Annons:
Etikettallmänt
Läst 1439 ggr
Catlady91
2019-09-07 18:14

Vad gör min otto?

Vad gör min otocinclius? Den simmar sådär en stund, sen simmar den till rutan eller så, sen tillbaka igen. Om och om igen..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2019-09-07 18:37
#1

Jag tror att den är väldigt stressad.

Av att se från det korta klippet har du en otocinclus (ensam?) tillsammans med ett stim neontetror och en kampfiskhane. Det är inte en särskilt bra idé 😕
Kampfiskhanen vill ha helt andra vattenförhållanden gentemot dina neontetror och din otocinclus. Stilla och varmt vatten - kallare och strömt vatten. Tetror är dessutom kända fenbitare vilket utgör en stor skaderisk för kampfisken, som inte minst kan bli väldigt stressad i en felaktig miljö tillsammans med många andra individer inom sitt revir. Kampfiskar är nämligen väldigt revirbenägna, framför allt hanarna, och kan därför bli väldigt stressade av att inte kunna försvara sina revir från andra fiskar. Kampfiskhanar ska därför hållas ensamma, möjligtvis med större räkor eller snäckor utan antenner.

Läs på om kampfisk, otocinclus och neontetror genom att klicka på namnen. Kika gärna in på Zoopet också (googla Zoopet och artnamnet).

Nu känner jag inte till dina vattenvärden, så kanske är de felaktiga för din Kampfisk eller kanske för din otocinclus och dina neontetror, men någonting berör din otocinclus. Jag tror delvis att den är stressad för att den är ensam (?) - otocinclus är stimfiskar, desto fler desto bättre. Stressen byggs sedan på ytterligare med fel habitat och kamrater.

Jag har några frågor…
- Hur stort akvarium har du? Hur är det inrett? Otocinclus vill bo i ett svalare, tätt planterat akvarium med mycket ström. Stim.

- Vilka invånare bor där? Hur många och vilka arter?

- Hur ser dina vattenvärden ut? B.la. nitrit, temperatur och pH? Använd dropptester för att kolla upp dessa, stickor är helt värdelösa och ger ofta väldigt felaktiga svar.

- Foder?

- Har du möjlighet att lägga upp en helbild på akvariet, så kan vi hjälpa dig med att bedöma om du har tillräcklig växtlighet för dina otocinclus? Om du inte har det tipsar vi mer än gärna om några enkla, snabbväxande akvarieväxter!

Min egen rekommendation i nuläget är att du bör fundera över vilka arter du vill behålla. Det är inte etiskt att hålla dina fiskar på det sätt som du håller dom nu. Har du kanske möjlighet att köpa hem ytterligare akvarium, så kan du behålla allihopa men i korrekta levnadsförhållanden? Det är mycket information att ta in på en och samma gång, men vi är alltid öppna för fler frågor om det är något du undrar över! 😇

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-07 19:30
#2

Den är absolut inte ensam, de andra är bara på andra ställen 😊 och det är ingen kampfiskhane, det är en hona faktiskt 😊 många misstar henne för en hane, men hon är en hona. Jag har • Kakaduaciklid, 2st, hona och hane •kardinaltetror, 15st ungefär, svårt att räkna dom. •kampfiskhonor, 2st •L333-mal, 1st •rosentetror, 5st •khuliål, tror det är 4st • Panda pansarmal, 3st Akvariet är på 60L , lite svårt att plantera då mina pandor gräver upp mina växter. Har dessutom sand, så får inte växterna att fästa riktigt. Har hornsärv som växer så det knakar, så ska ansa imorgon och placera ut mer. Därför har jag inte köpt några mer plantor. Har inte kollat vattenvärden, men allt ser bra ut och alla mår bra. Ottosarna äter det som blir över, och det är tetramin de får. Har en del gömställen, och alla fiskar låter varann vara. Innan var det värre då jag hade en kampfiskhane där som terroriserade alla. Han fick dimma vidare, och skaffade då en kakaduaciklidhane istället som är mycket snällare! Och nej, det är inte överbefolkat. Har pratat med folk i min omgivning om detta, och visat de bilder. Det är INTE överbefolkat, alla mår bra och trivs tillsammans.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-09-07 19:31
#3

Kan även tillägga att jag ska skaffa större akvarium till fiskarna, så snart jag hittar ett i min prisklass.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-07 20:04
#4

Oj, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig…

Det gör helt ärligt ont inombords när jag får läsa att andra har sagt att ditt 60 L akvarium inte är överbefolkat… Det är överbefolkat, vilket kan vara anledningen till att din otocinclus är stressad trots att den har artfränder. Du har i nuläget 32 fiskar på 60L, varav flertalet är revirhävdande och har olika krav på vattnet. 

Toppen att du ska skaffa ett större akvarium (betydligt större) och att du har snabbväxande växter, men problemet med din Kampfisk kvarstår även om du byter dig upp till större kar.

Det råder delade meningar kring kampfiskar men jag personligen skulle aldrig rekommendera att hålla kampfiskar i sällskapsakvarium, oavsett kön. Som skrivet ovan är de revirhävdande, även honorna, och kräver därför sitt utrymme. De har även speciella krav på vattnet och långa fenor vilket gör det ännu klurigare att hålla dom ihop med andra.
Honor vill gärna ha sällskap av varandra. Ett större akvarium på 100+ liter utgör ett utmärkt utrymme för ett par st honor - dom har utrymme för att bilda egna revir men kan samtidigt ta sällskap av varandra. Inga andra invånare, möjligtvis städare som har samma krav på vattnet och levnadsförhållandena. Tätt planterat.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-09-07 20:07
#5

Jo det är överbefolkat. Vad än folk i din omgivning säger. 32 fiskar i ett 60 liters. Absurt.

Catlady91
2019-09-07 21:32
#6

Om det är överbefolkat, varför mör då alla bra och äter som de ska och håller sams? Har tänkt mig ett kar på 120-130L, då det är vad min L-mal vill ha

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2019-09-07 22:56
#7

#6 De kan verka som de mår bra. men jag ärt ganska säker på att det gör de inte. Det är ganska så överbefolkat.

Du har fler fiskar i ditt 60 liters än jag har i mitt 630 liters.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-09-08 13:46
#8

Beror väl lite på fiskarnas storlek också

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-09-08 13:52
#9

Har iomte så storas fiskar i 630 litern. De enda som är stora är 2 av Papegojcikliderna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-08 17:29
#10

#8 Har du funderat över en lösning för din kampfiskhona? 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-08 17:47
#11

#10 nej, bör jag det? Har hört att honor funkar med vilka fiskar som helst Om jag tar bort kardinaltetrorna, blir det bättre då?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-08 18:23
#12

#11 Läser du inte dina svar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-08 18:28
#13

#12 jo, hur så?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2019-09-08 18:30
#14

#11 #13 Uppenbarligen har du inte särskilt trovärdiga kontakter. Uppfödare har rekommenderat dig för liten size på akvarium till malawi och andra har sagt att ditt 60L funkar alldeles perfekt - att det inte är överbefolkat. I verkligheten äger du ett akvarium som är för litet och ett annat som är på tok för litet med en fisksoppa som inte alls fungerar ihop. Fiskarna kan absolut se ut att trivas och finna ro med varandra, men i en stressig och trång miljö kan vem som helst bli apatisk.

Din Kampfisk har inte samma krav som dina andra fiskar har. Hon vill ha varmare vatten, ett eget och lugnt revir och stilla vatten. Kampfiskhonor ska hållas med artfränder av samma kön i medelstora akvarium (t.ex. 100+ liter) - det vill säga: större akvarium med andra kampfiskhonor, många revirgränser, mycket växter, stilla vatten, 28-30 grader C och utan några andra kamrater.  EJ sällskapsakvarium tillsammans med fenbitare och andra fiskar som inkräktar på hennes revir och orsakar stress.

Ett tydligt exempel på denna stress är din otto i videon.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-08 20:49
#15

Jaha! Åh nej, och jag som trodde honor gick bra med andra fiskar! 😩 Vad kan jag göra i nuläget, för att göra det lugnt för fiskarna? Kan inte köpa något större kar nu, då jag inte har platsen. Väntar på att då flytta till större lägenhet. Snälla, ge mig tips! Kan även tillägga att min otto gjorde så igår bara, idag han har varit lugn och sig själv.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-08 21:21
#16

Hur långt är det kvar tills du ska flytta (grattis 🥳)?  Eftersom du inte har plats för fler kar i nuläget, så har du nog inte så många fler val än att hålla kvar fiskarna så som de går nu - alternativt sälja/ge bort de som inte passar in?

När du ändå planerar en flytt kanske det är lika bra att göra om alltihopa dock, rätta till de fel som du har råkat göra och börja om på en ny fräsch sida? 🙂
Exempelvis…

  • Göra om ditt 250 L malawikar till ett sällskapskar. Där i kan du placera dina fiskar som i dagsläget går i ditt 60 L kar, vilket skulle vara toppenbra. Ett fint utrymme som har gott om plats för växter, vilket skulle göra dina otocinclus väldigt glada.
  • Köpa ett större akvarium till dina malawisar som i dagsläget går trångt i 250 litern. Det skulle göra dom gott.
  • Sälja/ge bort din kampfiskhona eller köpa hem ytterligare ett akvarium på 70-100 liter eller mer. Där i skulle hon gläderligen kunna bo in sig med andra kampfiskhonor. Gärna så tätt planterat som det bara går! Desto mer utrymme och desto fler växter, desto mindre risk för bråk och desto gladare fiskar.

Ta din chans nu när du ändå planerar flytt! Förlägen

En liten note vid sidan om… Ge gärna dina otocinclus kokta gröna ärtor och lite andra goda grönsaker. De är herbivora (växtätare) och livnär sig inte samma foder som dina andra fiskar gör. Bara ett tips!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-08 21:36
#17

Jadu, det var sagt i september. Men nu kan det dröja upp till ett år(specialfall). Jag har ett akvarium på 400L hos pappa som väntar på att få startas upp till mina Malawi 😊 Har lovat bort mitt 250L kar, känns dumt att ångra sig nu då 😕 den har dessutom sjukt dålig belysning, som jag absolut inte får till! Jag och pappa har försökt sedan december. Var bättre förut när jag hade täckglas upptill, men nu för jag snart hem en katt som säkert kommer vilja vara på karet. Och täckglasen var i plexi som inte passade riktigt som de skulle, så är orolig att kissen ska ramla ner.. Har tänkt mig ett kar på 130L ungefär, med en massa rosentetror eller så 😊 eller Gurami. Färgglada fiskar, iallafall 😊 Kan fiskarna verkligen leva såhär i ett år?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-09 09:43
#18

Hmm ajdå, det var väldigt lång tid. Jag personligen hade antingen övervägt att ge bort/sälja kampfiskhonan, eller göra plats för fler akvarium. Det blir dock ruskigt trångt där i för de resterande fiskarna (även om kampfiskhonan flyttas ut), så frågan är väl om det inte är bäst att sälja av sig honan och byta ut 60 litern mot ett större? Någon plats finns alltid ledig. 

Krångligt läge!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2019-09-09 10:22
#19

Fundera igenom vad du vill ha i ditt större kar när det kommer. Det finns som andra påpekat andra problem än bara utrymme som temperaturer och vattenflöde. Eftersom du sannolikt kommer till slutsatsen att några fiskar inte kan följa med till det nya akvariet oavsett så kan du försöka sälja eller ge bort några av dessa.

Catlady91
2019-09-09 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hade gärna skaffat ett större kar nu, men jag har liksom inte plats. Bor i en lägenhet på 36kvm, kommer flytta till en tvåa på 50-55kvm. Där jag har mitt 60L kar nu vill jag ha det andra, för jag kan inte ha det någon annanstans.. Och den väggen är 1m lång, och 45cm djup. Där vill jag ha mitt nya kar isåfall, och det blir nog svårt med de måtten 😕 Vill helst inte gör amig av med min kampfiskhona, då vi har gått igenom mycket. Köpte henne för ett halvår sedan ungefär, när jag skulle köpa en annan. Jag såg denna dam, så liten och tanig, och gömde sig för allt och alla. Så mobbad i karet så det var inte sant! Jag köpte henne, kommer hem och tänker ”vad fan har jag gjort? Hon kommer ju dö snart” och hon blev den vackraste honan jag nånsin haft! Från att vara liten och tanig, och knappt våga äta, till att vara stor och tuff.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2019-09-09 12:22
#21

Då har du inte letat tillräckligt bra. En sökning på Hornbach gav minst två träffar som skulle kunna vara intressanta, möjligtvis 3 om bredden 101 cm skulle gå att klämma in.

Juwel LIDO 120

Juwel Rio 125

Juwel Rio 180

Tre bra akvarium med medföljande ljusramp, pump/filter och doppvärmare. Färdigt set förutom möbel att ställa på.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-09 12:42
#22

Då behöver jag möbel också, och de är för dyra för min ekonomi, tyvärr 😕

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-09 12:48
#23

Kolla begagnat. Det är inte svårare än så. Annars får du nog sälja/ge bort din kamphona ändå, det är inte etiskt att hålla kvar dina fiskar så som de hålls just nu - men problemet med storleken skulle ju dock fortfarande kvarstå.

Annars finns det säkert någon annan som kan ta hand om någon eller några fiskar tills dess att du får tag i större kar/ny lägenhet. Allt går att lösa på något sett, men man måste ju vilja också.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-09 13:06
#24

Jag vill, mår dåligt över att mina djur inte har det bra. Men det finns inget begagnat kar i rätt storlek i min närhet, det ör antingen på tok för stort, typ 400L eller så, eller för litet..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-09 13:14
#25

Om du känner dig bekväm vid det kan du hojta till i meddelanden (eller här i kommentarerna) och skriva inom vilket område du håller hus. T.ex. Stockholm, Göteborg osv, så kan vi hjälpa dig med att hålla utkik efter bra begagnat :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-09-09 13:16
#26

Hudiksvall

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
2019-09-09 13:38
#27

Cirka 1 h biltur bort, 160 L till bra pris inklusive möbel, doppvärmare, lyse, pump/filter, sand och BTB bakgrund. 
https://www.blocket.se/gavleborg/160_Liters_akvarium_86675617.htm?ca=5&w=1

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
2019-09-09 15:13
#28

För dyrt, tyvärr 😕 ska kolla med en kompis om han har något

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-09-09 17:18
#29

Är du osäker på hur länge det tar innan du kan flytta eller skaffa större kar, så kanske du skall sälja/ge bort de du inte kan har kvar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-09-09 18:17
#30

DEt bästa du kan göra nu är att sälja iväg dina malawi och ha dina Sällskapsfiskar i det akvariet istället.

På såvis kan du fylla på dina stim så dom är minst 6 med.
Pansarmalarna
Kulhi ålarna
Rosentetrorna
OCh även Ottosarna beroende på hur många du har av dessa.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Catlady91
2019-09-09 18:56
#31

Kommer inte sälja mina Malawi, för jag har ett kar till dom. De jag vill ha kvar i mitt lilla kar är • Rosentetrorna • Kakaduaciklid • L-malen • pandapansarmalarna Skulle det funka?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

molam
2019-09-09 19:00
#32

Du har fortfarande för lite av både pandorna och Tetrorna. 2 stycken stim i ett 60l är för mycket.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Caersa
2019-09-09 20:12
#33

Ett 60l är tok för liten. Bättre att lyssna på de här inne som ger dig råd o tips. så kanske du skall sälja/ge bort de du inte kan ha kvar pga 60l för liten som du har nu.

Catlady91
2019-09-10 12:26
#34

Jag lyssnar på vad folk säger här, men har inte råd att skaffa större för tillfället. Så snart jag får råd skaffar jag såklart större. Måste få fundera vilka jag vill ha kvar och inte

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2019-09-13 08:01
#36

#35 Vilket bra tips! Hoppas att annonsen fortfarande är aktuell och att TS är intresserad.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: