Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1008 ggr
ChristineF
9/9/19, 12:19 PM

Nattliga mord eller snabba sjukdomsförlopp?

Har ett gäng pakistanbotior, de är så roliga fiskar, alltid full rulle och äter ur handen (och har handen ingen mat så får man en spabehandling 😉). De är dock mindre charmiga när de käkar upp övriga invånare i akvariet. Tänkte att jag hade någon bakterie/svamp då vissa neontetror hade slitna fenor, men även levandefödare utan symptom försvinner över en natt. Ingen botia, otocinclus eller siamesisk algätare har blivit skadad eller dött, vissa har jag haft flera år. Flera mornar innan karet tänts har jag sett dem mumsa på död fisk, har svårt att tro att samtliga fiskar blivit sjuka och dött så fort.. De har alltid lite väl stort intresse för nya fiskar, simmar efter och "nosar", brukar dock alltid lugna sig. Verkar inte bara vara snäckor på menyn för botior eller vad tror ni? Funderar på om de attackerar fiskar som sover/vilar nattetid? Känns så trist, köpte tre fina Svärdbärare på akvarielagret, svarta med blått glitter, i juli, nu är alla borta… Har aldrig lyckats få yngel i karet, de dör innan. Kan det vara någon sjukdom som inte syns och som inte drabbar malar och botior? Finns isåfall något att behandla som inte dödar alla goda bakterier?

Annons:
Cecilia.S
9/9/19, 12:24 PM
#1

Härligt att se dig här igen Christine 😃

Hmm.. Klurigt och trist! Har du någon bild på karet? Hur stort är det?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/9/19, 5:33 PM
#2

Kul att se dig igen Christine :)

Det kan mycket väl vara pakistanbotian eller siamesen som  tar ihjäl fiskarna. De kan vara ganska så otrevliga mot andra fiskar som är svagare och mindre än dem själva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/9/19, 10:25 PM
#3

#2 Håller med dig Rovfisk, de kan vara ganska på ibland. Envisa är de också.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
9/10/19, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 #2 Tack detsamma ! Varit mycket annat, men roligt att kika in här då och då, o passa på att fråga ;) #1 Det är 180 och ser ut som på bilden för närvarande, efter lite rensning av växter som såg trista ut. Och fästmannen fick sin vilja genom med döskallen.. :P #2 Siameserna mina verkar väldigt fredliga, äter alger konstant, lite blyga och verkar inte ha intresse när jag sett död fisk, pakistanbotiorna däremot…misstanke finns!

Maleficum
9/10/19, 10:04 PM
#5

#2 Aldrig varit med om att siameser skulle vara otrevliga mot andra fiskar! Under alla år jag haft siameser (vilket varit många eftersom det är en av mina favoriter) har jag aldrig råkat ur för några elakheter, går hur bra som helst med alla typer av invånare! Aldrig rört varken yngel eller räklingar eller långfenade fiskar. (Däremot har jag hört att flying fox kan vara riktigt elaka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
9/11/19, 11:17 AM
#6

#5 Jag har också haft Siameser i många år, och de är inte utpräglat elaka, men de kan bli ganska så griniga ibland. Har vid ett par tillfällen haft Siameser som har gett sig på andra fiskar men, som sagt, det har inte hänt ofta.

Pakistanerna däremot, litar jag inte en sekund på ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
9/11/19, 4:58 PM
#7

#4 Så snyggt du har det, trots rensning och en dödskalle ;)
Tror nog också att det är pakistanierna som är bovarna i dramat. Däremot vet jag inte riktigt vad du kan göra för att förhindra det… Mina egna är fullt upptagna med att leta sandsnäckor så dom har inte gjort särskilt mycket dumheter. Kanske kan det vara en lösning?
Har märkt att de gärna gräver runt lite i soil (enklare variant från biltema, stor billig säck) för att leta snäckor - dom väljer faktiskt soilen framför sanden :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
9/11/19, 7:32 PM
#8

Tack! Haha ja det kan nog vara så..hade jag inte tyckt om dem så mycket så hade jag sålt/skänkt dem 😆 får hitta på någon aktivering (haha aktiveringsleksak till fisk någon? 😂), kanelbullesnäckorna är utrotade sen länge, men gräver gör de än. Får kanske öka givan av maltabletter.

MsZ
9/11/19, 8:47 PM
#9

Klickerträning? 🤔😄

Draken
9/12/19, 11:30 AM
#10

#8 Släng i lite skräpsnäckor och lite ner algtabletter, wafers Mix brukar jag köra. De är både omnivore och carnivore. Pansarmalarna älskar dem :)

#9 Tja varför inte 🤔😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/12/19, 3:46 PM
#11

😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ChristineF
9/13/19, 1:38 PM
#12

#9 Hahah de låter ju som klickers själva när de blir glada 😂 skämt o sido, skulle säkert funka, de verkar ju både smarta och ständigt hungriga, tänker ett träningakvarium och träna med en i taget så rätt fisk får belöning. Synd att man har jobb och plugg o sånt onödigt att göra ;) ;) haha #10 Får nog göra så! :) och typ skaffa ett till akvarium för andra fiskar… :P

Draken
9/13/19, 5:54 PM
#13

Ett till akvarium är väl aldrig fel 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: