Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 646 ggr
Snuttis89
9/8/19, 9:07 PM

Sjuk slöjstjärr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De verkar vara nån slags sjukdom som slagit till mot mina slöjstjärtar. 3 är sjuk men en är värre än dom andra.. Han stjärt är helt söndertrasad och fått nån skum fläck på buken. Har googlat men inte hittat någon info. Snälla hjälp

Annons:
Cecilia.S
9/8/19, 9:29 PM
#1

Åh nej, beklagar 😕 Det ser ut som att din slöjstjärt har hamnat i bråk med någon annan. Då kan det börja växa svamp i såren - vilket kan behandlas med salt. Men, det kan också vara fenröta vilket är mycket smärtsamt. Det behandlas med medicin. Har detta uppkommit snabbt eller gradvis? Är fisken mobbad, hur är allmäntillståndet?  Hur stort är ditt akvarium?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
9/9/19, 7:56 AM
#2

Och utöver dina tre slöjstjärtar vilka eventuella andra fiskar finns i akvariet?

Draken
9/9/19, 5:26 PM
#3

Hur stort akvarium har du ? Kan vara stressrelaterat om de blir sjuka. Slöjstjärt vill gärna ha kallare vatten (ca.22-24 grader)

Kan du knäppa en bild på hela akvariumet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snuttis89
9/9/19, 6:13 PM
#4

Tack alla! De är 5 slöjstjärtar och 5 Svärdbärare. Har aldrig sett dom bråkas. De är på 100 liter. Ska kolla tempen. Måste vara nån sjukdom..? Bild på hela kommer sen

Cecilia.S
9/9/19, 10:31 PM
#5

#4 Problemet kan nog ligga i att akvariet är för litet. Zoopet är väldigt missvisande med sin rekommendation som ligger på 100 liter, men jag personligen skulle nog vilja påstå att slöjstjärtar absolut inte ska gå i mindre akvarium än 300 liter eller gärna mer. De blir väldigt stora och skitar dessutom ner massor vilket innebär att de kräver sitt utrymme.

Jag skulle nog vilja tro att din slöjstjärt har blivit fenbiten, antingen av någon annan slöjstjärt eller av svärdbärarna. Det kan mycket väl bero på att de går trångt i nuläget men också på andra faktorer såklart. Är det tänkt att flytta över dom till ett större kar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/11/19, 10:51 AM
#6

Ojdå. 100 liter är för litet både för Slöjstjärtarna och svärdbärarna. Slöjstjärtarna ska ha minst 300 liter, och Svärdbärare, som ju blir ganska stora, skulle jag inte velat ha i mindre än 150 liter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
9/11/19, 1:07 PM
#7

Svärdbärare kan vara elaka mot fiskar med stora fenor. Jag hade också Svärdbärare tillsammans med slöjstjärt för en massa är sedan då jag tagit emot en omplacering. Det fungerade inte för mig och jag fick omplacera slöjstjärten igen.

Draken
9/12/19, 10:19 AM
#8

Det fungerar inte för de allra flesta med Svärdbärare och fiskar med långa fenor.

Visst, det kan fungera, men det är ingenting jag rekomenderar. Oftast går det åt skogen med fenorna på de andra fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: