Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 638 ggr
Yunaguppy
2019-09-09 20:00

Gravid Guppy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är min Guppy hona gravid? Hon har varit rundare innan men det är som om det kommer och går🤔 Hon är väldigt glupsk och ska äta mycket. Hon är mörkare vid fenan ( är det någon som vet om hon är dräktig)

Annons:
Cecilia.S
2019-09-09 22:38
#1

Om hon går ihop med hanar är hon med stor sannolikhet med yngel 🙂
Den mörka fläcken brukar vi kalla för en slags yngelfläck - de brukar honorna ofta ha när det närmar sig yngling och de blir lite större om magarna.

Det ser ut som att du håller henne i en yngelkasse just nu? Dessa är väldigt stressande för fiskarna och orsakar mer skada än nytta. Låt henne hellre yngla av sig i akvariet (det vanliga), om du har gott om växter och gömställen kommer yngel klara sig galant ändå - samtidigt som en stor stressfaktor för honans del tas bort. Exempelvis hornsärv, vallisneria och musselblommor är toppenbra växter om man vill ge sina fiskar lite extra skydd. Dom är dessutom snygga, snabbväxande och enkla att hålla vid liv 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-11 10:58
#2

Din hona är mycket gravid,  ser ut som hon är nästan fyrkantig om magen, och det brukar de kunna bli direkt innan de släpper ynglen.

Håller med ovanstående, låt henne yngla i akvariumet för att minska stressen för henne. De starkaste ynglen brukar klara sig om det finns gömställen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Yunaguppy
2019-09-14 15:05
#3

Tack för att ni svarade jag ska testa att släppa ut honan i akvariumet ☺

Yunaguppy
2019-09-14 15:05
#4
Draken
2019-09-14 15:22
#5

#3 det är det absolut bästa både för henne och ynglen 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Yunaguppy
2019-09-14 15:54
#6

Dock är jag lite rädd att dom ska bli ät uppna. Jag har några växter men jag vet inte om det är tillräckligt för att ynglerna ska kunna gömma sig. Min förra gubby hona hade ynglat i akvariumet med då överlevde bara två som jag såg i pumpen, de andra hade blivit upp ätna. Och jag har förlorat rätt många fiskar av mina guppys så har jag bara tre kvar en hane och två honor + de två ynglerna jag räddade från pumpen ☺ ( har också Platy, dammsugare och tetror.

Annons:
PeG
2019-09-14 17:13
#7

Pumpen kan du eliminera som problem. Det gäller då att ynglen inte kan komma in i pumpen. Det görs tex genom att sätta något över insuget som tex en bit av en gammal håv, en del av en strumpbyxa eller något annat. Någon form av täta växter eller kanske en akvariemossa är bra för ynglen att gömma sig i. Fler gömställen ger fler överlevande yngel. När du så småningom kanske får det motsvarande problemet dvs för många fiskar i akvariet så kanske du får ta bort några.

Draken
2019-09-14 18:09
#8

#6 Har du tillräckligt med gömställen så brukar oftast ynglen klara sig, åtminstone de starkaste. Tetror är dock ökända yngeltjuvar, så de kommer få tag på några stycken. men kanske inte alla.

Som skrivet ovan, pumpen är det lättaste att fixa till med nät från en håv eller en nylonstrumpbyxa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: