blir verkligen fascinerad av mönsterna fiskar har. Jo angående blåcikliderna, dem ser verkligen ut att vara chromefärgade på bilderna 😍

Cecilia.S
2019-09-16 20:51
#6

#5 Håller med, fiskar kan verkligen ha häftiga mönster! Så individuella dessutom!

Blåcikliderna är av odlingsvarianten electric blue så dom är nästan chromefärgade, riktigt läckra 😍 Dom sticker ut en hel del, framför allt när dom är i ljuset, då skiner dom nästan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Demeter
2019-09-16 21:02
#7

#6 Ja det var det jag tänkte på, jag brukar ha chromenaglar. Jättecoolt i olika ljus!

Draken
2019-09-16 23:27
#8

#2 Det kommer förmodligen bli världens fisksoppa delux. Det är tänkt som sällskap. Kommer dock vara väldigt noga med att de fiskar som flyttar in han ungefär samma krav på vattenvärdena ( Temp, Ph och inredning)

#3 #4 Jättesnyggt. Hellboy och De gula zebracikliderna är så himla snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

madde2019
2019-10-19 14:27
#9

hej har 1kampfisk hane.4svärdbärare 4 Platy 1mal funkar finfint :_)

Draken
2019-10-19 17:39
#10

Kampfisken bör du hålla ensam. De är väldigt lättstressade, både Platy och Svärdbärare, i synnerhet svärdbäraren, är duktig på att tugga fenor.

Kampfisken kan också bli mycket aggressiv, och ge sig på, och i värsta fall slå ihjäl de andra fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-10-19 21:02
#11

Jag är fisk galen och har 18 akvarium. I 13 av så så går det Kampfisk hannar och honor som är till för avel eller bara för att titta på. Dom går i 20 liters som jag tycker är rimligt för kampfiskar. sen i två andra 20 liters har jag Körsbärsräka
I mitt 100 liters akvarium som jag har ca 50 stycken odling guppys eftersom jag tycker det är en rolig fisk att sköta och titta på. 
i mitt 120 liters är det guppys som jag inte använder i min avel. 
Sen har jag ett sälskaps akvarium på 54 liter där jag har lite blandade fiskar:
två ansitrus yngel som ska flyttas till min pappas 300 liters
en gammal svärdbärrare
åtta styken neontetror 
fyra kopparbarber
Guppy där med.. hehhe 
300 liters är nystartat och ska vänta 1,5 vecka till jag sätter in fiskar för att få rätt ph värden och sånt.

Cecilia.S
2019-10-20 12:28
#12

#9 Härliga fiskar allihopa! Men jag håller med Rovfisk angående kampfiskhanen. Kanske har du möjlighet att köpa hem ett 30 liters nanoakvarium till honom? #11 Spännande med så många olika akvarium! :) Skulle vara kul att få se lite bilder i en tråd någon gång.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sirran
2019-10-21 17:44
#13

Jag är nybörjare och har precis skaffat mina första fiskar! Så kom gärna med tips om hur dom får det som bäst. Jag har fyra mollyfiskar, tre honor och en hane. Två guldmolly och två blackmolly (hanen är black) Sen har jag även tio stycken neontetror!

Annons:
lydisleon
2019-10-21 22:55
#14

Har ett 222 l med en Blå gurami (hane), 6 st corydoras,1 Ancistrus, 2 st kardinaltetror, 2 st riotetror & ett gäng posthorn. Tetrorna ska ju va fler egentligen, de är så att säga "rester" från andra kar… Har tänkt att utöka antalet corydoras och kardinaltetror så småningom.

Draken
2019-10-22 07:06
#15

#13 Låter som en bra kombination, men hur stort akvarium har du ? Moly behöver lite större, kring 100 liter som minimum.

#14 Fyll på Kardinalstimmet och corydorasstimmet, som du själv säger. Blir jättefint med den kombinationen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-22 11:22
#16

#13 #14 Det låter som att ni har trevliga kombinationer i era akvarium 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My5665
2019-10-22 17:02
#17

#3 Å vilken fin Kampfisk
jag har själv fått en ny Kampfisk hane eftersom nu har kullen med 2 hannar har flyttat till min mammas kompis akvarium. Jag köpte en hane och en hona, ej par i igår. dumbo ear plakat var hannen och honan var Halfmoon. Nu idag köpte jag ca tiotal snäckor som håller rent hos hannarna.

Sirran
2019-10-22 19:52
#18

#15 jag fick mitt akvarium från min syster som hon haft tidigare, det är väll inte så stort men jag ska definitivt köpa ett större snart! Tack för snabbt svar👍🏼😁

[Hox]
2019-10-23 13:14
#19

Tre kar med bl a Tropheus Duboisi Maswa, Tropheus Moori, Labidochromis caeruleus (Golden), Ancistrus i olika storlekar, Pakistanbotia, Metallpansarmal, Sterbais pansarmal, en hel flock Siamesiska algätare, Platy ’Mickey Mouse’, Diverse Guppy i olika odlingsformer.

Cecilia.S
2019-10-23 20:32
#20

#17 Tack 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
zombivarg75
2020-09-07 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Just nu 8 iriatherina werneri, drakfens fisk, och 2 st svarta räkor.

Maleficum
2020-09-07 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#22

För det första är jag ingen vidare fiskfotograf. Växterna är jag dålig på namnet på men över lag så är det samma sorter i alla akvarium.

I lilla hall akvariet bor just nu körsbärsräkor uppdelade på två sidor av karet, ena sidan med röda i olika varianter och andra med "vildfärgade" och mörkbruna. Bor även elefantsnäckor tillfälligt i detta kar.

I stora hall akvariet bor mina trinidad guppy (vildform av guppy), crystal räkor i olika grader av vit, röd och svart/vilt, amanoräkor, sandsnäckor samt posthornssnäckor i olika färg.

I vardagsrums akvariet bor mina endler (av någon ursprungstyp), crystal räkor i olika grad även här i varianterna röd, vit och svart/vilt, amanoräkor, neritina snäckor, posthornssnäckor i olika färg, sandsnäckor och 9 siamesiska algätare.

I sovrummet är det lite fisksoppa eftersom övertagna fiskar ofta hamnar här. Just nu bor där mina projektguppy som är korsningsförsök mellan slöjguppy, trinidad guppy och endler, två nätbarber, sex fembandsbarber, 15 kolglödstetror, okänt antal ancistrusar i varierad ålder, sandsnäckor, posthornssnäckor i varierad färg (bla rosa), amanoräkor och vildfärgade crystal räkor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-09-08 14:03
#23

Malawi, Scalarer och tetror ( Malawi är ensamma i stora karet ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: