Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2539 ggr
Draken
2019-09-13 12:30

Rovfisks akvarievärld #11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag nu börjar om på ny kula och den gamla tråden inte är riktigt aktuell längre, så startar jag en helt ny tråd.

Som det ser ut i dagsläget, så har jag endast ett akvarium kvar, och det är mitt stora på 630 liter. De flesta  invånare är borta, några är sålda och några har kastat in handuken, iom att det blev fruktansvärt varmt ute ett tag, och jag fick inte till temperaturen.

De som är kvar nu är:

*2 Chokladciklider. De blir kvar

*1 Zebra ciklid, hane. Han är såld och skall flytta nu i dagarna.

*1 Slöjancistrus, hane. han blir kvar

* 1 Gibbiceps. den blir också kvar.

När jag böärjar ribva så får de kvarvarande fiskarna bo i ett 100 liters med pump. Förutom gibbicepsen som får bo ensam i en ikeaback på 45 liter. Självklart med pump.

Ja, det är vad som händer här just nu. Vill ni veta mer, så är det bara att fråga :)

Min gamla tråd finns här, men den är, som sagt, inaktuell nu.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5cf4ed58ce12c408a7000382-rovfisks-akvarievarld-10?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-13 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan inte direkt påstå att jag ser fram emot att ta itu med detta (se bild) Men samtidigt kliar det i fingrarna på mig att få sätta igång 😃

Allt i akvariumet kommer bytas ut, även sanden. Cyanon har tagit över mycket av botten.

Eventuellt har jag kanske tur och kan rädda några av de snabbväxande växterna och återanvända, men jag  kommer syna dem väldigt noga innan jag sätter ner dem i karet igen. Vill inte ha mer cyano när det startas om.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-13 13:20
#2

Satt och tittade på karet nu, och våndades för att börja. Men en glädjande sak, ancistrushonan lever fortfarande, och hon såg riktigt rund  och välmående ut 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-13 14:19
#3

Hoppas att det går bra nu, ser fram emot fler uppdateringar 😊🤗

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-13 17:59
#4

Ska försöka tömma i helgen. Är sjukskriven pga utmattningssyndrom, så jag blir nog hemma åtminstone september ut.

Däremot funderar jag på en sak. jag kanske inte behöver ta ut allt bottensubstrat,  (har 150-200 kg sand i karet, så det känns lite halvjobbigt.) Men jag ska ju tömma det helt  det kanske borde fungera att slamma ur all cyano som ligger på botten, vispa runt i sanden så jag kommer åt det som även har satt sig längre ner i substratet. Efter det så kan det kanske få tå och torka ett tag, så resten av cyanon dör eller försvinner 🤔

Vad tror ni om det ?

Jag har inte mycket erfarenhet av cyano som har satt sig på ett såpass stort området som jag har nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-13 18:50
#5

#4 åh fy, cyano som är så tröttsamt! Jag ”smittade” min systers akvarium med det. Visste inte att det fanns hos mig och gav henne ett gäng växter. Är cirka fem månader sedan och det är inte borta än, trots försök att städa bort så mycket som möjligt två gånger i veckan. Om karet är tömt på djur kanske du kan köra en behandling med Blue Exit? Klart att man helst inte vill behandla med sånt men om du är trött så kanske det kan göra det hela enklare. Tänkte särskilt eftersom du nämnde att du skulle vilja spara lite växter. På de jag gav min syster syntes det inget alls och de luktade inte cyano heller. Jag själv drabbades aldrig av något synligt utbrott heller så det verkar lite lurigt…

Lillyrod
2019-09-13 20:27
#6

Är karet tomt så håll det släckt. Även om någon bor där så kan du ha det tänt enbart när du matar och släckt för resten.

En stark pump riktad mot botten så vattnet cirkulerar ordentligt. Innan du gör detta så ta bort allt du ser manuellt. Släng hårt angripna växter eller annan inredning. 

Jag har provat de flesta medel och de hjälper inte. Däremot är det många akvarieinvånare som inte tål de olika medlen. Med manuell borttagning och ordentlig cirkulation ger cyano upp ganska fort. Lycka till!

Annons:
Draken
2019-09-13 23:06
#7

#5 Jag tycker inte riktigt om såpass starka kemikalier, så jag vill inte ta till det som första insats, förhoppningsvis så slipper jag ta till sådana åtgärder ;)

#6  Jag skall flytta fiskarna som skall vara kvar till ett mindre akvarium, där de skall få gå tills det är klart med stora karet. Då kan jag mata upp dem lite också :) har ett 110 liters komplett med pump och värmare som jag tänkte använda :) Gibbisen får dock vara i en plastback från Ikea under tiden jag fixar karet, självklart också där med pump. Dock kommer jag nog inte mata den överhuvudtaget, några dagar borde den kunna klara sig utan mat tycker jag :)

Så jag kan gott mörklägga hela karet, men jag skall ta bort all cyano jag ser manuellt. Kommer slamma ur alt som ligger synligt på botten innan jag tömmer helt.

Har kollat växterna nu i kväll, och jag tror att jag kanske kan klara av att rädda en del av dem faktiskt, men de kommer hamna i en mörk balja med en cirkulationspump, det borde ju ta knäcken på cyanon, om jag har missat något av den :)

Rötterna vill jag inte göra mig av med ( har rötter för nästan 5000 kr. i karet 😕så ni förstår nog att jag inte gärna vill kasta dem 😉 ), men de skall skrubbas och kokas innan de kommer ner i karet igen :) .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-13 23:44
#8

#7 förstår precis! Jag har inte heller vågat ge mig på något sådant. Det var med din ork i åtanke jag kom med förslaget. Hoppas verkligen du blir av med det och din plan låter bra tycker jag 🙂 Kanske ska förtydliga att jag hade cyano på ett blad som fastnat på filtermodulen strax ovanför vattenytan i mitt kar. Märkte det inte innan det dök upp hos min syster och jag letade noga hemma hos mig för att försöka lista ut var det kom ifrån.

Cecilia.S
2019-09-14 10:43
#9

Det låter som en genomtänkt och bra plan. Håller tummarna för att allt går din väg nu! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-14 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8  Tack :) Orken är inte riktigt på topp, men jag älskar att pyssla med akvariumen och terrariumen,  det är min "lugnande medicin" (sa det till läkaren som ville skriva ut lugnande ;)  Han skakade på huvudet åt mig, men han skrev ut ifall jag behöver hämta ut ;) )

Jag har inte sett cyano på hornsärven alls, och det är ju isf helt underbart (skall kolla mer noga när jag plockar upp dem) Har väldigt mycket hornsärv, skulle nog kunna fylla upp ganska mycket av karet med den ;)

#9 Jo, jag har funderat och tänkt igenom senaste dagarna, hur jag smidigast kan få bort cyanon, utan att behöva tillsätta kemikalier i vattnet. Och har kommit fram till det jag skrev i #7

Detta området är mest utsatt, det har börjat krypa under sanden så här får jag slamma och vända sanden, sen slamma lite till innan jag mörklägger allt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2019-09-14 11:55
#11

#10 Hornsärv sägs ju avge nåt ämne som cyano inte gillar så det kanske inte är så konstigt då att den inte blivit angripen! 🙂 Får göra hornsärvsoppa av hela karet så kanske cyanon dör ut av sig självt 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2019-09-14 13:10
#12

#10 om du inte känner dig stressad eller överväldigad av jobbet det innebär så finns ju ingen anledning att starta kemisk krigföring. Tror det blir jättebra! 🙂

Draken
2019-09-14 13:27
#13

#11 Var lite så jag funderade. Jag har oerhörda mängder hornsärv i karet, skulle nog lätt kunna fylla upp hela botten, beroende på hur kort jag nyper ner dem 🙂

#12 Nej jag känner mig inte stressad eller överväldigad över jobbet det kommer bli 🙂 Och jag kommer köra kemisk krigföring, om jag inte lyckas fixa till det på annat sett, men endast som en sista utväg :)

Jag har inte använt kemikalier (annat än växtgödning) de senaste 20 åren, och tänker inte börja nu, om jag inte absolut måste  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-14 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hornsärv i parti och minut, kan lätt fylla akvariumet om jag klipper ner dem tillräckligt kort  😎

Plantorna når upp till ytan och vissa lägger sig längs ytan, trots att de sitter i sanden. (Akvariumet är 70 cm på höjden 😉)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-14 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Denna, också en snabbväxande, verkar inte heller vara drabbat av cyanon, och även den har jag mycket av. Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-09-14 14:09
#16

Ser ut som Hygrophila polysperma : )

Draken
2019-09-14 15:20
#17

#16 Ja men så heter den ja 👍 Kan du kanske också svara på varför denna inte är drabbat av cyanon 😊

Inte för att jag är ledsen över det, snarare tvärt om. Men är nyfiken av naturen, så skulle vara jättekul att veta 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-09-14 15:32
#18

Den är också extremt snabbväxande men jag vet inte om det har med det att göra. 

Den tillsammans med hornsärven utgör ett väldigt hot mot alger iallafall : )

Draken
2019-09-14 18:04
#19

Jo, det kan jag tro. Blir att nypa av och sätta massor i karet av dem också. Kanske inte behöver greja så mycket med att torka ut och låta det stå tomt en längre tid.

Ska se om jag kanske vågar att ylla upp det direkt, när jag har fått bort allt synligt cyano. pch kanske rikta utblåset på ena pumpen neråt, eller fixa en cirkulationspump som jag kan placera nere vid botten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-14 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu finns det ingen väg tillbaka 🤪 Men fy f*n hur vattnet ser ut

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-14 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu är det i stort sett helt tomt. Fick bort precis all cyano som låg på sanden.

Imorron skall jag ta ut det lilla vatten som finns kvar, sen blir det kanske fyllning imorron eftermiddag kväll, om allt går vägen och det inte kommer något ivägen för mina planer ;)

Fiskarna är placerade i ett mindre akvarium, växterna är sorterade de som var angripna av cyanon kastade jag helt enkelt bort, resten har jag doppat  ner (typ 3 sekunder) i utspätt klorin och sköäljt dem mycket noga. Nu ligger de mörkt i olika baljer och byttor med helt rent vatten.

Rötterna är kokade, avsköljda och ligger  i blöt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2019-09-15 07:53
#22

#4 Tråkigt med sjukskrivningen. Krya, krya!

Ta det pö om pö med rengöringen så blir det bra i slutändan både för dig och karet.

Cecilia.S
2019-09-15 09:26
#23

Såg fram emot den här uppdateringen haha :) Bra jobbat! Kan tänka mig att det var tungt att jobba med den blöta sanden, i jakten på cyanon, men du lyckades ju väldigt bra!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2019-09-15 11:39
#24

#21 bra jobbat! Ser mycket lovande ut!!! 😀

Draken
2019-09-15 11:43
#25

#22 Jo jag tar det ganskal lungt, fördelen är att jag inte tycker det är jobbigt eller stressigt att fixa med karet. Fast jag svor illa mellan varven när det inte gick som jag ville 😊

#23 Det kommer uppdatering, kanske redan ikväll 😃 Jo sanden var en av anledningarna till att jag svor ganska illa när jag skulle vända och flytta på den 😎 Tur jag har en make som "räddade" mig och tog över när m ina armar gick åt skogen ;) Han skulle skrapa bort algerna på framrutan också. Måste använda rakblad, och det vågar inte jag.

#24 Tack 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-15 12:17
#26

Måste tillägga att det känns lugnande för mig att du klorindoppat även växterna som inte såg drabbade ut med tanke på hur det blev hos min syster. Antar att de hade sporer på sig för det tog inte många dagar innan det dök upp på dom och sen efter det dök det upp på gruset och så småningom fanns det överallt. I vårat fall var det i början på tillbakagång men när växterna kom igång sänkte de nitrathalten till nära noll och det var då cyanon fick fäste på allvar… tror att det även bidrog att vi har ett KH på 1-2 så numera har jag lite dolomitkalk i alla kar för att PH inte ska åka upp och ner och skapa ammoniumsvängningar som cyanon gillar. I de två kar jag startat upp efter det med lite kalk i har cyanon inte fått fäste. Samt att jag kollar så nitratnivån inte sjunker under ca tio.

Draken
2019-09-15 12:30
#27

Nitratnivåerna kan vara en stor bov i dramat, mina har legat på nära noll ganska länge, eftersom jag har matat väldigt sparsamt då fiskarna och växterna inte har mått bra av temperatursvängningar, och då har maten blivit liggande. Med risk för nitrit och annat elände, därför jhar jag valt att mata mycket sparsamt.

Ska göra iordning karet nu, men innan nästa sommar skall jag införskaffa ett kylsystem för akvarium. Det är andra sommaren nu jag har förlorat väldigt mycket fisk, pga av höga temperaturer, som har lett till kraftiga temperatursvängningar då jag har gjort kalla vattenbyten för att få ner tempen under 30 grader.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-09-15 12:46
#28

#27 om de varit nära noll skulle det ju kunna vara orsaken… Fy, vad tråkigt att tempen envisades med att vara så hög! Ett kylsystem borde dock göra en väldig skillnad i din situation. Som sagt; hoppas verkligen du blir av med cyanon. Svävalger och cyano tycker jag inte om, många alger gör att det ser naturligt ut och jag gillar dom men dessa två sorter… nä, de tycker jag inte om! Tar ju över totalt!

Draken
2019-09-15 15:24
#29

#28 Jo det har varit nära noll senaste veckorna.

Jag tycker också att det är snyggt med alger, just pga den naturliga looken jag vill ha i mina kar (har inga konstgjorda dekorationer eller plastväxter ) Jag har endast levande växter, sten och mycket rötter i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nu har jag dragit upp ärmarna och skall sätta igång med projekt återställning av karet ;) Maken skall bara få bli klar med algskrapning på rutorna :)

Har faktiskt köpt lite nya växter till en början. Kommer fyllas på eftersom :)

Jag kommer inte ihåg namnen så här på rak arm, men skall läsa innantill på märkningarna sedan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Kommer inte ihåg namnet på denna heller  😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Svärdplanta

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 16:00
#33

sen har jag ävgen kunnat spara både anubias, hornsärv och H.polysperma som inte var angripen av cyanon, men jag doppade dem (typ 3 sekunder) i utspätt klorinvatten och sköljde dem mycket noga efrteråt. Bara för att vara på den säkra sidan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Bästa,sättet att få ur allt skitvatten är att bygga en sandvall i karet, allt vatten rinner ner till samma ställe 😁 Sen är det bara att koppla slamsugen 😉 Och har ni sett på sjutton. Finns inget grönt gegga i eller på sanden 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-15 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nu har jag rensat ur växter och med de nya jag köpte så blev det faktisk en del :D

Hornsärven jag rensade ut från akvariumet, den som inte var angripen överhuvudtaget, och som var riktigt fin :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hygrophila polysperma.

denna var mer angripen av cyanon, men det fanns en del som var helt "rena" så de sparade jag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Cryptocoryne wendtii brown och green. inte många stjälkar jag sparade, men de växer väl till sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nyköpt idag.

Bacopa caroliniana

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Också nyköpta idag

Överst: Hygrophila siamensis

Under: Nymphoides hydrophylla "Taiwan"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 19:17
#40

Jag har även endel anubias som satt på rötterna som klarade sig, så de skall jag fästa på rötterna igen och sen spola av dem ordentligt innan jag sätter ner dem i karet igen (de är kokade innan också)

Alla växter jkag har sparat är dopade i utspätt klorin i typ 3 sekunder, och sedan avspolat ordentligt, nu är det bara att nålla tummarna att det går bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-09-15 19:44
#41

Tänk på att Cryptocoryne kan smälta ner när de flyttas till en för dem ny miljö. Bara att låta dem vara så kommer de upp igen efter några veckor.

Det har bara hänt mina en gång så det är ovanligt men det kan hända så du vet : )

Annons:
Draken
2019-09-15 20:09
#42

#41 Jo men det vet jag :) Dessa är dock ganska små, men man vet aldrig, de kan mycket väl "smälta ner". Men är bara rötterna kvar, så repar de sig fort igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu börjar det hända saker 😃 har fått till uppsättningen med rötterna 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Man skulle inte tro att man kan fylla upp såpass mycket med bara två rötter, men det är faktiskt bara 2. de har kastat blodsvett och tårar, bara rötterna gick på 2500 tillsammans, köpte dem för lite drygt 2 år sedan. Sen har jag pillat med både Anubias, Javaormbunke och Microsorum, jag ljuger inte om jag säger att jag nog har lagt ner mellan 3500 och 4000 för att få dem som de är idag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 20:19
#45

Nu skall jag göra det sista, plantera växter och fylla på med vatten. Så det kommer inte några fler bilder nu, förn det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-15 20:39
#46

Kan knappt vänta 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-15 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Inte helt klart ännu, men en förhandstitt kan ni väl få ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-15 21:37
#48

Men wow, det där kommer bli riktigt läckert!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-09-15 21:38
#49

En sak som är så himla roligt nu, eftersom jag nte skall ha inriktning mot större ciklider, utan det skall bli sällskapskar, så kan jag ha i princip vad jag vill av sällskapsfiskar, utan att oroa mig för att karet skall bli för litet 😃

Risken är väl att det blir fisksoppa delux ;)

Men kommer dock vara noga med att de fiskar jag köper skall ha samma krav på vattenkemin  ( temp, Ph, inredning etc)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 21:39
#50

#48 Ja jag tror det :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Nu är det klart, och jag är riktigt nöjd (åtminstone just nu 😉)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Har ju visat bild på växterna innan också, men tycker det är så mycket snyggare när de står på plats i karet  😎

Svärdsplanta i bakkant

Nymphoides hydrophylla "Taiwan" till höger i bilden

Hygrophila "polysperma" i framkant

Hygrophila "siamensis" till vänster i bilden

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 23:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Hygrophila "siamensis"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Bacopa caroliniana med Hornsärv  bakom

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-15 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Är så himla nöjd med min lilla "Ö" av rötter, Anubias, Javaormbunke och Microsorum 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-15 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

De två enda överlevande av Chokladcikliderna (Hypselecara temporalis). De är fortfarande väldigt små, de har förmodligen inte hunnit fram till maten, och den ena (den mörkare) är illa biten i fenorna.

Just nu bor de ensam i karet med ett Ancistruspar som enda grannar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 07:55
#57

Jag tycker verkligen att det är intressant och framförallt roligt att läsa om andras akvarium 🙂 Jättefint akvarium!

Draken
2019-09-16 09:46
#58

Tack så mycket. Lite tomt på fisk just nu bara ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 10:01
#59

#58 Yep 😛

Cecilia.S
2019-09-16 10:23
#60

Men wow så snyggt det blev! Bra jobbat 😍 Nu får sig chokladcikliderna en chans till att äta upp sig och läka i alla fall, så det är ju också riktigt härligt för dom. Både snygg renovering och ro i hemmet 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-16 10:44
#61

Jo, fenorna läker som tur är väldigt snabbt, om de bara får vara ifred. De fick ett varsitt snabbt saltbad innan de släpptes ner i karet. lyfte upp en och en från det tillfälliga akvariumet och doppade hela håven, med fisken, i ett saltbad som jag hade stående precis bredvid akvariumet. Detta för att eventuellt förhindra att det blir svamp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 11:00
#62

#61 Det kommer gå jättebra!

Annons:
Maleficum
2019-09-16 14:09
#63

Vad fint det blir! Ser fram emot att se vad för nya invånare som kommer flytta in i framtiden och se växterna växa till sig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-09-16 19:25
#64

#62 Ja jag hoppas det. De är i bedrövligt skick just nu, fenbiten och smala. m,en nu när de inte har konkurrans om maten, så äter de som hästar :D

Jag borde egentligen tänkt på det innan jag flyttade dem från hörnan. Blev ju lite akut eftersom det blev en mikrospricka i bottenglaset, och jag inte vågade ha det vattenfylld.

Chokladcikliderna är väldigt timida fiskar, de tar inte gärna för sig,men just nu är de ensam förutom Ancistrusarna, så de hinner äta upp sig lite innan det kommer i  mer fisk :)

#63 Tack 🙂  Jo jag är väldigt nöjd med hur det blev. Hoppas växterna går till sig snabbt, kommer även kanske komma i mer växter. Och det kommer bli (misstänker jag) en fisksoppa delux i karet. kommer dock vara väldigt noga med att de fiskar som flyttar in skall ha samma krav på vattenvärden, temp och Ph. Vill gärna ha  Corydoras (i vanlig ordning ;) ) så det blir lite lägre Ph och en temp på mellan 26-28 grader i varje fall.

Förutom Corydoras, så vet jag inte riktigt vad jag vill ha i karet, men det kommer komma flera olika arter, och minst ett stort stim av någon högryggad tetra, kanske tom 2 eller 3 ;)

Finns nog risk att det dyker upp en Scalar eller 2 ;) Men det är inte säkert faktiskt, då jag vill gärna ha fler Mountin rock räkor, och gärna nån större snäcka (typ Herculea)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Ja, nu har jag lekt med mobilen igen, och knäppt lite bilder ;)

Jag blev ju mäkta förvånad och inte så lite överlycklig imorse 😃 Stog och tittade på karet och såg något konstigt i en av de nya växterna, blev mycket fundersam, för det gick inte riktigt att se vad det var 🤔

Detta såg jag, och det fanns inte där när jag köpte och sen sköljde av den

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Det var en (av tre) Mountainrock räkor som har överlevt både värme, glupska ciklider, spolning och blötläggning av ena jätteroten ( den fick inte plats i kastrullen så den blev spolad i badkaret) . Den måste ha gömt sig i anubian ,eller snarare, i nån hålighet på den roten 😮. Snacka om överlevare, måtte ju vara en livskraftig stam.

Den första jag kommer kolla efter när jag skall ut och handla fisk, är om det finns fler Mountain rock 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Den trivs bra där i busken, den är tydligen bra att hänga i från alla håll…även upp och ner  😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Arten är riktigt snygg när de är utfärgade 😍

Solfjäderräka, Mountain rock räka ( Atyopsis moluccensis)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Blev ju såklart lite mer knäppt också :)

Herr Ancistrus ( Slöjvariant)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-16 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Fru Ancistrus ( vanlig brun)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Sist (och faktiskt minst) Chokladciklid ( Hypselecara temporalis )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 20:02
#72

Fru och herr, något barn?😃

Draken
2019-09-16 20:46
#73

Inte just nu, men har haft 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-16 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Men vad glad jag blir nu då 🤗 Min vackra Karl-Ingrid har fått ett nytt hem, stort och rymligt och så får hen sällskap av en kompis också

Min vackra Karl-Ingrid 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Demeter
2019-09-16 21:57
#75

#74 Vad fin! Du gav mig just en ide angående namnet Karl-Ingrid 😍

Draken
2019-09-16 22:31
#76

#75 ja h*n är jättevacker, men platsar inte riktigt i mitt kar nu, sedan omstarten. Vill gärna ha växter, rötter och sand på samma ställe på morgonen när jag kliver upp, som jag hade på kvällen innan jag gick och lade mig. H*n bodde med ganska stora bökiga ciklider, så det gjorde inte så mycket att det revs upp lite extra när han for fram, men nu skulle jag nog bli väldigt olycklig 😉

 Vilken ide då ;)  Nyfniken ju 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Demeter
2019-09-17 07:56
#77

#76 det får du veta tidsnog 😁

Draken
2019-09-17 10:33
#78

#77 hmpfh., bara att vänta dårå 😓😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-17 15:25
#79

Så snygg h*n är - o skönt med ett nytt stort hem med kompis 🤗
Men vad menar du… Gillar du inte Karl-Ingrids och de stora bökiga ciklidernas egna inredning? ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-17 16:29
#80

#79  Hmmm njaei. Skulle vilja, för en gångs skull, ha ett stort akvarium med massor av fisk, där det INTE finns stora kratrar i sanden, växter som flyter och rötter som är upp och nervända från ena timmen till den andra. 😊😎😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-17 17:23
#81

#80 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-17 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

#81 Ja garva åt mig du, det blir bra det 😓………😂😂

Har varit och hämtat ett gäng sandsnäckor (ca 40 st.) som nu kryper överallt i karet. Fast de flesta har redan grävt ner sig ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-17 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Fick valle som hon hade över också (från början kom de från min moderplanta som jag hade 😉) Så det blev att flytta om lite på växterna.

Jag satte den där Hygrophila siamensis och polysperman var. Bästa stället för vallen som blir såpass lång :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-17 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Hygrophilan och polysperman blev flyttade lite mer ut mot vänstra hörnet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-17 17:34
#85

Sandsnäckor är alltid bra att ha! Om du väljer att skaffa hem ett par botier i framtiden så kommer de garanterat bli överlyckliga 😇
Skulle också behöva lite ny valle. Min nuvarande har varit med om så mycket, så den har lite svårt att återhämta sig tyvärr. De blir ju så snygga!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-17 17:37
#86

#85 Jo jag har alltid haft sandsnäckor i karen, men nu hade jag inga kvar, De har blivit bortskänkta till bättre behövande ;)

Valle är en väldigt tacksam växt. de brukar växa som attan i mina kar. Kan hojta till om du behöver längre fram, för jag kommer förmodligen att vara tvungen att ansa bort en hel del med tiden ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-17 17:38
#87

Så schysst! De växer ju som bara den när de är friska och trivs bra😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-17 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Helhetsintrycket blev inte helt tokigt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-17 18:03
#89

#87 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-17 19:48
#90

Grönt och fint redan nu. Kan tänka mig att det kommer se riktigt trevligt ut när växterna har spridit ut sig lite mer och du har en snygg fisksoppa 😍
Brukar normalt inte se så ljust på fisksoppor men denna tror jag faktiskt kan bli riktigt snygg i och med att karet är så stort och snyggt i sig 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-09-18 09:21
#91

#90 Jo, jag tror det kommer bli riktigt bra när det har vuxit till sig och fått bra rotfäste.

Är heller inte förtjust i fisksoppa, men oftast ser man dem i väldigt små akvarium, och med fiskar som överhuvudtaget inte skall gå tillsammans.

Visst detta kommer bli fisksoppa. men Jag kommer se till att de fiskar jag släpper ner inte skiljer sig så mycket på vattenkvalitet, Ph och temperatur.

Dessutom så är karet 630 liter, så jag kan i princip släppa ner det mesta som finns i sällskapsväg ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-18 15:10
#92

Imorron bär det av mot Arken för att handla lite fisk. Det skall bli så himla kul, är länge sedan jag faktiskt handlade hem fisk nu, och sperciellt då sällskapsfiskar 😃

Fåglarna vette vad jag kommer hem med imorron efter shoppingen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 08:03
#93

Sitter och väntar på att klockan skall blöi 10.00 så de öppnar på Arken. De fick in leverans igår, så det kanske finns ganska mycket spännande inne i butiken :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-19 11:10
#94

#93 åh, vad roligt att få ha planerad påssjuka!!! Hoppas det fanns mycket fint! Jag litar på att det kommer en uppdatering sen 😉

Draken
2019-09-19 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Det blev bara liiiite påssjuka  😊

Mer bilder kommer sedan 🙂 Har precis släppt ner dem i akvariumet, så de är mycket skygga de flesta. Men jag tog lite bilder när de hängde i påsarna, men jag måste sortera dem innan jag postar. 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:26
#96

Blev lite skillnad i helhetsbilden ;)

I morse

När jag kom hem

Utsläppta .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Segelfensmolly  (Poecilia velifera ) 1+2. Hanen är Dalmatin och honorna OB

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-19 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Segelfensmolly ( Poecilia velifera) . OB hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Segelfensmolly ( Poecilia velifera )  1+1 Hanen svart honan OB

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

23 st. Röd fantomtetra ( Hyphessobrycon sweglesi)
4 st. Rosentetra ( Hyphessobrycon rosaceus)  Följde med på köpet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

 12 st. Vinkeltetra ( Thayeria boehlkei )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

3 st. Scalare (Pterophyllum scalare) Svart "Longfin"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

3 st. Scalare (Pterophyllum scalare) Platinum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

3 st. Scalare ( Pterophyllum scalare)  Dantum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-19 18:41
#105

Har tagit mer bilder nu när de är i akvariumet, och inte fullt så skygga längre :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Bildbomb här då  😃

Börjar med lite Scalarer 😍

Scalare Dantum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Scalare Platinum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

S. Dantum och svart "longfin"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

S. Platinum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

 6 av 9

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

S. Platinum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-19 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

S. Svart Longfin (1 av 3)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

S. Svart longfin (1 av 3)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Lite stimfiskar då.

Röd Fantomtetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Röd fantomtetra och Rosentetra.

Det gick 4 Rosentetra kvar med de Röda fantomterorna. De fick följa med de också. (De "råkade" hamna i påsen 😉 Nej det var inte jag som fiskade 😍)

Skall öka på det stimmet, skall även öka på med ett stim Svart fantomtetra. Men det blir längre fram.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Rosentetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Röd Fantom

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-19 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

En något större, men ganska oansenlig tetra. Men jag tycker den är otrolig vacker.

Har 12 nu, och det skall ökas på med 10-12 stycken till.

Vinkeltetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Ja men lite levandefödare då :)

Segelfensmolly Dalmatin. Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Svart. Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Dalamatinen tycker att han skall ha brudarna alldeles för sig själv. Det fanns bara 3 honor, men skall köpa in 3 till

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Det var snygga brudar i varje fall.

Segelfensmolly. Hona, OB

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-09-19 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Det är samma sak i människovärlden, hundvärlden och reptilvärlden. Karlarna bara SKA muppa sig mot varandra  😓🤦‍♂️

Det är inte bättre i fiskvärlden 🤪😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-09-19 23:13
#126

Blir lite fart på dem när det vankas mat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-20 07:19
#127

För skojs skull skrolla jag förbi bilderna, men kikar på #95, och gissar vad det är för något spännande du fått hem… 😎

  • Tre påsar Scalare i snygga härliga färger. Möjligtvis svarta, platinum och någon randig going?
  • Segelfensmolly och dalmatinmolly kanske?
  • Siamesiska algätare såklart 😍
  • Sen tycker jag mig se någon tetra men inte högryggad… Hmm… Kolglödstetror som är lite stressbleka efter transporten?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-09-20 07:25
#128

Men sicka snyggingar 😍
Lite besviken på mig själv som bommade siameserna, var helt säker på att det var siamesiska algätare med tanke på den härliga randen haha! Tetrorna satte jag också fel.

Många trevliga fiskar som kommer göra karet mer intressant! Förstår om det har sett lite tråkigt ut hittills när det har varit så tomt 😂 Ser fram emot att få se dina egenuppfödda mollys inom några veckor. Du har ju platsen i alla fall o ena redigt häftiga rackare kan nog komma o avlas fram 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-20 10:41
#129

Men du gissade ju rätt på de flesta ;)  Den randiga Scalaren är en Dantum. (korsning mellan vanlig grå/zebrascalare och peru Altum.) Svenskuppfödda hos en privat odlare (kostade därefter också 😊)

Dalmatinmollyn är också en Segelfena. Men frågan är om några yngel kommer klara sig med glupska Scalarer och tetror i karet ;)

Möjligheten är isf om de gömmer sig bland rötterna och växterna där, då kan nog några klara sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-20 11:55
#130

Vilken härlig blandning fiskar!!! Tycker det blev super och jag som är svag för scalarer uppskattar deras närvaro väldigt mycket! Det ser verkligen toppen ut enligt mig 😀

Draken
2019-09-20 16:52
#131

#130 Tack 🙂

Jo jag älskar scalarena, har haft dem i många år ;) Är dock inte klart ännu.

Skall ha ett stort stim corydoras på botten och jag skall fylla på Rosentetrastimmet, och eventuellt Vinkeltetrastimmet 🙂

Skall även seom jag kan få tag på 3 snygga segelfensmolly, honor, till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 16:39
#132

Har inte skrivit här på en stund nu, men det har inte hänt så mycket heller ;) Skall dock gäöra vattenbyte ikväll och se om jag kan sätta i en hel del anubia som jag fick av en kompis som har lagt ner sina kar. Gruvar ordentligt då karet är 70 cm högt 🤪 Kommer vara plaskblöt innan det är klart 😓😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-10-03 17:35
#133

Hoppsan, tror det har vuxit lite sedan sist 😃

Före

Efter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-10-03 18:33
#134

Oj, vad det har vuxit! Härligt 😀

Cecilia.S
2019-10-03 21:12
#135

Haha jadu, de verkar ju trivas, minst sagt! 😂 Så härligt för dig. Du som har kämpat så mycket!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-03 22:09
#136

Nu får man bara hoppas att cyanon håller sig borta.

Har knäppt lite nya bilder också, de kommer upp under kvällen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Hmm lite nya bilder då…blir lite bildbomb nu 😃

Två av OB honorna , segelfensmolly

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

En av pojkarna, en dalmatin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:26
#139

Mina vackra svarta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-10-03 22:28
#140

Mina vackra, platinum 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:30
#141

Chokladcikliderna (Hypselecara temporalis) har repat sig helt nu 😍

Lite tunna än dock, men nu ska de gödas upp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

En riktigt ståtlig kille. Har fått hem honom ganska nyligen tillsammans med 2 andra hanar och en hona, då kompisen ska lägga ner sina akvarium.

Nackdelen nu är bara att jag har 4 hannar och 2 honor …Tur det är stort akvarium med miljoner gömställen ;) Ska se om jag kan fixas lite fler malgrottor och några honor till, eller sälja av hannarna ..har inte bestämt mig ännu .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Har satt fast en hel del mer anubias på rötterna. Kommer också från kompisen som skall lägga ner ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

MAAAAAT 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Den tabletten är MIN  ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Röd Fantomtetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-10-03 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

En ensam praktbarb, hane. Kommer också från kompisens akvarium som hon har på firman (skall också läggas ner då de skall flytta lokalen) Det kommer några till från hennes akvarium som hon har hemma.

De får bo här tills de kastar in handduken, kommer inte att fylla på. Hon hade även ett par fembandsbarber, med där sa jag blankt nej…de fick hon skänka bort till någon annan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:48
#148

Flera av mina vackra 😉

Scalare dantum

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-03 22:50
#149

Sist i kväll kommer lite Vinkeltetror :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-04 14:24
#150

De är så snygga allihopa 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-04 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

#150 Tack  🙂

har knäppt lite mer bilder. är så lycklig att mina chokladciklider har repat sig så himla bra 😍

Dålig bild men håll tillgodo ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-04 18:41
#152

Blev ett stim på 10 metallpansarmalar också. Skall fyllas på med fler eftersom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-04 21:40
#153

Mer Corysar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-10-05 19:29
#154

Corysar är så söta. Förvånad över att jag ännu inte har ägt några själv😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-06 10:53
#155

Jo de är riktigt snygga och effektiva. De tar inga alger, men de håller ordning på sanden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-16 07:59
#156

Få hem 5 st. Axolotlar i slutet på månaden, så det blir att sänka temperaturen i karet tills dess ;) Scalarena måste tyvärr flytta. Men Tetrorna är ganska anpassningsbara så de får gå kvar så länge.

Har l'äst mig till och även pratat med uppfödaren ang att ha Axxisar med andra fiskar, och de är uppvuxen med fiskar (slöjstjärt och Sebra danio)  K0ollade även upp ang. tempen och de skall ha mellan 18-23 grader. tetrorna jag har, ska ha (enligt zoopet) 21-23 grader för fantomtetran och 23-28 grader för vinkeltetran. Jag tänker lägga tempen i karet på kring 22-23 så det blir bra det. Det klarar växterna också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-16 08:08
#157

Kollade genom vbäxterna jag har, och de klarar tydligen temperaturer från 15-18 grader, och det är ju bara helt super :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-10-16 09:30
#158

Spännande!!! Tycker axolotlar är så häftiga! Lite synd på de vackra scalarerna bara men man ska ju så klart ha vad man tycker är roligt 🙂

Draken
2019-10-16 10:46
#159

Jo det är lite synd på scalarena. Men nu blev det så här.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hox]
2019-10-16 13:26
#160

Ja ibland blir man tvungen att selektera :)

Annons:
Draken
2019-10-16 16:14
#161

Jo, så är det. Och nu blir det ett annorlunda val från min sida ;) Har alltid haft scalarer i alla år, men nu var jag sugen på att ha lite annat istället, nånting som inte kompar med scalarer, och då valdes scalarena bort ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2019-10-16 19:47
#162

Hur fixar du temperaturen till sommaren? Visst brukar du ha det rätt varmt i bostaden.

Cecilia.S
2019-10-16 21:24
#163

Oj, Axolotl med fiskar har jag aldrig hört om innan. Gick djurvårdslinje på gymnasiet och där blev vi alltid lärda att de ska gå ensamma, möjligtvis med en kompis om akvariet är tillräckligt stort och korrekt möblerat. Spännande 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Hox]
2019-10-17 06:02
#164

Körde förbi Löddeköpinge förra veckan. Stannade till och gick in på Djurmagasinet. Bara för att kika lite. Där hade dom Axolotl till salu i ett akvarium med fiskar.

Draken
2019-10-17 11:15
#165

#162 Innan sommaren kommer jag införskaffa ett kylsystem för akvarium, nu under hösten och vintern är jag inte orolig. Då håller sig tempen på kring 22-23 grader :) Kan sänka tempen i akvariumet ytterligare med kalla vattenbyten. Kommer även köra med öppet akvarium, det dunstar fortare då, men enklare att hålla tempen nere om jag fyller på med kallare vatten när det dunstar :)

#163 Det är lite både och. Beror även på individen. Enligt vad jag har läst och hört (av uppfödaren bl.a) så trivs de bra i grupp, men enstaka individer kan bli aggressiva mot sina egna, i synnerhet äldre hannar.

I långa loppet kommer de vara ensamma i karet, Scalarena har jag flera intressenter på och jag skall även försöka sälja av tetrorna. Men det verkar vara svårare att få iväg dem. Så de får gå kvar tills jag får iväg dem.

#164 Jo jag har sett flera i Axolotlgrupperna på FB som har fiskar med dem. Har även sett det i affärena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-19 12:20
#166

Nu har Scalarena flyttat, de åkte igår. Så nu har jag börjat sänka temperaturen succsesivt i karet, nu är den nere på 24 grader, vill ha ner den 2-3 grader till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-22 08:13
#167

Sänkningen av temperaturen går framåt. karet har nu legat på 24 grader under nån dag, så idag skall jag sänka ytterligare med ett kallare vattenbyte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-10-22 11:24
#168

Så skönt att det går smidigt!👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-23 13:27
#169

Det är underbart. Tetrorna ( Vinkel och röd fantom) som går kvar verkar inte ha problem med sänkningen. De äter och simmar runt som vanligt. Svärdsplantan tycker dock inte om temperaturen, så den har fisit ihop, ska byta den mot en mer robust som tål kallare vatten :)

Nu är det bara 3 dagar kvar innan jag får hem mina Axxisar, känner mig som ett barn inför julafton 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-23 13:50
#170

Skall göra vattenbyte ikväll. Det blir ju också ett kallt vattenbyte. Har bytt 30-40 liter och fyllt på med kallvatten enda sedan jag bokade Axxisarna och fick scalarena såld :)

Kanske kommer lite bilder sedan 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-24 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Nu är baljan klar att ta emot Axxisarna. Verkar som jag kanske får hem dem redan imorron :)

Blev faktiskt väldigt nöjd med karet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-25 23:44
#172

Jag fick hem mina Axolotler idag. Har dock inte knäppt några bilder på dem, då de var rätt så stressade i behållaren, så jag släckte ner karet så fort jag hade koppat in dem, för att de skulle få set så lungt som möjligt. Men det kommer nog massor av kort så småningom ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Har lyckats knäppa lite kort på Axxisar men det föäljde även med en och annan tetra på bild 😃

Röd fanromtetra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-10-27 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Lite axxisar nu då :)

Vit med blå/svarta ögon

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

..

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Tittut

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:48
#178

Viltfärgad

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:49
#179

Brun med ljusare ben och mage

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:52
#180

De gillar att gömma sig i växtligheten ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-10-27 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

I see you 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-10-27 18:08
#182

Åh, vad fina 👏🙂

Cecilia.S
2019-10-27 20:10
#183

Nämen se där! Oerhört spännande att se hur de kommer anpassa sig till akvariet. Kanske kommer de fram lite mer sen när de har bebott sig lite mer, men fina är de oavsett 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-28 10:02
#184

#182 Tack, ja visst är de :)

#183 De två vita är framme mestades hela tiden, men de andra är lite blyga, kommer fram i huvudsak när det vankas mat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2019-10-28 12:21
#185

Dem är ju så häftiga! Hoppas det kommer gå bra med dem :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-10-28 18:24
#186

Hoppas det jag med :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2019-11-02 08:44
#187

De är så fina 😍

Jag önskar jag hade haft plats, och att det hade fungerat med temperaturen. Nu har jag visserligen karen i ett mycket svalare rum än i gamla lgh men ändå…

Draken
2019-11-02 11:07
#188

Ja de är otroligt roliga att titta på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
2019-12-26 13:20
#189

Efter mycket om och men och döda Axolotlar, har jag beslutat att jag skall återställa akvariumet till akvarium igen. Det fungerade inte riktigt hos mig med Axxisar, inga problem med temp eller vattenvärden, det gick bara inte att hålla dem vid liv :(

Har en stor och en mindre kvar. De får gå kvar tills jag hittar nya hem åt dem. Känns sorgligt, men vad skall man göra, nånting fungerar inte hos mig med axxisar, så jag kan inte hålla på att köpa nytt och nytt och de bara dör för mig. Det är framförallt inte snällt mot Axxisarna, men det är inte snällt mot min plånbok heller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-12-26 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Innan jag tar tag i akvariumet, så måste jag dock rensa upp där ;)

Det är totalt övervuxet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-12-26 16:43
#191

Det kommer bli ciklider, mest troligt Scalarer och någon annan fredlig Sydamerikan. Mina 2 Chokladciklider blev ju aldrig sålda, så de bor ju kvar ( Inte med Axxisarna) så de skall få flytta tillbaka, så är jag lite sugen på Blåciklid eller liknande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-12-27 10:43
#192

Men, vad tråkigt att det inte funkade med axxisarna 😕 ska dock bli kul att se vad du hittar på! Det är verkligen en rejäl växtmassa du har där!

Draken
2019-12-29 11:10
#193

Jo, växterna har tagit över helt känns det som ;) Har dock en kompis som skall starta upp ett hörnakvarium nu i dagarna, hon undrade om jag hade några växter över som hon kunde få ta 😂 Jag bad henne bara titta på karet och besvara frågan själv 😂

Hon tyckte det var jättesnyggt och trodde inte att jag skulle ansa bort växterna, det var därför hon frågade ;) Men jag sa att jag nog kan plocka ihop ett rejält växtpaket till henne :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-12-31 12:45
#194

Nu kan jag snart börja göra iordning akvariumet, måste bara kunna ansa växterna först, vill inte ha dem i en hink eller bytta, de blir så fula då. Så jag väntar med spänning på att kompisen skall starta upp sitt hörnakvarium 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2019-12-31 23:22
#195

Nytt år och nya tag. Tråden börjar bli lång och seg, så jag låser den nu.

Här hittar ni en ny, fräsch, tråd :)

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5e0bc9dfce12c4678a0005d7-rovfisks-akvarievarld-12

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: