Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 618 ggr
Flygfisken
2019-09-09 08:41

Skalar med finne (hudmask?)

Min skalar har fått en finne! Är det hudmask? Den mår bra annars, äter mm. Ingen av de andra fiskarna har sånt heller. Ta upp och ”operera”? Medicin? Vilken? Tacksam för tipps.

Annons:
Flygfisken
2019-09-09 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

Cecilia.S
2019-09-09 09:46
#2

Jag har aldrig sett något liknande förut, så jag lägger in en fena här för att följa tråden.

Är det "fluffigt" så kan det vara svamp efter någon skada, men jag måste medge att det ser lite udda ut för att kunna vara svamp.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-09 17:29
#3

Ser ut att kunna vara en tumör av något slag. Tumörer på ciklider förekommer , faktiskt, mer ofta än man tänker på. I 9 av 10 fall så är de helt ofarliga. Om fisken inte stör sig på den, äter och simmar som den skall eller att allmäntillståndet blir försämrad, så behöver du inte oroa dig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-09 22:25
#4

#3 Intressant :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

godishanna
2019-09-11 09:26
#5

Tycker det ser ut som nån sorts svamp. Jag hade tagit med fisken eller bilderna till akvarieaffären och så brukar de kunna rekommendera rätt medicin om de är kunniga 😊 Hade en Guldfisk som fick en fisklus en gång, men den var mer glansig nästan genomskinlig och dessutom satt den på ena fenan på kvällen och på en annan på morgonen 😁🙈

Draken
2019-09-11 11:14
#6

Har inte hört att karplöss sätter sig på andra än just Koi, Guldfisk och Slöjstjärt.

Är det "luddigt" så är det förmodligen svamp. men det såg inte ut som det var det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: